Gå till innehåll

Problem med klippning


Bante

Recommended Posts

Två personer sitter i framsättet på en bil. Den ena personen kör och den andra sitter i passagerarsättet. Vi har filmat scenen framifrån genom vindrutan och från sidan genom sidofönstret ( profilbild ).

 

Min fråga är följande: Är det ett klippfel att klippa mellan en bild av föraren framifrån till passagerarens profilbild? Vad som händer då är att både förarens och passagerarens huvud hamnar på höger sida av bilden, och man vill väl alltid försöka placera huvudena i en dialogscen i varsin sida av bilden?

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skall bli intressant att se vad de mer skolade personerna tycker om detta.

Själv tycker jag att det är ok - särskilt som föraren tydligen sitter närmast kameran.

Detta har jag för övrigt sett i många filmer - men fråga mig inte i vilka.

Länk till kommentar
Share on other sites

man vill väl alltid försöka placera huvudena i en dialogscen i varsin sida av bilden?

Nej, det är inget självändamål. Det är dock en vanlig konsekvens av att man vill få blickriktningar rätt samtidigt som man vill komponera snygga bilder.

 

Därmed inte sagt att ditt klipp nödvändigtvis kommer att fungera, men det är inte huvudenas placering i bilden som avgör.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...