Jump to content

Vilka manus läser ni?

Pandan

Recommended Posts

Till er manusförfattare, vad för manus läser ni för att lära er mera om hur man skriver, få idéer och likande? Är ni mest inne på Voodoo, eller laddar ner massa amerikanskt, eller köper böcker som kommenterar på kända filmmanus eller?

Har varit runt på det mest och senast har jag tittat på intressanta manus som Pulp Fiction och Four Rooms. Nästa i kön är Gattaca. Har ni några riktigt bra manus som ni rekommenderar att läsa?

Tänkte passa på att rekommendera en del av det jag läst. Chinatown är ett måste, hur bra som helst. Och svenskt så var Vingar av Glas riktigt bra. Beck - Hämndens pris var och också väldigt lättläst och bra skrivet. Dessa kan ni hitta på http://www.nordicscript.net, samt en del andra svenska manus. Tyvärr så är en del, som Jalla Jalla, skrivna i ett format som ger rejäl huvudvärk, men i alla fall. Sen är också Pulp Fiction ett måste att läsa och kolla in Sydkoreanska Oldboy och analysera den på manusnivå ifall ni kan. Det är kanske det bästa manuset på 2000 talet.

Ha re bra/ pandy

Jag har läst lite Jalla jalla och håller med om att det är konstigt var Josef Fares gjort av formatreglerna... :)

Har läst lite av Jonas Gardells Livet är en schlager och så lite amerikanska manus...

Men inte mycket alls...

Läser av medlemmar här på voodoo och försöker köra min egen grej... :)

Men det är alltid bra att läsa mycket manus.

Funderar på att låna böcker.

Jag måste erkänna att jag inte läser så mycet manus. Dels tar det en bra stund, och jag föredrar att läsa böcker. Några manus har jag läst, mest filmer som jag själv gillar extremt mycket. Roligare är att läsa andras filmanalyser tycker jag. Det ger mer för mig, känns det som, mer pang på rödbetan varför filmen blev så bra som jag tycker.

[citat=gorse]Jag måste erkänna att jag inte läser så mycet manus. Dels tar det en bra stund, och jag föredrar att läsa böcker.[/citat]

Det är nog samma för mig tror jag...

Bler mer bokläsning för min del...

och jag tror det kan ge lika mycket som att läsa andras manus...

Där finns karaktärerna om nått, eftersom att man måste skriva i riktigt bildspråk när man skriver böcker... På film kan du ju visa hur en person ser ut genom att bara filma rakt upp o ner... I en bok måste personen beskrivas bildligt...

Typ. :)

Hmm... har läst två versioner av American Beauty för jag ville se skillnaden mellan dem.

Har läst Lost in Translation för att jag ville se hur manuset såg ut, på grund av att jag tyckte filmen inte hade så mycket dialog men fortfarande lyckades förmedla en hel del.

Har läst Alien 4 manuset och first draft till Alien 4 (en hel del ändringar). Har läst manuset till Buffy the Vampire Slayer-filmen för jag ville se skillnaden mellan filmen och originalmanuset (rätt stor skillnad).

Har läst diverse manuset härifrån (voodoofilm). Har inte (vad jag vet) läst något svenskt filmmanus eftersom jag tyvärr inte har sett så mycket svensk film. Jo, jag läste manuset för I sjunde inseglet, fast det kanske bara var en transcription.

[citat=Adam88]Jag har läst lite Jalla jalla och håller med om att det är konstigt var Josef Fares gjort av formatreglerna... :)[/citat]Kan ha att göra med att det där med formatregler i filmmanus är väldigt mycket viktigare i USA än här i Sverige. Dessutom skrev ju och regisserade Josef Fares filmen själv, då kan man givetvis vara friare i formateringen. I USA är det ju mycket vanligare att en person skriver manus, lämnar ifrån sig detta, och sedan kopplas bort från filmprojektet helt och hållet. Då kan det vara vettigt med enhetlig och korrekt formatering.

En del teatermanus kan vara kul, särskilt Shakespeare. Annars blir det mest böcker.

John August (Big Fish, Go, etc) har en sida med tonvis med bra artiklar, liksom manus i olika stadier, för nerladdning. En av dom allra bästa lära-sig-skriva-sidorna jag hittat. Rekommenderas varmt.

manus för nerladdning

ordbok för facktermer och en del snack om format och formalia

arkiv för artiklar

Det slog mig nu att jag bör förtydliga mig; När jag skrev att jag hellre läser böcker menade jag förståss att läsa böcker om hur man gör film och läroböcker i dramaturgi. Att jag läser läroböcker hellre än manuskript.

Jag har redan listat ut att dramaturgi skiljer sig ganska mycket från skönlitteraturens disposition. Det är därför det är nästan stört omöjligt att göra en riktigt bra film av en bok (som följer boken). Varför då? Tja, en bok på 350 sidor tar åtminstone för mig minst en vecka att läsa om jag läser lite varje dag. En film är sällan längre än 120 minuter även om många undantag finns, och ca 120 minuter film brukar vara ca 120 sidor glest skrivna manussidor. Stryk bort 300 sidor ur boken, och skriv resterande 50 sidor utspritt på 120 sidor så är det svårt att behålla historian intakt.

[citat=giulietta masina][citat=Adam88]Dessutom skrev ju och regisserade Josef Fares filmen själv, då kan man givetvis vara friare i formateringen. formatering.[/citat]

Man borde inte utgå från att man får regissera sitt manus och om det inte är uppgjort innan.

Läser sällan filmmanus. Jag har läst mycket av Voodoos medlemmars manus, men det är allt. Jag föredrar att läsa böcker eller spela tevespel, det får mig att komma på egna idéer.

Manuset till Hideo Kojimas Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty är oförglömligt. Det är det bästa jag läst överhuvudtaget. 900 sidor ren genialitet. Ni kanske skulle ha lite problem med formatet (inte filmmanusskript), och ni skulle missa massor om ni inte spelat tidigare spel i serien. Men om ni får tag i manuset så läs det.

Om man vet lösnlingen till ett problemet är det svårare att hitta en alternativ lösning. Samma princip gäller när man skapar något.

Jag hittade en sida med många intressanta, dock amerikanska, manus.

http://www.allmoviescripts.com

Där hittade jag George Romeros orginal manus till Resident Evil och efter bara 12 sidor, så var det mycket mer skrämmande, bättre och det följde spelet bättre än vad Paul WS Andersons skitmanus/film gjorde. Dock så fanns det några delar man kunde slipat lite på. Har ej hunnit läsa hela ännu, men gör det när tiden finns. Annars har jag läst delar av manuset till Pulp Fiction och Magnolia. Båda är så klart skrivna av mästare!! Skulle gärna läsa ett manus av Charlie Kaufman någon gång.

När jag hade praktik på Filmpol Mitt i Lindesberg så fick jag chansen att läsa manus till två lokala långfilmer; Blåbärskriget av Lars-Göran Pettersson och Jesper Vogel av Henry Chu.

Blåbärskriget var ett av de smartaste manus som jag läst, klockrent på varje sidan, man märkte att den mannen har talang och framförallt humor!

Läste sedan första och sjätte version av Jesper Vogel. Älskade det första, där var det mycket känslor och väldigt personligt om saknaden av en som dött. Då hette filmen "När löven faller", men sen under resans gång har allt det som fick mig att bli rörd försvunnit och man har gjort en komedi av det hela. Där man inte ens får möta personen som dött och man får följa en helt annan huvudkaraktär. Det var läskigt hur det kan gå! Tyckte de borde ha spunnit vidare på de känsliga bitarna, för de var helt fantastiska!! Nåväl, så kan de gå med dramaturger som gillar fjantiga komedier.

Har aldrig läst någon bok om hur man kan skriva manus, utan bara gått en massa smått onödiga kurser, sen läst andras manuskripter och det ger en del. Specielt om det är någon som verkligen kan sin skit!

• 4 weeks later...
  • 1 year later...

Jag har läst manuset till George A Romeros verison av Resident Evil, och den skulle ha blivit bra mycket bättre än det som Paul WS Anderson gjorde:/ sen har jag läst manuset till Dawn Of The Dead ( både gamla och nya) och Land Of The Dead ... kanske märks att jag är ett Romero fan ;)

Försöker läsa ett par manus i månaden. Det går lite upp och ner, men landar väl på ca 25 per år.

Bland de som nämns flitigast i manusböcker är ju de flesta bra:

- Chinatown (har väl läst det 7-8 gånger kanske :-))

- The african queen

- Witness

- Casablanca

- Three days of the condor

- Hajen

- North by northwest

- Tillbaka till framtiden

- Gudfadern

- Network

- Nashville

- Jagad

- Citizen Kane

- Thelma and Louise

Gillar även

- Truman Show

- Go

- Big Fish (senaste läsningen)

- Alien

- Se7en

- Sjätte sinnet

- Nyckeln till frihet

- The Big Lebowski

...dock inte Hämndens pris, men tack för tipset om nordicscript (även om jag inte kom in på sidan).

Vill gärna läsa manuset till "no country for old men" för att se hur de skulle kunna ha undvikit att sabba slutet av, den annars lysande, filmen.

/H

• 2 weeks later...

det där resident evil manuset skulle jag vilja få tag på... men länken fungerar inte? Nån som har den?

Annars så läser jag gärna "Troy"-manuset. Dels tycker jag att det är helt fantastisk historia, men också otroligt skickligt utfört och genomtänkt. Varje replik skvallrar något om karaktärernas personlighet och för historien framåt. Dessutom är det färgstarka karaktärer och bra handligt. Jag gillar också brödtexten som är kort, men sätter huvudet på spiken. Det gör mycket.

Sen kan man ju tycka vad man vill om filmen, men enligt mig är manuset mycket bättre. Det står ingetsans att någon ska spänna sig i den...

http://www.writerswrite.com/screenwriting/awards.htm

Detta är några "award winnig screenplays". Har insett att om man ska skriva bra manus måste man läsa bra manus... sen om oscar är ett tecken på bra manus lr inte är väl upp till var och en.

http://www.script-o-rama.com/movie_scripts/a/american-beauty-screenplay-script-final.html

(detta ska vara manuset till american beuty) vilket kan vara läsvärt...

Det viktigaste tycker jag är att man måste tänka på att manuset är bara en del i en kreaktiv process. Sen är det upp till regissör, fortograf, skådespelare, redigerare etc att tolka detta och gör en helhet (film).

I USA sälj bara vart 1000e manus som skrivs, hälften blir film. Så följer man inte formaten så hamnar man i papperskorgen:(