Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Behöver hjälp med att hitta ett bra capture-program till mac.

Jag har filmat på DV-band och nu vill jag föra över det till en mac i bästa möjliga kvalité.

När jag för över det till datorn med hjälp av Adobe Premiere Pro CS4 och Final Cut Pro så ser det inte ut som att det är den högsta möjliga kvalitén, jag tror kameran är mycket bättre än så. Jag har filmat med en PD170.

Komprimerar programmen inspelningen lite när den läggs över till datorn?

Jag har ändrat till best quality i settings och det är inga fel på inspelningen och ljussättningen.

Postad

Quicktime spelar sällan upp DV i högsta kvalitet. Det är en intällningsfråga.

Prova att spela upp ett klipp i VLC och se om det ser bättre ut.

/KN

edit. alla program i stort kopierar bara info från bandet så det ska inte vara någon kvalitetsförlust.

Postad

Det såg värre ut i VLC. När jag trycker på "Iställningar/Visa som verklig storlek" så blir bildrutan inte ens fullskärm.

Jag tror jag lägger in allt på min PC istället, där har jag WinDV som verkar fungera bättre. Sedan flyttar jag över allt till min Mac med en extern hårddisk.

Men jag undrar fortfarande: Finns det något grymt capture-program till mac som är till för DV?

Postad

De flesta program använder quicktime. Med andra ord är det samma motor som gör capture, oavsett program.

dina filer från PCn kommer inte att funka direkt. PCn bäddar in i en .avi och mac i en .mov container.

Du ska få ett bra resultat. Någonstans är en felaktig inställning. Förmodligen i CS4.

/KN

Postad

Jag har nyss testat Vidi och det blev ännu sämre. Finns det någon som vet vilka inställningar i Premiere CS4 jag borde använda när jag har spelat in på ett DV band i 16:9. Jag har använt mig av kameran Sony PD170. Jag har testat en hel del olika inställningar nu men det blir fortfarande väldigt dålig kvalité.

Postad

PPro gör absolut ingenting med materialet - ren digital kopiering - så det är ett uppspelningsproblem. Så vitt jag vet gör inte FCP det heller (såvida du inte aktivt väljer en annan codec i FCP).

Olika program har olika metoder att spela upp materialet och PPro tex visar endast ett field under uppspelning i Premiere Pro... Kör ut på band igen så får du se den riktiga kvaliteten.

//Max

Postad

Jag har jobbat med PD170 i två år och jag vet att den filmar i mycket bättre kvalité än så här.

Här kommer två skärmdumpar, en är tagen i helskärmsläge och en när jag har tryckt på "visa i verklig storlek" Det är inlagt med CS4 i DV-Pal 16:9 och med "Best quality" på settings.

Jag har filmat med en PD170 men sen har jag stoppat i DV-bandet i en sämre DV-kamera nu när jag har fört över det till datorn, kan detta vara problemet? Jag har tyvärr inte tillgång till den bättre kameran just nu när jag ska föra över det till datorn. Kvaliten på det som är filmat på bandet borde väl inte kunna bli sämre bara för att jag tankar över det med en sämre kamera?

Skärmavbild 2010-03-10 kl. 12.34.21.jpg

Skärmavbild 2010-03-10 kl. 12.33.06.jpg

Postad
Jag har jobbat med PD170 i två år och jag vet att den filmar i mycket bättre kvalité än så här.

Här kommer två skärmdumpar, en är tagen i helskärmsläge och en när jag har tryckt på "visa i verklig storlek" Det är inlagt med CS4 i DV-Pal 16:9 och med "Best quality" på settings.

Jag har filmat med en PD170 men sen har jag stoppat i DV-bandet i en sämre DV-kamera nu när jag har fört över det till datorn, kan detta vara problemet? Jag har tyvärr inte tillgång till den bättre kameran just nu när jag ska föra över det till datorn. Kvaliten på det som är filmat på bandet borde väl inte kunna bli sämre bara för att jag tankar över det med en sämre kamera?

Läs vad vi skrivit tidigare. Vid capture så kopieras informationen direkt från bandet som ettor och nollor. Ingen kvalitetsförändring sker om man inte ställer in det.

Problemet ligger i antingen kass kamera (PD170) eller i felaktiga inställningar i CS4, dvs du har ställt in att den ska konvertera vid capture.

Eftersom du tycker det ser skit ut i alla program så lutar felet åt kameran (PD170).

För att klargöra, du använder väl Firewire när du för över klippen till datorn?

/KN

Postad

Jag är inget proffs men är det inte så att FCP ALLTID visar filmen rätt hårt komprimerad..

Det är inte förrän man exporterar eller spelar tillbaka till band du ser vilken egentlig kvalité materialet har. Tittar man på skärmdumparna ser det nästan ut som att det är oskärpa?..

Postad

Tycker screenshotsen visar lite på komprimering, inte (bara) orskärpa. Kan du screenshota dina capture-settings? Har ingen erfarenhet av Mac, Premiere eller FCP, så jag har inga direkta tips såhär förutom att köra FireWirekabel och köra i DV Pal-kvalitet.

Undrar över vad du menar när du skriver: "Det såg värre ut i VLC. När jag trycker på "Iställningar/Visa som verklig storlek" så blir bildrutan inte ens fullskärm."

Då det är så det är, om du inte har en skärm med jättelåg upplösning (typ 720×576) som då skulle ge dig fullskärm med DV material.

Kan man köra Long-Play med en PD170? Det brukar ju kunna ge en del problem, har dock aldrig sett något liknande detta... Har du testat att köra ut från kameran till en monitor direkt, ifall det verkligen ser bättre ut på bandet?

Postad

Ja jag lägger självklart in med Firewire. Skärmen jag tittar på är en Imac 8,1, 21" så den bör det inte vara något fel på. Jag spelade inte in på long-play och det såg bra ut på en monitor som jag använde när jag filmade.

Här kommer tre skärmdumpar på olika inställningar som går att ändra inför intankningen.

2.jpg

Inställningar.jpg

3.jpg

Postad

Har du spelat in som DV eller DVCAM? Uppspelning av DVCAM på en billig DV-kamera som GR-D240 är nog väldigt opålitligt. Du kanske gör bäst att försöka spela upp filmen i en Sony-kamera.

Postad
Ja jag lägger självklart in med Firewire. Skärmen jag tittar på är en Imac 8,1, 21" så den bör det inte vara något fel på. Jag spelade inte in på long-play och det såg bra ut på en monitor som jag använde när jag filmade.

Här kommer tre skärmdumpar på olika inställningar som går att ändra inför intankningen.

I den mittersta bilden har du inställt device settings som PD-150 men du sa att du använder en annan kamera än pd170/150.

Inte för att det ska ha stor betydelse.

Capturebilden på den skärmdumpen ser bättre ut också tycker jag.

/KN

Postad

Jag är 99,9% säker på att PD170 inte kan spela in longplay. Normalt är det så med DVCAM-kamerorna att de kan DV SP och DVCAM. Sonys konsumentkameror kan spela in DV LP och DV SP, och de kan även spela upp Dvcam.

PD170 är en utpräglad 4:3-kamera, och ett garanterat bra sätt att sänka kvaliteten på inspelningar med den är att spela in i 16:9-läge.

Postad

Testa:

- Koppla kamerans S-Video till en teve. Kör bandet och titta.

- Spela samma material från PPro's timeline via firewire > DV kameran > teven.

Bildkvaliteten ska vara identisk.

//Max

Postad

när det gäller att VLC (på mac) inte visar hela bilden så kan du trycka cmd + 3 , vilket förminskar bilden. Vill du sedan ha filmfilen i helskärm trycker du ner cmd + f

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...