far Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 Hejsan! Undrar om det är något speciellt man ska tänka på vid köp av Viewfinder. Kollade först på: PHOTAX - Optisk sökare. (scrolla ner lite så hittar ni Seagull) Men har även kollat på billigare versioner som denna t.ex. LCDVF Skare med 2.5x frstoring - Kaffebrus Förslag på andra? Tänkte även höra lite om Matte Boxes. Är det en värd lösning om man har börjat få för många olika ND-filter med olika gängor? Inser att boxarna kostar en del men kanske lönar sig i längden, eller? Förslag på boxar mottags med nöje! Tack!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Oller Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
far Posted January 23, 2012 Author Share Posted January 23, 2012 Strålande svar, stort tack! Är nu ganska nära ett beslut när det kommer till en viewfinder. Blir något för LCD-skärmen, något billigt! Valet av mattebox är dock lite knepigare. Jag antar att man likt dig skulle kunna kalla mig en glad amatör. Tänker helt enkelt använda den till lite allt möjligt! Inget speciellt utstakat som måste gå att göra. T.ex. känns swing away funktionen överflödig om den bidrar till att dra upp priset onödigt mycket. Blev framförallt intresserad av matteboxen för att den gav möjligheten att ha samma filter till olika objektiv. Alltså slippa dra på sig massa olika filter med olika gängor. Just nu kollar jag närmare på denna .... indiMATTE pro mattebox Sedan var det en helt annan sak som jag tänkte på. Var inne på din vimeo och först av allt vill jag säga bra jobbat! Flera väldigt snygga filmer, kul att se! Jag skulle även vilja fråga om din åsikt när det kommer till m42 adaptrar. Såg att du hade en testfilm med ett gammalt MIR objektiv och undrar därför vilken adapter du förespråkar. Har läst på lite olika sidor att den dyrare adaptern med AF funktionen är att föredra, men är det verkligen nödvändigt? Ledsen för att jag pumpar ut frågor men tänker det är lika bra när man har något på tråden som är lite mer bevandrad! ☺ Tack igen 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts