Gå till innehåll

ntsc eller pal?


badkar_

Recommended Posts

Tjena!

Kollar på olika videokameror. Framførallt XM1 och GL1 som den i usa heter. jag undrar om det ær någon speciell nackdel med att køpa ifrån usa. Den størsta skillnaden ær att det ær ntfs på GL1 och pal XM1. Blir det stor kvalitetsskillnad?

 

tack før svar

Länk till kommentar
Share on other sites

NTSC har lite sämre upplösning. Förvisso kan man säkerligen klonvertera i datorn men du kommer att få evia problem, du blir inte kompatibel emd någon annan i hela europa. Kör pal, det finns ingen som helst anledning till NTSC.

 

Det blir bara massvis med onödigt bök i evighet..

 

Kör pal

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Säger detsamma, NTSC är dessutom ett ganska uselt format, bör stävjas våldsamt!

Jag kan inte förklara tekniskt varför det är så, har verkligen letat men inte fått klarhet i det, men NTSC har snuskigt dålig kontroll över färgerna.

Att det har sämre upplösning ser jag som överkomligt, trots allt dom få linjer det skiljer gör ingen stor skildnad att tala om, men den kontrastlösa färgfattiga bilden har jag betydligt svårare med :-(

 

Jag kan glatt & villigt erkänna att jag har en hel hög Region 1-skivor i samlingen, men det är stor skildnad att se en färdig film i formatet & att arbeta med den!

Förmodligen en vanesak, men när jag försökte färgkalibrera filer i formatet så spökade det ganska rejält för mig.

....speciellt som det var PAL jag var tvungen att konvertera om dom i, såg till en början med rent fan ut, tog en hel del renderingar innan jag kände att jag kunde lämna det :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en svag aning om att NTSC saknar nivåsignalering på färgen, så som PAL har. Sen erinrar jag mig något om att de använder bara två färger och informationen om tredje färgen lagras i differensen mellan de de två första. Men kan naturligtvis kan jag minnas totalt fel. Men jag minns att NTSC är sämre på alla punkter. Jag har aldrig riktigt fattat varför folk hellre köper region1-filmer, så det får någon gärna förklara för mig. (Skulle vara då att om originalet är gjort i NTSC och att filmen då inte spelar i korrekt fart när man konverterar till PAL. Justerar man farten får ljudet fel pitch.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse förklaring låter bekant, men efter en snabb sökning webben så verkar det finnas en massa varianter hit och dit som fungerar på lite olika sätt (hybrider mellan NTSC och PAL) vilket gör det lite svårt att säga rakt upp och ner. Orkade inte läsa så nog så här på måndagsmorgonen :)

 

Den stora anledningen till att man köper (eller köpte?) region1 filmer var att det i tidernas begynnelse bara var region 1 som fanns som dual layer (europeiska DVD-tillverkare klarade inte av att pressa sådana skivor, varför man fick s.k. flippers), plus att anamorfisk bild var vanligare på R1 och det var mycket mer extramaterial (för att inte tala om att filmerna kom så ooootroligt mycket snabbare).

I dagsläget så är väl det mesta av detta inte sant längre, så då återstår antagligen framerate/pitch problematiken, samt den gamla vanan att importera som gör att man fortfarande köper R1or (fast ibland undrar man varför det tar så förb... lång tid att få ut R2 av vissa filmer!)

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Såvitt jag vet har alla bra DVD-transfers från biofilm 24 bilder per sekund på skivan. Det vore ju slöseri med bandbredd att spara 30 bilder per sekund (med pulldown) om originalet bara är i 24. Det är alltså inte någon skillnad på PAL och NTSC vad gäller frame raten på DVD:er.

 

Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Farten på film var problem även på den tiden vi tittade på videoband. Som tur var så slapp man titta på NTSC-band på den tiden om man inte hade en NTSC-spelare med NTSC-teve. Men numera när bandspelare kan spela upp NTSC så märks det något att farten är fel. Det är inte för inte att man får plats med 250 minuter på 240-band. I länder med 110v/60Hz funkar NTCS utmärkt och i länder med 230v/50Hz funkar pal. När man försöker spela dessa i "fel" länder som skillnaden i 10 Hz dyker upp även om det försumbart.

 

Om jag fattat föregående talare rätt, så blir även region2-filmer som är konverterade från region1 av filmbolagen, inte 100% bra. Rättar man farten så påverkar det ljudet, dvs pitchen åker upp ca 5 %. Naturligtvis gäller även det omvända, att konvertera europeiska filmer till amerikamarknaden.

 

Men jag reserverar mig för att mitt minne sviktar eller att jag fått något om bakfoten-

Länk till kommentar
Share on other sites

I PAL länder filmas nästan allt uteslutande i 25 b/s nuförtiden. På så sätt kan man föra över direkt till video/tv/dvd utan några problem.

 

Vad gäller ntsc -> pal konvertering finns där ett par olika metoder.

Den vanligaste (förr iallafall) är att man snabbar upp filmen från 24 till 25 b/s. Filmen spelas då 4.1% snabbare och man måste då öka hastigheten på ljudet med lika mycket.

Man kan även göra en motsvarighet till 3/2 pulldown och då öka 24 b/s till 25 b/s utan att filmen snabbas upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om vi kanske är lite halvt OT nu så...

 

Att ljudet pitchas upp kan man (och har man) tagit hand om i t.ex. musik-DVDer. Tidiga sådana produktioner väckte bestörtning hos den musikaliska publiken eftersom de direkt hörde felet i pitch (vill minnas att man speciellt pratade om en Pink Floyd DVD, men är inte säker).

Idag kan ju "alla" ljudprogram hantera att ändra pitch utan att sakta ner ljudet, så det är inget problem egentligen.

 

Filmerna blir ju dock fortfarande kortare än originalet på det här viset, något som jag vet har upprört många som när de jämfört spellängden på R1 och R2 filmer, trott att R2 var klippt med en massa minuter (vilket i vissa fall var sant, men i andra fall berodde på den snabbare uppspelningen).

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Det stod då här ovan: "Jag har en svag aning om att NTSC saknar nivåsignalering på färgen, så som PAL har. Sen erinrar jag mig något om att de använder bara två färger och informationen om tredje färgen lagras i differensen mellan de de två första. "

 

Så fungerar de flesta system, Pal, NTSC, VHS, dv, dvcam, Betacam, Betacam SP, HDCAM i grundutförandet till och med. Alla dessa lagrar full bandbredd på svartvit signal och två färgskillnadsignaler. Så det är ingen skillnad.

 

NTSC är ett sändningssystem som inte lagras på band direkt i speciellt många system, det finns ett digitalt kompositsystem, heter D1 eller D2, det sparar hela NTSC-signalen. Detta system användes bl a flitigt som mastersystem sista åren man gjorde laserdisc.

 

DV i USA-utförande lagrar inte NTSC på bandet utan skapar det när man spelar upp via kompositsignal. Spelar man in på en amerikanske dv-kamera, sparar ned på dvd och spelar upp via rgb så får man i det närmaste samma färgåtergivning som en europeisk kamera, men man får 480 pxl i höjdled istället för 576 och man får 30 bps istället för 25 här. Alltså mjukare rörelser med "NTSC" och sämre upplösning.

 

Systemen borde heta DV525/30 och DV625/25 istället för att namnge dem med färgkodningsprincipen som ofta inte ens inspelningarna kommer i närheten av!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

[citat=plf66]

 

NTSC är ett sändningssystem som inte lagras på band direkt i speciellt många system, det finns ett digitalt kompositsystem, heter D1 eller D2, det sparar hela NTSC-signalen. Detta system användes bl a flitigt som mastersystem sista åren man gjorde laserdisc.

 

DV i USA-utförande lagrar inte NTSC på bandet utan skapar det när man spelar upp via kompositsignal. Spelar man in på en amerikanske dv-kamera, sparar ned på dvd och spelar upp via rgb så får man i det närmaste samma färgåtergivning som en europeisk kamera, men man får 480 pxl i höjdled istället för 576 och man får 30 bps istället för 25 här. Alltså mjukare rörelser med "NTSC" och sämre upplösning.

 

Systemen borde heta DV525/30 och DV625/25 istället för att namnge dem med färgkodningsprincipen som ofta inte ens inspelningarna kommer i närheten av![/citat]

 

Då undrar jag om det stämmer att det är absolut ingen skillnad från en pal och ntsc dvkamera när jag tar in film via firewire utgången från kamera till datorn för redigering. Där bör jag väl då kunna välja vilket format(ntsc eller pal) som jag vill att filmen skall lagras i om jag har en ntsckamera från usa.

Då menar jag att man varken spelar in formatet i ntsc eller pal

Kan man föresten välja fps på t.e.x dvd kamerorna :

vx2000,xm2,pd150, e.c.t

Stämmer min uppfattning?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=plf66]Det stod då här ovan: "Jag har en svag aning om att NTSC saknar nivåsignalering på färgen, så som PAL har. Sen erinrar jag mig något om att de använder bara två färger och informationen om tredje färgen lagras i differensen mellan de de två första. "

 

Så fungerar de flesta system, Pal, NTSC, VHS, dv, dvcam, Betacam, Betacam SP, HDCAM i grundutförandet till och med. Alla dessa lagrar full bandbredd på svartvit signal och två färgskillnadsignaler. Så det är ingen skillnad.

 

NTSC är ett sändningssystem som inte lagras på band direkt i speciellt många system, det finns ett digitalt kompositsystem, heter D1 eller D2, det sparar hela NTSC-signalen. Detta system användes bl a flitigt som mastersystem sista åren man gjorde laserdisc.

 

DV i USA-utförande lagrar inte NTSC på bandet utan skapar det när man spelar upp via kompositsignal. Spelar man in på en amerikanske dv-kamera, sparar ned på dvd och spelar upp via rgb så får man i det närmaste samma färgåtergivning som en europeisk kamera, men man får 480 pxl i höjdled istället för 576 och man får 30 bps istället för 25 här. Alltså mjukare rörelser med "NTSC" och sämre upplösning.

 

Systemen borde heta DV525/30 och DV625/25 istället för att namnge dem med färgkodningsprincipen som ofta inte ens inspelningarna kommer i närheten av![/citat]

 

Jag förstår skillnaden mellan pal och ntsc men jag undrar om det är så att man spelar in i varken pal eller ntsc. Utan det kommer sen när man skall föra vidare signalen via den analoga utgången.

Då menar jag att om det är så att jag inte påverkas när jag tar in mitt klipp från en dvpal ntsckamera via firewire(digital utgången) till datorn t.e.x.

Då kan jag välja vilket format klippet skall ha när det sparas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är tvärsäker på att så inte är fallet. Kan jag inte tänka mig att kameran inte skulle formatera bilden direkt, det skulle ställa till enorma problem vid formateringen senare.

Det är på tok för stora skilnader mellan formaten, så det skulle inte vara ekonomiskt (för att inte tala om matematiskt) försvarbart att göra ett format som skulle vara universellt på det viset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...