Jump to content

Vad saknas inom svensk film?

Steiven

Recommended Posts

[citat=Lasse_laser]Jag tycker det verkar finnas alldeles för mycket rädsla för att köra på filmer som sci-fi och dylikt. Dvs lite nyskapande för svensk film.[/citat]

Exakt! Varför bara satsa på att göra sketna polis filmer hela tiden, försök med något annat som att göra en bra skräckfilm.

[citat=trancedanne]Mjo men det förklarar inte varför man bara satsar på polisfilmer, en skräckfilm har knappast lika hög budget (oftast). Sci Fi går dock inte[/citat]

Det görs ju skräckfilmer men det är så simpla manus så det är inte klokt

Jag skulle gärna se att SFI satsade på flera billiga filmer än några dyra (för att vara i Sverige). På så sätt får fler chansen och det blir ju större odds att nån film blir bra. Jag skulle också vilja se att några fler vågade sig på att göra film utanför den etablerade industrin, i dag finns det ju ingen utomstående som kan väga upp den statliga industrin, vilket är tråkigt.

Nu är det så att det kommer at bli billigare att spela in film eftersom vi kommer att komma upp i samma kvalité med digitalt som vanlig film.

Mycket billigare och mycket mer skräp kommer det i så fall.

Jag hatar den här digitala utvecklingen.

Film ska filmas med riktig film!

Det saknas framförallt bra ljudnivåer på talet kontra effekterna.

Man får ju sitta och sänka så fort det blir en explosition bara för att få höja upp igen när det kommer en dialog. Helt otroligt att ett sådant simpelt problem fortfarande existerar.

[citat=Gruffman]Det saknas framförallt bra ljudnivåer på talet kontra effekterna.

Man får ju sitta och sänka så fort det blir en explosition bara för att få höja upp igen när det kommer en dialog. Helt otroligt att ett sådant simpelt problem fortfarande existerar.[/citat]

sant så sant

Äh vadå?

Jag köpte Ninja Mission DVD på ÖB i östersund för 39 kr. Samma kväll gick Besökarna på TV... Det är ju inte bara rymdinvasion... som har kommit från sverige...

Men ja det är synd att stora svenska filmskapare aldrig gör spektakulära filmer. Vi skulle behöva en motsvarande James Cameron eller Spielberg eller Lucas eller Bruckheimer.

Det hade varit skoj om nästa stora film började med att en Zeppelinare går till attack mot F21 med atombomber. Sverige skickar upp Jas-flyg för att oskadliggöra faran och då blir de nerskutna av ryska migs som ger flygunderstöd åt den nysovjetiska invasionsarmén. Sverige blir förtvivlat för nu vill USA sätta in Natotrupper i norrbotten och riskerar därmed att hela sverige blir ett slagfält för de båda supernationerna... Vilken tur att sverige har en avdankad och nersupen SSG-veteran som de kan skicka in i ett allt-eller-inget-uppdrag för att rädda världen.

Ett tips är att läsa Stefan Jarls "Visionen i svensk film - vart tog den vägen?" från 1998.

///

Jag hade gärna gjort ett svenskt actiondrama: Sverige invaderas av USA; hur ställer sig politikerna till amerikanarna? Hur reagerar svenskarna? Vad gör amerikanarna med landet?

En typisk sci-fi-approach: tänk om det vore så här (USA invaderar Sverige) och därefter bygga kring det antagandet med logiska och genomtänkta argument.

[citat=Steiven]Nu är det så att det kommer at bli billigare att spela in film eftersom vi kommer att komma upp i samma kvalité med digitalt som vanlig film.

Mycket billigare och mycket mer skräp kommer det i så fall.[/citat]

Det hade varit tacksamt om enkom inspelningen var dyr, nu är ju distributionen också ett helvete.

[citat=Xtreme Records]Va känt Sverige skulle vart om vi hade gjort Sagan Om Ringen filmerna!

Som regissör: Ingemar Bergman eller Torsten Flinck - bara å välja :P[/citat]

HAHA!

Försten... någon som kan säga någon film torsten har gjort? Vill gärna se någon, han är så intressant.

Men hörrenini! Budget är inget att skylla på! klart man kan göra en sci-fifilm med

säg 25 miljoner.

Visst.... man måste vara ganska duktig.. Och jag tror inte vi har så duktiga folk här i svergie (eller i världen för den delen)

Ju mindre budget, destu mer måste man tänka och anstränga sig för att filmen ska bli bra på rikigt.

Men vad som saknas?

Har inte mycket att tillägga.

Fasst man måste misslyckas några gångr innan tydligen.

Kan nämligen inte nämna en enda bra thriller. Och det finns säker...

10 stycken.

Resten är super-noir, överspelade polis..grejjs, och komedier om missylckade

högtider.

Varför kan man inte göra en mindre barninriktad filmverision av ronja rövardotter eller bröderna lejonhjärta?

Aldrig något nytt.

Men det ska det bli ändring på... så fort jag går ut skolan..