Gå till innehåll

7d


Johan1983

Recommended Posts

Hoppas dessa frågor kommer på rätt plats! Har nu bestämt mig för att köpa en 7D, trots att min förra systemkamera var nikon och att vi endast har nikon objektiv. Jag köper då såklart 7D främst för filmning, men hoppas även kunna ersätta min gamla systemkamera på stillbildsavdelningen.

 

Första frågan: Finns det nikonlens on canon-adaptrar som fungerar och inte skadar kameran?

 

Andra frågan: Något canon objektiv som ni kan rekommendera för filmning? Säg att jag både vill göra vindvinkel scener och inzoomade scener med mycket lågt skärpdjup!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppas dessa frågor kommer på rätt plats! Har nu bestämt mig för att köpa en 7D, trots att min förra systemkamera var nikon och att vi endast har nikon objektiv. Jag köper då såklart 7D främst för filmning, men hoppas även kunna ersätta min gamla systemkamera på stillbildsavdelningen.

 

Första frågan: Finns det nikonlens on canon-adaptrar som fungerar och inte skadar kameran?

 

Andra frågan: Något canon objektiv som ni kan rekommendera för filmning? Säg att jag både vill göra vindvinkel scener och inzoomade scener med mycket lågt skärpdjup!

 

Det finns adaptrar som denna. Det fina med den är att AF-bekräftelse funkar.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väldigt bra.

 

Aja! Låter ju riktigt bra. Men tänker såhär; det är ju absolut inte meningen att nikon objektiv ska fungera på en canon kamera, så det är helt säkert att en sådan adapter inte skadar kameran på något sett?

 

Och du som verkar veta ett o annat, något canon objektiv som kan användas till det mesta du skulle rekommendera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Aja! Låter ju riktigt bra. Men tänker såhär; det är ju absolut inte meningen att nikon objektiv ska fungera på en canon kamera, så det är helt säkert att en sådan adapter inte skadar kameran på något sett?

 

Och du som verkar veta ett o annat, något canon objektiv som kan användas till det mesta du skulle rekommendera?

 

Det är rätt många som använder Nikon-objektiv på sin Canon, så det är knappast någon fara. De flesta använder dock äldre Nikon-objektiv och har ingen automatik - men å andra sidan har man rätt liten nytta av automatik vid filmning.

 

För övrigt kan jag rekommendera Sigmas 18-50 mm f2.8 till Canon. Riktigt nöjd med mitt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är rätt många som använder Nikon-objektiv på sin Canon, så det är knappast någon fara. De flesta använder dock äldre Nikon-objektiv och har ingen automatik - men å andra sidan har man rätt liten nytta av automatik vid filmning.

 

För övrigt kan jag rekommendera Sigmas 18-50 mm f2.8 till Canon. Riktigt nöjd med mitt!

 

Det bästa tipset till din canon är ett 17-40/4 enligt mitt tycke. Funkar till skillnad från sigmas varian även på fullformatskamera. 50/1.4 är riktigt bra och 70-200/4 IS är nog bland det bästa jag stött på hos canon.

Nyheten EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM är riktigt intressant. Blir motsvarande 24-135 mm.

 

Hur som. Zoomar är inte speciellt användbara till film då de i 99.9% äv fallen ändra focus vid zoomning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste (kommer inte ihåg vart) precis när kameran släpptes att man inte kunde ställa ljudnivåerna i kameran utan var tvungen att ha med sig extern inspelning för ljudet. Hur är det nu, har det kommit en fix eller uppdatering så det går att ställa nivån på ljudet, alt. finns det någon XLR - box man kan använda för att få möjlighet till både XLR mic och kontroll över ljudet när man filmar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur är det nu, har det kommit en fix eller uppdatering så det går att ställa nivån på ljudet, alt. finns det någon XLR - box man kan använda för att få möjlighet till både XLR mic och kontroll över ljudet när man filmar?
Ljudet har jag inte sett några inställningar till. Kameran kör AGC, eller auto gain control. Till 5D finns Magic Lantern-firmware som gör det möjligt att stänga av den. Sist jag kollade snackades det om att en sån fix var på G till 7D också. Senaste uppdatering om projektet var visst 27e nov: http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=64&t=7709

 

Den som väntar på nåt gott. Jag spelar in ljudet på en Zoom H2 så länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste (kommer inte ihåg vart) precis när kameran släpptes att man inte kunde ställa ljudnivåerna i kameran utan var tvungen att ha med sig extern inspelning för ljudet. Hur är det nu, har det kommit en fix eller uppdatering så det går att ställa nivån på ljudet, alt. finns det någon XLR - box man kan använda för att få möjlighet till både XLR mic och kontroll över ljudet när man filmar?

 

Nej det finns ingenting i kameran som talar om hur ljudet ser ut. Har du en extern mic så se till att köpa en med en lampa på så du iaf kan se ifall micen är på. Eller som sagt kör extern inspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en juicedlink CX231 som ljudmixer kopplad till en Sony D50. Då får man två oberoende kanaler, XLR med phantommatning, lyssning och möjligheten att spela in både i kameran och D50.

 

Det är fortfarande så att d50 gainar automatiskt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en juicedlink CX231 som ljudmixer kopplad till en Sony D50. Då får man två oberoende kanaler, XLR med phantommatning, lyssning och möjligheten att spela in både i kameran och D50.

 

Ska kolla upp lite kring juicedlink. Bara sett en massa reklam från dem på olika US forum utan att ta notis av vad de tillverkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska kolla upp lite kring juicedlink. Bara sett en massa reklam från dem på olika US forum utan att ta notis av vad de tillverkar.

 

Juicedlink har jämförande ljudtester att lyssna på. Tyvärr är det svårt att handla av dem till Europa eftersom de inte har blyfria produkter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Fått hem min 7da nu. Och är grymt imponerad. Det här nog den mest kompakta systemkamera jag hållit i. Känns dödskön i handen och alla små skyddslock känns riktigt pålitliga. De två hjulen känns fasta och joysticken känns bra. Kvalitén är superb! Allting var himmelen på jorden tills jag upptäckte det enda felet. En död pixel. En liten blå död pixel i vänstra sidan. Enormt synlig med hög Iso och hög slutartid. Det blir bara att skicka tillbaka den.

 

 

Snyft.

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkligen tråkigt.

 

Var har du köpt din EOS 7D ?

Har Canon någon slags "pixelgaranti" ?

Har du fått något löfte om byte eller reparation?

 

Förresten, hur mycket fick du betala för din kamera ?

 

Hoppas det ordnar sej... berätta gärna hur det går.

 

Mvh,

 

Rodge

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan någon 7D ägare bekräfta eller dementera om den klarar 500 fps i SD ?

jag har hittat den uppgiften här och var men en google sökning ger i princip ingenting, vilket gör mig lite skeptisk..

 

edit.

här tex.

http://photoguru.com.au/canon-eos-7d-review.html

 

(Hittade fler men det är förmodligen ett korrfel som smygit sig in och sedan kopierats ett par gånger på olika sidor.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan någon 7D ägare bekräfta eller dementera om den klarar 500 fps i SD ?

jag har hittat den uppgiften här och var men en google sökning ger i princip ingenting, vilket gör mig lite skeptisk..

 

Kolla denna länken: http://www.canon-europe.com/cpn_eos7d/

 

Klicka på technical och sen sida 12.

640x480 i 60 eller 50 fps.

 

SÅ det stämmer INTE. Lite för bra för att vara sant. Hittade inget sånt när jag lekte med den tidigare idag på media markt heller.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkligen tråkigt.

 

Var har du köpt din EOS 7D ?

Har Canon någon slags "pixelgaranti" ?

Har du fått något löfte om byte eller reparation?

 

Förresten, hur mycket fick du betala för din kamera ?

 

Hoppas det ordnar sej... berätta gärna hur det går.

 

Mvh,

 

Rodge

 

Köpte den från dustin via företaget.

Det hoppas jag verkligen, ringde till återförsäljaren och fick hemskickat en lapp. Så det blev att packa ner allt igen, på med allt emballage och klistra på den nya fraktlappen som skickar tillbaka det hela till dustin.

Antar att detta även svarar på den tredje frågan.

 

Jag köpte lenskittet och betalade runt 15000.

 

Tack tack. Jajamensan!

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller på och ska inom snar framtid göra mitt livs största investering i videokamera. Tänkte skaffa mig en Sony EX1. Men allt prat om hur bra 7D är i filmning har gjort att jag har börjat tänka om det är lönsamt och smart att satsa runt 60.000 på en Sony när jag istället kan få en 7D för en tredje del av det. Självklart är ju frågan, hur är 7D i handhavande, hur pass vänlig för just filmning är den när man tänker speciellt på handhållen filmning. Eller, måste man köpa en massa saker (tillbehör) för att kunna göra en professionell filmning som jag tänkt att göra. Sedan är det ju både zoom och fokusering manuell vilket säkert försvårar filmningen ytterligare.

Vad gäller kvalitén så verkar 7D klara sig exemplarisk bra, kanske till och med bättre än Sony videokameran.

 

Så, som ni fattar så vet jag inte alls vad jag ska bestämma just nu.

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...