Gå till innehåll

Silent Hill


EzekielMartyr

Recommended Posts

[citat=EzekielMartyr]Jo.

Roger Avary skriver manus och Cristopher Gans regisserar.

JAG VET vad alla tänker om Gans, men han har sagt i en intervju att han älskar Silent Hill, speciellt tvåan, så nog tror jag han gör ett bra jobb. :)[/citat]

 

Jag diggar faktiskt hans "Crying Freeman"

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte låta japsarna göra filmen också? Annars blir det en typ av "The Ring"-situation. Tankegången kommer vara: "okej, amerikanerna gjorde en hyfsad Silent Hill-film. Ungefär lika bra som deras The Ring. Men om japanerna gjort filmen, skulle den då bli lika mycket bättre som Ringu var än den amerikanska kopian?" That, we will never know. Nån som håller med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker de borde låta de flesta orginalförfattarna på videospel om inte skriva så iallafall samarbete med filmteamet. För oftast blir det något helt annat. Hurvida en personer älskar orginalmaterialet skiter jag ibland lite måttligt i. Det kan själpa eller hjälpa.

Men en drömväg vore om de lät sydkorea göra filmen. De jäklarna är mästare på att göra ursnygga filmer, speciellt skräck. Kolla bara in t.ex. Into The Mirror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är ju frågan hur pass mycket de kommer att ändra storyn och så. Filmbolagen har ju en hel del att säga till om när det gäller den frågan. Kolla bara på filmatiseringen av "Doom" som är på G. De har ju typ i stort sett ändrat alla grundelement som gjorde "Doom" till just "Doom"!

 

Nedanför har jag skrivit vad det är för ändringar dom gjort i storyn, gör det som spoiler för dom som inte vill veta såhär i förväg.

 

 

Det utspelar ju sig inte på Mars längre, och det är inte helvetet som öppnar sig, utan nåt virus som gör folk till zombier!

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, men Silent Hill-teamet är med och överser hela produktionen så om det är något de inte gillar så tillåter de inte filmbolaget att filma det.

Och sen angående handlingen: filmen kommer ju inte bygga på något av spelen.

Jag har läst synopsis på filmen och handligen har potential enligt mig.

Lyckas de bara fånga stämningen så blir det perfekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

For en gangs skull ar materialet faktiskt lovande. Silent Hill spelen bygger otroligt mycket pa story, och Gans Vargarnas Pakt var masterlig, och Roger Avary som skrivit Rules of Attraction kan sitt... men e klart, Angelina Jolie var den overlagsnaste Lara Croft och kolla hur det slutade...suck.

Länk till kommentar
Share on other sites

Silent Hill spelen är lite heliga för mig. Det är en av spelhistoriens bästa serier. Därför blir jag lite nervös när de skall göra film på dem.

Spel och film är så två helt olika konstarter. Litteraturen och filmen ligger mycket närmre varandra och ändå är det sällan som en bok överförs riktigt bra till film. Spel blir nästan aldrig bra (jag kan inte komma på ett enda exempel i huvudet, där de lyckats ordentligt) så jag tycker att man skall avstå.

Spelen står så bra på egna ben så.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cruzito]Sen är ju frågan hur pass mycket de kommer att ändra storyn och så. Filmbolagen har ju en hel del att säga till om när det gäller den frågan. Kolla bara på filmatiseringen av "Doom" som är på G. De har ju typ i stort sett ändrat alla grundelement som gjorde "Doom" till just "Doom"!

 

Nedanför har jag skrivit vad det är för ändringar dom gjort i storyn, gör det som spoiler för dom som inte vill veta såhär i förväg.

 

 

Det utspelar ju sig inte på Mars längre, och det är inte helvetet som öppnar sig, utan nåt virus som gör folk till zombier!

[/citat]

 

 

lol! Euhm, typ Resident Evil?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste någonstanns att id Software skulle godkänna manuset till Doom innan filmen skulle börja göras. Tycker det är konstigt att dem låter bastardisera det hela så brutalt. Fast iofs kanske manuset är omgjort sen id godkände det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skit åsså!

Det där lät rent bedrövligt ju!

Jag är inte förtjust i hela tanken att faktiskt kunna förklara zombies & monster från första början, tycker allt med zombie-virus & sånt bara är löjligt.

Jag är way mer förtjust i det okända! Vet man vad man har att göra med så kan man försvara sig & det är inte lika hotfullt längre, vet man inget så kan minsta rörelse/brist på rörelse/handling resultera i ond jävlig död!

Sen att bryta konceptet så totalt borde vara belagt med rotting, Resident Evil håll sig åtminstonde till spel-konceptet.

kan dessutom tillägga att jag gillade Resident Evil :-)

 

Nu lär nån säkert nämna Return Of The Living Dead med tanke på allt svavel mot virus-zombies. Inget i hela serien antyder att det skulle vara virologiskt. Tvärtom så snackar dom ENBART om en kemikalie, vilket teoretiskt sett lika gärna kan vara trolldryck eller satan i gasform vad vi vet :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har hört/läst så skulle Doom filmen vara en ren "rip-off" av spelet Doom 3. Och då verkade det väldigt intressant eftersom spelet har en sån otrolig atmosfär och känsla. Älskar verkligen det spelet. Men men... vi får se hur det går. Men åter till "subject" jag AVGUDAR bokstavligt talat Silent Hill serien.

Dom är de mest fantastiska mästerverk innom skräck och psykologi. Otroligt vilken "feeling" de spelen har. Mitt favvo är Silent Hill 3, men tvåan är underbar också. Jag tror att filmteamet kan göra en riktigt bra insats, hoppas de behåller det som gör spelen Silent Hill... till just.. Silent Hill!

För övrigt gillade jag också Resident Evil filmerna, men det är också för att jag är ett stort "fanboy" till spel serien. Längtar tills man får sätta klorna i Resident Evil 4.

 

Annars, tack för mig så länge!

Länk till kommentar
Share on other sites

Silent Hill - Tidernas otäckaste spel, med en härlig handling.

Silent Hill 2 - Vackert som en ängel och moraliskt utmanande.

Silent Hill 3 - Den egentliga uppföljaren. The saga continues...

Silent Hill 4 - En avstickare in det ruttnande köttet på en seriemördare.

 

Silent Hill (ettan) är dock klart bäst enligt mig. De har inte lyckats fånga den stämningen till fullo i någon av efterföljarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

VARNING - SPOILER

 

Kom precis hem efter att ha sett Silent Hill. Har inte spelat spelen, så det är möjligt att man får svar på mina frågor där... Men men, vi som var och kollade diskuterade efteråt om mamman, dottern och den kvinnliga polisen egentligen dog under "biljakten"? Detta skulle kunna förklaras med att det alltid "regnade" aska när det handlade om mamman och inte när det handlade om pappan? Och de båda stupen som tillkom så de inte kunde lämna Silent Hill, var detta någon slags barriär som de som dött, men ännu inte gått vidare kunde passera - och när mamma och dottern väl uträttat det de skulle så kunde de gå vidare och inte vara fast i denna "mellanvärd", en slags "limbo". Om mamman var död, hur kunde hon då ringa till sin man, två gånger?(även om det var mkt brus 2a gången). Har massa funderingar, men det blir lite långt med alla dem. Skulle vara intressant att höra vad ni andra har att säga.

 

//Fidde

Länk till kommentar
Share on other sites

Gans har förutom Crying Freeman även regisserat den enorma franska action/kostym/drama/skräckisen Vargarnas Pakt som ägt allting från Frankrike de senaste åren så han är definitivt en kvalificerad regissör. Jag ser starkt fram emot filmen!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Gans har förutom Crying Freeman även regisserat den enorma franska action/kostym/drama/skräckisen Vargarnas Pakt som ägt allting från Frankrike de senaste åren så han är definitivt en kvalificerad regissör. Jag ser starkt fram emot filmen![/citat]

 

Vargarnas Pakt är grymt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Speero][citat=Pandan]Gans har förutom Crying Freeman även regisserat den enorma franska action/kostym/drama/skräckisen Vargarnas Pakt som ägt allting från Frankrike de senaste åren så han är definitivt en kvalificerad regissör. Jag ser starkt fram emot filmen![/citat]

 

Vargarnas Pakt är grymt bra.[/citat]

 

Har bara sett Vargarnas Pakt en gång, då hade jag skyhöga förväntningar efter att kompisen sagt att det var den bästa filmen någonsin, sen gav Orvar den fem stolar som pricken över i.

 

Jag tyckte den sög, skitdålig rent utsagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...