Gå till innehåll

Sam och Rai - Långfilmstyle


_nemo_

Recommended Posts

Ok, såhär ligger det till:

 

En konsulent på SFI älskar Sam och Rai. Han vill höra om vi har någon idé på film där.

 

Ja tänkte jag, det har vi väl om vi vill.

 

Så vi tog synopsen till TV-serien vi skrev förut och gjorde om den lite, så att den mer passar som långfilm. Och detta blev resultatet (se bifogad fil).

 

Det är väldigt löst än så länge, Kan väl inte riktigt kalla det för en synopsis eller outline ens, utan mer för att se att det finns framåtrörelse och en handling. Roliga scener och dialog har jag redan gott om till den, nu vill jag bara se till så att grunden håller.

 

Tanken är ju att det ska vara lite i samma stil som 'Fear and loathing in Las Vegas', fast mer inriktat på komedi och inte liiiiika flummig. De "overkliga" bitarna kommer det förmodligen bara vara Rai som är med om, men drar in Sam i också på olika sätt. Men när vi ser något straaaange så kommer det vara ur Rai's POV, probably.

 

Den största nyheten är väl att det INTE kommer att vara strumpor som förut, utan riktiga människor, strumporna kommer säkert också vara med på något hörn, men isåfall att Sam och Rai använder dom till någon slags videodagbok.

 

Som sagt, väldigt löst ännu och mycket kommer säkerligen att ändras. Men som grund, vad tror ni?

 

EDIT: Ny version. Den andra bifogade filen i inlägget.

 

EDIT2: Tog bort den första, efterom jag inte vill ha feedback på den ändå så.

Sam och Rai Outline typ.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du har en konsulent som vill att du ska göra film!

Det finns en hel del roliga uppslag här och det är en bra början - det du måste jobba mer på är, som du själv verkar vara inne på, grunden.

 

Filmen borde bygga på ett huvudproblem som formuleras i början, utvecklas i mitten, och får sin upplösning i slutet. Du vet nog allt det där, men du måste tydliggöra det i ditt synops. Och framförallt: förenkla huvudkonflikten. Vad handlar filmen EGENTLIGEN om?

 

Handlar det om

- att Sam och Rai vill bli kända? (varför?)

- att de vill bli några att se upp till? (varför?)

- att Sam vill bli någon, medan Rai bara vill bli matematiker? (isf: är det egentligen Sams film?)

- att de vill bli regissörer för att rädda film-Sverige från alla skitfilmer?

- att Sam vill vinna tillbaka sin stora kärlek?

- ...eller något annat?

 

Jag tror att filmen måste fokusera på EN av handlingarna ovan. För att ramen ska bli tydligare, för att du ska få den där framåtrörelsen du vill ha, och för att publiken ska vilja se klart alltihop. (Sen kan det finnas sidohandlingar, men då ska dom helst tjäna ett syfte i huvudkonflikten.)

 

Prova det vanliga knepet att formulera hela din idé i 1 mening. Utan för många bi-satser.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag vid andra försöket, och tillsammans med tre liter kaffe, lyckades ta mig igenom pappersbunten; (ett ord per sida...), blir jag impregnerad av svängarna i dåtid.

 

Som roman blir det nog en dråplig hit. Som slapstick krävs en del arbete för att dra upp historien ur det historiska dynghålet till dramats presens.

 

Det är väl bara att beklaga sorgen för bankmannen som till slut gifter sig med den professionella konsument som Sam, eller var det Rai, suktar efter. Sam och Rai torde vara gladast av alla när alla missförstånd klaras upp inför skranket. (Eftersom du inte vill göra film om tingsdrama klaras det enklast med en novell i eftertexterna. En kort novell på 10 sidor som rullar fram i läsbar takt.

 

Hurtigt var det i alla fall.

 

Men nu påkallar mitt kaffe sin utgång ur kommentaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla kommentarer!

 

Fredrik:

 

Jag skulle nog säga att:

 

- att de vill bli regissörer för att rädda film-Sverige från alla skitfilmer?

 

Är den mening som är kärnan i filmen.

 

Men som du förstod, detta är i stort sett bara idéer jag slängt ut på ett papper för att försöka fixa struktur på det. Men jag börjar få ihop allt nu i huvudet så att jag kan slänga ihop ett riktigt synops snart.

 

16:9 :

 

Jo, att ha med alla situationer som hänt i dåtid är inte tänkt att vara med i filmen alltihop, skulle bli jobbigt och hoppigt med alla flashbacks. Se det mer som bakgrundshistoria för mig personligen, för att lättare kunna skriva sen.

 

Men mycket ska vara med, beror lite på hur jag bestämmer mig för att berätta historien och vart i historien jag vill börja filmen.

 

Ännu en gång, tack för alla kommentarer!

 

Jonkanon: Det gör jag =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det gäller dock att ha en stor story i filmformat.

 

Kolla alla serier som blivit filmer och hur de markant skiljer sig från det småiga. South Park är väl övertydligt exempel, simpsons har också det. De nya futuramafilmerna i långfilmsformat osv...

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Det gäller dock att ha en stor story i filmformat.

 

Kolla alla serier som blivit filmer och hur de markant skiljer sig från det småiga. South Park är väl övertydligt exempel, simpsons har också det. De nya futuramafilmerna i långfilmsformat osv...

 

/jon

 

Jo, precis. Därför ska man kanske fokusera mer på själva kidnappningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har strukturerat upp det nu, ändrat en hel del och såhär ser det ut just nu. Eller det var nog en underdrift, ALLT är i stort sett ändrat.

 

Det är tänkt att vara en ungdomsfilm med rå humor fast med värme. Den råa humorn kommer ju inte fram nu i outlinen, utan det blir mer av den varan när själva manuset börjar skrivas. Detta är min archplot, kommer förmodligen att dra storyn mer åt miniplot-hållet senare, göra den lite mer speciell, för just nu är den väääldigt klassisk, men det är bara för att se att grunden håller.

Sam och Rai Outline typ.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu läst igenom storyn, och självklart håller den. Det finns sköna karaktärer och en "tickande klocka". Vad mer behövs? ;)

 

Malmstens kidnappande av en känd skådis känns lite bekant, men det vore ju skitkul om Kjell Bergqvist var med. Och som sagt, utan honom blir folk förvirrade.

 

Det vore ju kul om du får in lite strumpor också. De förtjänar att synas på stor filmduk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Malmstens kidnappande av en känd skådis känns lite bekant, men det vore ju skitkul om Kjell Bergqvist var med. Och som sagt, utan honom blir folk förvirrade.

 

Det vore ju kul om du får in lite strumpor också. De förtjänar att synas på stor filmduk.

 

Jo, vet inte om just en "känd skådis blir kidnappad" har funnits med i en film förut, kanske. Först tänkte jag att Sam och Rai skulle göra sin film runt Kjell, alltså spela in filmen med han i huvudrollen utan att han vet om det. Men då blev jag snabbt upplyst om att det är handlingen i Bowfinger (som jag hade sett, men glömt bort). Så då ändrade jag det till en kidnappning, som ju iofs aldrig lyckas.

 

Lite strumpor kommer garanterat att vara med, hur mycket är en annan femma. =)

 

 

Jag gillar itne slutet, ett misslyckande skulle sitta finare

 

Jo, det var tanken först, men det kändes inte rätt till slut. Men precis så sockersött som det ser ut i denna outline kommer det nog inte vara till slut, men typ. Plus att jag gillar lyckliga slut :)

Länk till kommentar
Share on other sites

... men då blev jag snabbt upplyst om att det är handlingen i Bowfinger ...

 

Vettu det var Bowfinger jag tänkte på, och det var ju som sagt ingen kidnappning i den. Nånstans kändes det besläktat ändå - "känd skådis dras ofrivilligt in i en filmproduktion". Men det är en helt annan grej med kidnappning, så kör på det! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bli hur kul som helst!

 

Det jag kände när jag läste outline var att man skulle ytterligare kunna förfina filmens hook/high-concept, samt hur huvudpersonerna eller deras omgivning förändras.

 

Skulle också säga att om kidnappningen är filmens hook, brukar denna vanligtvis integreras i hela handlingen, ända upp till filmens slutscener.

 

Vad gäller huvudpersonernas förändring, är väl Sam och Rai på något sätt större-än-livet/naturkrafter som inte markant förändras. Däremot skulle de kunna förändra de personer som kommer i kontakt med dem. Man skulle då tex kunna använda er kärna att de vill bli regissörer för att rädda Sverige från skitfilmer, och att de påverkar sin omgivning att också inse att detta behövs.

 

Kanske de istället skulle kunna kidnappa Peter Haber (eller någon annan klassisk 'konstapel'), som först vägrar ha något med filmen att göra, men efterhand inser att Sam och Rai faktiskt har en poäng, ångrar alla sina år som Beck, och går i allra sista stund med på att spela in den viktiga huvdscenen så att Sam och Rai kan avsluta sin film. (Varefter Haber ändå ringer polisen, som stormar in på prisutdelningen :) ).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag blir lite osäker nu, om du har läst den senaste filen jag postat eller den äldre, men den äldre har jag ju raderat för ett tag sedan så det kan ju inte vara fallet? Hursomhelst, det LÅTER som du läst den förra =)

 

Men ok, jag svarar på dina tankar och utgår i från den senaste versionen.

 

Skulle också säga att om kidnappningen är filmens hook, brukar denna vanligtvis integreras i hela handlingen, ända upp till filmens slutscener.

 

Kidnappningen är bara en liten, liten del av filmen egentligen, ett litet sidomission för Malmsten. Den är egentligen med främst för att Malmsten ska utvecklas.

 

Vad gäller huvudpersonernas förändring, är väl Sam och Rai på något sätt större-än-livet/naturkrafter som inte markant förändras. Däremot skulle de kunna förändra de personer som kommer i kontakt med dem. Man skulle då tex kunna använda er kärna att de vill bli regissörer för att rädda Sverige från skitfilmer, och att de påverkar sin omgivning att också inse att detta behövs.

 

Håller med.

 

Kanske de istället skulle kunna kidnappa Peter Haber (eller någon annan klassisk 'konstapel'), som först vägrar ha något med filmen att göra, men efterhand inser att Sam och Rai faktiskt har en poäng, ångrar alla sina år som Beck, och går i allra sista stund med på att spela in den viktiga huvdscenen så att Sam och Rai kan avsluta sin film. (Varefter Haber ändå ringer polisen, som stormar in på prisutdelningen :) ).

 

Hehe, kul tanke =) Men som sagt, kidnappningen ska inte vara en så stor del och ingen kändis kidnappas ju ens i slutändan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, läste den senare versionen, så problemet var nog snarare att jag var en aning otydlig. I vanlig ordning.

 

Min tanke var egentligen bara att filmens hook/high-concept skulle kunna utvecklas (exempelvis genom att föra in en kidnappning). Och också i högre grad kopplas till de förändringar som sker. Resten var bara förslag på en alternativ struktur till hur detta skulle kunna göras.

 

(Med andra ord, istället för att skriva 'Skulle också säga att om kidnappningen är filmens hook...', borde jag skrivit 'Om ni valde att göra kidnappningen till filmens hook...'

 

Damn min språkförmåga. :) )

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...