Jonas S Postad 7 januari 2005 Dela Postad 7 januari 2005 Jag vill inte simplifiera men jag tror att mycket ligger i det som sägs i en av scenerna i Monty Python and the Holy Grail (1975), där flera hundra medeltida riddare brister ut i ett: GET ON WITH IT! Du har säkert hur mycket som helst att ge! Det finns inga uppförsbackar eller låsta hjul. Ut och skapa! Allt efter som tiden går kommer man på att… hmm… det där hade jag kunnat göra bättre! Tittade på Scott’s Alien i dag igen för att fatta hur ljussättningen är satt, magiskt! Han var 42 när han sköt den. Första filmen i Hollywood tror jag, och vilken milstolpe det blev! Ut och härja och snart skaffar du dig den kunskap du behöver för att gå vidare och bli bättre. Men det första du måste göra är att slänga den där usla cykeln och börja gå istället, då lovar jag att det kommer att kännas mycket lättare. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Zhyron Postad 7 januari 2005 Författare Dela Postad 7 januari 2005 Men snart träffar verkligheten en och man inser att man måste ha ett job också, en fast inkomst. Det är då det blir lite svårare känns det som. Nån här som har detta som fast jobb, i såfall hur lyckades ni? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Mickels Postad 8 februari 2005 Dela Postad 8 februari 2005 En bra grej att ha i tankarna är att först lära sig den vanligaste strukturen för filmberättandet, alltså den amreikanska strukturen. Med inledning och var vändpunkten ska ske etc, ni förstår säkert vad jag menar. Många påstår att man ska bryta det här reglerna, det är mycket riktigt. Men som regissör och filmskapare bör man i alla fall kunna den strukturen då man vet att den funkar. Som nybörjare är det mycket klokt att lära sig den Amerikanska strukturen först. Många kanske inte tror det, men det behövs. Först lär man sig det som man vet fungerar och sen när man kan det, då laborerar man och bryter mot reglerna. Antar att jag kommer få en del kritik, men för att förtydliga lite kan man jämföra det med en forskare. En forskare försöker ju hitta nya lösningar på tex avancerad teknik. Han behöver garanterat en form av utbildning och gå igenom det som tidigare gjorts. Hoppas ni förstog vad jag mena. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Dawey Postad 8 februari 2005 Dela Postad 8 februari 2005 [citat=Mickels]En bra grej att ha i tankarna är att först lära sig den vanligaste strukturen för filmberättandet, alltså den amreikanska strukturen. Med inledning och var vändpunkten ska ske etc, ni förstår säkert vad jag menar. Många påstår att man ska bryta det här reglerna, det är mycket riktigt. Men som regissör och filmskapare bör man i alla fall kunna den strukturen då man vet att den funkar. Som nybörjare är det mycket klokt att lära sig den Amerikanska strukturen först. Många kanske inte tror det, men det behövs. Först lär man sig det som man vet fungerar och sen när man kan det, då laborerar man och bryter mot reglerna. Antar att jag kommer få en del kritik, men för att förtydliga lite kan man jämföra det med en forskare. En forskare försöker ju hitta nya lösningar på tex avancerad teknik. Han behöver garanterat en form av utbildning och gå igenom det som tidigare gjorts. Hoppas ni förstog vad jag mena.[/citat] Jag fattar. Men grejen med hollywoodstrukturän är att den är tydlig och klar. Man behöver inte följa den för att göra en väl strukturerad berättelse. Men du har rätt att man bör studera Hollywoodmanus nogrant. Den modellen funkar, annars så skulle den inte användas i 90 % av alla Hollywoodfilmer. Nån sa att Hitchcocks filmer är byggda på strikta hollywoodmanus. Jag håller inte med. Han bryter mot Hollywwodtradition på flera sätt. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Zhyron Postad 10 februari 2005 Författare Dela Postad 10 februari 2005 Vad gör man så länge då? Man behöver ju försörja sig men man vill ju filma på heltid, hur gör man för att få detta att gå ihop? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Dawey Postad 10 februari 2005 Dela Postad 10 februari 2005 [citat=Zhyron]Vad gör man så länge då? Man behöver ju försörja sig men man vill ju filma på heltid, hur gör man för att få detta att gå ihop?[/citat] Reklamfilmer och rockvideos som alla andra. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Zhyron Postad 11 februari 2005 Författare Dela Postad 11 februari 2005 Jag antar att man kontaktar firmorna som man har kommit på reklam åt för att sälja dom. Men om man inte känner några garageband vem kontaktar man då om man har en musikvideo idé? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Pandan Postad 25 februari 2005 Dela Postad 25 februari 2005 Tror det absolut viktigaste ar att ha en vilja, talang och fantasi for det. Framfor allt som regissor. Du maste vara beredd att starta fran noll, kunna ta pa dig ett projekt vart flera miljoner, jobba 16 timmar om dan i manader med pre-, during- och post-produktion, ta skit fran alla eftersom det ar din film, skalla pa alla sa din vision blir sann och sa vidare... det gar att gora det helt fantasi, talanglost och utan vilja. Tycker Brett Ratner e ett perfekt exempel. Han kan regissera och har har lart sig det i skola. Det ar allt. Han gillar inte film, har inga visioner, inget som gor det till en "Brett Ratner" film och det finns absolut ingen magi. Han gor det for pengarna och for att det ar en grym branch. Punkt slut. Bli inte san... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
final_cut Postad 11 mars 2005 Dela Postad 11 mars 2005 [citat=Zhyron]Är det möjligt att bli regissör utan utbildning? Självklart så kan man göra små filmer utan utbildning men jag tänker på stora hollywood typ filmer och tv-serier. Är jobbet så invecklat att man måste helt enkelt spendera tre år i skola för att klara detta? Nu när jag ändå postar, Några bra böcker eller sidor om detta?[/citat] Det finns många bra regissörer utan vettig utbildning. Som största tröst kan jag nog nämna Stanley Kubrick! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Eraserhead Postad 11 mars 2005 Dela Postad 11 mars 2005 Att tro att man ska bli anställd och få göra stora långfilmsproduktioner efter tre år på filmskola är lika troligt som att fånga Lockness odjuret eller nåt... Men det finns de få som faktiskt med mycket slit och starka filmer får chansen att göra en film (oftast på eget manus). För hur många i filmlandet USA får göra egna, finansierade långfilmer av de drygt 20.000 examinerade från filmskolor varje år? Väldigt få. Regiyrket är inget som man lär sig på tre år om man ens lär sig det. Då man tror att man kan det man håller på med så har man slutat att utvecklas. Jag tror som tidigare har skrivit angående att filmskolor kan hjälpa en att finna sin teknik att göra filmer och träffa många andra filmintresserade och bara andas och leva film ett par år (om man hamnar på rätt skola) Pratet om extramaterial på DVD är överskattat. Det material finns där för att sälja filmen eller ge lite mervärde. Jag har aldrig sett något extramaterial som går att jämnföra med att diskutera med duktiga filmare. Det finns mängder av bra litteratur som varje seriös filmare bör kolla upp. Jag kan nämna massor av kanonlitteratur om nån vill ha lite tips på bra böcker. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Postad 11 mars 2005 Dela Postad 11 mars 2005 [citat=Eraserhead]Att tro att man ska bli anställd och få göra stora långfilmsproduktioner efter tre år på filmskola är lika troligt som att fånga Lockness odjuret eller nåt... Men det finns de få som faktiskt med mycket slit och starka filmer får chansen att göra en film (oftast på eget manus). För hur många i filmlandet USA får göra egna, finansierade långfilmer av de drygt 20.000 examinerade från filmskolor varje år? Väldigt få. Regiyrket är inget som man lär sig på tre år om man ens lär sig det. Då man tror att man kan det man håller på med så har man slutat att utvecklas. Jag tror som tidigare har skrivit angående att filmskolor kan hjälpa en att finna sin teknik att göra filmer och träffa många andra filmintresserade och bara andas och leva film ett par år (om man hamnar på rätt skola) Pratet om extramaterial på DVD är överskattat. Det material finns där för att sälja filmen eller ge lite mervärde. Jag har aldrig sett något extramaterial som går att jämnföra med att diskutera med duktiga filmare. Det finns mängder av bra litteratur som varje seriös filmare bör kolla upp. Jag kan nämna massor av kanonlitteratur om nån vill ha lite tips på bra böcker.[/citat] Det är bara att nämna på (= 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Eraserhead Postad 12 mars 2005 Dela Postad 12 mars 2005 Det är bara och ta en titt där jag postade en hel del böcker för ett tag sedan: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=1546 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
fredrik_davidsson Postad 18 oktober 2006 Dela Postad 18 oktober 2006 Kanske kommer lite fel i samtalsämnen men tror ni att den treåriga gymnasiekursen som man går är av särkilt stor betydelse om man vill bli manusskriptör(ev. även regissör)? Om man säger så här, allt man lär sig är nyttigt om man inte tror att man ska lära sig något så gör man det inte, man måste vilja och tro på sig själv. Som sagt man lär sig nya saker hela tiden, och det som nämdes tidigare "Gör så mycket film som möjligt, skit i om dom blir dåliga", man lär sig så himla mycket av sina misstag jag vet det själv man gör bara nya misstag hela tiden och då gör man dom inte nästa gång. Så ja gå i skolan och lär dig ännu mer, och gör misstag och lär dig av dom. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Danell Postad 19 oktober 2006 Dela Postad 19 oktober 2006 Skapa film+se film+skapa mer+kolla extramaterial+gör film+komentarspår+vila lite+arbeta igen den tiden du vila+gör mer film+haka på andras projekt+se film+skaffa ett litet filmjobb+gör film på fritiden+extramaterial+ extramaterial+gör mer film. Ett konsept som fungerar för de med tålamod o talang. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
TomStac Postad 19 oktober 2006 Dela Postad 19 oktober 2006 Tom Tykwer har inte gått filmskola. Man kan ju undra vart han har lärt sig allt ifrån ;) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
fredrik_davidsson Postad 19 oktober 2006 Dela Postad 19 oktober 2006 Men nu lever vi i nutid och det är inte detsamma som förr, kankse till en viss skildnad. Men det är bara min åsikt, om du är lite förvirrad plugga media för då får du testa på lite små saker och då kankse du får en hum om vad du vill. Danell, en konstig metod tycker jag. Man verkar vara mer förvirrad om man gör det tekniken. Men visst kan få lite ideer om man tittar på extra matrial. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Anna_Dea Postad 19 oktober 2006 Dela Postad 19 oktober 2006 Jag själv är ganska skeptisk till att man "behöver" gå i skola för att lära sig OM filmen, och dess historia. Det är väl mest för att lära sig termerna, och filmens historia världen över. Det är faktigst väldigt intressant att läsa på en filmskola, och lära sig en massa saker som t.ex Sergei Eisenstien uppfann sitt sätt använda montage, genom att studera Japanska språket som i sin tur bygger mycket på symbolik. Jag själv som är en ganska så trångsynt människa, får ta del av en massa nytt som jag absolut inte visste, och som jag INTE skulle ha tänkt på. Tro inte att man behöver ett par böcker, eller extra material för att lära sig. Och till han som att folkhögskola är sunkigt så tycker jag du borde pröva att gå det först. För man kan få lära sig något roligt som att Stand by me är en "analeptisk homodeagetiskt karaktärsberättande" ;) Vill man satsa seriöst på film så tycker jag man nog ska gå någon sorts "utbildning" Man kommer aldrig lära sig att göra film på en 3-årig utbildning, men du kommer nog lära dig mer där, än att sitta hemma och nöta bok efter bok. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
TomStac Postad 19 oktober 2006 Dela Postad 19 oktober 2006 Jag tror att fördelen med att gå en filmskola (där man lär sig hantverket) är att man slipper göra alla dyra misstag som man annars skulle ha gjort om man var tvungen att lära sig hantverket på egen hand. Visst kommer man att göra en del misstag även på skolan, men jag tror att det är större chans att lära sig rätt där från första början när man får handledning av erfarna filmare om man jämför med att studera filmskapande i en bok och sedan testa själv med en kamera. En annan STOR fördel med filmskola (fast denna faktor varierar säker mellan olika skolor) är att man skaffar sig betydligt fler "riktiga" kontakter där än man gör exempelvis på detta och andra forum. Men bortsett från detta är jag övertygad om att man kan lära sig filmyrket själv, om man har talang. Filmvärlden har flera bevis på detta. Men jag tror att det tar längre tid och lämnar efter sig ett spår av dåliga alster tills man får till det. Men allt detta är spekulationer från min sida. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Andreas C Postad 19 oktober 2006 Dela Postad 19 oktober 2006 Pratet om extramaterial på DVD är överskattat. Det material finns där för att sälja filmen eller ge lite mervärde. Jag har aldrig sett något extramaterial som går att jämnföra med att diskutera med duktiga filmare. Det finns mängder av bra litteratur som varje seriös filmare bör kolla upp. Jag kan nämna massor av kanonlitteratur om nån vill ha lite tips på bra böcker. I de flesta fall har du rätt, men ett fåtal filmskapare har faktiskt riktigt bra extramaterial på sina DVDer. Exempelvis så är Robert Rodriguez kommentarspår och hans 10 Minute film school featurettes väldigt lärorika. Och lär man sig inte saker så blir man i alla fall motiverad av hans passion och engagemang för filmskapandet. Rodriguez bok "Rebel Without a Crew" är också varmt rekommenderad. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Java ex Machina Postad 20 oktober 2006 Dela Postad 20 oktober 2006 Problemet är nog hur man kommer in i det hela. Hur man får folk att uppmärksamma ens filmer. Ett par kända filmer ökar nog ens chanser mer än hundra filmer som ingen hört något om. Det är ju hollywood man strävar efter... Hollywood är en enorm marknad med extrem konkurens. i en sådan miljonstad som Los Angeles, hur många med samma dröm tror du finns? Etablera dig på den svenska marknaden först. gör några svenska filmer för svenskar. när du provat på det vet du att det är något du vill satsa på, och du kommer att kunna yrket redan när du åker dit. folk kommer kanske till och med ha sett något av dina alster. du kommer kanske till och med att ha kontakter. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
fredrik_davidsson Postad 23 oktober 2006 Dela Postad 23 oktober 2006 Börja inte tänk på "kontakter o dyl" i början ha bara kul och gör dålig film. Gå i en "media skola", sen kan man tänka på kontakter och folkhögskola. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
jernby film Postad 23 oktober 2006 Dela Postad 23 oktober 2006 Man får nog gå sina krokiga väger och ta vara på referenspunkter i livet,bra och dåliga, och våga filma med det man har. Blir nog bättre film än med alla skolor som bakgrund. Egna upplevelser under resor. Se verkligheten i vitögat. Inte ta intryck av amerikanskt skräp eller ta intryck av amerikanskt skräp. Besöka interiörer och exteriörer. För mej är hus, interiör och alla knäppskallar, inkl. mej själv, bästa inspirationskällan att våga göra film. Man kan aldrig enbart utbilda sej för att bli bra regissör eller filmare. Man känner nog sej själv som lämplig eller inte. En konstnär som vill måla går på konstfack, lär sig måla, men blir vanligtvis ingen konstnär. Jag tror det är samma sak med film. En konst som man vet man bara har utan att behöva skolas. /nils 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
jakethesnake Postad 24 oktober 2006 Dela Postad 24 oktober 2006 Utbildning är ett plus. Har du inget bättre för dig ska du sattsa på en. Försök att få en sån praktisk utbildning som möjligt. Det är det enda sättet man lär sig på. Sen är kontakter en annan aspekt. Mygla dig in på festivaler, gå på visningar, praktisera och sånt och charma allt filmfolk. Sen om du har en idé som du brinner för och vill lansera så räcker det inte att skicka in ett svarvitt manus till sfi och skriva hur bra det är. De flesta filmmänniskor som har hand om pengar är inte konstnärer och har svårt att se bilder framför sig. Gör därför en promo på filmen, vilket är som en demo på din berättelse. Gör en flyer med tagline och lite bilder och en brochyr med lite mer ingående information, som synopsis och dylikt. Starta även ett filmbolag, du tas mer på allvar då. Lycka till 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
jernby film Postad 28 oktober 2006 Dela Postad 28 oktober 2006 Ångrat, gammal tråd 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
soulmate Postad 30 oktober 2006 Dela Postad 30 oktober 2006 Jag går tredje året på medieutbildningen med inrikting film på mimershus gymnasium. Jag vann en stor dokumentär tävling för inte så länge sedan, efter det har det exploderat för min del. Jag har fått inbjudan efter inbjudan till olika filmmässor och filmvisningar som vill visa min dokumentär, Jag var till.ex med på Drömfabriken i våras och Göteborgsfilmfestival och Kulturdagar hit och dit. Nu har jag skaffat jätte bra kontakter som kommer vara till hjälp i framtiden och redan nu. Har jobbat en del med Ruben Östlund som tog examen ifrån GöteborgsFilmhögskola Regiutbildning och han har hjälp och tipsat mig en väldigt massa inför framtiden. Så jag säger bara några små ord. Skapa,visa fötterna,skaffa kontakter. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.