Jump to content

Filma med blå eller grön bakgrund


gorse
 Share

Recommended Posts

Jag skissar vidare på mitt dagdrömsprojekt om mina animerade gubbar och inser att modellbygga alla scener kommer nog inte att vara praktiskt genomförbart. En tanke som for genom mitt huvud är att filma mina lergubbar med grön bakgrund och skarva in bakgrunder från verklig filmning eller teckningar eller datoriserad animerning, vilket nu det kan bli. Det är mest en ide.

 

Men, jag inser att jag vet inte ett skvatt om hur detta går till. Jag kollade igenom alla trådar i ämnet men fattar nada, inte ens alla termer. Kan någon briefly beskriva tekniken och vilka program man använder. En liten glossary vore toppen, för då kan kan jag läsa trådarna återigen.

Gärna ett chematiskt exempel på tillvägagångssättet, och jag kommer studsa av uppskattning.

Link to comment
Share on other sites

först måste du se till att du har ett föremål med en hyffsat klar grön eller blå färg, tex. en grön vägg eller tyg, det kan ju vara bra att det gröna/blå även är under gubbarna så att du kan byta ut golvet mot tex. gräs eller himmel så de ser ut som att dem flyger.

Jämn belysning över bakgrunden (dagsljus rekomenderas).

 

Ha kameran i samma vinkel när du filmar gubbarna som när du filmar bakgrunden, om du tex. filmar snett uppifrån på gubbarna bör du även göra det när du filmar bakgrunden fast då högre uppifrån såklart

 

Sen måste du ju ha ett program att "keya" ihop klippen med sen och då kan du ju använda gratisprogramet som jag skrev om igår i ett forum i videoredigering. (på den sidan där du ladda ner "ABC videoroll")

 

"Zwei-Stein Video Editor 3.01" från http://www.hollmen.dk/articles/videoedit.htm

 

Och after AfterEffects går ju så klart.

Link to comment
Share on other sites

Om jag fattat det rätt, är det lite som i photoshop att man tar trollstaven och markerar allt gröna och gör det transparant, så underliggande lager syns?

 

Att få två olika grejor att smälta ihop lär väl inte vara det enklaste?

Link to comment
Share on other sites

Ja det fungerar på ungefär samma sätt som i photoshop.

 

Om du använder Zwei-Stein bör du använda key smoother för att jämna ut kanterna mellan förgunden och bakgrunden. I AE jämnar man ut kanterna direkt med color-key filtret.

 

I de flesta andra program som har chroma-key-funktioner brukar de inte gå att jämna ut kanterna alls tror jag!

Link to comment
Share on other sites

[citat=gorse]Om jag fattat det rätt, är det lite som i photoshop att man tar trollstaven och markerar allt gröna och gör det transparant, så underliggande lager syns?

 

Att få två olika grejor att smälta ihop lär väl inte vara det enklaste?[/citat]

 

Fungerar ungefär så ja.

 

Att få det att se bra ut med en chroma vägg är inte så lätt som man först tror, specielt inte om man filmar med en kamera som har sunkig upplösning.

Jag gjorde ett test med en legogubbe för 2-3 år sedan, om du vill kan jag lägga upp resultatet.

Link to comment
Share on other sites

[citat=gorse]

 

Att få två olika grejor att smälta ihop lär väl inte vara det enklaste?[/citat]

 

En kompis till mig sitter med en film där han har filmat människor mot green screen och sedan keyear han ut det och lägger ett tecknat filter på dom. Sen sammanfogar han det med 3d och tecknade bakgrunder.

 

Själva keyingen och sammanfogningen är väl inte superbra gjort, men det gör inget för själva upplägget är jädrans coolt.

Link to comment
Share on other sites

Hm hm hm... Jag kan mycket väl föreställa mig att det är svårt, svårare än jga kanske trodde när jag först kom på tanken. Egentligen blir det lite av digital version av backprojektion som när man gjorde king-kong på 30-talet eller Superman på 80-talet. Så ju fränt ut och är rätt genialt, men 100% sömlöst blev det ju inte.

 

Denna bil är en modell jag byggt, och bakgrunden är en bild ur småstan jag bor i. Åsså är det photoshop och ett sabla maskande. Blev det bra då? Mja, nu i efterhand tycker jag inte det. Ljuset faller från olika håll i de olika bilderna. De olika bilderna har olika färgskalor och fastän jag försökt färgjustera så matchar det inte 100% i alla fall. Bilderna har också lite olika "texture" och skärpa.

http://www.ida.liu.se/~gse/cheva59.jpg

Antagligen måste även film vara filmade under väldigt likartade förhållanden om det skall bli övertygande. Fast, att att använda chroma-key i animering kanske kan funka, då jag antagligen väljer att ha mycket olika tekniker i en och samma bild. Jag överväger om man kan rotoscopa bakgrunderna och leranimera figurer och saker. Det kanske kan bli riktigt fränt om kamran är i rörelse, men då lär det inte bli enklare.

 

Jawo, jag kikar gärna på din legogubbe.

 

Nästa fråga: Om man ställer en lergubbe i ett grönt rum och filmar denne, blir det inte grönstick i gubben som kommer att synas i det färdiga resultatet? Jag menar, det gröna kommer väl reflekteras i gubben? Om det är grönstick i gubben borde det blir lite gröna kanter i figuren?

 

Innan någon undrar varför jag inte testar själv innan jag frågar: Lite trist när man inte har så mycket grejor att prova med, men jag skall ladda ner Zwei-Stein Video Editor i kväll och se om det klarnar. Det som helt klart sinkar mina funderingar är "att prova nått" tar tusan så mycket tid, när man inte kan nånting från början. Det vore bra mycket bekvämare att ha en tekniker man kunde ge uppdrag till med mina ideer och enbart vara manager, inte behöva svära över tekniska knappar.

Link to comment
Share on other sites

jo de kommer ju troligen att reflekteras en del i gubben så därför får du använda dig av flera lager där du keyar bort olika nyanser i varje lager och du får inte heller ta för mycket på tolerance men de märker du när du håller på!

 

Det kan även bli skiftningar i ljuset när du flyttar gubbarna eftersom att skuggorna blir svagare och starkare beroende på avståndet men de lösar man genom att man ändrar tolerancen varje gång det blir nödvändigt genom hela klippet.

 

Du kan även göra föremålen genomskinliga med några olika filter som Mapper och Opacity. Det här kanske verkar krånligt men man kommer in i de ganska snabbt!

Link to comment
Share on other sites

Precis som Djungelsmurfen säger så kommer det att bli gröna kanter på dina lergubbar.

I dom lite dyrare programen så finns det ett verktyg som heter spillsupressor(kan heta colorsuperssor eller liknande beroende på program) som fixar det.

Antar att Sweistein inte har denna funktion så då blir det till att använda många olika nyanser som programet kan gå efter.

 

Min lego gubbe kommer snart upp.

 

Din modellbil var jäkligt snygg måste jag säga, trodde det var en riktig först.

 

E: hmm.. någon som vet nåt ställe där man kan ladda upp en 157kb stor zip fil?

Link to comment
Share on other sites

Roooodddjjjouuuurrrriieieeee säger Gaston när han svär, och det gör jag med. Hur kunde jag komma på iden att utforska chroma-key när jag inte ens har bas-kunskaperna i redigering? Verkar som jag hädanefter enbart skall filma med super8kamera och redigera med sax och klister.

 

Timeline verkar ju vettigt, en linje där man staplar sina klipp efter varandra, OK. Lätt som en plätt. Men mina klipp har lite för mycket före och efter och jag fattar inte hur man "klipper bort" överflödet. Var tusan är "saxen"?

 

Det finns flera "spår"? varför?

 

Jag spekulerar i att man kan lägga olika klipp i olika spår med överlapp, och på nått sätt markera var övergången skall vara, är det rätt fattat? Någon manual kommer det inte med i gratisprogrammen, och på jobbet har de förvisso Premiere 6.5 men den manualen är ju flera 100 sidor tjock.

 

Finns det någon bok jag kan låna/köpa som lättfattligt beskriver i generella drag hur fanken det är tänkt att funka, eller kan någon förbarma sig att berätta hur det är tänkt? Jag har kortslutning i huvut och inser att någon fingertopskänsla har jag förnuvarande INTE.

Link to comment
Share on other sites

att de finns flera spår är för att man ska kunna lägga på tex. bakgrundsmusik och ljudeffekter. I program där man kan använda chroma-key och PiP (picture in picture) är spåren även till för att kunna lägga in de klipp man ska använda i lager och bestämma när ett nytt klipp ska starta över ett annat.

 

Att klippa brukar man kunna göra genom att högerklicka på det filmsnutt man ska klippa och välja Detect Scen (det har olika namn i olika program).

I vissa program som tex. Windows Moviemaker och ZweiStein drar du bara i klippets början eller slut på timelinen och tar bort så mycket du vill bli av med.

 

Nu berättar jag hur man gör med chroma-key i Zwei-Stein eftersom de är det programet som jag kommer att använda för chroma-key.

 

 

1. Först importerar du (eller använder capture om du inte har laggt in det i datorn än) de klipp du ska använda som bakgrund (tex. en stig ute i skogen) och sen lägger du in klippet som du ska använda som förgrund (tex. en hund som står framför en blå skärm)

 

2. Markera bluescreen klippet (förgrunden) och klicka därefter på

Add video effect >> Key Effects och därefter den key-effect du ska använda. Om du har filmat mot just en klar blå eller görn bakgrund blir det ju enklast att använda dem filtren som heter just Green key och blue key, men vilken du ska använda får du testa dig fram till och se vilken du kan få bäst resultat med.

 

3. Flytta dig framåt i filmen med hjälp av pilarna ovanför tidslinjen och se om det kommer fram nått på förgrunden som inte ska vara där, om så är fallet ändrar du toleransen medan du är på det stället i klippet

Om det är stora skillnader på färgen/färgerna som du vill ta bort från förgunden är det bara att lägga på fler key-filter!

 

4. När du är nöjd så kan du avsluta med att lägga på Key-smoother för att jämna ut kanterna mellan förgrund och bakgrund. Key-smoother ligger under Convolution filters i effekt-menyn

Link to comment
Share on other sites

[citat=jholmberg]Vad är de för skillnad på Blue och Green screen vid inspelningstillfället, vad föredras...?

 

Hur är det med "Keying" i premiere pro 1.5 eller senast AE?... ZweiStien känns onödigt?![/citat]

 

Nu är väl jag den sämsta att svara, jag som svurit j*vlar för att jag fattar trögt. Men ZweiStien är för att det är gratis och jag kunde ladda ner det och köra i min gamla dator, för jag har inte AE. Men i första svaret till min ursprungliga fråga stod det After Effect, så det borde väl gå.

 

Däremot är frågan, vilken nyans av grön/blå är det som gäller? På teve ser jag att de målar med LYS-grön.

Link to comment
Share on other sites

jo de går utmärkt att använda aftereffects och jag tror att de går i premiere också. Om man ska använda bluescreen eller greenscreen beror på vad man ska filma för nått. Om man ska filma en kille med blå tröja framför så bör man ju inte använda bluescreen om det inte är meningen att han ska vara utan överkropp då. Vissa säger att greenscreen är bäst om man använder DV-kamera, men kolla runt lite på forumet så ser du att det står om bluescreen lite överallt.

 

Vilken nyans du ska välja beror mest på vad du ska filma, ta en färg som skilljer säg så mycket som möjligt från det som inte ska försvinna från förgrunden. Du kan ta röd eller gul om du vill också, bara det skilljer sig från resten. I Zwei-stein finns det även ett filter som heter Brightness Key som man använder för att keya bort olika mörka/ljusa delar av klippet.

 

Om du ska använda filtren som heter blue/green key bör färgen dock vara riktigt blå/grön annars får du använda RGB-key eller Chroma-key och välja färgen på klippet genom att klicka på color picker

Link to comment
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]Vissa säger att greenscreen är bäst om man använder DV-kamera, men kolla runt lite på forumet så ser du att det står om bluescreen lite överallt.[/citat]

Hur som hellst tar DV in mer information om grönt :)

 

Men gjorde själv en bluescreen för många år sen o det funka bra, beror väll på hur man ljussätter o keyar..

Link to comment
Share on other sites

Apropå grönt eller blått spill, så kan man ju även motverka det med ljussättningen. Lite magentaljus t ex bakifrån gör kanterna mellan figur och den gröna bakgrunden skarpare...

 

Ang: klippens längd i redigering:

 

När man öppnar ett klipp från "browsern" (där allla importerade klipp ligger) öppnas det i viewern (oftast uppe till vänster). Då kan du sätta en inpunkt och en utpunkt (ofta "i" och "o" på tangentbordet) genom att spela klippet tiill där du vill att det skall sätta iggång och tryckka på "i", sedan spelar du fram till där du villl att det skall sluta och trycker på "o".

Sedan gör du en inpunkt på timelinen (eller bara låter "läshuvudet" stå där du vill att ditt klippp skall börja) och trycker på "overwrite" knappen (oftast röd).

Då hoppar klippet ner på timlinen, med den längd du valt...

 

Grunden i all redigering i alla redigeringsprogram. Detta är samma i alla program. Det är bara orden som kanske ändras.

Link to comment
Share on other sites

Att keya i Premiere är ine idé om man vill ha riktigt bra resultat. Man har ingen större kontroll över inställningarna och ens duk måste typ vara helt perfekt.

 

After Effects keying vertyg är däremot mycket bättre, men tyvärr inte så bra som man skulle önska. Jag har testat mycket med det och har aldrig lyckats få till snygga kanter och de är de som är svårast eftersom jag spelar in DV.

 

Däremot har jag testat DvGarage:s dvMatte Pro och det kan jag med glädje rekommendera. Det är en plugin till After Effects och man kan ladda enr ett demo för att testa från http://www.dvgarage.com.

 

Med dvMatte Pro fick jag enastående resultat med en inte alltför snygg greenscreen.

 

Jag såg att gorse gärna villa ha lite hjälp med hur man från början sätter upp en greenscreen och det är ju faktiskt den biten som är viktigast för det är där de bestämms hur bra det kommer bli. Jag har därför filmat lite när jag och min polare satte upp min greenscreen så ni kan se hur jag gjorde och hur det blev.

 

Jag köpte en Colorama Chromagreen 2,72x11 m pappfond från http://www.madeco.se och den satte jag upp i min alltför fulla källare.

 

Lägger upp filmen om några minuter...

 

EDIT: Ladda ner filmen

Link to comment
Share on other sites

[citat=orange]När de är rena är de såhär:

 

Blå #0000FF Röd: 0 Grön: 0 Blå: 255

 

Grön #00FF00 Röd: 0 Grön: 255 Blå: 0[/citat]

 

Nja...kan det vara så enkelt?

255-RGB känner jag till och visst är det rena och klara färger. Tja...det är väl inte helt osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

[citat=orange]Jag köpte en Colorama Chromagreen 2,72x11 m pappfond från http://www.madeco.se och den satte jag upp i min alltför fulla källare.

[/citat]

 

Jag har lite långt till stockholm, ca 60 mil och 375:- för 1 liter färg är för mig lite dyrt(även 695 för peppersvarianten), och undrar, om jag köper färg någonannanstans, vad för slags färg bör jag då köpa.

Link to comment
Share on other sites

[citat=orange]Jag köpte en Colorama Chromagreen 2,72x11 m pappfond från http://www.madeco.se och den satte jag upp i min alltför fulla källare.

[/citat]

 

Jag har lite långt till stockholm, ca 60 mil och 375:- för 1 liter färg är för mig lite dyrt(även 695 för peppersvarianten), och undrar, om jag köper färg någonannanstans, vad för slags färg bör jag då köpa?

 

hm... jag har också varit inne på att animera mot grönt och fixa andra bakgrunder i post production... berätta gärna, även med bilder, om hur det går.

 

(mig kommatecken av missbrukas)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...