Jump to content

Bante

Members
  • Content Count

    88
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

Filmskapande

  • Gear
    HVX200, Canon 7D, Adobe CS5 Production Premium,
  • Interests
    Musik och film!
  1. Ska filma nattscen på lördag och behöver veta ifall någon har erfarenhet av att köra en Arri HMI fresnel 1200w med ett 2500w bygg-elverk? Ballasten till lampan är ju elektronisk, det jag funderar på är om elverket kommer kunna tända HMI då dessa kan ge kraftiga spikar vid start?
  2. Testa lagarith codec. Tydligen baserad på huffyuv men med 64-bit version så den funkar i CS5.
  3. Vi använde oss av en Audiotechnica mic på inspelningen, minns ej modellen. Mixningen av allt ljud tog en hel del tid då vi testade göra allt i 5.1 surround, så om det är något skumt med ljudet nånstans så hojta till så vi inte göra samma misstag igen :)
  4. Tack topcat! X-Cross: Jag slänger upp klippet på den bortklippta utomjordingen ikväll. Lova att inte skratta ;)
  5. Oj, tack för alla svar och komplimanger/kritik! Uppskattas verkligen! :) Mega99: Vilket ljud var det som du tyckte drog ner på helheten? Nyfiken! johancederholm: Har inga projekt på gång just nu, fast idéer och ofärdiga manus har man ju alltid. :) Vi spelade in filmen på en panasonic HVX200. X-Cross: Vi hade en bild av en utomjording i bilen där Max blir biten, men när vår testpublik skrattade åt scenen, bestämde vi oss att klippa bort den, och lämna det hela till publikens fantasi. Kill your darlings, eller vad det nu var. :)
  6. Handlingen: "Det rapporteras om oförklarliga himlafenomen i olika delar av världen. När kaos och panik bryter ut måste Johan ta sig till andra sidan Malmö där hans bror Carl väntar. " Genre: Scifi/Action/Drama Längd: ca 17:00 Beskrivning om filmen: Vid årsskiftet färdigställde vi vår scifi kortfilm Vintersol, där vi bland annat ville testa hur mycket datorgenererade effekter vi kunde göra med minimala resurser. Inspelad i Malmö och redigerad under en längre period. Om ni undrar något om filmen, så är det bara att fråga! Mer info och BTS bilder finns på följande sida: htt
  7. Vi var där! Jag gillade fotot i er film skarpt, förstår inte varför ni inte vann bästa foto, it was gorgeous! :)
  8. Två personer sitter i framsättet på en bil. Den ena personen kör och den andra sitter i passagerarsättet. Vi har filmat scenen framifrån genom vindrutan och från sidan genom sidofönstret ( profilbild ). Min fråga är följande: Är det ett klippfel att klippa mellan en bild av föraren framifrån till passagerarens profilbild? Vad som händer då är att både förarens och passagerarens huvud hamnar på höger sida av bilden, och man vill väl alltid försöka placera huvudena i en dialogscen i varsin sida av bilden? Tacksam för hjälp!
  9. Testa sätt en planokonvex ( en lins med en platt sida och en sfärisk ) lins direkt efter mattskivan, med den platta sidan mot mattskivan den andra sidan mot videokamera. Jag är inte nån optikexpert, men jag tror att när ljuset träffar den mattade sidan på matskivan så sprids ljuset kors och tvärs i tuben. En lins riktar om ljuset neråt tuben mot videokameran.
  10. Men är det inte så att alla zoomobjektiv lider av nån sorts vinjettering vid inzoomning? Jag tror inte det har något att göra med att man använder centrum av optiken, utan det är en optisk egenskap som man inte kan komma ifrån. Möjligtvis minimera, precis som kromatisk abberation. En kille på denna tråden säger att han får vinjettering med sin gl-2:a. ( Jänkarna kallar den för xm2 för gl2 ). Han säger det syns mycket på datorn, men på tv klipps det mesta bort ändå. http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=56208&highlight=camera+vignetting
  11. Jag tror inte det är nått fel på din kamera. Vinjettering är väl ett vanligt fenomen när man zoomar in? Rätta mig om jag har fel. Jag har ägt xm-2:an en gång, och jag vill minnas att jag också fick vinjettering när jag zoomade in. Kameran jag har just nu får också lite mörka kanter vid inzoomning.
  12. Här kommer lite bilder! Har hämtat en massa tips från snodarts hemsida. Köpte extension tubes från ebay och motorn från Daniel på jetsetmodels.info. Mattskivan och motorn är monterad i en filterring som är upphängd i fyra styckna 1mm pianotrådar. Detta gör att mattskivan vibrerar i en jämn cirkel. Pianotrådarna är också justerbara fram och tillbaka så jag kan ställa in rätt avstånd till objektivet. Om ni undrar något över bygget så bara fråga!
  13. Tomtebo: Jo, jag har en akromat på min kamera, men jag får även vinjettering om jag zoomar in på mattskivan så mycket det går. Jag tror problemet är själva mattskivan, som inte är tillräckligt matt, dvs att slr-objektivets baklins "skiner" igenom mattskivan, och lämnar kanterna mörka. Jag slänger upp lite bilder ikväll!
  14. Jag byggde ihop en egen vibrerande adapter med helt okej resultat för några veckor sedan. Jag kan ta lite bilder på den ikväll om någon är intresserad av att se. Använder Canon EE-A i adaptern men jag har ganska mycket vinjettering. EE-S ska tydligen vara mer matt, skall testa den och se ifall vinjetteringen försvinner.
  15. Kolla i perspektivkamerans attribut ifall inte Far Clip Plane är satt för lågt. Den ska i vanliga fall stå på 1000. Annars vetifasen!
×
×
  • Create New...