Lasse_laser Posted June 6, 2005 Author Posted June 6, 2005 Alla dräkter och vapen är köpta på olika ställen. Det enda jag minns är att vapnena är köpta från Japan, Kina eller nåt liknande. Kan ta reda på det om ni vill veta närmre. Anledningen till att vi körde stativ på i princip alla scener är den att vi inte var säkra på våran egna förmåga att skapa effekterna i rörliga scener, men det är något som vi i efterhand kom på att det inte var några problem. Så nästa film blir mer livlig och med bättre ljussättning. 0 Quote
ymmit Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 [citat=Lasse_laser]Alla dräkter och vapen är köpta på olika ställen. Det enda jag minns är att vapnena är köpta från Japan, Kina eller nåt liknande. Kan ta reda på det om ni vill veta närmre. Anledningen till att vi körde stativ på i princip alla scener är den att vi inte var säkra på våran egna förmåga att skapa effekterna i rörliga scener, men det är något som vi i efterhand kom på att det inte var några problem. Så nästa film blir mer livlig och med bättre ljussättning.[/citat När kommer eran nästa film och va använde ni för program? 0 Quote
Black Star Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Ja tack, jag skulle gärna villja veta närmare. specilellt SWAT utrustningen. 0 Quote
Epoxy Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 [citat=Lasse_laser]Oj oj, en film utan effekter. Det är ju nästan som en solsemester utan sol hehe [/citat] Att bygga en film helt på effekter, särskilt halvkassa sådana skapar ju en förvisso snygg, men förbannat tråkig film. En solsemester med regn, ne? Skådespeleriet var ju inte heller särskilt övertygande, såg mer ut som CS-galna lajvare än terrorister och poliser. Sen så såg man ju hur mycket ni lånat från alla dessa Rexona-reklamer, komiskt iofs, men knappast snyggt. Det vore ju också trevligt med iaf lite bakgrundsstory, även om det bara ska vara action och "roligt" så kan man väl ändå få lite mer hum om vad som händer? Jag tycker i varje fall de flestas omdömen här är väldigt överdrivna, ett bra försök, visst, men inte mer än det. Obs: Jag skrev detta mest för att jag tycker att du ska få lite konstruktiv kritik, så tro inte att din film var skitkass, bara bristande ;) 0 Quote
Usarpe89 Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 Lasse laser - Jag är riktigt intresserad av vapnena:) Skulle vara skit schysst om du kunde skriva ner lite närmare på var ni fick tag på dom, hur leverans och betalning gick till, hur verkliga vapnen är och hur mycke dom kostar. Tack på förhand. 0 Quote
Black Star Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 Håller med Usarpe89 är vädigt inteserad om vaperna, och SWAT utrustningen. Svara snart, tack. 0 Quote
Lasse_laser Posted June 8, 2005 Author Posted June 8, 2005 Bakgrunden klämde vi in i reportaget för att inte avslöja för mycket av slutet och för att inte ta upp alltför mycket tid. Den hade blivit alldeles för seg med en hel bakgrundshistoria på den korta tid den skulle utspelas på. Men till nästa film är det sådant som är viktigt. Våran nästa film kommer att dröja ett tag, men vi är i idéstadiet just nu. Vapnena var köpta på bland annat en del koreanska sajter, vi köpte på rätt många olika sajter om jag inte missminner mig. Skillnaden mellan de Svenska och Koreanska är inte fruktansvärd, men prismässigt kan det löna sig att kolla runt utomlands. Kläderna var köpta på bland annat Military Shop i Göteborg, men framförallt på Ebay. För Swat-dräkten så är det Ebay som gäller, har hur mycket som helst att erbjuda. Vapnena betalades med Visa och kläderna vid uthämtning tror jag. Det var i varje fall inget strul där. Pistolerna och uzin tål en ganska närgången inzoomning, även där dom skjuter då dom är gas blow back och i metall. Och dom kostar runt 800 - 1000 kr har jag för mig, sen behöver man gas, och kanske kulor om man ska ha skoj vid sidan om. Dom stora vapnena är lite sämre för dom är rätt plastiga och helt statiska, men också billigare. Granater och sånt var replikor. Enjoy 0 Quote
ymmit Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Hej! jag undrar fortfarande vilket program ni använder för å göra allt de dära. Efersom jag anar att de mesta är data-gjort. Jag har bara Adobe Premiere Pro 1.5 , Vegas 4 Demo och Pinnacle Studio Version 9 SE. Så jag undrar om man typ måste ladda hem något andra program för att göra dom fina och speciella effekterna ni gjorde i filmen. Eller om man kan gör Typ skotthål , skvättande blod och mynningsflammor med dom programen jag har. Är tacksam för svar! 0 Quote
Johnny J. Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Häftigt... Jag har bar en undran; Hur lång tid tog det för er att göra filmen? Från första tagningen till helt klar, alltså. 0 Quote
Lasse_laser Posted June 8, 2005 Author Posted June 8, 2005 Vet faktiskt inte hur lång tid den tog, vi var tvungna att byta lokal en gång, dessutom körde vi på fritiden med effekterna. Men rätt upp och ner så tog den 7 månader att göra. Många av skotträffarna är inte digitalt skapade, de skapade vi genom att skjuta mot block mot en grönskärm, dessa keyeade vi sedan ut om lade in. Hålen till dessa är dock digitala. Blodet är samma; inspelat och utkeyeat. Hela filmen är i sig digitalt omarbetad i Combustion, det var där vi la in alla flammor, kulhål, färgändringar, och tja.. allt. För att ta ett exempel: scenen där antiterroristen sitter ihopkurad och skyddar sig från fallande skräp, där har vi lagt in damm från blocken som skjöts sönder, sen använt max för att skapa bitar som faller på honom. Flammorna är gjorda i 3ds max och förstärkta i combustion. Filmen är klippt i nåt vanligt redigeringsprogram. 0 Quote
ymmit Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Ok. vart ifrån kan man gratis ladda hem combustion då. vore bra om man kunde de. lr va ä de för nåt. är de ett redigerinfs program lr? 0 Quote
Jawo Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 [citat=ymmit]Ok. vart ifrån kan man gratis ladda hem combustion då. vore bra om man kunde de. lr va ä de för nåt. är de ett redigerinfs program lr?[/citat] Combustion är ett väldigt prisvärt program som det tyvärr (iaf inte såvitt jag vet) inte finns någon studentversion av. Det kostar alltså runt 13 000:- men det är det värt. Tror att det finns en demoversion på discreets/autodesk hemsida. 0 Quote
ymmit Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 Jawo][citat=ymmit]Ok. vart ifrån kan man gratis ladda hem combustion då. vore bra om man kunde de. lr va ä de för nåt. är de ett redigerinfs program lr] Combustion är ett väldigt prisvärt program som det tyvärr (iaf inte såvitt jag vet) inte finns någon studentversion av. Det kostar alltså runt 13 000:- men det är det värt. Tror att det finns en demoversion på discreets/autodesk hemsida.[/citat] Ok. skicka länk då? jag är bara 14 år så jag har faan inte råd med 13 000 spänn ju. förresten hae jag gjort en film. hur lägger man upp den på den här sidan? 0 Quote
Jawo Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 [citat=ymmit]Jawo][citat=ymmit]Ok. vart ifrån kan man gratis ladda hem combustion då. vore bra om man kunde de. lr va ä de för nåt. är de ett redigerinfs program lr] Combustion är ett väldigt prisvärt program som det tyvärr (iaf inte såvitt jag vet) inte finns någon studentversion av. Det kostar alltså runt 13 000:- men det är det värt. Tror att det finns en demoversion på discreets/autodesk hemsida.[/citat] Ok. skicka länk då? jag är bara 14 år så jag har faan inte råd med 13 000 spänn ju. förresten hae jag gjort en film. hur lägger man upp den på den här sidan?[/citat] Wwww.Discreet.com sedan letar du efter free 30 day trail och combustion. Antar att man inte kan rendera saker utan vattenmärken i demot, så jag skulle rekomendera att du skaffar program som Effectlabs och Chromanator. 0 Quote
ymmit Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 ok men hur lägger man upp en film på voodoofilm då? 0 Quote
Lasse_laser Posted July 5, 2005 Author Posted July 5, 2005 [citat=Broman]Hur gjorde ni flammorna i 3ds max?[/citat] Med hjälp av gizmos och fire effects. 0 Quote
bengt20700 Posted July 17, 2005 Posted July 17, 2005 Snyggt Lasse. Bra action hela tiden men handlingen... nja, man skall inte hänga upp sig på småsaker. Trodde Deo-burken ändå skulle explodera efter en stund om den hade lämnats över till en av skyttarna av bruden för att förvilla helt. Många omtagningar kan man tänka. Lycka till. /Bengt. 0 Quote
BA2 Posted July 24, 2005 Posted July 24, 2005 Ser fram emot nästa film- mer livlig och med bättre ljus, som ni själva säger. Denna blev faktiskt jäkligt bra gjord med effekter och dylikt, nästa gång vill jag se bättre än dom som finns i War of Worlds. Fyfan, har ni sett fotot i den filmen? Shit, typ snyggast fucking evah. Helt otroligt att de ska ha så långa och välkoordinerade scener, fucking hollywood-unbelievable. Jaja, enough me ranting about hollywood. Såna här filmer får mig att vilja skaffa kompisar som kan något mer om film än bara viljan. Effekter är ju faktiskt viktigt, tänk så mycket man inte kan göra bara för att det krävs egenskaper man inte har. Shait. PS: Och just det ja, min lärare skulle ha tore yer asses apart när det gäller 180vinkeln. Han hade rentav döpt om filmen till north 180. Sanna mina ord, det är förvirrande. I slutet när tjejen och killen möts kokar det över liksom, för där var det ju inte ens svårt att filma det fel, men ni lyckades ändå! :P 0 Quote
kitsune Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 Wow, det här var riktigt cool. Vart fick du tag på all rekvisita? Men en sak som jag undrar: När en utav terroristerna skjuter CT:n i handen, och man får se hur kulan färdas, ser det ut som att kulan accelererar precis när den lämnar pistolen. Är det verkligen så i "verkligheten" (okej, jag har knappt G i Fysik)? Jaja, gör fler filmer! Det här var bland det bästa jag har sett! 0 Quote
crapboot Posted August 3, 2005 Posted August 3, 2005 Oj oj vad folk skriver. Riktigt snygg action, älskade effekterna! Dock så måste jag också klaga på 180-graders brytningarna. Det är extra förvirrande i en sådan här film, när de skjuter från höger till vänster och sedan står plötsligt den snälla romantiska killen på andra sidan, där elaka terrorister ska stå. Jag trodde att det var den snälla killen som sköt "Matrix-kulan" till exempel. Förrutom det, så var det underhållande 6 min, med schyssta effekter. 0 Quote
Lasse_laser Posted August 3, 2005 Author Posted August 3, 2005 Hehe okej, jag förstår inte vad vi filmade fel med 180-regeln, men så är jag inte fotografen heller. Ska ta tag i det till nästa film :) Angående kulan: Ingen aning om en kula gör så i verkligheten. Vi har inte direkt studerat hur dom accelererar. Utan detta är en retiming på det sätt vi tyckte det såg snyggast ut, och det blev att kameran lite granna inte hinner med att flytta sig i samma takt som kulan. 0 Quote
Monkey-Town Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 det här var min tredje gång jag såg filmen den rolig varje gång!! 0 Quote
tomgrejs Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 jag tycker inte 180graders felen var så allvarliga i den här filmen, då ct och t hade tydliga kläder, och man såg direkt vem som var vem. hade vart annat om de hade likadana kläder på sig. schysst film. riktigt underhållande. 0 Quote
Recommended Posts