Stefan_holst Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Det prismat jag sett kommer från denna address. http://www.aosa.es/Eng/Catalog/Optics/Prisms/porro-second-prism.htm Om jag fattat rätt så ska bilden bli både speglad och rättvänd. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Jag tänkte helt fel när jag skrev mitt föregående inlägg. Vänder man kameran uppochner utan vare sig spegel eller prisma i adaptern så kommer bilden att vara rättvänd i alla led när man tar in den på datorn, men man får fortfarande se en uppochnervänd bild när man filmar. Prismat du hittade, det gör just detta. Det "roterar" bilden 180 grader. Det borde ju ha samma effekt som att vrida kameran 180 grader. Jag var helt ute och cyklade ett tag. :P Prismat ser ju mer avancerat ut än vad det egentligen är. Det kan göras med fyra små speglar om man inte är alltför kräsen. De två understa speglarna sätts med 90 graders vinkel mot varandra och de översta två sätts i 135 graders vinkel mot långsidorna. Tänker jag rätt? Föresten, var används annars ett prisma av den här typen? Kanske man kan leta något begagnat som innehåller just ett sånt prisma och plocka isär det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 tänkte bara berätta att jag nu är en lycklig ägare av en letus35... litet missöde har det dock varit... när jag öppnade kartongen som den så fint låg nedpackad i med frigolitbitar så hörde jag ett litet skrammel. Vidare undersökning visade att mattskivan hade skakats loss under färden över den stora pölen... men ingen fara, tack vare att den är, som ni tidigare nämnt, byggd av delar från motsvarande claesolsson så var det bara att skruva ur två skruvar och lite vänligt men bestämt trycka tillbaka den i sin plats. 2 AA batterier och monterat astron Lens 1:2.8 med f= 35 mm senare så tände jag kontorslampan och beskådade i kameraänden en förvånansvärt fin bild, om än lite grynig. jag slog på vibratorn och vipps så var grynet borta... (skulle gärna säga samma sak om spektaklet med samma namn på teve). ska se om jag kan fixa lite testbilder med min panasonic med 27 millimeter lite senare, och i morrgon ska vi filma lite klipp till en musikvideo på musikhögskolan i pite, så då får jag testa att montera den på en lämpligare 58mm kamera... ska även försöka övertyga folket på lokala studenttv så att jag får skjuta lite med den på Nordic Rage-festivalen i Boden på lördag... däremot lägger jag ner idén med stepringar just nu, visserligen må själva letusen inte väga mycket men om man adderar objektiv och batterier så känns den helt enkelt för tung för att jag ska våga testa hänga den med stepringar på min stackars lilla 27mm kamera utan andra stöd... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Kul att höra, jag var väldigt nära att beställa en jag med, men jag ska försöka bygga en bättre själv och se om jag lyckas. :) Klart att du får köra med stöd i vilket fall som helst, men hur fäster du den i din filtergänga om inte med steprings? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 [citat=Norbert]Jag tänkte helt fel när jag skrev mitt föregående inlägg. Vänder man kameran uppochner utan vare sig spegel eller prisma i adaptern så kommer bilden att vara rättvänd i alla led när man tar in den på datorn, men man får fortfarande se en uppochnervänd bild när man filmar. Prismat du hittade, det gör just detta. Det "roterar" bilden 180 grader. Det borde ju ha samma effekt som att vrida kameran 180 grader. Jag var helt ute och cyklade ett tag. :P Prismat ser ju mer avancerat ut än vad det egentligen är. Det kan göras med fyra små speglar om man inte är alltför kräsen. De två understa speglarna sätts med 90 graders vinkel mot varandra och de översta två sätts i 135 graders vinkel mot långsidorna. Tänker jag rätt? [/citat] Jo helt rätt Föresten, var används annars ett prisma av den här typen? Kanske man kan leta något begagnat som innehåller just ett sånt prisma och plocka isär det? [/citat] Jag tror att det kan finnas i vissa kikare. Men jag är inte säker. Men det är nått krux eftersom man inte hittat någon på internet som skrytit med att ha byggt en 35mm adapter med rättvändning!? Jag menar att det finns ju folk till allt! Kan vara så att man är inne för långt på P+S Technics patent? Sk-t samma hittar nån ett bra sätt att få tag på ett prisma eller liknande för att vända bilden så är jag intresserad precis som Norbert att bygga en adapter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 eltejp? :) nej skämt åsido... det blir nog stepringar, men just nu är det lättare att låna en 58mm kamera så det prioriteras inte just nu... måste uppgradera datorn också så att jag slipper lite väntetider när jag redigerar och leker med effekter... det räknar jag med att det tar cirkus 5000 kronor också... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 [citat=Stefan_holst]Kan vara så att man är inne för långt på P+S Technics patent? [/citat]Det tror jag inte. För det första känns det som att det här konceptet nyligen har blivit populärt bland oss vanliga dödliga, så jag tror bara att det är en tidsfråga innan det kommer något hemmabygge med prisma. För det andra så är ju prismat inte så lätt att få tag på, som vi har kommit fram till. Det går ju att lösa med speglar. Jag tror att folk på dvxuser håller på med sådana projekt just nu, så vi lär se hemmabyggen med prisma dyka upp snart nog. Om det nu är så att man är och nosar för mycket på P+S Technics patent så tror jag inte att det är någon större fara om vi i alla fall inte tänker tillverka och sälja våra lösningar. :) Jag är själv helt inne på att prova bygga ett eget prisma av 4 små speglar och se om det fungerar. Frågan är nu bara hur man ska få speglarna att sitta ihop som de ska, rent praktiskt. Och vilka dimensioner ska speglarna ha sen? Jag gissar på att man kan härma dimensionerna på ett POR-35-prisma på den spanska sidan du hittade. Att bygga en adapter utan prisma är nu nästan helt ointressant för mig, det blir ju näst intill omöjligt att komponera snygga bilder och följa handlingen när bilden i kameran är inverterad i alla led. Föresten, upplever du inte detta som något större problem med din Letus35, jmalmsten? [citat=jmalmsten]det blir nog stepringar, men just nu är det lättare att låna en 58mm kamera så det prioriteras inte just nu[/citat]Blir väl så mycket snyggare med en 58mm kamera också. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 tss tss... jag får hålla kameran uppochned och sköta bildkomponeringen med en monitor... inga problem... (om man nu inte vill ha kameran på stativ vill säga) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 [citat=jmalmsten]tss tss... jag får hålla kameran uppochned och sköta bildkomponeringen med en monitor... inga problem... (om man nu inte vill ha kameran på stativ vill säga)[/citat]Smart. Det tänkte jag inte på. Frågan är vad som är billigast, att skaffa en monitor eller bygga in ett prisma. En batteridriven lcd-monitor drar ju så inni helsike med batteri så det vore lämpligare på alla plan med ett prisma. Att ha kameran uppochner är inget alternativ för mig dock. Jag har steadycam nu, och snart räls och kran också. :) Men kameran behöver väl inte vändas uppochner, det räcker väl om man roterar monitorn? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 det förstås... Det beror som på vad som är lättast... min monitor är en 17 tums bildrörsskärm eller en 28 tums teve... och när jag vänder kameran uppockned så blir ju bilden rättvänd redan från början i inspelningen... "alla sätt är bra utom de tråkiga" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Hehe ja precis. Vänder man på kameran så slipper man ju naturligtvis rotera bilden i post. Men det är ett steg jag är villig att ta för att kunna skruva kameran på en steadycam :) Jag har faktiskt starka funderingar på att strunta i prisma just nu och köpa en liten lcd-monitor som går på 12V. Den man man lätt vända och vrida hur som helst. Lyckas jag inte bygga min egen adapter så har jag hittat ett fullgott alternativ till Letus35. Ja, kanske till och med väldigt mycket bättre. En kille på dvinfo håller på med sin SG35 just nu, och den är snart klar för försäljning: http://homepage.ntlworld.com/wayne.kinney/sg35.htm Den ser onekligen lovande ut. Och det bästa är, den tillverkas i england och kommer att kosta £199 med rods och achromat med filtergänga som man själv väljer ut! Här är hans tråd på dvinfo: http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=51362 EDIT: För att ta upp en till aspekt i den här tråden. Är det någon som vet om aluminiumoxid går att köpa i sverige? Alltså rätt finkornig aluoxid som man kan använda till att mattslipa en glasskiva och ha som mattskiva. Jag vill nämligen inte använda en cd-skiva som mattskiva och helst ingen annan plastskiva heller, bilden blir så matt med plast. Det ska vara glas om det ska vara nåt. Men om aluoxid inte finns att köpa i sverige så kan jag lika gärna köpa optosigma eller färdigslipat ground glass från utlandet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Det var ju som väntat att så fort jag skulle få min letus så skulle det komma ett bättre (och billigare? lite osäker med pund-valutan) alternativ... bara att bita i sura äpplet så länge... steadycamen som du snackar om, vart har du fått tag i den? har du köpt den, isåfall för hur mycket? eller "bara" hyrt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 EDIT: För att ta upp en till aspekt i den här tråden. Är det någon som vet om aluminiumoxid går att köpa i sverige? Alltså rätt finkornig aluoxid som man kan använda till att mattslipa en glasskiva och ha som mattskiva. Jag vill nämligen inte använda en cd-skiva som mattskiva och helst ingen annan plastskiva heller, bilden blir så matt med plast. Det ska vara glas om det ska vara nåt. Men om aluoxid inte finns att köpa i sverige så kan jag lika gärna köpa optosigma eller färdigslipat ground glass från utlandet.[/citat] 3M har ett aluminiumoxid slipmaterial som heter trizect. Det är mycket finkornigt. Detta slipmaterial används för att finmatta och ta bort repor på lackade ytor. Jag har precis provat att försöka matta ner en glasskiva med detta slipmaterial, Du får räkna med att hålla på en stund om du inte har en excenter roterande maskin. Denna maskin roterar och skakar och då blir det inga repor. Glas är vansinigt mycket hårdare än aluminiumoxid! Sedan hur vet man att ytan är tillräckligt matt? Det enkaste är nog att köpa en 35mm adapter om man inte är väldigt envis och händig samt finner ett nöje att ha gjort nått själv. Sedan om man hittar ett sätt att rättvända bilden in i kameran via speglar eller prisma så borde man ju kunna sätta till en sådan lösning i efterhand! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 [citat=jmalmsten]Det var ju som väntat att så fort jag skulle få min letus så skulle det komma ett bättre (och billigare? lite osäker med pund-valutan) alternativ... bara att bita i sura äpplet så länge... steadycamen som du snackar om, vart har du fått tag i den? har du köpt den, isåfall för hur mycket? eller "bara" hyrt?[/citat]£199 var 2700 kr nånting igår när jag kollade, så de ligger väldigt lika i pris. Den här SG35 känns lite stabilare utan gummiband och allt. :) Det blir nog en sån för mig om jag misslyckas totalt med min egen, eftersom jag också hade tänkt sätta in styrkort för att kunna ställa hastigheten på motorn. Steadycamen har jag och en polare byggt själva. :) Den är väldigt primitiv. Tre rör kopplade som ett T. Längst ner hänger en vikt, längst upp sitter en aluminiumplatta med hårdgummi på där jag fäster kameran. Konstruktionen fungerar faktiskt för sitt syfte, men det kan krävas lite träning. Endast byggd av sånt man hittade hemma. Kostnad = 0kr ;) [citat=Stefan_holst]3M har ett aluminiumoxid slipmaterial som heter trizect.[/citat]Hittade inget om detta på internet. Är det en liten lokalbutik? Fungerade det bra för dig när du slipade? Hade du maskin? Var får man tag på en sån maskin föresten? Är de dyra? Ett sätt att ta reda på när ytan är färdigslipad är väl att projicera en bild på den med objektivet lite nu och då under slipningen. Plus att alla repor ska vara borta. Det skulle vara riktigt roligt att bygga en adapter själv, därför ska jag försöka göra den, och försöka komma undan så billigt som möjligt för att sedan ha råd att köpa en om jag misslyckas. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 [citat=Stefan_holst]3M har ett aluminiumoxid slipmaterial som heter trizect.[/citat] [citat=Norbert]Hittade inget om detta på internet. Är det en liten lokalbutik? Fungerade det bra för dig när du slipade? Hade du maskin? Var får man tag på en sån maskin föresten? Är de dyra? Ett sätt att ta reda på när ytan är färdigslipad är väl att projicera en bild på den med objektivet lite nu och då under slipningen. Plus att alla repor ska vara borta. Det skulle vara riktigt roligt att bygga en adapter själv, därför ska jag försöka göra den, och försöka komma undan så billigt som möjligt för att sedan ha råd att köpa en om jag misslyckas. :)[/citat] Jag stavade fel dom slipmaterialet heter trizact och inget annat. Finns i olika kornstorlekar. Ett art nummer är 76515. 3M har ingen liten affär däremot kan möjligen färgaffärer specialicerade på billacker ha dessa sliprondeller. Jag har tillgång till dessa i mitt arbete. Men det är dyrt! dom säljs i förpackningar om hundra och de kostar ca: 500kr. Sedan en maskin kostar ca: 7000kr! Helt vansinigt för detta ändamål. Men det kan ju finnas att låna hos någon. Det går säkert att slipa för hand men räkna med flera timma kanske dagar med hårt slit och arm kramp. Vad kostar färdig slipat glas? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Här är ett produktblad som beskriver Trizact som glasmattare. Men jag tror att om man inte har kontakter så är nog detta en återvändsgata!? http://multimedia.mmm.com/mws/mediawebserver.dyn?ssssssa&kDGsMWtsFWtsss5qQ1nYOnLg- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 Det ligger en massa arbete bakom en fint slipad glasskiva, det kan vi konstatera. Jag blir mer och mer sugen på att köpa en färdig. Man kan antingen köpa på Optosigma, 50mm, 1500 grit för $24: http://www.optosigma.com/miva/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=OS&Product_Code=pg211&Category_Code=Filters+%26+Apertures Eller så kan man köpa sig 2", 1500 grit på Thorlabs för $14: http://www.thorlabs.com/NewGroupPage9.cfm?Guide=123&Category_ID=185&ObjectGroup_ID=1132&Visual_ID=546 På Thorlabs kan man också till synes köpa större kvadratiska glasskivor och skära ut en cirkel efter eget behov. EDIT: Jag tänkte beställa en rund skiva och en kvadratisk skiva från Thorlabs, men då slog det mig. Är 1500 GRIT det bästa för att ha som mattskiva i en mini35? Jag har för mig att det ska vara så finslipat som möjligt, men blir det inte mattare ju bättre slipat det är? Man vill ju inte råka på en alltför matt bild. Och var får man tag på en 72mm macrolins +10? Det enda jag hittar är 58mm. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bante Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 När jag höll på o mekka med min statiska adapter letade jag som galen efter något svenskt företag som sålde aluminiumoxid, och efter oändliga timmars letande hittade jag http://www.mikron.se .. dom säljer bl a 5 micron aluminiumoxid i vattenlösning, om ni vill göra er egen mattskiva :) ! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 Aluminiumoxid=korund=smärgel.Kan sådant pulver limmat på papper som finns överallt kanske vara något? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 [citat=Bante]När jag höll på o mekka med min statiska adapter letade jag som galen efter något svenskt företag som sålde aluminiumoxid, och efter oändliga timmars letande hittade jag http://www.mikron.se .. dom säljer bl a 5 micron aluminiumoxid i vattenlösning, om ni vill göra er egen mattskiva :) ![/citat]Beställde du därifrån och provade slipa själv? Är det Alumina Suspension (Al2O3) MicroPolish,Alumina No 1, 5 micro m 200 gr i produktkatalogen du syftar på? Hur gick det? Slipade du med maskin jättelänge eller handslipade du den ännu jättelängre? :) EDIT: Ni vet hur det är när man inte kan sova. Klockan är 02:03. Jag har precis pekat ur botten ur en plastburk med en syl. Jag klippte till den runda plastbiten med en avbitartång så att den blev ännu rundare, sedan tryckte jag in den i mitten av en PVC-koppling och satte objektivet mot ena änden av kopplingen och kameran mot den andra änden. Ni kan inte ana hur jag längtar efter en mini35-adapter. Det här är vansinne. Det fungerade i alla fall. Synd bara att man ser texten MADE IN CHINA över hela bilden, och naturligtvis massvis med gryn, skräp och repor. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 höh, kom just hem till luleå från boden, där bilen fick närapå haveri och hela resan gjick i 25 km/h, klockan är 03:43... och jag har en mini35adapter... så vänta dig inga förändringar av det... -.- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 Höhöhö, en mini35 löser uppenbarligen inte alla problem, men några. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bante Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 yes, jag beställde direkt från mikron. Och yepp, det är Alumina Suspension (Al2O3) MicroPolish,Alumina No 1, 5 micro som jag syftade på. :) Jag slipade för hand i fyra timmar ( men inte i sträck, for godness sake! ). Helt okej resultat, men jag kan inte säga ifall resultatet blev bättre än en färdig mattskiva. Men mikron.se har ju oxå mycket finare aluminiumoxid, som någon kanske känner sig manad att pröva ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 Sök på aluminiumoxid här på forumet. Jag tror det var ericoman som redan provat och jag tror inte det föll så bra ut. De satt och gnuggade i veckor utan att få den yta de ville ha. Men jag kan minnas fel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 [citat=Bante]yes, jag beställde direkt från mikron. Och yepp, det är Alumina Suspension (Al2O3) MicroPolish,Alumina No 1, 5 micro som jag syftade på. :) Jag slipade för hand i fyra timmar ( men inte i sträck, for godness sake! ). Helt okej resultat, men jag kan inte säga ifall resultatet blev bättre än en färdig mattskiva. Men mikron.se har ju oxå mycket finare aluminiumoxid, som någon kanske känner sig manad att pröva ;)[/citat] Om det var i pulverform, hur slipade du? Hade du det på en trasa eller? Var det på glas? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts