Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag ska köpa ett Canon 550D hus, så nu undrar jag vad för typ av lins jag ska köpa till?

Jag hade planerat att filma med kameran, lite kortfilmer och musikvideos.

Min Budgett ligger runt 3-4 000 kr.

Postad

Det blir ganska hög zoom med 50mm på 1.6 sensor. Tveksamt om man kan kalla det allround.

För 3-4k kan du antingen köpa flera fina begagnande primes, eller en hyfsad zoom, dock med en bekostnad på bildkvalitet som du måste avgöra själv om det är en dealbreaker eller ej. Primes är absolut "the way to go" både prismässigt och bildkvalitet, men man får liksom sätta i perspektiv vad man är för typ av användare och vad man gör med kameran... jag föredrar zooms, dock blir man lite kräsen på byggkvalitén när man börjar bunkra upp på gamla underbara vintageobjektiv :)

Ang. Canon 1.4, fick hem min idag och väntar på en Nikkor 1.4, är lite intresserad av hur skärpan håller upp på de låga stopsen på antikviteten. Blir väl nån sorts jämförelsevideo sen (eller ja, det var grundtanken när jag köpte dem).

Postad
Det blir ganska hög zoom med 50mm på 1.6 sensor. Tveksamt om man kan kalla det allround.

50 mm är ingen zoom, det är ett objektiv med fast brännvidd.

Postad
50 mm är ingen zoom, det är ett objektiv med fast brännvidd.

Rättelse till ordakademin: "35mm/Canon EF 50mm har en field of view/"motsvarande" brännvidd högre/närmare än ett EF-S objektiv med samma brännvidd som är designat för x1.6 sensor vilket utgör en avsevärd visuell skillnad."

Nöjd...?

Postad
Jag tycker du ska köpa ett Sigma 30mm f1,4.

Egftersom kameran ej är fullformat så bli den ju som 50mm på riktigt :)

Länka till den du snackar om för den enda jag hittar heter - Sigma Objektiv AF 30/1,4 EX DC HSM - och den gluggen är ju till APS-c-sensor så där blir det ju ingen förstoring på en 550d

Postad
Rättelse till ordakademin: "35mm/Canon EF 50mm har en field of view/"motsvarande" brännvidd högre/närmare än ett EF-S objektiv med samma brännvidd som är designat för x1.6 sensor vilket utgör en avsevärd visuell skillnad."

Nöjd...?

Aha, du pratat om bildvinkel? :-)

Postad
Länka till den du snackar om för den enda jag hittar heter - Sigma Objektiv AF 30/1,4 EX DC HSM - och den gluggen är ju till APS-c-sensor så där blir det ju ingen förstoring på en 550d

Det skulle jag köpa helt klart! MEN tänk på att utan bildstabilisator är du heeeelt bunden till stativ för minsta skak blir råskarpt.

Det är synd att kittoptiken (18-55) inte har någon fokusring att prata om för annars är den helt ok som filmoptik (även om sigman är sjukt nice som foto)

Postad

Hur menar du? Även om den är gjord för APS-C så får man väl fortfarande räkna x 1,6?

Postad

Om du har budgeten 3000-4000 skulle jag vilja föreslå att istället för att köpa en 50mm/1,4, lägga pengarna på den betydligt billigare 50mm/1,8 och sedan köpa ytterligare ett objektiv.

För film så tycker jag att 1,4 i bländare ger ett aningen för svårkontrollerat DOF, 1,8 ger dig minst lika gott skärpedjup.

Klart, om du verkligen är ute efter ett riktigt shallow DOF så kör på 50mm/1,4. Men då går hela budgeten på en ganska zoomad lins. Bättre att köpa den billigare och sedan komplettera med något mer universellt, eller en hur du vill ha det.

• 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...