Simon Hasselblom Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Behövs det verkligen +10 på macro för adaptern? så långt blir väl inte bygget? Det räcker väl med +4, fast jag har ingen aning, blev bara lite chockad när jag i gårdagen såg att macrofilter gick upp till max +4 på Scandinavianphoto för 27mm. Två frågor bara, hur ser en mattskiva ut och var kan man köpa såna? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Det gäller att kunna fokusera på en liten yta på mattskivan, alltså måste man kunna ha kameran ganska nära. Men konsumentkameror brukar ha skaplig närgräns ändå, så man får prova sig fram tills bilden på mattskivan fyller hela bilden och det hela är skarpt. Jag behöver dock macrolins eftersom ytterringen på PVC-röret jag använder är 71mm, vilket borde passa snyggt i ett 72mm macro. Från macrot kan jag sedan stega ner till kamerans filtergänga med steprings. PVC-röret har ju inga gängor i sig. Jag gjorde det lätt för mig och köpte en liten rund, matt glasskiva på http://www.thorlabs.se. Jag beställde via deras kontor i Sverige. Det fungerade utmärkt. Skivan är 50,8mm i diameter och 2mm tjock. Jag hade väntat mig en diameter på 50mm eftersom innerdiametern på PVC-röret är 50mm, men eftersom skivan är exakt 2" (50,8mm) så gav jag mig på insidan av röret med en tryckluftsslip. Efter mycket möda får nu skivan plats där den ska sitta. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 [citat=Norbert] --->objektiv--->objektivfäste--->(kondensorlins)--->mattskiva--->(kondensorlins)--->macro--->stepringar--->kamera Det fina när du bygger en egen adapter är att du kan välja vilket objektivfäste du vill ha. Det är svårt att få tag på om man inte kan riva sönder en gammal systemkamera dock. [/citat] Jag tror att de flesta har använt det bakre skyddslocket till objektiven som fäste till sina 35mm adaptrar. Att såga ut och svarva till ett fäste som suttit på en kamera kan nog bli väldigt proffsigt men det känns svårt och riskfullt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Om man jämför de billigare eller hemgjorda adaptrarna men P-S Techniks så ser man att lådan för den rörliga mattskivan är mycket större för de billigare än för P-S Technik. P-S Techniks mattskiva roterar inte utan den "skakar" i både x och y axel. Den har också en viss vridning fram och tillbaka. Mattskivan är upphängd i tre hörn i utkanten av skivan i axlar. Axlarna är assymetriskt nedsvarvade och infästa i små kullager. Axlarna är sammanbundna med en rem som går till en motor som hänger nedanför på sidan av objektivfästet. Jag tror förutom att en sådan har konstruktion är mycket mindre att det ger bättre bild. Jag tycker mig se rotations streck i bilderna där man använt typ CD-skiva. För kännedom: den fyrkantiga lådan bakom objektivfästet innehåller prismat som vänder bilden rätt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 [citat=Stefan_holst]Jag tror att de flesta har använt det bakre skyddslocket till objektiven som fäste till sina 35mm adaptrar. Att såga ut och svarva till ett fäste som suttit på en kamera kan nog bli väldigt proffsigt men det känns svårt och riskfullt.[/citat]Jag väntar på en defekt gammal Nikon som jag har beställt. Jag ska prova och se hur det funkar att plocka objektivfästet från den först. Var får man för övrigt tag i bakre skyddslock till objektiv? [citat=Stefan_holst]Jag tycker mig se rotations streck i bilderna där man använt typ CD-skiva.[/citat]Jag kommer att bygga mig en statisk adapter, just för sakens skull. Jag förväntar mig inte att den ska ge något bra resultat, så därför har jag tänkt köpa en dynamisk SG35. Den är inte byggd runt en cd-skiva, utan den är byggd runt en slipad glasskiva. Visserligen så roterar den bara, men en riktig pro35 känns inte som ett alternativ på grund av det löjligt höga priset. Visst, den är ingenjörskonst, men den är inget för oss vanliga dödliga. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 [citat=Norbert][citat=Stefan_holst]Jag tror att de flesta har använt det bakre skyddslocket till objektiven som fäste till sina 35mm adaptrar. Att såga ut och svarva till ett fäste som suttit på en kamera kan nog bli väldigt proffsigt men det känns svårt och riskfullt.[/citat]Jag väntar på en defekt gammal Nikon som jag har beställt. Jag ska prova och se hur det funkar att plocka objektivfästet från den först. Var får man för övrigt tag i bakre skyddslock till objektiv?[/citat] Skyddslock följer alltid med objektiven men kan säkert försvinna om man aldrig byter objektiven. [citat=Norbert] Jag kommer att bygga mig en statisk adapter, just för sakens skull. Jag förväntar mig inte att den ska ge något bra resultat, så därför har jag tänkt köpa en dynamisk SG35. Den är inte byggd runt en cd-skiva, utan den är byggd runt en slipad glasskiva. Visserligen så roterar den bara, men en riktig pro35 känns inte som ett alternativ på grund av det löjligt höga priset. Visst, den är ingenjörskonst, men den är inget för oss vanliga dödliga. :)[/citat] Jo det är visserligen ingenjörskonst men inget som är omöjligt. Det som känns omöjligt är blidvändningen med ett prisma som diskuterats förut. En statisk är bra att börja med om man vill lära sig tekniken. SG35 är nog den mest prisvärda man kan köpa men jag tycker att den är lite onödigt klumpig!? Om man vill göra en egen så kan man nog få en lika bra eller bättre som en SG35 men smäckrare om man dissekerar hur P-S Technik har gjort sin. det ska bli spännande hur du Norbert ska få loss objektivfästet och hur du kommer fästa det på ditt rör. Jag kommer att följa utvecklingen med intresse. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 http://www.scandinavianphoto.se/?930202 bakre lock för nikon, vet inte om det är F eller vad det nu är men det är Nikon iallafall och ni kan ju tillochmed ha carl zeiss objektiv med hasselbladfattning på era lite mer exklusiva hembyggda 35adaptrar http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1557828 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 öhm jag kom på en grej för de som har digitala systemkameror. Fiinns det inte en videoutgång på de flesta såna? och en del videokameror kan man ju ställa in så att deras video-ut blir till video-in... man kan ju alltid testa att koppla in dslr'en i videokameran, om man nu har en vill säga 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 [citat=][/citat] [citat=Stefan_holst]SG35 är nog den mest prisvärda man kan köpa men jag tycker att den är lite onödigt klumpig!? Om man vill göra en egen så kan man nog få en lika bra eller bättre som en SG35 men smäckrare om man dissekerar hur P-S Technik har gjort sin. det ska bli spännande hur du Norbert ska få loss objektivfästet och hur du kommer fästa det på ditt rör. Jag kommer att följa utvecklingen med intresse.[/citat]Själva SG35-adaptern är väl inte mer klumpig i sig än någon annan dynamisk adapter, det är de nödvändiga rodsen som gör kalaset lite klumpigt. Jag tvivlar inte på att jag skulle kunna göra en egen klon av SG35. Det gäller bara att se till att motorn snurrar rakt. Jag har ingen lust att slipa glas dock, så jag skulle behöva beställa mattat glas och skära ut en rund skiva själv = inte särskilt billigt. 100mm x 100mm mattat glas kostade $40 så jag nöjde mig med en 2" skiva till min statiska adapter. Jag tror inte jag har tålamodet att fixa mekaniken som sitter i en pro35, så om jag någon gång gör en egen dynamisk adapter så blir det en roterande motor bara. Jag såg för övrigt en tråd på dvxuser idag där någon galning har börjat bygga ett eget "prisma" av speglar som jag tänkte göra en gång i tiden: http://wannabemini35.blogspot.com Angående objektivfästet på kameran, ska det verkligen vara så svårt att få loss? Det sitter ju skruvar i fästet på nyare kameror, är det inte bara att skruva loss det? Jaja, fungerar inte fästet så får jag köra med objektivlock, om jag hittar något för Nikon F. Hur som helst, det kommer att bli ett äventyr när jag har alla delar framför mig och ska bygga ihop eländet. Då utlovar jag massvis med bilder från byggandet. :) [citat=wääuu]man kan ju alltid testa att koppla in dslr'en i videokameran, om man nu har en vill säga[/citat]Det enda man kan göra i så fall är väl att spela in stillbilder från SLR-kameran på bandet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 skulle ju kunna gå om man kunde få live-feed från SLR-n, men som norbert sa, jag har inte sett en Systemkamera som visar annat än stillbilder (från minneskortet) genom video-ut-kontakten... Men det skulle ju vara ett alternativ, kanske inte billigare eller så men ett alternativ iallafall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 26, 2005 Share Posted November 26, 2005 Det skulle inte ens räcka med en systemkamera som kan spela in video på minneskortet. Det vore bara dumt att spela in komprimerad video på ett komprimerat medium. Men som sagt, någon slags live-feed, ingen komprimering i systemkameran, sen koppla den till någon slags bandare. Då är man inte längre bunden till miniDV. Då skulle man ju kunna koppla systemkameran till datorn och få högupplöst okomprimerad video, som med en Andromeda. Eller varför inte skippa datorn och bygga någon slags monster-slr-kamera som kan ta 24 högupplösta bilder i sekunden som den sparar på ett gigantiskt minne i kameran? Voila, en digital "filmkamera". Dream on. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 [citat=Norbert][citat=][/citat] Själva SG35-adaptern är väl inte mer klumpig i sig än någon annan dynamisk adapter, det är de nödvändiga rodsen som gör kalaset lite klumpigt.[/citat] Nej den är inte mer klumpig än andra med rotation runt mittaxeln. Jag ville bara påpeka att man kan göra det ännu smäckrare med en lösning där glaset bara "skakar". Rodsen behövs nog ändå för att undvika att det bryter i kamerans objektiv. Jag har inte heller tålamod eller tid just nu för en sådan lösning men för de som har en liten verkstad så är det synd att inte ta upp möjligheten. [citat=Norbert] Angående objektivfästet på kameran, ska det verkligen vara så svårt att få loss? Det sitter ju skruvar i fästet på nyare kameror, är det inte bara att skruva loss det? [/citat] OK det var länge sedan jag tittade på en kamera, jag trodde att fästet var gjutet i kamerahuset. Kul med speglarna men inte så proffsigt, kan nog göras bättre. Jag fattar inte varför det ska vara så dyrt och svårt att få tag i ett prisma. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockholm Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 [citat=wääuu]öhm jag kom på en grej för de som har digitala systemkameror. Fiinns det inte en videoutgång på de flesta såna? och en del videokameror kan man ju ställa in så att deras video-ut blir till video-in... man kan ju alltid testa att koppla in dslr'en i videokameran, om man nu har en vill säga[/citat] Min nya Sony Digitalkamera, icke system, har videout som ja kan få livefeed ifrån. Ideén funkar nog utan problem. du skulle t.ex. kunna spela in på en DVD-Recorder eller ta in signlalen med ett videokort. däremot så undrar ja om du kan ta in det i högre upplösningen än 720x576. en DVD Recorder ligger ju inte på HD än. Och om du skulle ta in det på dator, antagligen laptop så måste du ha video in på den.. ja har aldrig sett en sådan. och du skulle inte kunna använda dom där adaptrarna som kopplas till USB för d skulle bli svinig kvalite. Det va nån som hade nå liknande diskution om att man skulle filma displayen på systemdigitalkameran me dv kameran. Den första mini35 filmen ja såg för nå år sen, ja tror d va en spinoff från Pulpfiction eller nått? Någon spinoff på en independent rulle iaf (EDIT: Doh! På fightclub var det... http://www.marlathemovie.com/ och http://www.marlathemovie.com/bonus/)justfacts.pdf hade en väldigt simpel idé. i äldre (nya oxå kanske?) så har du ju en spegel från objektivet till, jag vet inte om det är filmen eller viewfindern, men en spegel är det ju iaf om man plockar bort några delar på kameran. dom filmade helt enkelt ner på den spegeln med kameran. Kolla på den bifogade filen för att se typ hur det funkade. Sorry ja sitter på jobbe o e lite småstressad o han inte få ihop nått seriöst. EDIT: jag hade inte läst de här på väldigt länge, och ja va lite ute o cycklade men, ja. om ni läser pdf filen förstår ni allt ja försökte förklara, men misslyckades. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 [citat=Stefan_holst]Rodsen behövs nog ändå för att undvika att det bryter i kamerans objektiv. Jag har inte heller tålamod eller tid just nu för en sådan lösning men för de som har en liten verkstad så är det synd att inte ta upp möjligheten.[/citat]Rodsen till just SG35 används för att fixera det där röret bakom adaptern i macrolinsen som sitter på videokameran. Jag mejlade och frågade om just detta. Delarna sitter inte ihop, så om man redan har en macrolins kan man använda denna. Jag håller med om att en skakande mattskiva är en bättre lösning på alla plan, det är bara ett lite mer komplext bygge då, som sagt. [citat=Stefan_holst]OK det var länge sedan jag tittade på en kamera, jag trodde att fästet var gjutet i kamerahuset. [/citat]På äldre kameror med gängad fattning är det fastgjutet i kamerahuset. På de nyare ska det gå att skruva loss tror jag. Jag har visserligen inte provat, men det ser ut så. [citat=Stockholm]däremot så undrar ja om du kan ta in det i högre upplösningen än 720x576[/citat]Om kameran verkligen har livefeed, utan någon som helst komprimering, så borde du kunna spela in i vilken upplösning du vill så länge CCD:n i kameran klarar den. En upplösning på 720x576 är nog inte bildsensorns fulla potential. Då väljer du helt enkelt vilken upplösning du vill ta in genom videokortet med det medföljande programmet. [citat=Stockholm]Det va nån som hade nå liknande diskution om att man skulle filma displayen på systemdigitalkameran me dv kameran.[/citat]Displayen på en systemkamera visar inget annat än stillbilder efter att du har tagit dem. Man är tvingad att filma genom sökaren isåfall, och det är det gänget bakom Marla har gjort. Det är smart på sitt sätt, de får en rättvänd bild eftersom det sitter ett prisma i systemkameran som vänder bilden rätt, men de får en väldigt grynig bild eftersom mattskivan till dessa kameror är väldigt grynig. Det fungerar ju inte med alla systemkameror heller. Man ska kunna byta ut mattskivan mot en utan "sikte", annars syns det i bild hela tiden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 Jag ska beställa konvexa linser och sätta på båda sidor om mattskivan. Hur vet jag vilka linser jag ska ha? Det enda jag vet är att jag vill ha en diameter på 50,8mm. Sedan finns det en hel del andra värden man måste ta hänsyn till. Jag är ingen optiker. http://www.thorlabs.com/NewGroupPage2.cfm?Guide=53&Category_ID=60&ObjectGroup_ID=112 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekivan Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Nu undrar jag om man bara ska köra med en makrolins direkt på kameran, sätta fast den i en tub av pvc-plast och sen sätta fast ett objektiv i andra ändan. Alltså skita i "ground glass" Kommentarer?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Vad ska du då projicera bilden på? Prova utan mattskiva får du se hur det ser ut, det var det första jag gjorde. :) Grejen är den att man behöver något som representerar "filmplanet" i en systemkamera. En intressant idé vore att slakta en gammal dv-kamera och försöka projicera bilden direkt på bildsensorn och på så vis slippa kamerans egna optik och dessutom mattskivan. Man byter helt enkelt ut videokamerans optik med andra ord. Någon som har provat detta? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekivan Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 [citat=Norbert]Vad ska du då projicera bilden på? Prova utan mattskiva får du se hur det ser ut, det var det första jag gjorde. :) citat] men kan man använda en helt statisk mattskiva. dvs en skiva som inte rör sig alls? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Kan plastskärmen som används på bakprojektionstv vara nåt?För grov,för mörk,går ej att få tag i?Ingen aning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 [citat=pekivan]men kan man använda en helt statisk mattskiva. dvs en skiva som inte rör sig alls?[/citat]Jajjamensan, det gäller att ha en skiva som är finkorning nog så att man inte ser kornen bara. Det finns inget perfekt material dock, jag har sett många försöka. Gänget bakom guerilla35 (http://www.cinmek.com) har lyckats väldigt bra trots allt. Enda haken är att de vill ha väldigt mycket pengar för den. Mattskivan till min statiska adapter har jag redan beställt och fått hem. Det är en rund liten slipad glasskiva (finaste slip naturligtvis) med en diameter på 2" och en tjocklek på 2mm. Jag hoppas och tror att den ska fungera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 [citat=Norbert]En intressant idé vore att slakta en gammal dv-kamera och försöka projicera bilden direkt på bildsensorn och på så vis slippa kamerans egna optik och dessutom mattskivan. Man byter helt enkelt ut videokamerans optik med andra ord. Någon som har provat detta?[/citat] Det är ju ingen idé. Problemet med bildsensorn är ju just att den är för liten för att man skall kunna få kort skärpedjup. Det är därför man använder en 35-adapter istället. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekivan Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 norbert du verkar ha klart för dig hur du ska gå tillväga. När får man se lite bilder av ditt bygge eller av dina komponenter? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 [citat=jbergman]Det är ju ingen idé. Problemet med bildsensorn är ju just att den är för liten för att man skall kunna få kort skärpedjup. Det är därför man använder en 35-adapter istället.[/citat]Det har du rätt i, det tänkte jag inte på. :D [citat=pekivan]norbert du verkar ha klart för dig hur du ska gå tillväga. När får man se lite bilder av ditt bygge eller av dina komponenter?[/citat]Jag är i alla fall väldigt nära att ha allt klart för mig. Det enda jag inte vet ännu är hur jag ska fästa något slags Nikonfäste längst fram på adaptern. Jag har hittat en adapterring på scandinavianphoto med en innergänga på 52mm, så jag forskar just nu om hurvida jag kan använda steprings eller ej för att komma ner till en yttre gänga på 50mm eller något. Röret jag ska skruva fast den i har en diameter på 2", alltså 50.8mm, så det kommer ändå inte att passa som handsken. Jag har inte beställt några delar förutom mattskivan, så jag kan inte visa några bilder på bygget. Jag hade en Paint-ritning klar men den fumlade jag bort. Jag kan ju säga att den kommer att bli extremt lik jmys adapter (http://www.kokokaka.com/35mm). Jag har dock tagit en bild av min tidigare prototyp som jag tänkte svänga ihop av PVC-kopplingar: http://stagvall.mine.nu/ninn35-s/ninn35-S_v1.jpg Mattskivan i denna är provisorisk. Den är gjord av botten av en plastburk, så man ser texten "MADE IN CHINA" över hela bilden, och det uppstår kraftig vinjettering i den. Det finns ingen macrolins och därför inte heller något fäste till kameran, jag backade upp arrangemanget med böcker istället. Jag fäste objektivet genom att trycka in ett bakre objektivlock med lite milt våld. Så tänkte jag även göra i den färdiga varianten. Det slutar väl med att jag får använda objektivlock i den nya modellen med. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekivan Posted December 8, 2005 Share Posted December 8, 2005 nu kommer en till dum fråga. kokokaka jmy har använt en kondensor lins. varför då?? tänkte beställa, ett 2" rör en mattskiva 1500 från torlabs. behöver ja verkligen kondensorn? norbert jag är efterbliven när det gäller sånt här :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 8, 2005 Share Posted December 8, 2005 Du har samma planer som jag alltså. :) Jag tänker beställa åtminstone en BK-7 Plano Convex lins eftersom mina egna erfarenheter av mini35-bygge hittills har innehållit tonvis med vinjettering. Därför är jag nästan säker på att jag kommer att behöva något som samlar ljuset i röret. Jag kommer att beställa en till att börja med, men ser jag att det fortfarande inte blir bra så beställer jag en till (+ fler retainer rings naturligtvis). Ja just det, glöm inte att köpa retainer rings så att du kan skruva fast mattskivan och eventuella linser i röret. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts