Gå till innehåll

Newbiefråga: Få till Hollywoodljuset


Yadis

Recommended Posts

Vad krävs för att få det där riktiga "hollywoodljuset" som man ser i alla storfilmer från USA? Är det proffskamera som krävs eller efterbearbetning eller vad? Dvs ljuset som gör att det ser ut som påkostad långfilm och inte som hemma inspelning av födelsedag:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns en massa trådar om det här redan, sök på filmlook...

 

Enkelt kan man säga att du behöver filma med 35mm film precis som dom gör i Hollywood. Annars så finns det en massa olika sätt att få det att se mindre "hemvideo-aktigt"

Länk till kommentar
Share on other sites

Efterarbetet är nog rätt viktigt för att få det snyggt.

Dom filmar en scen i en studio som ska föreställa att vara ute.

Det är strålkastare med hur gult ljus som helst

och ändå lyckas dom att få det så bra sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

De som arbetar med att "sätta ljus" på filminspelningar är en yrkesgrupp i sig.

 

Det tar flera år att bli skicklig i det.

Så du får nog dessvärre glömma det ljuset i dina filmer, men som sagt det finns mycket man kan göra på egen hand.

Läs böcker och testa dig fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får inte bra ljus med den bästa kameran, dom dyraste lamporna, eller vart du spelar in någonstans.

Det är hur du hanterar dom olika sakerna som gör att man kan få ett proffsigt material som nästan ser ut som en film som kunde visas på bio.

Visst, man får ju bärja någonstans med utrustning och utvecklas därefter.

 

Utan lampor så får man ett dåligt filmljus, men tänk på att utan kamera så går det inte att göra en film alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men, ställ en ordentlig fråga! Om du vill ha ett ordentligt svar alltså. Filmlook? Det finns hundratals olika "filmlooks". Vad är det du vill uppnå?

 

Ljussättning, filmsort, filter, linser, färgsättning . . . Ja - allt har betydelse. Vill du ha en grovkornig filmlook, så krävs inte mycket. Vill du att varje ruta ska ha en "spielberg kvalitet, oavsett ljussättning, dag- eller nattagning, ja då krävs en stor budget. Men visst kan man åstadkomma en hel del med små medel. - Om du kan alla de ovannämnda sakerna, det vill säga: Ljussättning, filmsort, filter, linser och färgsättning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte så lätt att ställa exakt rätt fråga som nybörjare...

Nåja...

Har kollat runt på nätet och det generella svaret på hur man får fram en känsla av fantasi(film) och inte av verklighet(video) är att just använda film, 8 mm, 16 mm eller 35 mm. DV verkar aldrig riktigt nå fram trots allehanda plugins och liknande. Sen finns det tydligen flera olika slags filmtyper som skapar olika "effekter". Sen har vi ljusssättningen, som man väl får köra try and error samt läsa på om. Nu har jag mailat en filmare i england som dessutom säljer kameror och film på nätet. Hittade en anamorphisk lins till super 8 där, som gör att man får widescreen på nåt sätt, så mailade honom o frågade om det "räcker" med super 8 och en sån lins för att kunna få filmkänsla eller om man bör gå upp till 16 mm.

Sen måste jag lära mig vilken kamera man kan köra med, har hittat flera 8 mm och 16 mm på ebay, måste bara luska ut om dom är nåt att ha.

Färden mot första filmen med riktigt hollywoodljus fortsätter:)

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, inte för att vara taskig.

Men allså. du säger att du är nybörjare och sen säger du att du kan kontrollera både ljus, ljud, kamera och alla dessa bitar som har med film att göra.

Sen så vill du få en spielberg kvalitet på det du filmar.

Allså, ok. är man nybörjare så har man stora mål.

Men att uppnå sådan kvalite och stil handlar mer om bra kamera och fin filmning.

Och att säga att dv är ett sämre alternativ av media är ett helt fel.

Vill man filma mycket, lära sig hur kameror fungerar så är dv ett utmärkt format.

Jalla Jalla filmades om jag inte minns fel med dv, så allt går. bara man vill.

Men som nybörjare var jag nöjd om jag lyckades klippa ihop korta sekvenser av video till en film som jag och mina vänner kunde skratta oss glada åt.

Jag har nu kommit mycket längre än bara sådana filmen, men är ändå glad att jag filmade så mycket som jag gjorde som ung.

 

Det är svårt att lyckas med sin första film, kanske till och med dom 50 första filmerna man gör.

För att man inte kan kameran, ljudet, ljuset, eller kanske för att man skrivit manuset så dåligt att det inte finns varken vändpunkter, handling, struktur eller huvudperson som alltid ska utvecklas från 0 - 100%.

 

Vill du få filmlook så testa dig fram, men som Dawey redan sagt så finns det många olika filmlook´s.

Jag menar. "the ring" liknar ju inte alls "the shining" direkt. Även fast båda filmerna har en så kallad filmlook enligt mig.

 

Testa och lär, bara så kan man bli bättre inom filmandets konst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var skrev jag att jag kan kontrollera kamera, ljud o ljus? Om du uppfatttat att jag kan det så har du helt missuppfattat mig. Jag är bara vetgirig nybörjare som vill veta hur man gör för att sen kunna testa mig fram.

Angående filmlook så citerar jag bara olika internetkällor att DV inte riktigt når fram om man vill ha hollywoodljus. Sen kan man säkert tvista i 100 år vad som är det ljuset, jag vet i vart fall vilket ljus jag är ute efter. Jalla Jalla har inte det ljuset jag är ute efter. Men det är såklart en personlig smak vilket ljus man gillar.

 

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Share on other sites

när du skriver.

 

"Men om man nu kan hantera dom sakerna, vad är minimum man behöver då för att få fram "äkta" filmlook ala spielberg? Går det med DV eller krävs det minst 16 mm?"

 

så förmodar jag att du kan hantera dom olika bitarna, annars skulle du inte ställt frågan från början.

Det är klart att dv inte når fram så långt som kanske 16 eller 35mm. men jag menade bara på att, "om man inte filmat så mycket" så kanske man ska börja med dv eftersom det är ett billigt alternativ.

Att du citerar internetkällor är ju toppen bra, inget fel med det.

 

Svaret på din första fråga är ganska enkel. (om man har pengar)

Har du 500 000 eller ännu mer. Köp den dyraste kameran du kan hitta, dom dyraste lamporna du kan finna. låt någon dyr ljussättare vara med under inspelning och fixa med allt som behövs. Testa lite så lovar jag dig att du kommer få en toppen film.

 

Jag skrev inte förra inlägget för att trycka ner dig, Jag tycker bara att man ska vara väldigt realistisk inom området eftersom man ofta bara har lite lampor som är OK.

 

Alla försöker vi få toppen filmer, men om det vore så lätt. varför lyckas inte då ALLA?

 

Ha d så bra. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, låt ingen trycka ner dig. Klart du måste fråga om du är nybörjare, men sök gärna på forumet först och läs så många trådar som rör ämnet som möjligt så får du en massa gött kött på benen!

 

Att börja filma med riktig film från början är ett ganska dyrt sätt att lära sig, men känner du att det är det du vill göra så kör! Du kommer inte få den där Hollywood-looken från början, men vad ska du med den till. Förmodligen har du fixat ihop en egen look, efter att ha experimenterat med ca 10 framkallningar, som är mycket snyggare än det där gamla. Vill du lära dig mer om ljussättning (det är det som i första hand kommer avgöra hur snyggt allt blir) så sök på nätet, börja på en skola eller börja koka kaffe på en filminspelning.

 

Vill du ha lite mer info och tips på hur man kan få filmen snyggare utan att va så duktig så sök på bullet-time, pol-filter, 25p, deinterlace, 16:9 och kort skärpedjup.

 

Hurra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan nån av är lärde förklara för mig varför ljussättning krävs för "hollywoodljus" vid t.ex helikopteråkningar över New York eller bergskammar där dom har det rätta ljuset, tror inte dom ljussatt skyskraporna eller bergen då:)

Nån som faktiskt VET hur dom får fram det där ljuset då?

Som totalt okunnig så gissar jag att det är kamera+film+efterbearbetning...?

Läste en intressant artikel om att det är "oskärpan" i film som gör att det blir filmlook, blir lite mjukare bild och ett sätt att fixa detta var genom att använda filter på sin DV-kamera. Jag rotar vidare...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Yadis]

Läste en intressant artikel om att det är "oskärpan" i film som gör att det blir filmlook, blir lite mjukare bild och ett sätt att fixa detta var genom att använda filter på sin DV-kamera. Jag rotar vidare...:)[/citat]

 

Det är därför cell-animation ofta ser ryckig ut, eftersom den natuliga suddigheten inte finns. Och det är samma sak varför datorgenererad animation ofta ser "smidigare" ut i rörelserna än i levande tagningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dock verkar digitalt vara på gång när man ska ha "filmlook", även i hollywood, men dom nya superkamerorna som är digitala försöker emulera filmkameror för att just få den rätta looken. Superman Returns(kommer 2006) görs t.ex med en sån kamera.

 

Superman:

http://www.fsfsweden.se/arkiv/nyheter/2005/000059.php#more

 

Digitala filmkameror

http://www.kinetta.com/download/files/ShowreelMagArticle.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Yadis]Kan nån av är lärde förklara för mig varför ljussättning krävs för "hollywoodljus" vid t.ex helikopteråkningar över New York eller bergskammar där dom har det rätta ljuset, tror inte dom ljussatt skyskraporna eller bergen då:)

Nån som faktiskt VET hur dom får fram det där ljuset då?

Som totalt okunnig så gissar jag att det är kamera+film+efterbearbetning...?

Läste en intressant artikel om att det är "oskärpan" i film som gör att det blir filmlook, blir lite mjukare bild och ett sätt att fixa detta var genom att använda filter på sin DV-kamera. Jag rotar vidare...:)[/citat]

 

man kan absolut säga att det är kombinationen. kamera+film+efterbearbetning som är det viktiga vid te.x helikopterbilder över skyskrapor och bergstoppar. skillnaden mellan video och film är förmågan att ta upp ljus. film kan behandlar ett helt annat spektra än video och kan därmed få ett annat djup och skärpeläge i bilden. även optiken i kameran gör att de avancerade filmkamerorna ger en snyggare bild än video.

 

men faktum är att et faktiskt går att få filmkännsla av video. i den senaste produktionen jag fotade använde vi en ganska avancerad videokamera (sony dsr250p). vi arbetade mycket med ljuset och hemligheten/förutsättningen är att alltid ljussätter så det blir mycket ljusare än vad man tänkt sig innan och att man överexponerar något. vi använde os Avid för att redigera och i det så finns en filmeffekt. den käkar exponering och tar 2-3 bländarsteg. men för att kunna få detta krävs att man sätter ljus och kan det. som andra redan han påpekat så är ljussättning inget man bara gör utan det är en hel vetenskap. man måste testa, misslyckas och försöka igen. dessutom krävs ganska dyr utrustning. det vi använde för ljus och i den filmen jag tidigare nämnde var utrustning för över 100 000kr och det är väldigt lågbudjet.

 

men några enkla tipps på ljus sättning är: skaffa lampor på stativ som är justerbara, skaffa dimmrar så du kan variera ljusstyrkan, skaffa färgfilter framför lamporna, gulfilter ger inneljus och blåfilter ger uteljus, softfilter softar ner ljuset och sprider det (finns att köpa hos ljud och ljusaffärer som vänder sig till Dj:s), se till att belysa bakgrunden, se upp för skuggor.

 

/bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte bara skaffa en DV kamera för 5000 - 10000 och prova sig fram med filmandet / efterarbetet. Bara för att det är så jäkla kul att just prova å prova å prova å prova. DV band kan man ju snart köpa på vilken OK/Q8 mack man vill, till ett pris av nästan inga pengar alls.

 

När du tröttnat på att filma så låser du in dig och redigerar till dina ögon ser i 16/9 och provar magic bullet till du tycker att Hollywood är för mesar.

 

http://www.redgiantsoftware.com/demos.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har helt enkelt bestämt mig(efter idoget surfande) att DV inte kan bli lika snyggt som film, och kan liksom inte uppbåda kraft att filma om jag inte vet att det åtminstone i teorin ska gå att få go filmlook:) För det är inte mödan värt att få till rätt ljus, rätt kamervinklingar, etc när looken bara andas hemmavideo.

Finns säkert några som inte tycker som jag, låt dom filma DV ;)

Så har nu inköpt en super 8 kamera och lite Tri-x film - hollywood here i come!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror inte jag kommer få hollywoodljus med super 8, men definitivt mer filmkänsla än DV. Och för att nå till hollywoodljusets fantastiska värld(35 mm) så verkar man vara tvungen att lära sig att filma(dvs med film) och då är super 8 bra start.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...