Gå till innehåll

Cameror från utlandet?


Hwagang

Recommended Posts

Jag tror vi egentligen är rätt överens. Jag ringde och frågade tullen. Det var inte så komplicerat.

 

Jag ställde frågan som sådan; Om man åker till tex usa och köper en kamera som kostar mer än 1700 så måste man förtulla den när man kommer till sverige. Men, om man hade med sig en dyr kamera från sverige, får man ta med sig den hem igen?

 

svaret jag fick var i följande stil;

Man kan ta med sig en dyr kamera från sverige utomlands. Men, när man kommer tillbaka till sverige måste man kunna visa att man hade den med sig från sverige tex genom att visa svenskt kvitto om det skulle blir diskussion om kamerans ursprung. Har man inte kvitto eller på annat sätt kan visa att man hade den med sig, så får man vackert betala moms och tull och hela videvippen varken man har köpte kameran i sverige eller inte. Hon som svarade var noga med att tala om att om kameran kostar 3500 kr så måste man förtulla hela värdet, dvs man får inte dra av 1700.

 

Jag läser ut svaret som var och en får själv avgöra om man på något sätt utmärker sig så att man får uppmärksamheten på sig. Om man får det, så är det en själv som måste bevisa kamerans ursprung.

 

(800 spänn i övervikt var ju billigt)

Länk till kommentar
Share on other sites

om man nu har oturen att bli stoppad i tullen när du kommer hem så är det synd om dig! jag har burit sprit sedan jag var 15 från utlandet via flyget och ingen har någonsin stoppat mig. om jag kommer med ett plan med 50-100 passagerare till tex arlanda och jag har en videokamera för 20 000 i väskan så står ju inte det i pannan på mig. oftast står det 1 (högts 2) trötta tullare med en narkotikahund och hälsar resenärerna välkommna till sverige. om inte hunden reagerar så utför de endast enstaka stickprov. med andra ord så är risken ganska liten!

 

/bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...