Gå till innehåll

Royaltyfritt, igen...


Hane

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...

Så här är det: det är inga problem att "deala" med stimanslutna musiker, när du gör din film och har kontakt med en musiker och kommer överens om att han/hon skall göra musiken utan ersättning, så skriver man licensieringskostnad 0:- i NCB-blanketten. Svårare än så är det inte. Göteborgs filmfestival liksom alla andra måste betala stimavgift, den avgiften bygger på registrerade listor hos NCB. Producenten har ansvar för att det går rätt till, för annars kan man (om man har otur) råka riktigt illa ut. SVT har som sagt reglerade avtal, som bestämmer hur mycket pengar en kompositör får, det spelar ingen roll vem man är eller har gjort, utan när musiken uppförs i sändning. Jag är naturligtvis stimansluten, eftersom det gör att jag kan göra musik i mindre sammanhang utan att kräva någon större ersättning, men ändå ha möjlighet att få in pengar pga att den spelas på festival, eller TV.

Så var inte rädda för STIM, försök istället att ta kontakt med musiker, vi finns överallt, både här på Voodoo och på filmcafe.nu dräller det av folk som vill skriva musik för rörlig/dramatiserad bild.

 

/ Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Man betalar oftast en liten licensuma för skivan (några hundra) sedan får man anväda den inom vissa ramar, varierar beroende på avtal (står på respektives hemsida)

 

Däremot finns det s.k Public domain och Creative comomn som så vitt jag vet är helt fri. Eller så rinmger man ett av sveriges 10.000 demoband

 

Sök i froumet och du skallo finna.!!!!!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man betalar oftast en liten licensuma för skivan (några hundra) sedan får man anväda den inom vissa ramar, varierar beroende på avtal (står på respektives hemsida)

 

Däremot finns det s.k Public domain och Creative comomn som så vitt jag vet är helt fri. Eller så rinmger man ett av sveriges 10.000 demoband

 

Sök i froumet och du skallo finna.!!!!!!!!

 

Men det räcker att demobandet har registrerat sig hos STIM, sedan är det kört. STIM ansvarar för indrivningen av pengar även för dessa band.

 

Men ett demoband utan registrering hos http://www.stim.se är lugnt.

 

/Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
ta det lite lätt nu va. Ni gör amatörfilmer, så därför är ni alltid amatör även om ni är 65 år, då, Sen !!!!!!!!!efter att ni gjort en prisbelönt film. Ta tag i problemet då. inte nu

Ta det lugnt. Ingen sätter dej fängelse för att du kopier/kör musik som gillar.

 

Ska den visas ofentligt, t.ex på festival så se till att ha ryggen 100% fri. Det finns fler demoband och folk sm gör musik på datorn än det finns kontraktae band. Så svårt kan det väll ändå inte vara? Det är inte såvärts billigt att åka dit för en sådan struntsak. Folk tycker mest att det är löjligt med amatörfilmare som försöker täcka över bristerna med sagan om ringen sound tracket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ganska övertygad om att det är verket ock inte artisten som anmäls till stim.

Stim sköter det administrativa för oss upphovsmän, kompositörer, textförfattare, artister, mm. Vi anmäler våra verk till stim som tar hand om fördelningen av pengar från ex. TV Radio och film.

Om du hittar ett verk som inte är anmält till stim så kan du förhandla med upphovsmännen om att använda verket i din film. Dock är det alltid så att upphovsmännen alltid har upphovsrätten till sitt verk. Däremot kan förlags och skivrättigheter köpas och säljas.

Jag är inte riktigt 100 på att allt är helt korrekt men nästan säker.

Men föresten varför skall allting vara gratis, går ni bara in i affärer och plockar till er kameror, film och stativ, kanske lite fikabröd till det snodda kaffet också.

Det ligger mycket jobb bakom en låt, mycket mer än ni tror, och ju bättre låt desto mer jobb.

Sen ska den ju spelas in så ni kan få lägga vantarna på den. Vem tror att det är gratis.

Visst, om du gör en reklamfilm för Saab så kan vi snacka marknadsföring och att all reklam är bra reklam.

 

Music

Länk till kommentar
Share on other sites

Dock är det alltid så att upphovsmännen alltid har upphovsrätten till sitt verk. Däremot kan förlags och skivrättigheter köpas och säljas.

Nja, upphovsrätten är aldrig förhandlingbar. Däremot kan man sälja de ekonomiska rättigheterna, dvs att all inkomst från låtarna (eller vad det nu är?) går raka vägen till kronofogden eller förlaget eller mamma. Men därmed äger inte förlaget rätten att göra vad de vill med låten, även om de säkert vill förhandla om inflytandet.

...Men föresten varför skall allting vara gratis, går ni bara in i affärer och plockar till er kameror, film och stativ, kanske lite fikabröd till det snodda kaffet också.

För att man inte är beredd att betala för musiken, eftersom den egna budgeten är begränsad och framtida inkomst för filmen är noll och inget. Om någon är intresserad av dela med sig av sina verk på samma premisser som filmskaparen, så ser inte jag nått problem med det. Saker och ting är värt exakt vad någon är dum nog att betala för. Med andra ord, om jag vill ha en viss låt och den kostar så får jag överväga om jag är beredd att betala för det. Betalar jag inte, så får jag den inte. Enkelt.

Kan jag sänka kraven lite, kanske jag kan hitta något alternativ som kostar ingenting.

 

Samma gäller även för tex programvara. Är jag inte beredd att betala för Photoshop kanske jag får kika på den billigare elements, eller gratisalternativet Gimp.

 

Jag kan i bland reta mig på att de som tar betalt för sina verk genast hackar på de som inte tar betalt för sina tjänster och menar att man pajar branchen. Dumheter. Lagen om tillgång och efterfrågan har alltid funkat och kommer göra det i framtiden med. Om det står dussinet artister och erbjuder sina tjänster gratis så är det antagligen en dålig affärside att ta betalt för sina låtar. Men, blir tjänsterna så populära att det går att ta betalt för dem så är det bara att gratulera till framgången.

 

Det som är väsentligt är att båda parterna är överens om dealen. Att ladda ner en betallåt från internet och argumentera enligt ovan håller naturligtvis inte. Man måste respektera upphovrätten tycker jag.

 

Jag ser precis samma toner i modellbyggarsvängen (eftersom jag bygger plastmodeller när jag får tid) hur duktiga modellbyggare hackar på dem som bygger gratis till tex butiker. De som bygger gratis tycker det är kul, men de andra tycker att de pajar branchen.

 

I bland lagar jag datorer gratis också. Men för det mesta får jag lön för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill ha en musikvideo gjord gratis. Ställer Jernby upp på det. Vi räknar med fyra inspelningsdagar. Det kommar att vara kallt och du måste stå till midjan i havet för att filma in mot land, skulle haft en båt men den har nån stulit.

 

Detta är naturligtvis en hypotes men vänd på steken så ska ni se att det är inte lika roligt. Gå till jobbet och inte få betalt, hur många är villiga att göra det.

 

Det finns program som skriver musik åt er, köp ett sånt om ni inte kan göra musik själva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill ha en musikvideo gjord gratis. Ställer Jernby upp på det. Vi räknar med fyra inspelningsdagar. Det kommar att vara kallt och du måste stå till midjan i havet...
Jag kan ställa upp på det. Jag kan nog till och med tycka att det är roligt. Heter ditt band Iron Maiden kan jag till och med betala för att göra det.

 

Om rockvideon blir bra, det är inte lika självklart. Men jag tar inte betalt. Men jag är helt övertygad om att dräller av band som kanske skulle kunna leva med mina bristande erfarenheter och usla kvalitet för att få ut en video utan att behöva sänka sin privatekonomi. Precis som Jerby säger, konstärer talar till konstnärer och är båda parter ungefär på samma vilkor, så talar vi samma språk. Eller, skaffa en kamera och filma själva?

 

Min hypotes att lagen om tillgång och efterfrågan håller vatten fortfarande. Om någon vill ta betalt för sitt jobb hittar denne säkert kunder sina tjänster. Hittar man inga kunder så får man sänka priset. En del till och med sänker priset till noll. Man måste inte heller ta alla jobb. Man jobbar åt den som antingen ger roligaste jobbet, bäst betalt eller en kombination av båda. Enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snälla Gorse.

 

Jag tycker du har jättemånga fina inlägg och verkar vara en förnuftig man så låt mig dra detta till sin spets, och inte vilken spets som helst utan den som alla yrkesverksamma populärmusiker råkar ut förnämnligen detta.

 

En krögare vill ha musik en lördag. Han skiter i hur det låter bara han säljer tillräckligt med öl.

Då är det två som söker jobbet. Den ene har fru och två barn och lever på att spela.

den andre är 17 år bor hos mamma och kanske pappa pluggar och har heller inte så där jättefett med stålar.

 

Han som lever på det begär dubbelt så mycket i gage som 17 åringen. 17 åringen får jobbet.

 

När 17 åringen blir 30 så är han j*vligt sur på dom som dumpar priser för då har han 2 barn och radhus och är ensamstående pappa. Krögaren bryr sig inte om att 17 åringen blivit rutinerad och mycket skickligare artist. Krögaren säljer öl. Så ur synvinkeln kvantitet så håller ditt resonemang om tillgång och efterfrågan, men hur "rätt" är det.

Skulle vara roligt att höra fackets syn på en motsvarande situation på t.ex. VOLVO. "Jag behöver bara halva lönen". Snacka om väsen.

 

 

 

Att det sen blivit lätt att ladda ner och att det till och med inte anses som moraliskt fel gör ju inte saken och moralen bättre.

 

Och som svar på den självklara frågan, nej jag har inte några piratprogram i datorn och jag har en kamera så jag gör nog nästa video själv också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan bara säga så här. Jag gör film. Jag betalar allt själv. Jag delar ut den gratis. Många laddar ner den. Finns det band som vill vara med i filmen för att om möjligt bli kända. JA, massor. hur många som helst av de jag kontaktade vill vara med gratis, då de såg sin chans att synas. Men så fort de var med i STIM, går det inte för jag har inte råd att betala avgiften.

 

Alltså; uppehovsmännen kan inte ge bort sin musik (eller ta betalt för den) bortom STIM, om de så ens önskar. Detta anser jag hämmar deras och min utveckling och bromsar all kreativitet. Alla som vill ta betalt för sina verk skall få det och olaglig kopiering är faktiskt stöld, men om de bestämmer sig för att låta någon använda en låt till ett specifikt projekt så anser jag att de skall kunna göra det.

Länk till kommentar
Share on other sites

...Så ur synvinkeln kvantitet så håller ditt resonemang om tillgång och efterfrågan, men hur "rätt" är det.

Skulle vara roligt att höra fackets syn på en motsvarande situation på t.ex. VOLVO. "Jag behöver bara halva lönen". Snacka om väsen.

Jag kan göra en lång utvikning om intresse finns, men jag tror inte det är så intressant i för detta forum. Jag har ofta hört just detta resonemang och det håller aldrig i det långa loppet. Det är bara en fråga om kartellbildning och att skydda sina intressen. Historiskt har det enbart lett tilll utslagning etc. Just facket har gjort detta misstag och gör det om och om igen. Svensk Varvsindustri, Svensk teko, Facits räknemaskiner och just nu faktist även Volvo har gått i graven pga av detta resonemang. Att ta halva lönen är faktiskt en realitet på allvar när verksamhet flyttar till Kina, och dataingenjörer programmerar för halva priset i indien. Vad är lösningen? Certifierade underhållare och licens att anlita underhållare?

 

Tyvärr, alla försök att skydda brancher är dömda att misslyckas. Jag tycker att bästa sättet att konkurera är genom att erbjuda bättre tjänster, bli populärare och göra sig själv mer attraktiv. Annars kommer alltid någon annan och gör det. Kan man inte göra sin verksamhet lönsam, antingen ekonomiskt eller för att man finner andra fördelar så får man se sig om efter annat yrke. (Föresten har vi redan diskuterat hur de etablerade svenska filmarna redan mutat in sina intressen och stänger gränserna för amatörfilmare...)

 

För att vara tydlig, jag kräver inte av någon att musik elller film skall vara gratis. Tvärtom, ta betalt om det går. Och man skall inte stjäla från artister. Men det funkar inte att gnälla på dem som inte tar betalt. Har microsoft någonsin krävt att Linux skall kosta pengar? Det undergräver branchen....

 

Edit: Av en tillfällighet så blossar en diskussion upp i mina hemtrakter om en nyetablerad it-firma som bara tar 350 kr/tim för it-support. Den föregående it-konsulten gnäller just nu stort om fusk och att undergräva branchen när han hittills tagit 700 spänn i timmen och säger att han behöver ju kunna försörja sig. Minst nerläggningshotad. Den nya firman verkar gå rätt bra hittills.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill påminna om att jag bor i Göteborg och är gammal nog att ha varit med om varvskrisen.

 

Det var nog så att dom Svenska varven inte fick det statliga stöd och dom garantier som dom Japanska och Koreanska. Därför gick dom Svenska varven i KK

17 åringen i mitt exempel har ju samma stöd från sina föräldrar och då går 30 åringen i KK. Så så var det med den konkurensen.

 

Betalar man inte utarmar man kvalitén. När 17 åringen måste börja jobba med nåt annat så har han inte tid att skriva bra låtar. Bra låtar skriver man mellan 8 och 5 under ordnade former. Låtar kommer inte som blixtar från klar himmel. Sitta och vänta på inspiration funkar inte.

 

Varför diskuterar vi detta i den här tråden på det här forumet. Jo som svar på någons fråga om det finns gratis. Om någon gör något för dig utan att ta betalt förväntar han sig en gentjänst, får han inte den är det stöld, för du har stulit din polares tid och tid är det enda som vi vet är begränsat. Det känns inte så i början men man lär sig.

 

Kom och spela hos oss gratis, det sitter alltid minst femton gramofonbolagsdirektörer i publiken. Den går vi inte på längre.

Läste för inte så länge sen att man kunde få spela på en festival om man skickade in 700 kronor, en affärsidé helt gorse's anda.

 

Men visst, man kan som artist och/eller upphovsman låta en lovande filmmakare ta din låt till sin film utan att betala och betrakta det som marknadsföring. Utebliven inkomst är lika med en kostnad så det är inte gratis.Tror du att han kommer tillbaka till dig när han får en budget på 20 millar. Skulle inte tro det, så blåögd får man inte vara.

 

Detta blir mitt sista inlägg i den här debatten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag kan hålla med om, är att man skall inte luras. Man skall inte nyttja folk(s okunnighet). Det finns de som arbetar gratis, sk provanställningar för att sälja telefonabonnemang och när provtiden gått ut tar man in en ny. Det är lurendrejeri.

........förväntar han sig en gentjänst, får han inte den är det stöld, för du har stulit din polares tid och tid är det enda som vi vet är begränsat. Det känns inte så i början men man lär sig. Kom och spela hos oss gratis, det sitter alltid minst femton gramofonbolagsdirektörer i publiken...
Det är att ljuga, eller ge falska förespeglingar. Men det finns andra motiv till att spela gratis. Man kan tycka att det är roligt. Man kan göra det för något behjärtansvärt ändamål. Jag tror inte det är så unikt. Jag känner åtminstone en skådespelare som spelat gratis ett flertal gånger, till och med för en grupp här på forumet. Jag upprepar mig, jag ställer inga krav på att någon skall spela gratis. Men jag ställer inte heller krav på att alla skall ta betalt. Så enkelt är det. Jag har svårt att se att det skulle rycka undan maten från bordet från etablerade musiker.

........Läste för inte så länge sen att man kunde få spela på en festival om man skickade in 700 kronor, en affärsidé helt gorse's anda....

Nej, inte i Gorses anda. Möjligtvis bondfångeri, eftersom det förekommer även inom tex modellbranchen. Finns det nån som är villig att betala så är det deras ensak, om man nu inte kan visa att det finns falska förespegligar och löften. Då är det antagligen til och med olagligt. Men knappast min affärsidé.

Klart grabben skall ha betalt för sin krogspelning, tycker jag. Men om han inte vill ha betalt så har han säkert motiv till det. Och han skall inte behöva motivera sig.

Jag kan inte spela instrument. Men jag tjänar rätt hyggligt som dataexpert. Men jag lagar datorer gratis ibland på min fritid, när jag finner det så lämpligt. Jag har inte F-skattesedel heller.

Nu har jag svårt att argumentera mer, utan att upprepa mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Kompositören bestämmer själv ersättningsnivåer när det gäller beställningsmusik och licensiering på musik som han/hon själv har kontroll över. Man kan med andra ord rita dit 0 kr på kontraktet om man vill. Det viktiga, enl STIM själva, är att det finns en skriven överenskommelse mellan beställaren och kompositören. Här är ett utdrag från Stim:

"Vi ber dig använda NCB-anmälan för beställningsmusik varje gång du beställer specialskriven musik till en film-, video- eller tv-produktion.

Beträffande Stim/NCBs tariffer för beställningsmusik har kompositören i stor utsträckning möjlighet att själv bestämma NCB-avgiften (se under de separata produktionstyperna för närmare besked). Det är därför nödvändigt att kompositören fyller i kostnaden för licensieringen på blanketten. Utöver denna avgift tillkommer Stim/NCB:s fasta kopieringsavgift." Här är länken till sidan: http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/82BC2CCFD3923F27C12571090040E1DC

 

Sen betalas en annan typ av STIM-ersättning utav slutproducenterna. Denna peng är en klumpsumma som fasttälls mellan producenterna & STIM. Om man inte STIM-anmäler så kommer dessa pengar att gå till en generell pott som jag tror fördelas mellan de mest spelade kompositörerna/artisterna. Om ni vill hjälpa indiemusikerna och alla andra nya, upcoming... är det därför ännu mer motiverat att STIM-rapportera, annars får kändisarna de pengarna istället.

 

Må väl!

/Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...