Gå till innehåll

Stockholms filmskola


softlight

Recommended Posts

[citat=Dawey]Ayame, jag kan förstå dina synpunkter till viss del. Jag kan bara beskriva mina personliga erfarenheter.

 

När jag gick skolan var terminsavgiften visserligen något lägre, men visst var det svårt att få ihop pengarna. Jag studerade dagtid och gick sfs på kvällarna. Jag upplevde inte så mycket att grejerna konkurerade med varandra. Filmskolan är praktisk. Det mesta lär du dig på att göra, inte på att vara hemma och plugga. Och samtidigt hann jag med en del saker på kvällarna Jag tränade kampsport en eller två gånger per vecka, beroende på hur schemat såg ut och hann med vänner både från universitetet och filmskolan. men det var en enormt intensiv period på alla sätt och vis. Och det var samtidigt en positiv upplevelse på så sätt att jag kunde hantera så mycket på en gång. Men visst måste du ändra om i ditt liv för att få saker och ting att gå ihop. Är du inte beredd att göra det, så . . . tja, det är din ensak.

 

 

Sen vill jag säga att huvudlärarna är riktiga experter på sina områden och fruktansvärt kunniga. När det gäller film så är år och erfarenhet ingenting du bara kan vifta bort som oviktigt. Några av dom är dessutom de absolut bästa lärarna och pedagogerna jag har haft i något sammanhang. Och de lägger verkligen ner hela sin själ i undervisningen. Jag har aldrig haft så bra lärare någonstans, varken på universitet eller i gymnasiet. Det här är alltså bara min personliga erfarenhet. Men fråga gärna andra elever som går eller har gått på skolan och du får gärna fråga enskilda lärare personligen som du undrar över.

 

Sen eleverna: Jo, skolan kan aldrig veta exakt hur var och en fungerar. Det finns alltid någon som kan ställa till det för andra eller vara mindre benägen att arbeta. Såna elever finns på alla privatskolor. Vissa elever tror t.o.m. att de ska få allt serverat på ett fat för att de har betalat så mycket för utbildningen. Men många av de som inte är beredda att göra det mesta av skolan hoppar av redan efter första terminen.

 

Ett sånt intensivt samarbete som SFS och andra liknande utbidningar bygger på skapar nötningar och konflikter. Alla har olika idéer och tankar som de vill få igenom. Kompromissa är något man lär sig. Men här tycker jag ändå att det finns något positivt med just SFS, i och med det att den främjar samarbete och inte konkurrens, som flera andra utbildningar. Men i slutändan så handlar det dock alltid om vad man själv gör av situationen.[/citat]

 

Hej Dawey, Tack för ditt svar!

 

Nej, det är inte så att jag inte vill offra något för utbildningen, tvärtom. Skulle nog offra det mesta men kan man undvika det så vore det inte dumt? Men du lyckades alltså träna åtminstone nån gång per vecka vilket jag ser som positivt.

 

Får man fråga vad du studerade på dagtid? Känns som om jag måste jobba för att ha råd med någonting annat än terminsavgiften...

 

Iallfall så låter det som en bra utbildning och jag kommer förmodligen att välja den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, i nuläget bör man nog jobba eftersom allt har blivit dyrare, som mat och hyror. Jag studerade kinesiska. 80 poängs nivån gjorde jag samtidigt som jag gick sista terminen på filmskolan. Under slutinspelningen hade jag en kurs i klassisk kinesiska, vilket innebar ca tio timmars förberedelse på ett stycke som var omkring en tredjedels A4. Jag sov inte mycket under inspelningsveckan, eller snarare under hela den månaden. Men jag tror inte att du är lika dum som jag så att du ger dig på klassisk kinesiska! :)

 

Men det att slutfilmen blev mycket lyckad och att jag nu faktiskt talar flytande kinesiska bör vara ett bevis på att man kan få tillvaron att gå ihop! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Va intressant med kinesiska! Är intresset kopplat till kampsporten du håller på med? Själv studerar jag andra året på en kvällskurs i japanska, ett språk som också är baserat på Kanji. Men jag kommer nog inte att studera Japanska och film samtidigt då jag planerar att åka över till Japan för att studera på en språkskola och träna kendo i två år innan jag fortsätter med mina studier nu efter trean i gymnasiet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkar ju som en trevlig skola det där. Enda nackdelen för mig verkar ju vara priset. Får man inte studiebidrag under kursen? Men visst måste man kunna söka stipendium för terminsavgiften?

 

När är det lämpligt att man tar kursen? Jag går på gymnasiet nu och om jag nu vill börja på filmskolan, ska jag ta den efter?

 

Blir det för påfrestande att gå på universitetet samtidigt som filmskolan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ayame, jo det är kopplingen. Men det hela började nog som ett intresse för den kinesiska kulturen. Kul också med japanska. En vän till mig pluggade japanska bara för att kunna spela direktimporterade japanska tv-spel!

 

Lilla Farbrorn, nej skolan är inte studiemedelsberättigad. Men det finns dom som har lyckats skaffa stidendium.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=krockis]Dawey: När du pratar om stipendium, menar du på att folk har lyckats skrapa ihop stipendium för hela utbildningen eller bara enstaka terminer? Finns det sånna stipendium för film överhuvudtaget?[/citat]

 

Jag vet faktiskt inte. Tror inte att det rör sig om så mycket pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, hur gjorde du då när du läste där? Täta föräldrar kanske...:p det är rätt mkt pengar med tanke på att csn inte stödjer något. Tycker det är lite skumt att de inte gör det bara för att det är kvällsundervisning. Hur många elever är man i en klass? Hur många tar de in per termin?

 

ps. såg att de ändrade datumet till 5 december, bra gjort! sthlm filmskola...:) ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]ok, hur gjorde du då när du läste där? Täta föräldrar kanske...:p det är rätt mkt pengar med tanke på att csn inte stödjer något. Tycker det är lite skumt att de inte gör det bara för att det är kvällsundervisning.

[/citat]

 

Det var sju år sedan, terminsavgiften var lägre och jag hade en hyfsat billig bostad, så jag klarade mig på studiemedlen. Men nu är det svårare. Många har nog täta föräldrar, besparingar eller jobbar. Inga skolor som bara har kvälls och helgundervisning är studiemedelsberättigade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har den här tråden varit igång rätt länge, men tänker svara en då.

 

För det första, 20 000 något tusen per termin är inte ett piss! Vaddå dyrt? Har ni minsta koll på vad det kostar att gå en privat filmskola eller? Kolla in Europas tre bästa filmskolor; London filmschool, Lodz filmskola i Polen och filmskolan i Prag och ni hamnar upp i enorma summor. 2 år på London Filmschool kostar till exempel 30 000... pund då. Det vill säga en halv mille. Och det är en no-profit skola! Inte inräknat boende eller något annat. Eller möjligheten att arbeta vid sidan om heller. Tror att den i Lodz låg på 100 000 dollar för 5 år eller nåt sånt, men inte helt säker.

 

20 000 på kvällstid där man kan arbeta heltid som det låter vid sidan om är nada, i alla fall från ett ekonomiskt perspektiv. Är du osäker prova en termin och hoppa i värsta fall av. Fan, 20 000 är ingenting, är vad en semi-proffessional digitalkamera kostar som absolut minst ifall du har tur. Tar hellre än rejäl utbildning är den.

 

Tänker själv ansöka till våren 2006, och vad jag har hört från flera kompisar som gått där(och nu alla arbetar inom film), så är det en väldigt bra skola, både utbildande, förberedande för DI och för att få kontakter inom film sverige.

 

Vi i Sverige är väldigt bortskämda med att skolan är praktiskt taget helt gratis, plus att man får betalt tillbaka av staten för att plugga. Studera är dyrt som fan, kolla bara priser på alla möjliga skolor utanför sverige, då ditt medborgarskap inte längre gäller. Då ska du få se på summor.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]Är det så att man ansöker på hösten (t.ex. i år 5 december senast) och börjar på våren? Eller har man möjlighet att ansöka på våren om att börja på hösten också? Blev rätt sugen =)[/citat] Det är ny antagning varje termin!

Länk till kommentar
Share on other sites

Pandan: Det beror helt på vad du jämför med. 23 000/ termin kan vara och är mycket pengar för de flesta fast jag håller med om att det inte är så mkt jämfört med andra privatskolor. Sedan så kan du ta lån från csn på de andra skolorna som går dagtid vilket du inte kan göra på sthlm filmskola. Detta betyder ändå att du missar 2300/månad i ren bidrag. Men visst, ett bra tillfälle att få en fot in i branschen och förbereda sig inför en högre utbildning. Sen så misstänker jag att man är runt 25 personer per klass, vilket innebär att 50 st går ut från skolan varje år vilket är rätt mkt. Detta gör ju att det blir svårare att anväda sig av denna utbildning som en unik merit, vilket du kan göra från skolor som tar in färre. Fast detta är ju på gott och ont, fler får chanser helt enkelt, vissa som kanske inte alls hade haft den annars...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart är det pengar - och pengar vill man inte slänga bort. Och ja, man missar i rent bidrag. Men, man har fortfarande möjligheten att hålla ett heltidsarbete vid sidan av vilket man normalt inte kan när man pluggar.

 

Sen, ifall man har drömt om att t. ex. gå på DI som är fyra år om ja inte missminner så får man ta ut sitt bidrag där. Tror inte man kan få gratis bidrag i mer än fyra år, så jämnar ut sig.

 

Ja, låter som ganska många från vänner som gått där så inriktar sig folk redan där på vad de vill göra t. ex. redigering, foto osv. så tror inte att det ser dåligt ut nånstans att ha det som merit. Visst, det är inte London Filmschool, men har du gått STHLMS filmskola tror jag att du höjer dina chanser att fortsätta din utbildning var du än går. Är en fin merit.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Självklart är det pengar - och pengar vill man inte slänga bort. Och ja, man missar i rent bidrag. Men, man har fortfarande möjligheten att hålla ett heltidsarbete vid sidan av vilket man normalt inte kan när man pluggar.[/citat]

Jag pratade med en kille som gått SFS. Hans åsikt var att om man ville ha ut så mycket som möjligt av utbildningen så går det inte att kombinera med heltidsjobb. För även om lektionerna sker på kvällstid så måste man ju ha tid att göra film också. Men som sagt, det var hans åsikt.

[citat=Pandan]

Sen, ifall man har drömt om att t. ex. gå på DI som är fyra år om ja inte missminner så får man ta ut sitt bidrag där. Tror inte man kan få gratis bidrag i mer än fyra år, så jämnar ut sig.[/citat]

Om man tex går på Kulturama (som är KY) och tar studiebidrag så påverkar det inte ens chanser att få bidrag för högskolestudier. Det är två olika kassakistor. Tror dessutom att man kan få bidrag för mer än fyra år.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]ifall man har drömt om att t. ex. gå på DI som är fyra år om ja inte missminner så får man ta ut sitt bidrag där. Tror inte man kan få gratis bidrag i mer än fyra år, så jämnar ut sig.[/citat]

 

Nej, bidrag kan man få i 6 år (240 veckor, 40 veckor är 1 läsår) och DIs utbildningar är 3,5 år. Bor inte du i London, förresten?

Länk till kommentar
Share on other sites

de jag har pratat med så är kulturama slöseri på tid och pengar. den ska tydligen vara kass. alltså går man på folkhögskola med någon filminriktning och lånar 100 000 så skrivs 50 000 om du kommer in på DI. så funkar det på csn...men man får ju inget bidrag på sthlm filmskola så det finns inget att skriva av ifall du kommer in på DI. bidrag + lån får du ta i 6 år som tidigare sagt och du kan få låna mkt mer. exempelvis om du går på kulturama och har en avgift på 40 000 så tar du ett lån för denna och sen lånar du 4500 i månaden för att överleva. men sen ska du ju pröjsa tillbaka allt tills du är 60 så räkna med en månadavgift på mins 1000:- när du har slutat ta lån. csn har blivit mkt hårdare. deras lån fungerar i stort sätt som vanliga banklån nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Wallin: Fan, blir det alltså sex år? mysigt, hade för mig att det bara var fyra.

Jo, jag bor i london men flyttar hem nu till sommarn. Har upplevt mitt lilla äventyr och saknar hem nu, så är dags att ta sig i kragen och göra nåt med sitt liv känns det som, haha.

 

TDA: Vet du något mer om hur det är att studera på STHLMs filmskola och hur mycket tid det tar upp från sidan om? Som jag förstått det är det endast praktik ett par kvällar i veckan och inga "hemläxor" eller vad man ska kalla det. Frågar för att jag planerade att försöka fula in mig på ett heltidsprogram på SU som är dagtid vid sidan om, och självklart glömma att nämna att jag även studerar annat samtidigt.

 

Visst vill man ha tid att skapa film vid sidan om iofs... nu har du skrämt upp mig. Min bästa polares polare går nämligen på filmskolan och samtidigt heltid filosofi på SU och har sagt att det definitivt går att göra båda samtidigt så...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Var på öppet hus på stfs för 1 vecka sedan och första intrycket var ganska uselt. Främst för att jag ogillade miljön, de 2 som jag träffade som jobbade där var ganska trevliga. Såg även på 2 filmer som elever gjort som var helt urusla, ena förstod man inte vad den handlade om och den andra kändes som ett misslyckat experiment. Men det är positivt på ett sätt att man kan sticka ut ur mängden om man gör något sedan.

Men att det kostar 3000 kr att bara söka in är helt sjukt, de borde skämmas att man mjölkar ur så pass mycket. Kommer troligen söka in med en polare och skulle vara extremt tråkigt om bara 1 av oss kom in.

Vill inte vara taskig men känns som om de flesta eleverna som går där är åt "estet" hållet och är rädd för att jag inte kommer arbeta så bra tillsammans med de i grupp så vill åtminstone ha 1 jag kan lita på..

Känns som om detta är de enda alternativet, 2 års lidande men det är de värt.

Det enda man får sedan på slutet är ett diplom och deras ord att man gått där så det är egentligen det man gör det för.

Så det finns både positiva och negativa grejer som jag ser det

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag söker in o jag är garanterat ingen "estetare" haha. Eller vad menar du? Folk som klär sig i "utstickande" kläder och är lite allmänt kvasi-intelektuella? :P

 

Har två kompisar som söker in, så någon av dessa hoppas man ju få träffa ifall man själv kommer in. Hur hård är egentligen konkurrensen?

Länk till kommentar
Share on other sites

det kostar inte 3000 kr o söka!!! det är den första avbetalningen på din terminsavgift som kostar 3000...även kallad anmälningsavgiften. denna betalar du ju efter att du har kommit in och ska läsa utbildningen.

 

ps. ja det finns många esteter som är flummiga på alla filmutbildningar. på sthlm filmskola är det ändå inte så farligt jämfört med många andra ställen. folkhögskoler ska man inte ens börja gå in på, där är det nästintill bara jag-vill-utmana-formen människor. ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 år senare...

Monsterbumpar denna tråden lite!

 

Hade tänkt söka in till år 2 på Stockholms filmskola, någon som går/nyligen gått där och kan dela med sig av erfarenheter om skolan?

Har sökt runt men inte hittat särskilt aktuella egna erfarenheter från Stockholms Filmskola, bara sådana som har ett gäng år på nacken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sökte dit och kom in och gick på introduktionen men fick inte nåt så bra intryck, vi fick ett papper med lite saker som riktlinjer och sådant och ang betalningen stod de att man var skyldig att betala hela kursavgiften om man kommit på uppropet och sedan fanns de en sida där man skulle godkänna. Jag kände att det inte var värt 80k kr så jag gick och sa till att jag inte ville gå där men rektorn vart riktigt arg och kallade mig barnslig och sa att jag tagit någon annans plats trots att det enligt hemsidan fanns platser kvar och sedan dess har de kommit två inkasso brev och de svarar inte på mina mail men nu verkar de ha slutat skicka sen jag hotade med rättsliga påföljder. Så nej inget jag fick så bra intryck av! Men å andra sidan har jag sett några som lovprisat skolan också iofs väldigt gamla trådar/artiklar. De flesta av de som gick i klassen där jag kom in identifierade jag mig inte så mycket med, var mest artsie killar/tjejer som typ tycker David Fincher är de bästa som hänt världen... :D

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta av de som gick i klassen där jag kom in identifierade jag mig inte så mycket med, var mest artsie killar/tjejer som typ tycker David Fincher är de bästa som hänt världen... :D

 

 

Låter ju inte allt för farligt ändå. Bästa som hänt är kanske en överdrift men det är ju inte som att alla skulle tycka att Uwe Boll var världselit på det han gör.

 

Hade tänkt söka till STDH (DI) nästa intagningsperiod och har hört att denna skola ska vara en bra merit dessutom. Har redan meriter som sträcker sig över år 1 på Stockholms Filmskola, så år två känns naturligt isåfall. Vill gärna att folk ska vara engagerade och taggade, vilket jag tror de flesta som börjar år 2 borde vara. Har jag rätt?

 

Är som sagt ute efter en bra, seriös vidarebildning inom film då jag redan har baskunskaperna samt jobbat en hel del på inspelningar.

Har även pluggat film i tre basår på grundnivå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...