ksalmiak Posted November 8, 2010 Share Posted November 8, 2010 En kortfilm om hur en man som träffar en ny vän på Facebook som är allt annat än en vän ... En ny svensk kortfilm som åker runt på festivaler under vintern/våren 2011. Kom gärna med synpunkter! Film gjord av Salmiak Productions och producerad av Stockholm Media House 2010. Medverkande: Dennis: Mikael Lundgren Eva: Stina Edsberg Övriga roller: Anders Karlsson, Jonas Hedberg, Johan Rönnerman, Stina Aunapuu, Jens Atterstrand, Magdalena Forsberg, Suzanne Lindberg, Maria Andersson Regi: Klaus Salminen Foto, ljud, ljus: Stefan Nerlich Manus: Klaus Salminen, Stefan Nerlich, Mikael Lundgren Musik: The Pain Machinery, Fearless, (Urban Survival)Advoxya Records 2010 http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs897.snc4/73004_456786798599_300171743599_5575910_2791648_n.jpg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mega99 Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Borde inte titeln vara Dislike? Om du syftar på Gilla och Ogilla dvs. [EDIT] Nu tittade jag faktiskt lite på filmen och trots att en del scener ser hyfsade ut så är den tekniskt underlägsen i de flesta kategorier. Vitbalans? Det är en inställning du bör ställa in innan varje tagning. Artikel om Färgtemperatur och Vitbalans Ljud - Extern mic är att föredra, och har du ingen finns alltid alternativet att dubba dialog i Post. Då låter du helt enkelt skådespelarna upprepa sina repliker till kameran, fast i ett tyst rum. Sen är 180-graders regeln en kul liten regel som kan ge de flesta huvudvärk, men som man bör kunna och bör lyda. Kort om 180-graders regeln Annars var det väl en helt okej film. Storyn gick fram i bra takt och var tydlig i sitt sätt :) Och att berätta historian är ju halva delen. Kom bara ihåg att det tekniska också spelar lika stor roll :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksalmiak Posted November 9, 2010 Author Share Posted November 9, 2010 Hej mega99! Konstruktiv kritik är toppen och kan man i en community som voodoofilm utbyta tips och idéer så är det guld värt. Och du har helt rätt att föra fram principerna vitbalans, 180 gradersregel och vikten av externa mickar. Men för att kritik ska vara konstruktiv vore det jättebra om du pekade på var i filmen dessa brister uppstår. För vi har nog följt alla de regler som du pekar på och i så fall så måste vi vara dåliga på att efterleva det som vi tror själva på. Ta t.ex. frågan om externa mickar, jag vet inte under vilka omständigheter du lyssnat men ljudet är taget separat, det är mastrat och mixats i en professionell miljö. Den ljudbild som du delvis föreslår, dubbning, ger en ljudbild som påminner om italienska/tyska massproduktioner eller valfri 80-talssåpa. Det har inte varit målet här. 180 gradersregeln är också en tumregel för att inte förvirra åskådaren och att ge en klar uppfattning över tid och rum. Det är dock en tumregel och det är lika giltigt att bryta den om man gör det med avsikt, t.ex. om man vill skapa en en förvirrande känsla. Eller i snabba actionscener kan den användas för överraskningar. Men den ska inte missbrukas. Tala gärna om var i filmen du känner att den används i fel syfte eller bara slarvigt, ingen är perfekt :) Tack annars för att du tycker att storyn funkade - det är trots allt viktigast. Gällande titeln, Unlike används i Facebook sammanhang som ett sätt att ogilla något som man tidigare gillat - vilket är en del av huvudtemat i denna film. Mvh, Klaus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonne Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Väldigt bra gjort! Ett par saker jag reagerade på: När de började prata med varandra skrev hon något utan en smiley. Sen när det klipper är den plötsligt där. Musiken när han började jaga henne kändes helt fel och höll inte alls samma kvalitetet som resten. Kändes som en väldigt dålig, enkel techno beat. Musiken tonade ut lite väl snabbt när han går för att trösta Eva. Kunde varit lite mer impact på ljudet när han blir slagen. Fonten i slutet såg väldigt basic ut - direkt ut moviemaker typ. (men vem bryr sig egentligen? reagerade dock på det medan jag kollade..) Är självklart överkritiskt speciellt på smågrejer eftersom detta är ett film forum och jag gör film själv. Storyn, som du säger, funkade väldigt bra och overall gjorde hela filmen det också. Bra jobbat! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mega99 Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Den ljudbild som du delvis föreslår, dubbning, ger en ljudbild som påminner om italienska/tyska massproduktioner eller valfri 80-talssåpa. Bara om man gör det dåligt :) Ta t.ex. frågan om externa mickar, jag vet inte under vilka omständigheter du lyssnat men ljudet är taget separat, det är mastrat och mixats i en professionell miljö. Ah, men för ett professionellt resultat krävs det att ljudet mixas, inte bara i en professionell miljö, utan även av en professionell person. 0:03-0:04 hoppar ljudspåret till vänster kanal, bakgrundsljudet är för högt och trots att allting går att ursäkta med att ni går efter en viss känsla så är min personliga åsikt att det distraherar från dialogen som helt enkelt faller bort i oväsendet. I scenen vid 2:10 har ljudet alldeles för hög gain nivå, något jag felaktigt tog för intern mic (Då interna mic'ar oftare går på Auto nivåer), och ekot är ett tråkigt resultat av detta-- Denna scenen är dock väldigt bekvämt ljussatt, något ni måste få plus för. Kamerarörelsen som följer vid 2:20 ser ut som om den filmats med kameran på ett 200 kronors stativ. 180 gradersregeln är också en tumregel för att inte förvirra åskådaren och att ge en klar uppfattning över tid och rum. Det är dock en tumregel och det är lika giltigt att bryta den om man gör det med avsikt, t.ex. om man vill skapa en en förvirrande känsla. Eller i snabba actionscener kan den användas för överraskningar. Men den ska inte missbrukas. Tala gärna om var i filmen du känner att den används i fel syfte eller bara slarvigt, ingen är perfekt :) 3:27-3:31, hon går ut till höger och går in från samma sida, bara spontant gjorde det mig förvirrad över hur deras hus egentligen är uppbyggt. Tror att det är en översiktsbild som fattas för att binda ihop de två platserna. Gällande titeln, Unlike används i Facebook sammanhang som ett sätt att ogilla något som man tidigare gillat - vilket är en del av huvudtemat i denna film. Ah jo, skulle varit hemskt om jag sett filmen, berömt berättandet men missat huvudtemat :D Näh, frågade om titeln innan jag såg filmen då jag var tvungen att rusa just då :) --- Lite småmissar, men det är säkert ingenting du inte kan förklara bort på nåt sätt :D I övrigt var det ju en intressant story, och underhållande film som var värd tiden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksalmiak Posted November 9, 2010 Author Share Posted November 9, 2010 Tack både Bonne och Mega99 för otroligt bra konkret och konstruktiv kritik. Och inför sådant kan jag bara kapitulera ;) Detta är en i sann mening en indieproduktion där vi, till skillnad från de jobb vi får betalt för, inte hade fritt val av miljöer (lägenheten vi filmade i var otroligt trång), ingen professionell ljussättare eller ljudtekniker, begränsat med tid då skådisarna ställde upp gratis vilket gör det svårt att pressa dem angående hur mycket tid de kunde lägga ner etc etc. Allt detta är såklart inga riktigt bra ursäkter, bara förklarande bakgrund. Vi ville göra filmen snabbt för att temat kändes aktuellt och vi ville vara ute med den innan alla gör liknande och vi såg mellan fingrarna på de teknikmissar som uppstod då vi tror på helheten ... Min baktanke har varit att få in dessa otroligt värdefulla kommentarer så att vi har möjlighet att mixa om innan vi skickar till festivaler där den förhoppningsvis visas med proffs AV, på youtube ser de flesta detta med taskiga högtalare och litet format där teknikfelen inte syns lika tydligt ... Kommentarer kring kamerateknik: 2:20, ja, vad ska jag säga, taskig tilt/pan helt klart. Stativet kan mycket mer än så, men faktiskt så är insatsen från både henne och honom bäst i denna tagning, de andra med bättre tilt/pan är sämre agerande i ... perfektionisten i mig sörjer men känslan fich styra. kanske kan man stabilisera det med lite zoom och track motion, ska testa det. Kommentarer angående ljudet: Du har helt rätt mega99, första scenen filmad på centralen har sjukt mycket bakgrundsljud och hoppar till vänsterkanal. Det är en felaktig mixningsinställning som vi upptäckte för sent men gav blanka fan i då ljudbilden i stort var så rörig. Denna scen hade absolut mått bra av dubbning, men där fanns inte tiden. och subjektivt tycker jag att det faktiskt passar ... Gick inte filtrera bort bakgrundsljudet utan att artifekterna blev jobbigt tydliga ... 2:10 så är det för mycket gain, sant, men då ljudbilden i scenen för övrigt hålls tyst och tight (för att förstärka karaktärens totalfokus på datorn) så blev det enligt oss OK ändå. Men ja, klart tydlig kandidat för ommixning om så att det inte upplevs störande ... Bonne, ska testa att höja impactslagen, lite mer volym och reverb gör nog susen! Kommentarer kring musiken: Tråkigt att du upplevde jaktmusiken negativt Bonne, ska se över nivåerna, den kanske klipper för mycket och ger en lowtech feel, kanske är jag döv för det då jag hört den musiken alltför många gånger. Kommentarer angående 180: Klippte tidigare i hennes exit 3:29 då kameran följde med (kameran följer honom vid 3:35 och ger då en bättre rumsuppfattning), valet blev högre tempo på bekostnad av 180, kanske klippa senare i hennes sittning i soffan så hennes rörelse inte blir lika tydlig och blir då en jumpcut. Eller följa henne längre, ska titta över det. En gång till, stort tack :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snibbc0re Posted March 15, 2011 Share Posted March 15, 2011 Håller med tidigare! 180 gradersregeln kunde ni tänkt på mer. Det förvirrade mig en del. Det jag tänkte mest på visuellt var färgkorren, som kändes lite överdriven i vissa scener. Kontrasten mellan vissa scener i just färg kändes lite halvt förvirrande. Blå färg känns action, och det är just den känslan ni försökt förmedla i vissa scener, självklart. Men ta alltid lite mindre än vad som känns bra, less is more! Ljudet är också någonting ni borde jobba på, spec. musiken som fick mig att må illa ibland. Det kändes som min lillebror knåpat ihop någonting i markoolio ejay. Fast nu var jag överkritisk, och hade förmodligen inte kunnat göra det bättre själv! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted March 15, 2011 Share Posted March 15, 2011 Schysst film, fint foto, och spännande klipp. eftersom du vill ha konstruktiv kritik i tidsform så;; hela introt är segt och inte speciellt snyggt filmat med snabbspolning vid t-centralen. klipp bort, det sänker resten av filmens foto. som faktiskt är rätt fint. musiken passar inte in, ljudet känns inte speciellt bra mixat. flera ställen där löjudet försvinner helt. regin/skådespeleriet är bitvis bra, men oftast väldigt opolerat och överspelat. Okej, allt det funkar iofs, det som däremot inte är så bra är manuset! dialogen och storyn sänker filmen rejält. för det första så kan man inte bygga en film på texter, texter är som dialog fast tråkigare, och då är dialog redan tråkigt, för film är visuellt, gestalltande. vi vill se karaktärerna det känns som en nödlödning att slänga in texter från internet, som dessutom sabbar filmens fina foto. när jag ändå är inne på texterna: 1:40, han jag inte med att läsa vad hon skrev. 4:56 på mobiltelefonen han jag heller inte läsa. för kort tid, plus att det var skakigt och oskarpt. och tredje gången vi får se ett sms pausar jag filmen för att hinna läsa den oskarpa bilen. storyn, väldigt klyscheyig och förutsägbar, plus väldigt otydlig. Jag fattar inte vad som händer i filmen det framgår inte helt enkelt. dialogen är aldeles för on the nose så att säga, den säger rakt ut precis vad alla känner och vill/gör. och blir därmed väldigt onaturlig. tex, 4:18, innan han tar bort henne då och efteråt. så skulle det inte gå till i verkligheten. 5:00 han öppnar upp datorn igen innan ljudet kommer, alltså han vet att det kommer ett meddelande. det svar han får på datorn är praktexempel på on the nose dialog. platsar inte i film,. 6:05, väldigt ologiskt, varför ringer hennes mobil där? publiken blir förvirrad. samt återigen irriterade på dialogen/texten.. jobba igenom manuset lite mer nästa gång så kommer det bli ännu bättre. /Tom 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts