Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Canon vägrar att lysna på 5D Mark II ägare om deras önskemål om en firmware som sätter på redan inbyggda funktioner för Video såsom helt manuell inställningar och omkoppling till 25p m.m.

Läs på länken

http://5dmark2.wordpress.com

http://www.petitiononline.com/5dmark2/petition.html

Så kanske Canon lyssnar på sina användare.

PS: Nikon har aviserat att dom kommer att uppdatera sin Firmware och därigenom koppla på ovannämda funktioner

• 1 månad senare...
Postad

Jaha, då har det hänt...

http://www.robgalbraith.com/data/1/rec_imgs/3094_canon_5dmkii_announce.jpg

Mycket trevligt.

Det är ingen idé att tänka film om du kräver information och kvalité. Vi har gjort några filmtester och bilden är mycket brusig, speciellt i det svarta.
Nu har jag testat kameran och förstår inte vad du menar med brusig bild? Den är ju helt still i svärtan. Kompressionen syns ju ibland, men inte i närheten av t ex hdv-material.
Postad

Helt sanslöst, det känns ju som en saga att Canon faktiskt lyssnade och dessutom skred till handling. Det ska vara om det blir problem att filma under 50Hz ljus med 30p. Konstigt att de inte fixade bildhastigheten eftersom de nu går ut till "major motion picture studios" och "independent filmmakers".

Postad
säker!

Jo, men det har läckt mer rykten om att 24p är på väg men inte hann testas färdigt för denna firmware-release. De har bråttom för att ligga före konkurrenterna...

Postad

Har testat kameran tillräckligt för att ge lite reflektioner.

+ Dynamiskt omfång. Här blev jag sjukt imponerad. Mest för att jag inte hade läst speciellt mycket om det innan jag testade kameran. Djupblå sommarhimmel på stranden samtidigt som jag har exponerat efter ett ansikte. Det blåa går mjukt över till de vita molnen. Helt annat än vad jag är van vid med video.

+ Svärtan. Väldigt fin svärta. Den är helt stilla, utan ett enda bruskorn.

+ Ljuskänslighet. Som alla intresserade antagligen har läst är den väldigt ljuskänslig. Man blir ändå imponerad när man testar själv. Det ska mycket till innan det blir brusiga bilder.

+ 1080p. Och en skarp sådan. Har inte sett någon test, men det är väldigt bra upplösning. Inte som GH1, vad jag sett, med dess kladdiga bilder.

+ Canonfäste. Den flesta optiken passar med adapter. Inte som Nikon där t ex m42-optik inte passar ordentligt.

+/- FF 35mm sensor. Väldigt kort skärpedjup med allt vad det innebär. Men man kan ju blända av. Många verkar ju gilla sjukt kort skräpedjup så för dem blir det väl enbart plus. På vidvinklar är det kalas att kunna få lite kortare skärpedjup samtidigt som man inte har optiken helt vidöppen. Det här är ju mest plus men det kan vara svårt att hålla fokus om man har lite ljus och måste öppna upp.

+/- Codec. Det är ju komprimerad video man får. Men med det i åtanke, komprimeringen är bra. Det finns inte speciellt mycket kompressionsskräp i bilderna. För att jämföra med GH1 igen, vilken har en hel del problem på den här fronten med stora klossar av kompressionsskräp. Jag har inte hunnit testa hur mycket färginformation videon har. Rent spontant känns den bättre än HDV i alla fall.

- 30p. Hoppas på uppdatering här. 30p suger lite.

Manuella inställningar är ju på väg så det struntar jag i att kommentera. Men helt värdelöst är det ju naturligtvis att inte kunna styra slutaren.

Grym jävla kamera i alla fall. Även som videokamera.

Ändring: Jag har inte testat GH1 själv, men av det jag sett på nätet ser materialet inte så bra ut.

Postad

Vi filmade en musikvideo för några veckor sedan. En kompis som aldrig använt kameran gick runt och filmade en bakom kulisserna. Detta är resultatet:

Kan ju vara kul att se vilket resultat det mest spontana och ogenomtänka med en person som aldrig använt kameran (eller filmat över huvud taget) kan få fram.

För er som vill se den riktiga videon (som är filmad på RED) kan kolla här:

• 6 månader senare...
Postad
Vi filmade en musikvideo för några veckor sedan. En kompis som aldrig använt kameran gick runt och filmade en bakom kulisserna. Detta är resultatet:

Kan ju vara kul att se vilket resultat det mest spontana och ogenomtänka med en person som aldrig använt kameran (eller filmat över huvud taget) kan få fram.

Cool dokumentär! :)

Hur lång tid tog det att få upp allt och alla på berget? Jag har själv varit uppe där ett par gånger och backen upp är ju inte att leka med. Utsikten är ju sjukt läcker, så det är värt det flera gånger om! :)

Postad

Du anar inte vilket slit det var att få upp sakerna. Vi åkte med våran järnhäst 8 gånger sammanlagt varje dag tror jag. Två dagar inspelning.

Filmade nyss två kortfilmer som båda är filmade med Canon 5D mark II. Ta en titt och berätta gärna hur ni tycker materialet håller. (lite svårt att bedöma på youtube kanske)

Du ritar fult:

Nakenlekar:

Postad

Nyckeln är ju att filma i väldigt ljusa förhållanden. Speciellt i det mörka.

Största huvudverken var 30fps

...sen är ju sånt där bara vanligt teknik-ord-bajsande. Så länge den fångar en rörlig bild så kan du ju göra en film.

Postad
...sen är ju sånt där bara vanligt teknik-ord-bajsande. Så länge den fångar en rörlig bild så kan du ju göra en film.

Ett uttalande värt att uppmärksamma och digga!

Postad
Nyckeln är ju att filma i väldigt ljusa förhållanden. Speciellt i det mörka.

Undrar om inte det är något fel på er kamera ändå. Min är väldigt ren i de mörka delarna.

Det är ju en av fördelarna med den här kameran, att man kan använda rätt höga iso-tal utan att det börjar brusa.

Postad

Jag tror det är jag som inte varit tydlig nog. Det är inte brus jag får i det mröka, utan det är codecen som rör till det. Du brukar få väldiga artifakter i det mörka.

• 4 månader senare...
Postad

Filmade precis fem nya kortfilmer på 5D och använde då för första gången några egna picture style. Och vilken skillnad det blev! Vi fick fram otroligt mycket mer i både det mörka och ljus och slapp all artificiell skärpa m.m. Verkligen ett tips för er som vill få ut mer ur er kamera!

Postad
Filmade precis fem nya kortfilmer på 5D och använde då för första gången några egna picture style. Och vilken skillnad det blev! Vi fick fram otroligt mycket mer i både det mörka och ljus och slapp all artificiell skärpa m.m. Verkligen ett tips för er som vill få ut mer ur er kamera!

Berätta gärna mer hur du gjorde och vilka settings du körde.

/KN

Postad

Sista avsnittet av house som sänds 22 maj har dom plåtat med 5dmkII.

Bevisar väl att kameran endast begränsas av hur kass man är som video/filmfotograf.

Angående "jello effekten", den framkommer inte om man är seriös och nyttjar stativ, glide/stediecam, räls/dolly eller handhållet med redrocks nya dslr rig.

Om man inte vill stå och skaka kameran som en dåre så är man safe.

Enstaka skakiga rörelser (explotioner eller dyligt) kan man faktiskt styra till med lite wiggle i after effects... Och om man råkar tabba sig med en för snabb panorering och jello effekten framkommer och får fet ångest vid klippbordet så är det rätt simpelt att fixa det i posten, tror det finns en orginal effekt i AE som fixar det :)

Mjukt och fint så...

Postad

Jag tankade in några presets genom EOS utility och testade runt lite. En jag testade var "superflat" vilket många talat gott om. Det är sjuk skillnad i den dynamiska omfånget gentemot "standard" som är förinställd i kameran. Dock så upplevde jag att när man senare i post drog upp kontrasten igen så steg även bruset i bilden.

De picture style's som finns i kameran drar upp kontrasten massor och tillför digital skärpa m.m. Allt sådant vill du göra i post.

Det slutade med att vi tog "Neutral" som finns i kameran och drog ner kontrasten och sharpnes i botten och saturation till -2.. Det gav en platt och fin bild som fortfarande gick att leka mycket med i efterarbetet. Sen går det säkert att gå till en ännu bättre picture style om man försöker och har mer tid än vad vi hade.

Postad
Jag tankade in några presets genom EOS utility och testade runt lite. En jag testade var "superflat" vilket många talat gott om. Det är sjuk skillnad i den dynamiska omfånget gentemot "standard" som är förinställd i kameran. Dock så upplevde jag att när man senare i post drog upp kontrasten igen så steg även bruset i bilden.

De picture style's som finns i kameran drar upp kontrasten massor och tillför digital skärpa m.m. Allt sådant vill du göra i post.

Det slutade med att vi tog "Neutral" som finns i kameran och drog ner kontrasten och sharpnes i botten och saturation till -2.. Det gav en platt och fin bild som fortfarande gick att leka mycket med i efterarbetet. Sen går det säkert att gå till en ännu bättre picture style om man försöker och har mer tid än vad vi hade.

Ok, tack. Jag har filmar lite talande huvuden med min 5D och är så här långt sjukt nöjd. Det är en riktigt bra kamera. Det enda jag saknar ät väl 720p50

/Karl Nilsson

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...