Steiven Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Hej Vad tycker ni saknas inom svenks film? Endel Svenska polisfilmer är bra gjorda men de flesta är så himla förutsägbara. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Jag tycker det verkar finnas alldeles för mycket rädsla för att köra på filmer som sci-fi och dylikt. Dvs lite nyskapande för svensk film. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Jag tycker att rätt mycket av den Svenska filmen är ok. Vad jag saknar för den är en bra biograf på orten där jag bor, så man slipper sticka till Malmö och Royal bara för att kolla på film. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 [citat=Lasse_laser]Jag tycker det verkar finnas alldeles för mycket rädsla för att köra på filmer som sci-fi och dylikt. Dvs lite nyskapande för svensk film.[/citat] Exakt! Varför bara satsa på att göra sketna polis filmer hela tiden, försök med något annat som att göra en bra skräckfilm. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steiven Posted July 16, 2005 Author Share Posted July 16, 2005 Ja, det kan man ju tycka men vi kan inte ha alltför stor budget. Det högsta vi någonsin har kommit upp till är 50 milj. kronor för "Hamilton" med Peter Stormare. Efter den ligger "Den tredje vågen" på 34 milj. kronor 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Mjo men det förklarar inte varför man bara satsar på polisfilmer, en skräckfilm har knappast lika hög budget (oftast). Sci Fi går dock inte 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Sci Fi går nog utmärkt, men det krävs att man vågar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 [citat=Jawo]Sci Fi går nog utmärkt, men det krävs att man vågar.[/citat] Våga va de ja, tror svenska producenter e för fega. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallin Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Vadå Sci Fi saknas? Har ingen av er jönsar sett den utmärkta "Rymdinvasion i Lappland"? :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 [citat=Wallin]Vadå Sci Fi saknas? Har ingen av er jönsar sett den utmärkta "Rymdinvasion i Lappland"? :D[/citat] Haha, en film på nästan 100 år räcker inte ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Finns inte den här diskussionen i typ 100 andra trådar? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xtreme Records Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Va känt Sverige skulle vart om vi hade gjort Sagan Om Ringen filmerna! Som regissör: Ingemar Bergman eller Torsten Flinck - bara å välja :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steiven Posted July 16, 2005 Author Share Posted July 16, 2005 [citat=trancedanne]Mjo men det förklarar inte varför man bara satsar på polisfilmer, en skräckfilm har knappast lika hög budget (oftast). Sci Fi går dock inte[/citat] Det görs ju skräckfilmer men det är så simpla manus så det är inte klokt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spangelish Bob Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Jag skulle gärna se att SFI satsade på flera billiga filmer än några dyra (för att vara i Sverige). På så sätt får fler chansen och det blir ju större odds att nån film blir bra. Jag skulle också vilja se att några fler vågade sig på att göra film utanför den etablerade industrin, i dag finns det ju ingen utomstående som kan väga upp den statliga industrin, vilket är tråkigt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steiven Posted July 17, 2005 Author Share Posted July 17, 2005 Nu är det så att det kommer at bli billigare att spela in film eftersom vi kommer att komma upp i samma kvalité med digitalt som vanlig film. Mycket billigare och mycket mer skräp kommer det i så fall. Jag hatar den här digitala utvecklingen. Film ska filmas med riktig film! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spangelish Bob Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Jag ser hellre att Sverige svämmas över av digital skitfilm än att samma gamla gubbar får fortsätta att kontrollera filmutbudet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Är det verkligen producenternas fel att nästan all svensk film är dålig? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruffman Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Det saknas framförallt bra ljudnivåer på talet kontra effekterna. Man får ju sitta och sänka så fort det blir en explosition bara för att få höja upp igen när det kommer en dialog. Helt otroligt att ett sådant simpelt problem fortfarande existerar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 [citat=Gruffman]Det saknas framförallt bra ljudnivåer på talet kontra effekterna. Man får ju sitta och sänka så fort det blir en explosition bara för att få höja upp igen när det kommer en dialog. Helt otroligt att ett sådant simpelt problem fortfarande existerar.[/citat] sant så sant 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 Äh vadå? Jag köpte Ninja Mission DVD på ÖB i östersund för 39 kr. Samma kväll gick Besökarna på TV... Det är ju inte bara rymdinvasion... som har kommit från sverige... Men ja det är synd att stora svenska filmskapare aldrig gör spektakulära filmer. Vi skulle behöva en motsvarande James Cameron eller Spielberg eller Lucas eller Bruckheimer. Det hade varit skoj om nästa stora film började med att en Zeppelinare går till attack mot F21 med atombomber. Sverige skickar upp Jas-flyg för att oskadliggöra faran och då blir de nerskutna av ryska migs som ger flygunderstöd åt den nysovjetiska invasionsarmén. Sverige blir förtvivlat för nu vill USA sätta in Natotrupper i norrbotten och riskerar därmed att hela sverige blir ett slagfält för de båda supernationerna... Vilken tur att sverige har en avdankad och nersupen SSG-veteran som de kan skicka in i ett allt-eller-inget-uppdrag för att rädda världen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavidAndersson Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 Ett tips är att läsa Stefan Jarls "Visionen i svensk film - vart tog den vägen?" från 1998. /// Jag hade gärna gjort ett svenskt actiondrama: Sverige invaderas av USA; hur ställer sig politikerna till amerikanarna? Hur reagerar svenskarna? Vad gör amerikanarna med landet? En typisk sci-fi-approach: tänk om det vore så här (USA invaderar Sverige) och därefter bygga kring det antagandet med logiska och genomtänkta argument. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavidAndersson Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 [citat=Steiven]Nu är det så att det kommer at bli billigare att spela in film eftersom vi kommer att komma upp i samma kvalité med digitalt som vanlig film. Mycket billigare och mycket mer skräp kommer det i så fall.[/citat] Det hade varit tacksamt om enkom inspelningen var dyr, nu är ju distributionen också ett helvete. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
damtralla Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 [citat=Xtreme Records]Va känt Sverige skulle vart om vi hade gjort Sagan Om Ringen filmerna! Som regissör: Ingemar Bergman eller Torsten Flinck - bara å välja :P[/citat] HAHA! Försten... någon som kan säga någon film torsten har gjort? Vill gärna se någon, han är så intressant. Men hörrenini! Budget är inget att skylla på! klart man kan göra en sci-fifilm med säg 25 miljoner. Visst.... man måste vara ganska duktig.. Och jag tror inte vi har så duktiga folk här i svergie (eller i världen för den delen) Ju mindre budget, destu mer måste man tänka och anstränga sig för att filmen ska bli bra på rikigt. Men vad som saknas? Har inte mycket att tillägga. Fasst man måste misslyckas några gångr innan tydligen. Kan nämligen inte nämna en enda bra thriller. Och det finns säker... 10 stycken. Resten är super-noir, överspelade polis..grejjs, och komedier om missylckade högtider. Varför kan man inte göra en mindre barninriktad filmverision av ronja rövardotter eller bröderna lejonhjärta? Aldrig något nytt. Men det ska det bli ändring på... så fort jag går ut skolan.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 "Vad saknas inom svensk film?" Det mesta... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Vad saknas? jag tycker att svensk film e ganska bra. Föresten Broman du har ett medelande... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts