Hane Posted April 26, 2005 Posted April 26, 2005 Detta har kanske tjatats tillräckligt men jag tycker det är lite märkligt att det ska vara så svårt att hitta royaltifri musik. Tänker på dom gamla bevingade orden "all reklam är bra reklam". Finns det verkligen ingen sajt där oupptäckta band kan lägga upp sina demos och inspelningar? Bra för banden och förbannat bra för fattiga filmskapare. Jag tycker det låter som en vettig ide och har svårt att förstå att en sån här site inte finns. Hade det funnits en site för osignade band så hade man väl sluppit allt det här med att gå genom skivbolagen och bara kunnat kolla lite snabbt med banden. Min fråga är väl slutligen finns det verkligen ingen site som samlar musik från band som inte kräver ekonomisk ersättning? 0 Quote
Luzer Posted April 26, 2005 Posted April 26, 2005 Jo det finns sådana sidor, vet bara inte vart. Men vet folk som har letat musik där och sedan mailat och frågat banden / upphovsmännen - kvinnorna. Och dom flesta blir bara glada. Är inte paradiso en sådan sajt? 0 Quote
Santafantasma Posted April 26, 2005 Posted April 26, 2005 http://www.purevolume.com/ är en sån sajt...den enda jag kommer på nu på rak arm...=) 0 Quote
Hane Posted April 26, 2005 Author Posted April 26, 2005 Oookey,, så det finns lite sånt ändå, det var ju för väl. Och vad gäller denna typ av musik så räcker det med bandets / artistens medgivande för att få använda deras material?? Nu jäklar ska jag på jakt!! 0 Quote
Santafantasma Posted April 26, 2005 Posted April 26, 2005 det beror ju på om dom är signade eller inte...=) 0 Quote
paracelsus Posted April 27, 2005 Posted April 27, 2005 Måste man alltid ha förlagets godkännande också? Jag hörde att ett teatergäng som ville använda musik från Kristina från Duvemåla fick tvärnej på uppstuds från förlaget, men att B&B sa ja när de lyckades komma fram till dem med en fråga. Och då var det lugnt att köra på. Eller gäller det bara just dem? 0 Quote
gorse Posted April 27, 2005 Posted April 27, 2005 Det är artisten som bestämmer, men förlaget har säkert ett avtal med artisten och om artisten lovar bort något kanske artisten kommer i konflikt med förlaget, men det är inte ditt problem utan mellan artisten och förlaget. Men om man vill slippa bli indragen i konflikter, se till att alla aspekter är uttredda. 0 Quote
EzekielMartyr Posted April 27, 2005 Posted April 27, 2005 http://www.soundclick.com http://www.iuma.com Finns väl en del signade band där också, men det är ju mest oetablerade band där och de är nog glada över alla möjligheter till exponering de får! Lycka till! 0 Quote
kemikal Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 kolla http://www.garageband.com Där finns grymt mycket demo musik i olika kategorier! lyssna och hittar du nått bra så maila bandet och deala! de flesta ställer säkert upp för bara creds om det inte är nått större projekt! / j 0 Quote
Riverman Posted May 27, 2005 Posted May 27, 2005 äh, jag skiter i sånt.. jag tar vilken låt jag tycker är bäst.. sedan får det brista eller bära.. jag gör ju mina filmer privat och då är det väldigt liten chans att artisten eller dylikt kommer på mig. när jag var på novemberfestivalen har jag sett filmer med låtar från broder daniel och Spiritualized, tror ni verkligen dom har frågat om lov? 0 Quote
Hane Posted May 27, 2005 Author Posted May 27, 2005 [citat=Riverman]äh, jag skiter i sånt.. jag tar vilken låt jag tycker är bäst.. sedan får det brista eller bära.. jag gör ju mina filmer privat och då är det väldigt liten chans att artisten eller dylikt kommer på mig. när jag var på novemberfestivalen har jag sett filmer med låtar från broder daniel och Spiritualized, tror ni verkligen dom har frågat om lov?[/citat] NÄe det är sant. Jag tänker nog lite i dessa banorna också. Man får ju så klart tänka över målgrupp och distributionskanaler men i många fall är det nog nästan fritt fram. Här dyker väl till exempel med jämna mellanrum upp filmer i "kolla min film" trådarna som har tagit musik både här och därifrån. Kan inte tänka mig att alla dessa har fått musiken godkänd, kan inte heller tänka mig att någon bryr sig nämnvärt. 0 Quote
Luzer Posted May 27, 2005 Posted May 27, 2005 Jag tänker mer så att har man en film vill man ju kanske inte göra om massa grejer senare. Utan kunna känna att man kan sälja den när det dyker upp utan att behöva säga att man måste bara byta ut musiken först. En film är ju något som man har i sitt "arkiv" och försöker sälja hela tiden när man dyker på nya kontakter. Nu producerar jag inga filmer själv men känner endel producenter som verkar jobba så :) 0 Quote
NME Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Gör ni bra filmer så känner jag ett stort antal duktiga musiker inom olika genrer som skulle kunna vara intresserade utan betalning. 0 Quote
Spangelish Bob Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Jag undrar hur noggrant det är egentligen. När jag vara nere i Göteborgs Filmfestival förra året såg jag en tysk film.När jag pratade med regissörerna efter filmen frågade jag om den skulle gå upp på bio i Tyskland och de svarade att det inte skulle vara möjligt eftersom de inte hade rättigheter till musiken, men på filmfestivalen verkade det helt okej att använda sig av valfri musik. Någon som vet hur det ligger till med regler? Finns det något undantag på festivaler, eller är de bara mindre noggrana eftersom de är så få visningar per film? 0 Quote
gorse Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 Jag vet inte men jag skulle tro att det inte är lagligt. Det troligaste är väl ungefär som att köra bil för fort; Man märker att många kör för fort och skulle polisen komma så får man böter. Men kommer inte polisen så går det bra. 0 Quote
final_cut Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 Den senaste tiden har SVT använt musiken från både Basic Instinct och Terminator till sina produktioner, och det är bara toppen av isberget. Hur har de råd egentligen att använda sånt på bl a inslag i nyheterna? 0 Quote
Fredrik Blom Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 Tror ju iofs inte att SVT slarvar med att göra rätt för sig. Antar att det regleras via STIM och avtal med de svenska skivbolagen. Och funkar det på det viset så kostar det nog inte mer än att använda vilken musik som helst... /Rico 0 Quote
gorse Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 Jag tror SVT betalar max-taxa. Då är det fritt att välja vilken musik man vill. 0 Quote
Nikolaus Posted June 20, 2005 Posted June 20, 2005 [citat=Hane]Detta har kanske tjatats tillräckligt men jag tycker det är lite märkligt att det ska vara så svårt att hitta royaltifri musik. Tänker på dom gamla bevingade orden "all reklam är bra reklam". Finns det verkligen ingen sajt där oupptäckta band kan lägga upp sina demos och inspelningar? Bra för banden och förbannat bra för fattiga filmskapare. Jag tycker det låter som en vettig ide och har svårt att förstå att en sån här site inte finns. Hade det funnits en site för osignade band så hade man väl sluppit allt det här med att gå genom skivbolagen och bara kunnat kolla lite snabbt med banden. Min fråga är väl slutligen finns det verkligen ingen site som samlar musik från band som inte kräver ekonomisk ersättning?[/citat] Jag skriver gärna musik till manus... 0 Quote
plazmaboy Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Hej! Jag heter Sebastian Svahn och gör egen musik. Den får laddas ner och användas om man bara meddelar mig först. gå in på http://www.sebastiansvahn.com och lyssna. //Sebastian Svahn 0 Quote
annanilsson Posted July 13, 2005 Posted July 13, 2005 SVT har avtal med både IFPI och STIM och kan därmed använda i stort sett all musik utan att fråga upphovsmännen. Men detta gäller endast produktioner som görs helt inom SVT, vid alla inköpta produktioner måste respektive producent ha klarat ut rättigheterna. Har däremot hört ngt rykte om att det ska vara fritt att använda musik i dokumentärer.... låter väldigt konstigt enligt mig eftersom en dokumentärfilm i sig räknas som ett enskilt verk. Är det ngn som är mer insatt i ämnet? 0 Quote
MrFusion Posted August 7, 2005 Posted August 7, 2005 Musik får användas om visning av filmen endast är för privat bruk, vänner och i hemmet. Ska filmen distribueras eller visas på festival ska användandet rapporteras till STIM/NCB. http://www.stim.se för mer info. Många gör ju s.k. Temp tracks medan de producerar och klipper filmen för att ha någon referens, men sedan måste de anlita en kompositör eller plocka licensfri katalogmusik för att göra det hela lagligt. All musik behöver godkännande från kompositören/artisten om inte låten är förlagd då kan det vara förlaget som har rättigheterna. /MrFusion Kompositör/Ljudtekniker/Musikproducent http://music.crepro.com - om Ni behöver musik, hör av Er! 0 Quote
Zhyron Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 Men om man får låna musiken av de som gjort de och dom inte är signerade. Då ska väl inte stim ha pengar eller? Låter inte som om de har nått att göra med det då. 0 Quote
gorse Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 Ähum. Stim är ingen myndighet utan en intresseorganisation. Stim tar in avgift för publikt framförande av musik av stimanslutna artister och musiker och ger pengarna till artisterna. Stim lägger inte pengarna i någon kassakista som man skulle kunna tro, utan bevakar artisternas intressen, så att de får betalt för sin musik när den tex spelas på radio. Men det är fritt att själv förhandla med artisterna om hur mycket man skall betala till artisterna, till och med avgiftsfritt dvs gratis även om artisten heter Per Gessle. Om artisten är stimansluten måste man betala till stim i alla fall, och om artisten inte vill ha betalt skall artisten betala tillbaka dina pengar (som artisten får av stim). Konsekvensen är att stimanslutna musiker måste betala stimavgift för sina egna spelningar (som får tillbaka dem av stim). Med andra ord, man dealar inte med stimanslutna artister. 0 Quote
Zhyron Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 Jag menade inte att det skulle låta så negativt. Jag har bara dålig koll på riktlinjerna angående stim. Tack för att du gjorde det lättförståligt åt mig. 0 Quote
Recommended Posts