Gå till innehåll

Falangstär. Giftig parfym av apelsinblommor


georgep

Recommended Posts

Hej,

 

Jag postar en synopsis (2 A4-sidor) skapat efter en novell jag har skrivit. Både jag och några läsare och kritiker var nöjda med novellen. Jag kunde inte släppa idén och för att kunna vara kvar i berättelsen kände jag att försöka skriva ett manus.

Jag är medveten att jag inte följer så noggrant formatreglerna.

Era synpunkter, speciellt kritiker, eventuella förslag, kan hjälpa mig revidera den och så småningom börja skriva ett manus.

 

För dem som inte orkar läsa separat pdf-dokument lägger jag in texten till synopsis här nedan.

 

Tack på förhand.

 

George

 

------------------

 

Falangstär. Giftig parfym av apelsinblommor

Synopsis

 

Premiss. Det finns ingen mening med livet. Det är bara vi som genom våra glada och ledsna

upptäckter bygger den.

Filmen börjar med bilder på protagonisten Mr. Grig Setraki, schweizisk ingenjör, hjärnforskare och

uppfinnare. Han har tillbringat två jobbiga veckor i sin arbetsresidens i Pitesti-Rumänien där han

var för affärer. Mr. Grig är en mycket pedant man som aldrig visar känslor. Efter två svåra veckor i

Rumänien med stor heta dag och natt vaknar han trött tidigt på morgonen.

Mr. Grig och sin assistent Miss P dricker kaffe på altanen och njuter av de få minuter innan hettan

har inte hunnit lägga sig. 28 grader i skuggan känns nu som svalka. Grig bestämmer sig plötsligt att

avvika från sin noggranna planering köra bil till en badort, Balchik, 50 mil bort på bulgariska sidan.

På några minuter samlar han en handfull kläder i en snygg reseväska.

Han börjar sin resa i sin röda Citroen. In i bilen ser de hektiska bilderna av livet på vägarna i

Rumänien så som de betraktas i en tidtunnel. Bilen rullar genom Rumäniens vägar medan Grig

betraktar flaschbilder av ett livligt liv.

På vägen mot södra Rumänien tittar han uttråkad på den stora gråa tråkiga Rumänska Slätten.

På sidan vägen dyker upp en stor, märklig reklamskylt som erbjuder ett besök i en genuint by

Sfrijeni där man för bara 49€ får tillbringa en hel dag mellan bönder och deras herrar, greveparet

Sfrijeanu i en miljö som ser ut som för 400 år sedan. Uttråkad tar han chansen att se vad det handlar

om.

Mr. Grig hamnar i byn Sfrijeni som visar sig skapat av på 90-talet av en före detta Säkerhetspolis,

nu affärsman. Han möter riktiga bönder som pratar ett försvunnen rumänska och får tillbringa en

timme i parets Slott. Grig småpratar med paret.

Greve Sfrijeanu är en otuktad och arrogant man i över 50-år som bär en påhittad militär uniform.

Mr Grig möter sin frun, grevinna Estella. Hon är tyst och visar en diskret elegans. Det är svårt att

läsa ut hennes ålder. På hennes ansikte märks knappast en lätt brist på symmetri. Hon utstrålar en

charm som är svår att förklaras. Man märker att Greven föraktar henne för hennes fina maner och

missar inget tillfälla få henne skämmas genom att han spelar pajas.

Mr Grig hamnar Grig i en dispyt med Sfrijeanu, när Grig påpekar några brister han sett i landet,

vilket gör Sfrijeanu rabiat och kallar honom för landsförräddare.

Bråket uplöses när Grevinnan Estella visar Grig hennes fabrik av parfymer från apelsinblommor.

Sedan blir han inbjuden att besöka byn och äta på byns krog. Greveparets assistent, Galne Gheorghe

visar honom runt. Galne Gheorghe ser ut som en hippie visar sig vara guru, präst och domare i byn.

Väl i byn, som ligger i en skog av gamla ekar, samtalar Mr Grig med byborna. Det visar sig att

ingenting är äkta i byn. Underjordshyddorna som som de 30 familjerna bor i är byggda i mitten av

90-talet med stulna material. Ekarna var planterade och byborna är före detta stadsbor som blivit

frestade av ett avtal av Greve Sfrijeanu. Mot en livslön fick de lära sig leva och agera bönder för

turisterna. Inflationen i Rumänien slog till och deras löner var nu värda ”en flaska Coca Cola”.

”Bönderna” är fångar i byn men Greve Sfrijeanu såg till att de har tak över huvudet och mat från

egen skörd.

Kl 5 prick blir Grig utlovad att assistera en riktig rättegång i byns torg. Domare är Galne Gheorghe

som skall döma en familjtvist där mannen har blivit förförd av en yngre kvinna, enligt mannens fru

och dotter, en ”hora”. I sin tur tycker den unga kvinnan att de andra två kvinnor är de riktiga

hororna. Båda vill ha mannen, farbror Bolovan, tillbaka.

Rättegången håls under barhimmel på byns torg. Hela byn och greveparet är med. Gheorghe utropar

domen, som lyder att kvinnorna är alla ”horor” av olika slag så som de själva önskade och döms att

hjälpa varandra. Märkligt nog accepterar kvinnorna och lugnar sig direkt.

En stor fest med mat och dans börjar just när kvällen kommer. Greveparet, Galne Gheorghe och Mr.

Grig assisterar från en loge.

Som en hyllning för höga gästen, börjar lilla folkbandet spela en vals. Mr Grig samlar mod och

bjuder Estella. Han dansar klumpig. Mr Grig och Estella pratar strunt på flera språk. Hans ställning

är korrekt och distant men han frågar henne om parfymen han känner är av egen produktion från

apelsinblommor. Han träffar av en slump hennes arm och märker att den känns fräsch under hettan.

Han tänker själv att den kvinnan som är så diskret och tillbakadragen har en mystiskt förmåga att

framkalla en längtan till alla som möter henne. Troligen beror detta på nästan osynliga ojämnheter i

hennes ansikte, är hans slutsats.

Medan dansen fortsätter möter Mr Grig grevens grymma blick. Mr Grig får en ångestreaktion, ber

om ursäkt och sticker i sin röda bil till badorten. Han åker en liten sliten fäja över bulgariska

gränsen mitt på natten och fortsätter köra i mot badorten.

Innan dagen gryr ser man honom liggande i bilen med ögonen öppna. Han ser trött ut. En åsna och

en get närmar sig hans ansikte. Han vaknar trött och chockad och det tar en stund han förstår var

han är. Han är framme på bergen framför lilla badorten Balchik. Han känner av doften av torr äng

och från appelsinblommor. Upp på himmelen ser han blinkande en kod.

Mr. Grig tillbringar en hel vecka hängande på stranden framför Hotell Oazis. Han ser ut inte kunna

återhämta sig. På slutet av veckan kommer han i kontakt via e-mail med Galne Gheorghe. Han

berättar att Grevinna Estella har fått en konstig stråke och ligger helt förlammad. Läkarna kunde

inte hitta något fel i kroppen och skickade henne som ”frisk” hemma.

Gheorghe berättar att Greven blev arg på händelsen då han sysslade med med formaliteter att

förklara byn som autonomt område. Gheorghe får order att vara grevinnans assistent dag och natt.

Han klär av och på henne och håller sällskap. Gheorghe kommet på ett sätt att läsa av hennes

ögonblinkningar till meddelanden. Det första han tyder från henne är ”Ta mig härifrån”. Blygsam

och rädd visar han lappen till Greven Sfrijeanu.

Sfrijeanu sliter lappen i bitar framför Estella:s och Gheorghe:s och och utbrister uttråkad och arg

”Man kan inte få allt i livet”.

falanster_synopsis_03.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...