Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om du lägger till grön bakgrund mot dina animeringar kan jag lova att du itne kommer ha några problem som helst att keya. Eftersom du då bara tar en färg blir det som att du har den perfekta greenscreenen.

 

Det fungerar ju likadant i datorn när du ska keya om du lägger till det i en bild som om man har det i bilden redan. Med skillnaden att det bör bli bättre om man lägger den i datorn då förstås.

 

Vad vill du att jag ska förklara?

Posted

Om jag fattat rätt så är det inte så mission critical vilken nyans man tar, bara den är samma och inte finns i det som skall blir kvar. Grön och blå finns inte naturligt i huden, så det är därför man väljer grön eller blå.

 

För min del är det ju bara frågan om några få kvadratmeter, knappt det.

I färgaffären där jag bor kostar en liter alcro ca 180 per liter och finns i alla möjligta nyanser. Men på biltema kostar en sprayburk lysgrön 29:90 på rea. Det borde räcka rätt långt för leranimeringar, vilket ger mig en helt annan ide; Helt oseriöst, varför inte spraya lergubbarna lysgröna och datoraminera dem i afterproduktion... Tada!!

Posted

Jag filmade igår mot greenscreen med DV, dock ingen chromacolor screen utan ev väldigt grön fond och det blev riktigt bra. Men de strular sig endå när jag ska keya bort de gröna. Det är första gången jag gör detta så alla tips är välkomna! kanske någon som vet en riktigt bra tutorial för just detta i AE?

 

Edit: Problemet är gröna och fula kanter och att den plockar ut EJ gröna zoner i personen fråmför screenen. Försöker jag korrigera ett moment försämras något annat och vise versa...

Posted

belysningen ät viktig när man använder chromakey.

Använd starkt ljus mot mot den blåa eller gröna bakgrunden, ett tips kan ju vara att använda ett blått eller grönt filter till lampan som du lyser upp med vilket medför att den inte kan heller kan reflektera andra färger en blått/grönt.

 

Använd en annan stark lampa mot objektet som är framför, det sak vara så vitt ljus som möjligt (halogenstrålkastare är ett bra alternativ).

 

Sen gäller det att rikta lamporna så att ljuset inte går in i varandra

dvs. så att det inte reflekteras nått grönt ljus mot objektet framför skärmen eller någon annan färg än gönt/blått mot bakgrunden

Posted

[citat=gorse]vilket ger mig en helt annan ide; Helt oseriöst, varför inte spraya lergubbarna lysgröna och datoraminera dem i afterproduktion... Tada!![/citat]

 

Kan du förklara lite tydligare vad du menar?

Posted

[citat=Jawo][citat=gorse]vilket ger mig en helt annan ide; Helt oseriöst, varför inte spraya lergubbarna lysgröna och datoraminera dem i afterproduktion... Tada!![/citat]

 

Kan du förklara lite tydligare vad du menar?[/citat]

 

 

Det var ett dumt skämt. Varför skulle man maska ut figurerna?

Posted

[citat=gorse][citat=Jawo][citat=gorse]vilket ger mig en helt annan ide; Helt oseriöst, varför inte spraya lergubbarna lysgröna och datoraminera dem i afterproduktion... Tada!![/citat]

 

Kan du förklara lite tydligare vad du menar?[/citat]

 

 

Det var ett dumt skämt. Varför skulle man maska ut figurerna?[/citat]

 

Ingen aning, delar av dom kan man ju däremot maska ut.

 

E: nu fattar jag.. vart nyvaken när jag skrev det :P

Posted

[citat=Djungelsmurfen]belysningen ät viktig när man använder chromakey.

Använd starkt ljus mot mot den blåa eller gröna bakgrunden, ett tips kan ju vara att använda ett blått eller grönt filter till lampan som du lyser upp med vilket medför att den inte kan heller kan reflektera andra färger en blått/grönt.

[/citat]

 

Det är nog viktigare med att använda ett jämnt ljus än ett starkt.

Ett annat tips är att flytta objektet långt ifrån väggen, då slipper man ganska mycket strul med att väggen lyser av sig på objektet och sådant.

Posted

[citat=Jawo][citat=gorse][citat=Jawo][citat=gorse]vilket ger mig en helt annan ide; Helt oseriöst, varför inte spraya lergubbarna lysgröna och datoraminera dem i afterproduktion... Tada!![/citat]

 

Kan du förklara lite tydligare vad du menar?[/citat]

 

 

Det var ett dumt skämt. Varför skulle man maska ut figurerna?[/citat]

 

Ingen aning, delar av dom kan man ju däremot maska ut.

 

E: nu fattar jag.. vart nyvaken när jag skrev det :P[/citat]

 

hehe, man kan ju ha gröna lergubbar med små vita bolla på för att sedan motioncaptura till 3dmodeller... spårade nog ur där...

 

Jag satt och slöläste en bok om SFX och hittade en artikel om en korean som gjorde en slags anime, men alla bakgrunder var modeller, fordon 3d och karaktärer 2d... försöker förtvivlat komma på vad filmen heter... ja! Wonderful Days... ser väldigt lovande ut, läste just att det var Koreas dyraste animerade film någonsin, och att det tog 7 (!) år att göra den.

http://strangethings.nu/bildsidor/wonderfuldays.htm

 

eh, ja... det är den enda film jag kan komma på som använder liknande teknik (blanda modeller med 3d/2d) fast tvärtom...

  • 1 year later...
Posted

förut tyckte jag bara det pratades om blue screen och det kändes som standard med blue screen. nu känns det absolut tvärtom att green screen är det vanliga och mest omtalade. varför? finns ju knappt ett inlägg om blue screen. kom vi på att vi hellre ville ha blåa kläder och annat på oss en gröna?

Posted
förut tyckte jag bara det pratades om blue screen och det kändes som standard med blue screen. nu känns det absolut tvärtom att green screen är det vanliga och mest omtalade. varför? finns ju knappt ett inlägg om blue screen. kom vi på att vi hellre ville ha blåa kläder och annat på oss en gröna?

 

Haha den var svårt du :) Jag gillar grön mera så jag använder green screen mohaha

Posted

Om du nu vet att det redan finns massa trådar om greenscreen och bluescreen, varför postar du en ny?

 

För att svara snabbt på din fråga, så har jag lärt mig att anledningen till att man använder greenscreen oftare är att det är lättare att keya eftersom man får en starkare färg tillskillnad från blå. Nackdelarna blir då förstås att spillet som uppstår upptäcks lättare.

 

Vissa hävdar att blå fungerar (fungerade?) bättre till film och grön bättre till video, varför det är så vet jag inte riktigt. Har hört digitala kameror är känsligare för grön och får därför jämnare och bättre färgåtergivning samt mindre artifekter som kan störa i postproduktionen. Sen är det väl upp till varje situation vad som passar bäst. Är det en gurka du ska filma passar det nog bättre med blå bakgrund. Om gurkan inte är väldigt mörk förstås. Då får du kanske överväga att måla den röd.

Posted

Angående blå respektive grön bakgrund så har det för det mesta (i vår lågbudget DV-värld) med kompressionstypen att göra. DV är 4:2:0 i PAL och har således kastat bort stora delar av den blå informationen i bilden. Eftersom grönt "ingår" i luminansinformationen så finns det betydligt mer grönt än blått i DV. Sen har tyvärr varannan rad ingen grön info i alla fall, så det är ju fortfarande inte idealiskt.

 

Spelar du däremot in på Digibeta, DVC Pro50 eller ngt annat 4:2:2 format så är det skillnad. Då kan du i princip välja vilken färg du vill (fast rött är nog dumt...;) ).

 

/Max

Posted

Jag har inte orkat läsa hela tråden men läste dom första inläggen och har lite att tillägga. För det första så är dv det sämsta man kan ha när man ska spela in greenscreen. du får aldrig en bra key, speciellt inte med gratisprogram eller standardkeyerna i premiere eller ae. har du keylight till ae så kanske du får till det sådär men troligtvis inte. när det kommer till keying av dv material så används ett litet trick för att få jämnare kanter. det är att invertera colorspace till YUV och sen blura B & G ytterst lite och sen konvertera tillbax till RGB igen. Keyern som med fördel bör användas är Primatte och den är inte gratis. för det andra när du ska belysa en greenscreen så blandar man inte dagsljus och konstljus eftersom färgtempraturen är helt olika och man får problem med vitbalansen. så använd lampor med samma färgtempratur. sen ska greenscreenen ligga ett bländarsteg under objektet i exponeringen. sen om du har råkat få en dåligt belyst greenscreen så kan du vara tvungen att dela upp din keying i flera lager och göra separata keys för vare nyans av greenscreenen och sen lägga ihop allt igen. keying är inte så lätt som det låter, dom som säger det här har inte så högra krav på slutresultat. mitt förslag är att hitta en annan lösning om du inte har kontakter som kan hjälpa dej. ett sätt är att ifall du har modellhus och så ska filma en scen att du använder stillastående kamera och sedan maskar ut där du vill byta ut bakgrunden. har du stillastående kamera så räcker det med en mask vilket blir väldigt smidigt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...