Gå till innehåll

Behöver en "riktig" kamera,förslag?


Niclas35

Recommended Posts

Antagligen finns det 100tals liknande trådar men jag vill ha en egen där jag kan skriva just mina krav och planer.

 

Jag har en "skit" kamera, Panasonic VDR-300D som jag köpte för ett år sedan och trodde den skulle uppfylla mina krav, men icke! Nu vill jag ha en "riktig" kamera som jag kan ha i många år. Hur mycket kommer det kosta och vad ska man tänka på? Tips, förslag och ja allt ni har att komma med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi snackar "riktig" kamera på lite mindre nivå skulle jag nog säga att du behöver 25.000 till 30.000 i budget.

 

Joo jag har väl tänkt mig 20-25tusen ungefär, men hur bra kamera får man då och var ska man köpa den ? Vet du kanske någon kamera i den prisklassen som du kan tipsa om?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har faktist tänkt köpa en videokamera för samma budget. Det jag tänker på är om jag ska ha en liten kamera plus adapter eller en stor kamera för samma pris.

 

Men iallafall det jag hade i tanke är en Sony HVR-A1E

 

Ursäkta om jag inte hänger med men vad innebär "en liten kamera plus adapter"? Det här med tekniken är inte mitt "område" direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta om jag inte hänger med men vad innebär "en liten kamera plus adapter"? Det här med tekniken är inte mitt "område" direkt.

 

Jo då menar jag en lite mindre kamera för cirka 10.000 tex en Canon HV30 och sen köper man en 35mm adapter som det heter för runt 15.000 så att man kan använda vanliga kameraobjektiv på sin videokamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

En "riktig" kamera för mig kostar 50-60 tusen. Så det är nog olika kring den definitionen.

 

Saken är att du kan köpa en kamera för 10 tusen och ha den i många år. Generationsskiftet har nyligen vart så de flesta nya kameror idag kommer (troligen) hålla i flera år. Det är min åsikt iaf.

 

Frågan du kanske ska ställa ska vara i förhållande till vad du vill använda kameran till. Vem är brukaren, hur vill du jobba och vem är målgruppen. Användare och användningsområde brukar vara två faktorer man kan bygga rätt så mycket hjälp på.

 

Baserat på det svaret tittar man på vilken utrustning som klarar att lösa den uppgiften. Därefter kan man titta på priserna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har HVR-A1E och HV20 och den senare vinner i alla lägen.

 

Sonyn känns oerhört gammal på något sätt. AF suger och högdagrarna fräts ut.

 

Canon ger inget direkt proffsintryck men bilderna är helt otroliga. Vill man lägga lite mer pengar så hade jag valt Canon XH-A1 för 30-35 tusen.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Har HVR-A1E och HV20 och den senare vinner i alla lägen.

 

Sonyn känns oerhört gammal på något sätt. AF suger och högdagrarna fräts ut.

 

Canon ger inget direkt proffsintryck men bilderna är helt otroliga. Vill man lägga lite mer pengar så hade jag valt Canon XH-A1 för 30-35 tusen.

 

/KN

 

Det där med sony kameran låter inte bra, Canon XH-A1 skulle vara trevligt å andra sidan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo då menar jag en lite mindre kamera för cirka 10.000 tex en Canon HV30 och sen köper man en 35mm adapter som det heter för runt 15.000 så att man kan använda vanliga kameraobjektiv på sin videokamera.

 

okej men passar 35mm adapter på alla eller bara på vissa modeller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här med "riktig" kamera som jag har skrivit kanske låter lite luddigt men det handlar om att jag själv inte har någon aning om vad en riktig kamera är egentligen. Kan ingenting om kamerateknik och jag känner inte någon som kan det heller.

 

Nu är det så att jag går sista året i gymnasiet och efter skolan vill jag lägga lite mer pengar på mitt starka filmintresse. Fast då måste jag ju veta vad jag ska köpa och slippa köpa ny kamera efter 1 år igen och samtidigt inte låna 100.000 till en kamera. Hur ska jag göra tycker ni som har lite mer koll?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här med "riktig" kamera som jag har skrivit kanske låter lite luddigt men det handlar om att jag själv inte har någon aning om vad en riktig kamera är egentligen. Kan ingenting om kamerateknik och jag känner inte någon som kan det heller.

 

Nu är det så att jag går sista året i gymnasiet och efter skolan vill jag lägga lite mer pengar på mitt starka filmintresse. Fast då måste jag ju veta vad jag ska köpa och slippa köpa ny kamera efter 1 år igen och samtidigt inte låna 100.000 till en kamera. Hur ska jag göra tycker ni som har lite mer koll?

 

Jag är i ett stadium nu där jag inte vet själv. Men jag vill vänta på denna goding först.

 

http://www.red.com/nab/scarlet

 

Den verkar ju hur go som helst.

 

Men annars om du vill ha nu. En Canon HV30 med en Brevis 35mm adapter. Blir ungefär 25.000 uteslutande objektiv. Men som sagt sök på detta om du vill förstå mer.

 

Men om du simpelt bara vill ha en bra kamera som man bara kan plocka ur kartongen, köra på och ha en kamera som räcker längre. Köp en Canon XH-A1 som nämnts tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är i ett stadium nu där jag inte vet själv. Men jag vill vänta på denna goding först.

 

http://www.red.com/nab/scarlet

 

Den verkar ju hur go som helst.

 

Men annars om du vill ha nu. En Canon HV30 med en Brevis 35mm adapter. Blir ungefär 25.000 uteslutande objektiv. Men som sagt sök på detta om du vill förstå mer.

 

Men om du simpelt bara vill ha en bra kamera som man bara kan plocka ur kartongen, köra på och ha en kamera som räcker längre. Köp en Canon XH-A1 som nämnts tidigare.

 

Med "bara kan plocka ur kartongen" menar du att jag slipper bygga ijop kameran själv som jag måste med den andra? Eller är den simplare (sämre!)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Med "bara kan plocka ur kartongen" menar du att jag slipper bygga ijop kameran själv som jag måste med den andra? Eller är den simplare (sämre!)?

 

Nej nej du behöver inte bygga nåt om du inte tänkte den andra varianten med att köpa en mindre kamera och en 35mm adapter för samma pris.

 

Men jag om jag skulle vara dig så skulle jag satsa på en Canon XH-A1, jag ska nog faktiskt kanske köpa en sån själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

när du köper utr för få mycket pengar så ska du försöka se det som en investering som ska generera en inkomst. Ett alt är att hyra kameror när man gör ett projekt. Blir ofta mycket billigare än att köpa och ha det senaste.

Köp en HV30 och hyr när du behöver fetare är mitt förslag.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

när du köper utr för få mycket pengar så ska du försöka se det som en investering som ska generera en inkomst. Ett alt är att hyra kameror när man gör ett projekt. Blir ofta mycket billigare än att köpa och ha det senaste.

Köp en HV30 och hyr när du behöver fetare är mitt förslag.

 

/KN

 

Okej bra tips grejen är att jag bor i en väldigt liten stad så det kan bli svårt att hyra. Sen känns det skönt att ha kameran hemma så man kan använda den när man vill.

 

Jag hitta en HVR-HD1000E som bara kostar 17.000 och den verkar bra...eller? Är det något den saknar pga priset tänkte jag?

Länk:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6845758

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...