Bleckert Posted May 25, 2005 Posted May 25, 2005 är inte helt säker men när man köper en sonyprodukt så får man ju med ett äkthetsintyg och med det så kan man få service på sin sonykamra hos vilken autoriserad sonyhandlare som helst så fixar dom det. annars får man väll pröjsa det själv. tror fortfarande man tjänar å att handla utomlands. men det är ju vad man är beredd att betala. ofta får man ju vad man betalar för! /bleckert 0 Quote
Tomas T Posted June 30, 2005 Posted June 30, 2005 http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm Gick in på Tullverkets länk ovan för att snabbt få en uppfattning om vad det skulle kosta att köpa från en amerikansk webplats.Det som tillkommer är ju 25%moms +speditionsavgift +postförskottsavgift +ev försäkring.Därtill kommer osäkerheten med att ingen garanti gäller för produkten.Canon har ingen garanti för köp utanför Europa.Hur det är med andra tillverkarna vågar jag inte i nuläget svara på.Dessutom får du antagligen behöva köpa en passande nätsladd. Räknade lite hastigt på vad en Panasonic NV -GS400 skulle kosta: A&M(USA)1119 USD*7,67 +25%=ca 10730SEK Tillkommer frakt etc ca 1000SEK. http://www.Tecknikdirekt.de tar ca 12000SEK(inkl svensk moms)+20EURO i frakt. Det här exemplet tycker jag avskräcker från USA-import.Bäst är nog att göra en tripp dit själv och ta med det som handbagage tillbaka. 0 Quote
Odur Posted July 1, 2005 Posted July 1, 2005 Momsen räknas (om jag inte minns helt fel nu) på totala priset. Alltså varanspris+frakt+andra kostnader. 0 Quote
gorse Posted July 1, 2005 Posted July 1, 2005 [citat=Tomas T]Det här exemplet tycker jag avskräcker från USA-import.Bäst är nog att göra en tripp dit själv och ta med det som handbagage tillbaka.[/citat] Nähejdu. Det kallas smuggling. Man får föra in varor till ett värde av 1700 kronor utan avgift, inclusive sprit och ciggaretter. Det står också på tullverkets hemsida. 0 Quote
tomgrejs Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 det är väl bara att spela in lite film från sverige. kanske från nått känt ställe som alla vet vad det är. och sen ta med det bandet till usa. köpa en kamera där, fortsätta spela in och göra en usa film. ta med kameran hem, och om de mistänker att man köpt den i utlandet är det vara att visa att man har haft den sen tidigare med sina sverigefilmklipp i början av bandet.. :) 0 Quote
T-kock Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 [citat=tomgrejs]det är väl bara att spela in lite film från sverige. kanske från nått känt ställe som alla vet vad det är. och sen ta med det bandet till usa. köpa en kamera där, fortsätta spela in och göra en usa film. ta med kameran hem, och om de mistänker att man köpt den i utlandet är det vara att visa att man har haft den sen tidigare med sina sverigefilmklipp i början av bandet.. :)[/citat] Du är inte dum du :D Fast de kanske kräver kvitto eller nåt. Kanske är en bra idé om man känner nån som jobbar i en affär som säljer en likadan kamera som kan skriva ut ett falskt kvitto åt en :I 0 Quote
Clown Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Man kan väl inte behöva ha med sig kvitto när man skall ta med kameran på semestern. Jag förstår inte hur tullen skall kunna bevisa att kameran är köpt utomlands... Man får väl ta med sin kamera på semestern utan något speciellt tillstånd? 0 Quote
Bleckert Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 [citat=gorse][citat=Tomas T]Det här exemplet tycker jag avskräcker från USA-import.Bäst är nog att göra en tripp dit själv och ta med det som handbagage tillbaka.[/citat] Nähejdu. Det kallas smuggling. Man får föra in varor till ett värde av 1700 kronor utan avgift, inclusive sprit och ciggaretter. Det står också på tullverkets hemsida.[/citat] om det kallas smuggling är det ju ännu bättre, så länge jag snuvar staten på pengar är jag nöjd! dessutom ligger fortfarande bevisbördan hos dem! hur ska de som sagt bevisa att jag köpt den på resan och priset, jag kan bestämmt hävda att den kostade mindre än 1700!?! jag har haft videokameror med mig på resor förut och ingen ingen har ifrågasatt det! Bleckert 0 Quote
gorse Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Jag skulle inte tro att det spelar någon roll. Fast det står att man inte får föra in varor för mer än 1700 kronor. Hur man skall läsa det är jag inte så säker på, men en tolkning är att totala värdet är 1700 kronor på det man har med sig in, varken man hade det med sig ut eller inte. I så fall spelar det inte någon roll om man har kvitto eller inte. Men, som du sa, mig har de aldrig stoppat och jag tror inte det är tullens mening att sätta fast vanliga medborgare. 0 Quote
Bleckert Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 [citat=gorse]Jag skulle inte tro att det spelar någon roll. Fast det står att man inte får föra in varor för mer än 1700 kronor. Hur man skall läsa det är jag inte så säker på, men en tolkning är att totala värdet är 1700 kronor på det man har med sig in, varken man hade det med sig ut eller inte. I så fall spelar det inte någon roll om man har kvitto eller inte. Men, som du sa, mig har de aldrig stoppat och jag tror inte det är tullens mening att sätta fast vanliga medborgare.[/citat] Nej jag tror inte heller att de vill stoppa varje medborgare och därför anser jag risken ganska liten att åka fast med en nyinhandlad momsfri kamera från tex staterna. regeln på 1700 låter ytterst korkad (inte för att det är du som har hittat på den gorse men...) då man knappt skulle kunna resa någon stans! jag menar att det inte är helt ovanligt att kläderna man har på sig kostar mer än 1700 och om man då ska ha med en väska med typ 10 ombyten så borde man ju få böter varje resa! nog om det! om man sen anser det moraliskt fel att "smuggla" in en kamera så är det ju ett problem för den enskillde! men att dömma av diskutionen på en annan del av forumet (den om piratkopiering) så är väll moralen inte så hög bland forumdeltagarna! /Bleckert 0 Quote
gorse Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 [citat=Bleckert]...regeln på 1700 låter ytterst korkad ...[/citat]Instämmer. [citat=Bleckert]...kläderna man har på sig kostar mer än 1700...[/citat] Försök köpa en kostym för 1700. Då får man leta på myrorna... 0 Quote
Tomas T Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Ta den som handbagage,släng förpackningen och det hela ser hur naturligt ut som helst som att du turistat. 0 Quote
gorse Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Kameror tar man ALLTID som handbagage. I resväskan blir den stulen och hemförsäkringen ersätter INTE värde saker som försvinner ur resväskor. 0 Quote
Bleckert Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 [citat=Bleckert]...kläderna man har på sig kostar mer än 1700...[/citat] Försök köpa en kostym för 1700. Då får man leta på myrorna...[/citat] Jag reser sällan i kostym och själva poängen är ju att om kläderna kostar mer än 1700 så får man lämna skorna på flygplatsen! känns som att den här diskutionen börjar urarta, någon som blivit klokare på om man ska köpa kameran i usa eller i sverige? om jag var i situationen att köpa och dessutom skulle till usa så skulle det nog bli en där och sedan "smuggla" in den! /bleckert 0 Quote
Tomas T Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Ja även om man klarar sig utan tull&moms så är haken garantin,vilket jag nämnde i ett tidigare inlägg.Samtidigt kan man ju kalkylera med att kvaliteten är så god idag att den rimligen inte utfaller,dvs att blir fel under det första året.Skulle det mot förmodan ändå bli fel understiger säkert repkostnaden den förtjänst som tidigare gjorts. Fast det tycks finnas en hake till med de skenbart låga USA-priserna-nämligen att försäljaren försöker kränga laddare&batteri separat vilka normalt sett ingår i paketet.Är osäker på hur vanligt det är. 0 Quote
Bleckert Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 [citat=Tomas T]Fast det tycks finnas en hake till med de skenbart låga USA-priserna-nämligen att försäljaren försöker kränga laddare&batteri separat vilka normalt sett ingår i paketet.Är osäker på hur vanligt det är.[/citat] Sådana saker får man alltid vara noggran med att kolla. viktigt är nog att man kollar upp hemsidan! har hittat sidor som verkar jättebilliga och sen har jag läst resentioner av dem och då visar det sig att en del inte fått vad de beställt, fått fel, tagit jättelång tid m.m. så man får vara noggran! naturligt vis gör man avkall på garenti och säkerhet när man köper utlänskt men det är ju hur mycket man är beredd att betala. om man hittar en sony pd170 i sverige för 40 000 och en i usa för $2000 så vet ju jag vad jag väljer. /Bleckert 0 Quote
Vandraren Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Man skall inte tro att tull-gubbarna är hur blåögda som helst. Om dom misstänker att kameran är köpt utomlands utanför EU så tar dom den från dig helt enkelt och lämnar tillbaka den när du visar ett EU-kvitto på kameran med serienummer och allt Det är inte dom som skall bevisa att du har köpt den utanför EU utan det är du som skall bevisa att du köpt den inom EU. En viss skillnad 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 [citat=Vandraren]Man skall inte tro att tull-gubbarna är hur blåögda som helst. Om dom misstänker att kameran är köpt utomlands utanför EU så tar dom den från dig helt enkelt och lämnar tillbaka den när du visar ett EU-kvitto på kameran med serienummer och allt Det är inte dom som skall bevisa att du har köpt den utanför EU utan det är du som skall bevisa att du köpt den inom EU. En viss skillnad[/citat] Jag kan tänka mig att de kan ta kameran och kolla serienummer eller något, men jag är tveksam till om de kan kidnappa den tills man kan visa upp ett kvitto. Tänk om man har slängt kvittot, eller slarvat bort det? 0 Quote
Tomas T Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Normalt sett mellanlandar man i annat EU-land före ankomsten till Sverige.Det är väl bara biljetten som skvallrar var man varit. 0 Quote
Tomas T Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Sen kan det av kamerans typbeteckning framgå att den inte är köpt i europa.Sonys kameror har tex bokstaven E. 0 Quote
Vandraren Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 [citat=Uppsala BildTeknik][citat=Vandraren]Man skall inte tro att tull-gubbarna är hur blåögda som helst. Om dom misstänker att kameran är köpt utomlands utanför EU så tar dom den från dig helt enkelt och lämnar tillbaka den när du visar ett EU-kvitto på kameran med serienummer och allt Det är inte dom som skall bevisa att du har köpt den utanför EU utan det är du som skall bevisa att du köpt den inom EU. En viss skillnad[/citat] Jag kan tänka mig att de kan ta kameran och kolla serienummer eller något, men jag är tveksam till om de kan kidnappa den tills man kan visa upp ett kvitto. Tänk om man har slängt kvittot, eller slarvat bort det?[/citat] Hej Kent Visst kan dom ta den, men om dom gör det eller inte är nog en helt annan sak. Formodligen så låter dom dig passera med kameran men du måste visa upp kvittot vid ett senare tillfälle och skullle du inte kunna det så åker du på moms och tull och säkerligen någon straff avgift. Jag har en gammal polare som är tullare och han har väl hört varenda historia/förklaring som finns. Som sagt bevisbördan ligger på ägaren inte tullaren Mvh Hans 0 Quote
gorse Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Min erfarenhet är att tullar'n sällan jagar "normalbrottslingar" som köper saker utomlands. De är intresserade av knarklangare, varusmugglare i stor skala (läs lastbilar med sprit och ciggaretter) och andra storskojare som satt i system att "lura" tullen. Om man skall klyva hårstrån så står det att man får inte föra med sig varor för mer än 1700 kr inklusive sprit och ciggaretter. Det ligger också i linje med vad flybolagen ersätter en förlorad väska. Tullen är inte dum i huvudet. De har superkoll på vart man varit och vart man skall. Även om du äter upp biljetten så vet de det ändå, för passagerarlistorna ligger på data. Tullen är inte dum i huvudet-2. De vet vad grejor kostar, vilka märken som gäller osv, och var de säljs och vad folk brukar ha med sig. Och om man inte har kvitton så tar tullen de värden som de hittar på och för säkerhets skull 3-dubblar de värdet. Det är fler än en person som köper tex amerikansk 50-bil i USA, grejar kvitto på att bilen kostat 1000US$ och tullen bara säger "hej tjenare" och tullar in bilen för 35000US$. Men som sagt, tullens uppgift är inte att sätta fast svenssons. En gång jag landat i Norrköping (pytteliten airport) från Mexico city-frankfurt-köpenhamn-norrköping så gick tullarn rakt på mig medan jag letade mina väskor på baggagebandet och frågade var jag kom ifrån (mest för att bekräfta). "-Jaha, kom med här." De rotade igenom alla mina väskor grundligt, frågade var jag varit och varför (upprepade ggr). De hakade upp sig på mitt mexikanska medicin-föråd (jag hade dragit på mig en förskyllning de sista dagarna) och lusläste paketen, räknade pillren, och skrev upp på ett papper. Att jag hade två flaskor tequila för mycket sa de inte ett pip om och jag fick behålla dem. Efter 25 minuters väntan fick jag medicinen tillbaka och de tackade för samarbetet. De tog INGEN annan för kontroll. Om det beror på att jag hade långt hår eller om de viste att det bara var en på planet från köpenhamn som kom från mexico vet jag inte. Andra gången tullarn (i Madrid) var lite intresserad var varför jag hade ca 20000 kronor i sedlar i mexikansk valuta (rätt skaplig trave faktiskt, gick inte ens att rulla ihop). Jag sa att det var reskassan och efter lite upprepade frågor om hur och varför så var det bara att passera. Efteråt listade jag ut att de har begränsningar på hur mycket valuta man får föra över gränserna utan att redovisa dem. Vad gränsera går är olika för olika länder. Min slutsats är, det är bara att prova, men försöker man argumentera med en uniformerad person i tjänst förlorar man alltid. Särkillt om det är i USA eller i länder med tvivelaktig känsla för vad som är rätt och fel (läs;korruption). Man skall heller aldrig försöka muta någon om han inte själv föreslår det. 0 Quote
Tomas T Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 OK flygplatspersonalen har tillgång till din resrutt.Ändå menar jag att en videokamera ingår i din normala accessoar när du turistat utomlands.Du har ju varit där borta och dokumenterat/filmat för att ha som minne vid hemkomsten. Ta bara med dig en kontinental nätsladd härifrån och släng den amerikanska.Laddaren är densamma och passar 100-240V 50/60Hz. Nåt kvitto ska du väl inte behöva bära på dig.Blir tullen misstänksam över kamerans typbeteckning då det skiljer mellan nordamerika resp europa så har du köpt den begagnad i Sverige.En weekendtrip till NY utan kamera,tillbaka med kamera.Filma lite därborta,ladda batterierna så att du kan visa tullarn hur fin vistelsen varit på det inspelade bandet. Nu håller jag på med stämpling till brott som kan rendera 4års fängelse...inte bra.Åk inte omvägen via latinamerika då du blir en potentiell knarkkurir. 0 Quote
gorse Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Ibland känns det som jag talar för döva. Tullen vet att en Canon xl1 inte är en vanlig semsterkamera. Tullen är inte dum ihuvudet. De vet avd en kamera kostar. Men det är inte det tullen spenderar sin tid att ta fast, även om de kunde. Antagligen kommer det att gå bra att ta med en kamera men det är inte lagligt eller medmänsligt rätt att släpa omkring dyr utrustning. Många länder kräver att man fyller i varudeklarationer och massa andra papper, vid införsen i (ut-)landet, även om man har för avsikt att ta med det hem igen. Jag har varit delaktig i att släpa med datorer till italien för en förevisning och utrustningen skulle hem igen. Det var inget märkvärdigt, men den italienska byrokratin var ruskigt komplicerad. Det existerade liksom inte i deras sinnesvärld att prylarna inte skulle säljas i italien utan de skulle tillbaka till sverige igen. Jag begrep nada. När prylarna skulle in i sverige igen, rotades alla papper fram som fylldes i när man tog med sig grejorna UT från sverige. OM resonemanget om att "jag tog med den från sverige" verkligen skulle hålla måste den naturligtvis "exportdeklareras" om man skall vara säker. På tullens hemsida talar man i termer om "begränsningar av varor i mitt personliga bagage". Jag citerar från tullens sida: Fråga:Jag ska åka till Japan och köpa en videokamera där, är det fritt att ta med den hem till Sverige? Svar:Tänk på att du bara får ta med dig varor för ett värde av upp till 1.700 kr utöver din resanderanson av sprit och tobak avgiftsfritt till Sverige då du ankommer från ett icke EU-land. fråga:Jag ska åka till Australien och ta dykcertifikat. Dykarutrustningen ska jag köpa där och använda vid min utbildning. Måste jag betala några avgifter för den då jag kommer hem igen trots att utrustningen är använd? Svar:Nu ska du åka till ett land utanför EU, vilket innebär att allt som du handlar (förutom sprit, vin och tobak) får tas in i Sverige utan avgifter om värdet inte överstiger 1.700 SEK. Det innebär att om din dykarutrustning kostar mer än 1.700 SEK så måste du betala införselavgifter som baseras på inköpsvärdet på din utrustning. Men som sagt, jag mina ord är inte den sista sanningen. I morgon (om jag kommer ihåg det) skall jag ringa tullen och fråga vad som gäller i denna hypoterIska fråga så får vi ett klarläggande en gång för alla. Ps: Jag har varit i latinamerika och vet hur kul det är. Flygpersonalen stal min videokamera. De j*vlarna har ju till och med suverän utrustning för att genomsöka väskorna utan att öppna dem. Jag får skylla mig själv. 0 Quote
Tomas T Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Kanske just en CanonXL är väl klumpig och fyller ut hela handbagaget.Riskerar du inte dyrbar övervikt på planet om du ska forsla hem dyktuber?Normalt hyr man väl sånt på plats.Syrran hade en gång en resväska "för mycket"(=+20kg)på flyget vilket kostade om jag inte minns fel 800kr extra. Jag förstår inte problemet med normala videokameror som turist?Det skulle innebära att alla de flygresenärer som vill uppleva ground zero tex tvingas åka hem utan möjlighet att föreviga det även med stillbildskamera.Det enda de kan i såfall visa sina vänner är vykort och fotoböcker,DVD.Kontrolleras det vad för utrustning du hade med dig på utresan?Knappast.Kan du tjäna 25% är halva trippen till NY betald(Panna NV-GS400).Nämnda resonemang kan inte generaliseras.Nästan allt annat dyrbart är mer misstänkt.Formellt sett är det momsbedrägeri.Inte finns det väl någon europeisk videokameraindustri som känner sig hotad; det är inte tull utan bara moms på sånt. Jag vet inte hur införselvärdet 1700kr är satt.Jag kan tänka mig om stillbildskameran blir stulen så ska du kunna köpa en enklare sådan på plats. 0 Quote
Recommended Posts