Niclas35 Postad 4 september 2008 Postad 4 september 2008 Jag håller på och skriver ett filmmanus till en kortfilm som ska spelas in i vinter. En del i filmen är när en person blir torterad. Är det någon som har någon idé till vad man kan göra och använda under en tortering? 0 Citera
daarco Postad 4 september 2008 Postad 4 september 2008 Du kan nog ta vad du vill. Titta på alla Tarantino filmer för inspiration. Såg en BBC dokumentär on ämnet, vatten och elektricitet verkar vara populärast. 0 Citera
Niclas35 Postad 4 september 2008 Författare Postad 4 september 2008 Du kan nog ta vad du vill. Titta på alla Tarantino filmer för inspiration. Såg en BBC dokumentär on ämnet, vatten och elektricitet verkar vara populärast. Att jag kan ta vad jag vill är det som är problemet kan man säga. Jag är inte så kunnig inom området :P Men el och vatten var bra tips. Tackar! 0 Citera
Simon W Postad 4 september 2008 Postad 4 september 2008 Vad gör ont/är obehagligt för dig? Det är ju bara att spåna. Dra fiskkrokar genom ögonlocken Stoppa tabasco i näsan Busa runt ett par kattungar över en bar överkropp (liggande) Klyva naglarna med stämjärn Spela techno flera dygn i sträck ("Für Elise" funkar också) Stoppa in dammsugarröret i rumpan Tjugo meter stubin till bensinpölen personen ligger i Visa mat Ett strykjärn under fotsulorna Släppa lös en kåt gorillahanne And so on. 0 Citera
Nicke_92 Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 Vad gör ont/är obehagligt för dig? Det är ju bara att spåna. Spela techno flera dygn i sträck ("Für Elise" funkar också) . Aaah! have mercy ;) OnT: att halvt dränka någon och sedan dra upp den och sedan fortsätta igen är ju en klassiker åtminstone när det är utpressning som gäller. 0 Citera
hampusforev Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 Jag vet inte vart SimonW fick für elise ifrån, nog det minst irriterande verket någonsin. Däremot att väcka en person hela tiden, aldrig låta dem sova, är en psykologisk tortyr som är helt överjävlig. Inte så effektivt på film kanske. Se Audition (japansk film, Odishôn) för inspiration. 0 Citera
Norbert Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 Är det bara jag eller verkar hjälten alltid ge med sig när skurken tänker peta ut ögonen på honom/henne? Antingen det eller så distraheras torteraren av något precis då. Det skulle vara intressant om du tar ögonurpetandet hela vägen för en gångs skull. ;) 0 Citera
Team_fagott Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 blåsa med kopressor i öronen syra på ögonen spika i knäskålarna tvinga att bita av egna fingrar ciggarett i ögonen herrejävlar..jag skulle bli en bra tortyrist. 0 Citera
Nicke_92 Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 Fimpa cigg nånstans på offrets kropp kallt sedan varmt vatten eller omvänd ordning :) och så nånting som inte kommer från Ondskan : olika heta, glödgade objekt är bra! vrida sönder leder sakta osv. 0 Citera
Simon W Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 Jag vet inte vart SimonW fick für elise ifrån, nog det minst irriterande verket någonsin. Du har nog inte haft en syster som övat denna på piano dagarna i ända. ;) 0 Citera
daarco Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 Vilket sjukt änme det här är! Det finns ju alltid psykologisk totyr. Då man får höra någon nära bli tortered. Då behövs inte så mycket rekvisita heller. Bara blder på den som lyssnar + lite motorsågsljud eller vad man vill ha i bakgrunden. 0 Citera
hampusforev Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 Du har nog inte haft en syster som övat denna på piano dagarna i ända. ;) Jag antog att det var något i den stilen! Var bara tvungen att klargöra för jag lackar fett när någon beefar med good 'ol ludwig van. Hur som helst, Daarco är inne på något här. Ifall någon har sett "4 månader, 3 veckor och 2 dagar" så vet ni kanske vad jag menar. Där använder sig Mungiu (regissören) av en väldigt effektiv filmteknik när en av kvinnorna blir våldtagen, kameran är i ett annat rum och filmar den andra kvinnans reaktion på det hela. MYCKET gripande. Hela filmen igenom har mycket den estetiken förresten, när man inte vet vad som händer med ett offer väcks en slags oro. Kan användas mycket snyggt utan att anses billigt och fegt. 0 Citera
Simon W Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 ... Där använder sig Mungiu (regissören) av en väldigt effektiv filmteknik när en av kvinnorna blir våldtagen, kameran är i ett annat rum och filmar den andra kvinnans reaktion på det hela. MYCKET gripande ... Kan användas mycket snyggt utan att anses billigt och fegt. Håller verkligen med! Frågeställningen gällde dock varianter på tortyr, så jag bredde på med lite tips. "Show don't tell", som det heter. Då smäller ju kanske "Show without showing" ännu högre, iaf i dessa sammanhang. 0 Citera
Niclas35 Postad 6 september 2008 Författare Postad 6 september 2008 Tack för många bra (och sjuka) svar. Om ni kommer på något mer så skriva gärna eller om ni blir utsatta för tortyr kan ni ju skriva hur det var och vad som var värst. 0 Citera
Team_fagott Postad 6 september 2008 Postad 6 september 2008 man skulle kuna smörja nedsövda råttor i vasselin låta personen svälja dessa. Sedan är det bara att vänta på att råttorna ska vakna, få panik och gnaga sig ut. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 8 september 2008 Postad 8 september 2008 Man kan ta ett papprör. hårt! dra upp sakta i röven en bra bit in. sen för man in salt + taggtråd. Sen drar man ut pappröret. så bifinner sig taggtråd och salt en bra bit i en. Dra med ett snabbt ryck ut taggtrådenoch saltet börjar verka:) Superlima ihopp ögonlocken. dra sakta ett rivhjärn över kroppen. ....:P 0 Citera
Nicke_92 Postad 9 september 2008 Postad 9 september 2008 man skulle kuna smörja nedsövda råttor i vasselin låta personen svälja dessa. Sedan är det bara att vänta på att råttorna ska vakna, få panik och gnaga sig ut. Fick mig att tänka på seriemördaren "iceman" i en dokumentär berättar han att han fått betalt för att mörda sitt offer långsamt och plågsamt, så han söver ner offret, binder fast offret i en grotta, väcker upp offret och låter denne bli uppäten levande av svältande råttor, mycket vidrigt och plågsamt. Tillägger också att han filmade allt med en sån där liten kamera, glömt namnet, den heter super8 tror jag... 0 Citera
MALEN295 Postad 9 september 2008 Postad 9 september 2008 * Glödande objekt som cigaretter/bränmärka. * Knippsa av exempelvis tår eller fingrar, mycket smärtsamt i och med alla känselnerver som finns där. * Skära av offrets ena öra och låta denna sedan äta upp det. * Skapa känslan av att drunka genom att hälla flera liter vatten i offrets vidöppna mun som grips av panik. En tortyrteknik som fortfarande används, främst i arab-länderna. * Försegla offrets händer med handbojjor bakom ryggen för att sedan knyta fast ett grovt rep och lyfta upp offrets armar bakåt så dessa går ur led. Tortyrteknik som användes under spanska inkvisitionen, dock användes inte handjobbor, utan rep. *Med hjälp av en riktigt grov hammare slå på offrets knäskålar alternativ fotknölar för att dessa sedan ska spricka. Några förslag från mig! :-) 0 Citera
kvällensdebatt Postad 9 september 2008 Postad 9 september 2008 * Dra ut alla tänder sakta. *skär i ögat med en skarpel *Sätt fast huvudet i ett skryvstäd och vrid åt sakta *En skink skivare! En sådan man skivar finna tunna bitar med skinka. Börja med bennen och gå uppåt.. många långa fina stunder man kan få av det... sjuka tankar alla har och hoppas det hjälper dig:D 0 Citera
Noein Postad 11 september 2008 Postad 11 september 2008 Såg en dokumentär för ett tag sedan och de talade som hastigast om tortyr. Det som sägs vara den värsta är: Att binda fast någon så de ligger på rygg. Sedan låter man en droppe vatten falla mellan deras ögon/ögonbryn med några sekunder mellanrum. Efter några timmar har personen i princip blivit helt galen. Varje droppe är öronbedövande och det känns som någon slår en hammare mot huvudet. Efter 24 timmar är de flesta döda. Om det är sant, låter det ganska hemskt. Men man kan ju inte klaga på de andra sjuka alternativen som skrivits här! Hahaha 0 Citera
Nicke_92 Postad 12 september 2008 Postad 12 september 2008 Såg en dokumentär för ett tag sedan och de talade som hastigast om tortyr. Det som sägs vara den värsta är: Att binda fast någon så de ligger på rygg. Sedan låter man en droppe vatten falla mellan deras ögon/ögonbryn med några sekunder mellanrum. Efter några timmar har personen i princip blivit helt galen. Varje droppe är öronbedövande och det känns som någon slår en hammare mot huvudet. Efter 24 timmar är de flesta döda. Om det är sant, låter det ganska hemskt. Men man kan ju inte klaga på de andra sjuka alternativen som skrivits här! Hahaha Kinesisk vattentortyr ja... Konstigt att det funkar, man ska efter ett tag ta bort några av dropparna så takten bryts för att plåga dem ytterligare tror jag jag hört... 0 Citera
Norbert Postad 13 september 2008 Postad 13 september 2008 De testade ju vattentortyren på Mythbusters och kom väl mer eller mindre fram till att det är sömnbristen som skulle göra en galen. Först har man svårt att sova för att det droppar vatten på pannan, och sen när det blir så monotont att man kan somna så bryts takten och man är tillbaks igen. Kanske? En annan tortyrmetod som kanske inte är så värst tidseffektiv är att surra fast nån i en oskön ställning och bara låta honom/henne vara. Häng till exempel upp någon så att de varken kan sitta på knä eller stå raklång. Det är nog rätt påfrestande i längden. 0 Citera
Nicke_92 Postad 15 september 2008 Postad 15 september 2008 De testade ju vattentortyren på Mythbusters och kom väl mer eller mindre fram till att det är sömnbristen som skulle göra en galen. Först har man svårt att sova för att det droppar vatten på pannan, och sen när det blir så monotont att man kan somna så bryts takten och man är tillbaks igen. Kanske? En annan tortyrmetod som kanske inte är så värst tidseffektiv är att surra fast nån i en oskön ställning och bara låta honom/henne vara. Häng till exempel upp någon så att de varken kan sitta på knä eller stå raklång. Det är nog rätt påfrestande i längden. Kan nog göra jäkligt ont i längden, men skulle mest bli komiskt i film "bwahaha, nu ska jag surra fast dig i en obekväm ställning och så får du vara där...bwahaha!" hehe... 0 Citera
Anarchos Postad 15 september 2008 Postad 15 september 2008 Vad sägs om att göra en "snuff-film" och tortera honom på riktigt? http://www.bajs.dk/forum/images/smilies/gron/evilgrin39.gif Hehe, nä men hur våldsam tortyr ska det va? Ska det vara i stil med hugga av offrets könsorgan och sen tvinga honom äta det? Eller den där kinesiska vattenmetoden när man låter det droppa vatten på pannan? Annars är det klassiskt med kroppstympning, och det lär göra ont av bara helvete. :D 0 Citera
Team_fagott Postad 16 september 2008 Postad 16 september 2008 släpa efter häst är ju en klassiker. En mer ovanlig metod lär ju vara att operera in levnade dvärgar i lungorna. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.