tomasz1985 Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Året är inte slut än och flera intressanta premiärer väntar (Crash, Cinderella man, Kalle och chokladfabriken mfl), men vilken är er favorit film som haft biopremiär år 2005 i Sverige? Min röst går till "Sideways" som var otroligt rolig och rörande. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 jadu. sist jag såg en film på bio var nog spiderman 2. kom inte ihåg om det var iår. men den var iallafall bättre än ettan. och det är nog den enda jag sett sen pirates of the caribbean 2003. så måste den vara bäst iår. om det nu var i år.. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 Jag såg förresten Sideways idag och snart ska jag kolla på "Drickbart" på tv. Har aldrig varit intresserad av vin. =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Svårt att säga... Men en sak är klar; år 2005 är ett tio ggr så bra filmår som 2004... Vi har ju än så länge att se fram emot Kalle och Chokladfabriken, King Kong, Narnia m.fl. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Tycker 2005 har varit det tråkigaste film året på länge. Men 2006 kommer bli det bästa, X-men 3, Superman, Ghost Rider, Pirates Of Carabian 2 mm.. Batman Begins är årets bästa film för min del, tror knappst att någon film kommer vara bättre. Sedan Wedding Crashers var grym också. Förra året var Spider man 2 min favorit. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Sideways har jag inte sett än. Men min favvo-biofilms-pokal går till Kungfu Hustle! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Tycker att det kommit ganska bra filmer hittills i år. Old Boy kanske bäst hittills. The Machinist..... kanske också bäst hittills..... Batman begins...... eller kanske den här War of the Worlds..... eller den här..... Sin City ...etc etc.... Starwars lll Undergången Closer Kung fu Hustle säkert glömt några jag gillar också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Sin City, Batman och starwars ep3 var grymma...mycke bättre änn 2004 vad jag kan minnas... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speero Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Batman begins var klockren. Kalle och choklasfabriken kommer bli jävligt fräck (är en tim burton fan). Kommer ju en till ler-animerad film av honom också snart, The corpse bride. V for Vendetta längtar jag till som fan på att den ska komma ut. Vetinte om den kommer i år eller nästa. Land of the Dead verkar lovande. Gillade SAW så att uppföljaren kommer väl bli bra den med. Vid Halloween ska den släppas.. passande ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 inget fel på detta året. höjdaren lär ju bli Kalle och chokladfabriken och War of the Worlds, som jag såg senast på bio var helschysst. Vad jag vet, Speero, så kommer inte Saw II förrän tidigast i jul. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Khafka Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Jag har sett War of the worlds, Sin City, Land of the Dead det här året. Om det var något mer så kommer jag inte ihåg det. Jag har fortfarande inte sett Batman Begins, vill gärna se den. Sin City och Land of the Dead var klart bästa 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pld Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Den enda filmen jag har sett på bio i år är batman och den var bra.Ska bli kul att se tvåan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bleckert Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 madagaskar var tokkul (Engelsk version såklart, hatar dubbat)! /bleckert 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stavrogin Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 [citat=_nemo_]Tycker att det kommit ganska bra filmer hittills i år. Old Boy kanske bäst hittills. The Machinist..... kanske också bäst hittills..... Batman begins...... eller kanske den här War of the Worlds..... eller den här..... Sin City ...etc etc.... Starwars lll Undergången Closer Kung fu Hustle säkert glömt några jag gillar också.[/citat] old boy kom väl garanterat 2004? The machinist....var inte den också 2004? Elelr är det för att man såg den på festival som man tror det. De två är ju iaf de bästa där. Undergången tror jag blir min nominering till bästa film 2005, helt otroligt bra, och ruggig. ....och SW III kan väl knappast kvala in i det där sällskapet, visst den var bättre än episod I och II men ändå inget man skulle lägga pengar på att få se igen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 [citat=Stavrogin][citat=_nemo_]Tycker att det kommit ganska bra filmer hittills i år. Old Boy kanske bäst hittills. The Machinist..... kanske också bäst hittills..... Batman begins...... eller kanske den här War of the Worlds..... eller den här..... Sin City ...etc etc.... Starwars lll Undergången Closer Kung fu Hustle säkert glömt några jag gillar också.[/citat] old boy kom väl garanterat 2004? The machinist....var inte den också 2004? Elelr är det för att man såg den på festival som man tror det. De två är ju iaf de bästa där. Undergången tror jag blir min nominering till bästa film 2005, helt otroligt bra, och ruggig. ....och SW III kan väl knappast kvala in i det där sällskapet, visst den var bättre än episod I och II men ändå inget man skulle lägga pengar på att få se igen.[/citat] Old boy och the machinist hade svensk biopremiär 2005, såg också old boy långt tidigare på stockholms filmfestival. :) Jag kommer lägga pengar på episode lll, garanterat, den var grym enligt mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Jag har inte varit på bio detta året men jag har stora förhoppningar på Oliver Twist som antingen den är bra eller dålig kommer bli detta årets biograf händelse för mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted August 31, 2005 Author Share Posted August 31, 2005 Har Oliver Twist biopremiär i Sverige i år? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 [citat=tomasz1985]Har Oliver Twist biopremiär i Sverige i år?[/citat] Hoppas det annars blir det ingent bio besök för min del.. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Ända filmerna kvar att se är Zozo av Josef Fares och Zorro 2, annars är det inget intressant för mig kvar.. Batman Begins var helt klart årets höjdpunkt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stavrogin Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Jag ser lätt fram emot Narnia, den kommer väl till julen har jag för mig.... ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 [citat=Stavrogin]Jag ser lätt fram emot Narnia, den kommer väl till julen har jag för mig.... ?[/citat] mitten av december. Trailern ser enormt lovande ut! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 [citat=Stavrogin] Undergången tror jag blir min nominering till bästa film 2005, helt otroligt bra, och ruggig. [/citat] Nu kanske jag minns helt fel men var inte undergången nominerad till bästa icke engelskspråkiga film på den senaste Oscarsgalan? Fast jag kanske är ute och cyklar nu... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spangelish Bob Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 2005 har knappast blivit ett smalfilmens år, jag har inte lyckats hitta en ända vettig film. I år har vi blivit överösta av skitdåliga block-busters från det lilla landet i väst. Det ända intressanta filmer jag sett i år har varit på GFF, men det var ingen vidare festival gemfört med tidigare år. Den enda höjdpunkten som finns kvar att blicka framåt mot i år är den årliga kortfilmsfestivalen i Uppsala som jag brukar besöka. 2004 var ett mycket intressantare år, med flera små höjdpunkter gömda bakom den vakuumpacketerade fin-skiten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted September 3, 2005 Author Share Posted September 3, 2005 [citat=Spangelish Bob]2005 har knappast blivit ett smalfilmens år, jag har inte lyckats hitta en ända vettig film. I år har vi blivit överösta av skitdåliga block-busters från det lilla landet i väst. Det ända intressanta filmer jag sett i år har varit på GFF, men det var ingen vidare festival gemfört med tidigare år. Den enda höjdpunkten som finns kvar att blicka framåt mot i år är den årliga kortfilmsfestivalen i Uppsala som jag brukar besöka. 2004 var ett mycket intressantare år, med flera små höjdpunkter gömda bakom den vakuumpacketerade fin-skiten.[/citat] Det låter som att du missat Sideways =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted September 4, 2005 Share Posted September 4, 2005 Sideways är ifrån 2004 om jag inte minns fel :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts