Gå till innehåll

Tycker folk om pretentiösa skitfilmer?


faxe

Recommended Posts

[citat=_nemo_]

Jag tror ingen här tror att dom filmer dom gör nu kan konkurrera med de som går på bio......va fan vi gör ju AMATÖR filmer......de kan inte konkurrera med proffesionella arbeten.....de ja menar är att om vissa får chansen att göra film på bio kan vi göra bättre än vad som finns där nu. Jag hatar amatörfilm, tycker det är så jävla tråkigt att kolla på, jag hatar begränsningar,finns bara vissa ljusglimtar men ingen av dom kan konkurrera med en riktig produktion.[/citat]

 

Vad är det för begränsningar man har som amatörfilmare? Man skapar sina egna begränsningar enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ohejohå, här var det heta diskussioner.

 

Jag håller med Faxe, inte bara 90% utan kanske även runt 95% ..

 

När jag bjöd mina polare att hänga med o kolla på en filmfestival jag var med i så trodde alla det skulle vara askul. Men ack så fel jag hade, där satt man sne o tittade på citatus "pretentiösa skitfilmer" och förstod inte ett skit. (Jo, jag förstod att dom FÖRSÖKTE vara djupa) Hälften utav dom var svartvita oxo, och alla vet ju att - då har det värde i sig, Ohej vad artistisk jag är.

 

Sen alla filmer om Mobbning o sånt!! USH.. är alla som skickar in film till festivaler mobbade eller vill dom av någon anledning framhäva Antimobbning på en dålig kortfilm som inte en jävel kommer bry sig om. Jag tycker fortfarande det där kul att mobbas så :D Nehvärst, Men jag funderar på seriöst att skicka in en "Anti ANTI mobbningsfilm". Förresten så vinner oftast mobbnings eller outsider temat på festivaler, dom förändrar värkligen världen tycker jag. Mobbningsfilmer har jag börjat tycka är mer lågt att göra än själva mobbningen själv, det är alltid säkert och aktuellt på nått sätt. http://www.ur.se/garagefilm tävlingen så vann nån skitkass mobbningsfilm oxo.

 

Jag vill bara avsluta med att 1 utav mina polare somna tillochmed på dom 2timmarna vi var på festivalen! Alla tyckte det var så jävla tråkigt.. Det var i 2 dagar vi gick såklart inte andra dagen. Av den anledningen så missade jag mitt pris då jag vann :)

 

Vissa kanske tycker Faxe låter som en dålig förlorare bara för att han nyligen förlora festivalen eller nått.. Men det är han absolut inte, äntligen tycker någon som jag!.. Även om jag vann så tycker jag det är skit! Svenskfilm är TRÅKIG.. Det värkar rikta sig till finare människor eller nått, vad hände med dom som bara vill ha lite cool action o halvscyst story? Typ alla jag snackar med jämt snackar ju om sånna filmer. 80% lr nått är väll ändåså arbetarklassen.. Kopps var ganska bra dock.

 

Förresten, Opus film var inte skit.. det var det ända jag inte höll med Faxe om. För det är nog den bästa hemmagjorde film med mening i på länge.. Och då funkar det faktiskt.. Dessutom väldigt scyst klippt, colorcorrection osv vilket är värt en applåd. Sen att Opus beter sig som om han redan vore i Hollywood vet jag inte, men jag tycker det är rätt att han hävdar sig lite mer.. Skulle jag oxo gjort.. Skulle nog ha skrytit 200ggr mer.. Fast han skröt ju inte försig. Tycker man att man har gjort något bra så kan man känna sig lite överlägsen tycker jag :D . Vi är ju bara mänskliga.

 

Puss

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]

[citat=Opus]

Man skapar sina egna begränsningar enligt mig.[/citat]

 

Så det betyder att man inte har några begränsningar??? Shit du ÄR korkad.

Begränsningar har du också lilla Opus det har alla amatörfilmare, du kan INTE göra exakt vad du vill när du gör en film, en film med budget har de möjligheterna. Är det inte därför du vill till hollywood?? Annars kan du väl fortsätta göra amatörfilmer bara?? Och en bra utrustning innebär självklart bättre film. Bra ljud och bild höjer filmen väldigt mycket, jag menade inte att din film var snyggt klippt elle nåt, bara att den hade bra bild o ljud. Skulle gärna velat se om din film vunnit något om du haft en skitkamera och ruttet ljud.

 

Du har fortfarande inte givit mig ett exempel på en dålig film som blivit publiksuccé, väntar fortfarande. Och.....ja, jag tycker du är korkad om du skriver alla DÅLIGA skräckisar när jag skrev skräckisar, menar du att alla skräckisar är dåliga elle??? Du är korkad för att du inte fattar vad jag menade med mina inlägg, utan hoppar på dom det första du gör.

 

Och det var DU som började ta det här på allvar genom att kalla mig korkad, vem fan är du att säga att jag är korkad?[/citat]

 

Du har tydligen svårt att framstå seriös. Jag sa att du var korkad - du kunde motvisat mig och jag hade accepterat det men istället så fortsätter du i samma stuk.

 

Jag sa inte att man inte kunde få begränsningar, jag sa bara att man skapar sina egna. Istället för att du sitter här och beklagar dig för att du inte får en massa pengar att göra, vad du nu tänker göra, så borde du ta världens sämsta kamera och gå ut och filma - det är så man lär sig. Jag skapar mina egna begrännsningar genom att skriva saker jag vet att jag klarar av, inte ta på mig att försöka göra en helikopterscen eller en explosion. Jag gör efter mina förutsättningar, och det är det jag menar med egna begränsningar. Vad du gör är att sätta upp en begränsning för att du intalar dig själv om att man måste ha en bra kamera och bra ljud för att göra film.

 

Får jag bättre förutsättningar är det klart jag kommer utnyttja dem, men gör jag inte det kommer jag fortsätta med vad jag gör efter mina egna begränsningar och fortsätta försöka.

 

Dålig film som gett mycket film pga bra marknadsföring (enligt mig): Mitt feta grekiska bröllop.

 

Bra film som inte fått tillräckligt med uppmärksamhet på bio: Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Även om kritikerna fortsätter att hylla den)

 

Sen vet jag ju inte hur extrema fall vi pratar här heller.

 

Jag hade kunnat haft en annan sämre kamera och ni hade knappast märkt alltför mycket skillnad. Ljudet gjorde jag bra, för att jag valde det, inget avancerat. En minidisc och en mic.

 

Och vem jag är att kalla dig korkad? Ja eftersom det är ett fritt land, så vitt jag vet, så får jag göra det efter vilka uttalanden du gjort och genom att fortsätta hålla nivån där den är så kan jag tyvärr inte säga att du motbevisat mig än. Du kanske inte är korkad i den typiska bemärkelsen, men du är åtminstone naiv.

 

Proz, Tack för stödet :).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist][citat=street]Blev fel - byter användare. /Opus[/citat]

 

Har du två användarnamn, Opus?[/citat]

 

Nej var hos en kompis och han hade automatisk inloggning, och eftersom det inte går att deletea ett meddelande blev det där nödlösningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=Daniel Hållquist][citat=street]Blev fel - byter användare. /Opus[/citat]

 

Har du två användarnamn, Opus?[/citat]

 

Han har säkert ännu flera så att han kan berömma sina egna filmer.

 

[/citat]

 

Jo förmodligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Och sedan; att det inte skulle kunna gå att få ekonomi i skräpfilm tycker jag att du skall tala om för Warner som gjort en miljardindustri av just det, gorse. En hel del människor vill gärna ventilera huvudet med filmer som "Boa vs. Python" ibland.[/citat]

 

 

Bäst att förtydliga så vi inte kastar skit på varandra i onödan; Jag har ingen aggression mot Martin (eller någon annan). Jag har ingen avsikt att kasta skit heller. Jag ångrar lite att jag över huvudtaget nämde Camp Slaughter eftersom det rör upp irrelevanta känslor, för det var bara ett exempel. Byt titeln till godtycklig titel, för det var det jag menade. Jag tyckte Final Destination också är skit, men det är ju en utlänsk film och då spricker lite mina argument. Jag köpte Ninja Mission på överskottsbolaget härom veckan och konstaterade att det är också en skitfilm, men den är svensk. Den gick inte heller på bio. Om jag inte minns fel så hamnade den i samma genre som dagens Camp Slaughter och sålde bra i den världen. Det står föresten Munthe på omslaget på Ninja Mission. Är det en tillfällighet?

 

Det jag dillar om är svensk filmproduktion, och då menar jag svenska filmer som borde gå upp bigscreen där jag bor, som sågas av filmkrönikan, och som jag senare kan hyra på bensinmacken där jag bor, och grannen frågar om jag sett filmen eller inte. Svensk filmproduktion har ju budget som i utlänska sammahang är av samma kaliber som Martin kämpar med, dvs ingenting i gämförelse. Vad är en stor publik i sverige? 120 000 personer? Med ett biljettpris på 90 spänn, är det 10 800 000 i biljettintäkter. Brotheroflight drömde ju om att göra svensk film med en budjet på 10 miljoner.

 

Det finns en rätt stor skillnad i Warner och vad som går på Royal där jag bor.

Att det finns fans av diverse smala intressen vet jag. I ett land som USA tex är det så gäkla gott om folk så det vore konstigt om man inte kan skrapa ihop tillräckligt underlag för de mest oskyra saker och lyckas sälja det. Det är en annan marknad.

Men, Martin, tack för tipset om miljardindustri. Jag skall ha det i åtanke när min film blir kallad skitfilm.

 

Med risk att upprepa mig, Gå ut och filma och gör det bästa ni kan. Återigen; visa vad man kan göra. Martin har gjort det, första försöker blev i min mening skit,men nästa kommer med all säkerhet bli mycket bättre.

 

Föresten, jag tycker pretty woman är en bra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej nu får du allt ta och ge dig, nemo. Vi gav inte "Positive About Negatives" pris för att den hade tekniskt habilt foto och ljud (även om många av er andra faktiskt, handen på hjärtat, är för lata för att se till att era filmer håller tekniskt hög kvalitét - Andreas visar ju precis vad en DV-kamera och en enkel ljudutrustning har för möjligheter och många utnyttjar inte de möjligheterna - och jag kan inte begripa varför). Vi gav priset till "Positive About Negtives" därför att den hade ett starkt visuellt driv och är väldigt bra bildmässigt berättad. FILM helt enkelt. När story och bilder går hand i hand blir det bra. Story och bilder går väldigt sällan hand i hand i sådana här sammanhang. Därför hade Andreas inte så där jättemycket konkurrens IMHO. Men nästa år kanske det sitter en jury som gillar folk som pratar med varandra i tvåbild och då vinner Andreas inget pris.

 

Och om du tror att filmer med budgetar inte har några begränsningar så är du verkligen ute och cyklar. Det är när man börjar jobba med budget (som jag gjort på reklamfilm, musikvideo och långfilm) som man inser hur lite begränsningar man hade när man betalade allt själv och kunde göra vad man ville. Det första man säljer iväg när man gör film för andras pengar är de egna fria valen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Bäst att förtydliga så vi inte kastar skit på varandra i onödan; Jag har ingen aggression mot Martin (eller någon annan). Jag har ingen avsikt att kasta skit heller. Jag ångrar lite att jag över huvudtaget nämde Camp Slaughter eftersom det rör upp irrelevanta känslor, för det var bara ett exempel. Byt titeln till godtycklig titel, för det var det jag menade. Jag tyckte Final Destination också är skit, men det är ju en utlänsk film och då spricker lite mina argument. Jag köpte Ninja Mission på överskottsbolaget härom veckan och konstaterade att det är också en skitfilm, men den är svensk. Den gick inte heller på bio. Om jag inte minns fel så hamnade den i samma genre som dagens Camp Slaughter och sålde bra i den världen. Det står föresten Munthe på omslaget på Ninja Mission. Är det en tillfällighet?[/citat]

 

Det är lugnt. Jag blir inte det minsta upprörd över att andra inte delar min smak. Bo F. Munthe som spelar Ninjabossen (han är ninjaboss på riktigt också) är en släkting till mig.

 

[citat=gorse]Vad är en stor publik i sverige? 120 000 personer? Med ett biljettpris på 90 spänn, är det 10 800 000 i biljettintäkter. Brotheroflight drömde ju om att göra svensk film med en budjet på 10 miljoner.[/citat]

 

När biografägare och distributör tagit sin del av de tio miljonerna finns det bara en liten del av de där tio miljonerna kvar.

 

[citat=gorse]Föresten, jag tycker pretty woman är en bra film.[/citat]

 

Exakt. Vem kan påstå att Pretty Woman, Seed of Chucky, Mrs. Doubtfire rent objektivt är dåliga filmer. Smaken är som baken; subjektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Till mitt försvar om personangrepp så namngav jag inte regisören till nämda film, avsiktligt, just för att inte ägna mig åt personangrepp.[/citat]

 

Måste bara påpeka här att detta överhuvudtaget inte var riktat till dig, bara så du vet :bire.

 

[citat=_nemo_]Du har fortfarande inte givit mig ett exempel på en dålig film som blivit publiksuccé, väntar fortfarande.[/citat]

Jag kan ge massor av exempel på dåliga filmer som blivit publiksuccé, men vad är egentligen poängen? Bara för att jag tycker det är dåligt betyder det inte att andra tycker det är dåligt. Har du kanske några objektiva kriterier vi kan gå efter när vi avgör subjektiv smak?

Men ok, Armageddon är en film jag verkligen, verkligen avskyr. Michael Bay har dock gjort andra filmer jag finner underhållande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir trött på allt klagande om att man måste ha kameror för miljonen för att göra en bra film, du behöver en vanlig 3ccd kamera, mick och en dator. Sen kan du göra tamefan va du vill. Är du så dålig och fantasilös att du inte kan göra nått med den utrustningen så är du i fel yrkesgrupp. Film är dessutom långt ifrån baserat på tekniska aspekter, tror man det så är det nått fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

sen är det svårt att lite av avgöra vad som är skit och inte. På stora produktioner med mycket pengar kan vissa saker inte bli dåliga. De har otroligt duktiga fotografer, ljudtekniker, kostymörer...så hantverket kan ju oftast inte bli dåligt (kanske inte nyskapande och orginellt) men det är folk som vet vad de håller på med. Sedan det som det ofta faller på är ju skådespelare och manus/story. Det tycker jag är tråkigt när det är så mycket duktiga människor som jobbar med en produktion.

 

Att en film går bra behöver inte betyda att den är bra. Med mycket pengar kan man göra bra marknadsföring och reklam. Och ingen kan ju förneka att reklam påverkar otroligt mycket. Bara saken att en kännt namn står på filmaffichen kan man garantera sig ett visst antal miljoner biobesökare. Dessa går på filmen hur dålig den än verkar vara.

 

angående begränsigar så får nog en regissör med stor budjet begränsa sig väldigt mycket. Det är nog sällan i hollywood produtioner regissören får igenom sin vision. Det är de som har pengarna som ofta har de slutgilltiga beslutet. (sissta klippningen). Och de som har pengarna är producenter och produtionbolag. De har sponsorer som vill ha sina åsikter...statistik på vad man tjänar mest pengar på att anpassa sig till.

 

I en mindre produktion har regisören större möjligheter att få igenom sin vilja utan att tänka på vad som kommer sälja / åldersgränser och sponsorer.

 

ps. har ingen vidare lust att lägga mig i den personliga diskussionen.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu börjar alla hoppa på mig både från höger och vänster,jag har inte menat något illa åt någon, jag har inte menat att man inte KAN göra film med en enklare kamera, jag har inte menat att det finns dåliga filmer som blivit publiksuccér (självklart har jag uttryckt mig så, men det jag velat få fram när jag frågat så är att just visa att det inte finns något som heter dålig filmsmak). Shiit asså, allt jag blev irriterad över var att bli kallad korkad, och nu har det verkligen urartat till dagisnivå, (kanske jag som va med o sänkte nivån men skit i det nu) och ni som säger att jag inte har fantasi och inte kan göra film själv.....jo det kan jag, och det gör jag också.

Men glöm den här skiten nu för det har verkligen spårat ur totalt. Fortsätt hoppa på mig om ni vill, jag bryr mig inte, men jag kommer fortsätta svara på saker som JAG SJÄLV anser vara fel. Sen får det stå för er och tycka att jag har fel. Den här diskussionen kommer ändå inte leda nån vart, ni tycker ni har rätt, jag tycker jag har rätt, och det som är ett faktum är att alla har rätt.

 

En berättelse har inga begränsningar, men det har själva inspelningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Alexanderthegr8]Vad för musikvideo och reklam filmer har du gjort munthe????[/citat]

Och framförallt: Berätta mer om din ninjaboss till släkting! ;-)

 

Var det inte "Have you ever slept with a dead person" som kom två i årets festival? Där får man väl ändå snacka om lättsinnig? Jag var så lätt så jag nästan svävade ut =)

 

Btw så var _nemo_s personliga påhoppningskavalkad det roligaste här på länge. Har aldrig sett någon så upprörd här på voodoofilm tidigare...

[citat=_nemo_]

Jag tycker personligen till exempel att din film positive about negatives e värsta skiten, hur tråkig somhelst, men bara för att den vunnit nå skitpris så verkar alla tycka att den e bra.[/citat]

hoho... =D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sluten_cell_nr13]Och framförallt: Berätta mer om din ninjaboss till släkting! ;-)[/citat]

Jag tror att Bo har trappat ner på sin budoträning (ninjabossandet ;) ) numera. Men han är en trevlig herre med ruskigt mycket kunnande om kampsport och budo "under bältet". Det finns ganska mycket att läsa om och av Bo i svenska kampsportstidningar, han har varit hett omdebatterad ibland :)

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, Bo var ju tidig med att diskutera tekniker som fungerar framför tradition. Det var ju jäkligt impopulärt under många år men nu med UFC och K1 och fler realistiska tävlingsmoment i träningen är ju realistisk fighting och realistiskt självförsvar vardagsmat.

 

Jag har gjort en herrans massa musikvideor (inte alls lika mycket reklamfilm men bl a Eurocard). Jag har gjort kring hundra musikvideor med bl a Robyn, Mazarine Street, Meja, Drömhus, La Cream, Markoolio, Caramell, Navigators, Pineforest Crunch, Antique. Jag har jobbat mycket med Bonnier Music och Dr Alban.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill bara ha en slut analys på Opus påhopp om att jag är korkad......ja kan inte släppa det sorry......du säger ju att det inte finns något som är DÅLIG FILM att alla har olika smak.....men ändå frågar du om jag är korkad när jag säger att de inte blir en súccé av en dålig film. Hur kan du fråga om jag är korkad när jag tycker så? Du kan säga.....enligt mig har du dålig smak....det skulle duga. Jag tycker fortfarande att DITT uttalande är korkat när du säger så, inte att jag är korkad för att jag har en viss smak som inte du delar. När jag kollar på dina influenser och dina favorit regissörer osv, så ser jag att jag iaf delar din smak, min är bara bredare, är jag korkad för det?

 

mvh/Thobias

 

PS. Efter att ha läst några gamla trådar så har jag upptäckt att du varit i tjafs förut också när du klagat på andras åsikter om saker och ting, men herregud, jag har inget emot DIG. Och nu vill jag även ge dig lite beröm, din idé om korsords kriget kan bli kul. DS

 

PS2. Shit munthe du liknar ju en Johnny Depp, hur har du det med skådespelar talangen, kanske kan bli något där också :) DS2

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Jag vill bara ha en slut analys på Opus påhopp om att jag är korkad......ja kan inte släppa det sorry......[/citat]

 

Jo, det kan du visst släppa för det är ingenting som ska diskuteras här. Skicka ett PM eller e-post om du vill kommunicera privat med Opus. Den här tråden handlar om preteniösa skitfilmer och ingenting annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att det inte bara är jag som tycker att det börjar bli en något pubertal ton här inne på forumet, och speciellt då i den här tråden? Jag har inte varit medlem särskilt länge, men jag är väldigt nöjd/tacksam för den hjälp som jag har fått under denna tid, och tycker det skulle vara trist ifall forumet förfaller i en massa intantila inlägg som inte har ett skit med film att göra.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...