Jump to content

georgep

Members
  • Posts

    16
  • Joined

Personlig information

  • City
    Stockholm

Filmskapande

  • Influences
    L' année dernière à Marienbad

georgep's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. @Smörgåsmannen Wow! Mycket intressanta nyttiga betraktelser, varningar mm, alltså så mycket på bara några rader.
  2. Hej, Jag är nyfiken på andras erfarenheter och "tumregler" om hur lång (t ex i sekunder) en tagning får vara samt ett försök på grov klassificering. Jag förstår att olika längder förekommer, men finns det mera tydliga situationer när man "måste" hålla sig vid en viss längd? Personligen finner jag en utmaning i att ha längre och betydelsefulla tagningar utan att tråka ut. Fast jag har inte filmat, bara förbereder mig :-)
  3. Tack, du har säkert rätt. De måste varit "tramp" och att inte hann justera volymerna mot dialogerna. Själva dialogerna kommer nog från andra mikrofoner så det är osannolikt att omgivande ljud kommer in med så pass hög volym.
  4. Hej, Jag var på en demovisning av en film (ingen amatörfilm, utan en svensk långfilm). De förklarade från början att ljudtagningen inte är färdigt editerat. Detta kunde jag konstatera: När skådespelarna rörde på sig både inom- och utomhus, förutom deras dialoger som (i mina öron) lätt ganska tydligt (dock med lite starka "ph" och andra konsonanter). Bakgrundljud som t ex bestick på tallrik, slagna dörrar etc var dock en nivå över dialogerna. Intressant exempel var personagernas steg när de går ca 10 m bort från kameran. Stegen låter starkare än om man betraktar sina egna steg (dvs på mycket kort avstånd). Min delförklaring var att det var bra (känsliga) mikrofoner som användes. Frågan är hur med utgångspunkt från ett sådant material kan det slutgiltiga ljudet editeras så att balansen blir rätt? Är de överhuvudtaget möjligt? Säkert en dum nybörjarfråga, men man kan lära sig en del från svaren.
  5. Tack, Tolin! Det var kloka synpunkter så man slipper göra samma misstag.
  6. Hej, Som plan B, ifall ljudtagningen inte uppnår förväntat resultat (tekniskt sett), funderar jag på att låta skådespelarna (ett par eller tre amatörer) läsa dialogerna i eftersynk. Det är ganska korta snuttar dialog, kanske 5 minuter totalt. Är det värt att tänka satsa på sådant, dvs kan man uppnå ett acceptabelt resultat så att skådespel och dialog inte är synligt störande? Min fråga vänder sig i första hand till de som har provat. Tack!
  7. Tack för ett mycket värt tips! Angående kameraval har jag en dum fråga. XA-10 låter som ett utmärkt val om man kollar tester och prestanda. Om man vill prova scentagning och montage med 2 kameror, så undrar jag vad du tycker om att använda som andra kamera en sony x100 iii. Det är kanske inte "snygt". x1000 iii är ju en Digitala kompaktkamera. Den kan filma 1920x1080p pixlar / 60 fps. Point and Shoot Camera - Best Digital Compact Camera - RX100M3/B - Sony US Anledningen för min del (och kanske andra skulle tycka likadant) är att jag inte investerar i två videokameror (svårt att motivera sådant hemma :-) ) utan i en extrakamera som kan användas för foto i olika sammanhang. Tack!
  8. Hej, För att "prova hemma" olika idéer för filmning utan att lägga ner för mycket pengar men ändå bibehålla tillräcklig funktion och prestanda har jag tänkt mig specificera och välja några fabrikat. Tanken är inte att skapa en perfekt demo att presentera utåt utan att simulera intressanta angreppssätt var för sig utan att bli alldeles för frustrerad av tekniken. T ex. att GoPro kan anses kul men, i min mening, hopplös pga fisheye bilden den ger. Kommentera gärna. Vad är det som är viktig som prestanda och funktion. Vad är det kan utesluta eller prioritera lägre. T ex 4K eller fps, möjlighet att välja anamorfisk objektiv mm. Minimal kringutrustning typ steady, belysning, skärm? Kanske en videoredigering programvara? Jag utgår från en budget upp till 30000 kr men även detta kan diskuteras. Dvs "skolkamera", samma tanke som "skolflygplan". Tack!
  9. Hej, Tack för testen av Film City riggen! För en oinsatt som jag, som ändå är intresserad att göra en anskaffningslista, sammafattningsvis, blir riggen godkänd? Viktiga nackdelar och begränsningar? Tack!
  10. Hej, Jag postar en synopsis (2 A4-sidor) skapat efter en novell jag har skrivit. Både jag och några läsare och kritiker var nöjda med novellen. Jag kunde inte släppa idén och för att kunna vara kvar i berättelsen kände jag att försöka skriva ett manus. Jag är medveten att jag inte följer så noggrant formatreglerna. Era synpunkter, speciellt kritiker, eventuella förslag, kan hjälpa mig revidera den och så småningom börja skriva ett manus. För dem som inte orkar läsa separat pdf-dokument lägger jag in texten till synopsis här nedan. Tack på förhand. George ------------------ Falangstär. Giftig parfym av apelsinblommor Synopsis Premiss. Det finns ingen mening med livet. Det är bara vi som genom våra glada och ledsna upptäckter bygger den. Filmen börjar med bilder på protagonisten Mr. Grig Setraki, schweizisk ingenjör, hjärnforskare och uppfinnare. Han har tillbringat två jobbiga veckor i sin arbetsresidens i Pitesti-Rumänien där han var för affärer. Mr. Grig är en mycket pedant man som aldrig visar känslor. Efter två svåra veckor i Rumänien med stor heta dag och natt vaknar han trött tidigt på morgonen. Mr. Grig och sin assistent Miss P dricker kaffe på altanen och njuter av de få minuter innan hettan har inte hunnit lägga sig. 28 grader i skuggan känns nu som svalka. Grig bestämmer sig plötsligt att avvika från sin noggranna planering köra bil till en badort, Balchik, 50 mil bort på bulgariska sidan. På några minuter samlar han en handfull kläder i en snygg reseväska. Han börjar sin resa i sin röda Citroen. In i bilen ser de hektiska bilderna av livet på vägarna i Rumänien så som de betraktas i en tidtunnel. Bilen rullar genom Rumäniens vägar medan Grig betraktar flaschbilder av ett livligt liv. På vägen mot södra Rumänien tittar han uttråkad på den stora gråa tråkiga Rumänska Slätten. På sidan vägen dyker upp en stor, märklig reklamskylt som erbjuder ett besök i en genuint by Sfrijeni där man för bara 49€ får tillbringa en hel dag mellan bönder och deras herrar, greveparet Sfrijeanu i en miljö som ser ut som för 400 år sedan. Uttråkad tar han chansen att se vad det handlar om. Mr. Grig hamnar i byn Sfrijeni som visar sig skapat av på 90-talet av en före detta Säkerhetspolis, nu affärsman. Han möter riktiga bönder som pratar ett försvunnen rumänska och får tillbringa en timme i parets Slott. Grig småpratar med paret. Greve Sfrijeanu är en otuktad och arrogant man i över 50-år som bär en påhittad militär uniform. Mr Grig möter sin frun, grevinna Estella. Hon är tyst och visar en diskret elegans. Det är svårt att läsa ut hennes ålder. På hennes ansikte märks knappast en lätt brist på symmetri. Hon utstrålar en charm som är svår att förklaras. Man märker att Greven föraktar henne för hennes fina maner och missar inget tillfälla få henne skämmas genom att han spelar pajas. Mr Grig hamnar Grig i en dispyt med Sfrijeanu, när Grig påpekar några brister han sett i landet, vilket gör Sfrijeanu rabiat och kallar honom för landsförräddare. Bråket uplöses när Grevinnan Estella visar Grig hennes fabrik av parfymer från apelsinblommor. Sedan blir han inbjuden att besöka byn och äta på byns krog. Greveparets assistent, Galne Gheorghe visar honom runt. Galne Gheorghe ser ut som en hippie visar sig vara guru, präst och domare i byn. Väl i byn, som ligger i en skog av gamla ekar, samtalar Mr Grig med byborna. Det visar sig att ingenting är äkta i byn. Underjordshyddorna som som de 30 familjerna bor i är byggda i mitten av 90-talet med stulna material. Ekarna var planterade och byborna är före detta stadsbor som blivit frestade av ett avtal av Greve Sfrijeanu. Mot en livslön fick de lära sig leva och agera bönder för turisterna. Inflationen i Rumänien slog till och deras löner var nu värda ”en flaska Coca Cola”. ”Bönderna” är fångar i byn men Greve Sfrijeanu såg till att de har tak över huvudet och mat från egen skörd. Kl 5 prick blir Grig utlovad att assistera en riktig rättegång i byns torg. Domare är Galne Gheorghe som skall döma en familjtvist där mannen har blivit förförd av en yngre kvinna, enligt mannens fru och dotter, en ”hora”. I sin tur tycker den unga kvinnan att de andra två kvinnor är de riktiga hororna. Båda vill ha mannen, farbror Bolovan, tillbaka. Rättegången håls under barhimmel på byns torg. Hela byn och greveparet är med. Gheorghe utropar domen, som lyder att kvinnorna är alla ”horor” av olika slag så som de själva önskade och döms att hjälpa varandra. Märkligt nog accepterar kvinnorna och lugnar sig direkt. En stor fest med mat och dans börjar just när kvällen kommer. Greveparet, Galne Gheorghe och Mr. Grig assisterar från en loge. Som en hyllning för höga gästen, börjar lilla folkbandet spela en vals. Mr Grig samlar mod och bjuder Estella. Han dansar klumpig. Mr Grig och Estella pratar strunt på flera språk. Hans ställning är korrekt och distant men han frågar henne om parfymen han känner är av egen produktion från apelsinblommor. Han träffar av en slump hennes arm och märker att den känns fräsch under hettan. Han tänker själv att den kvinnan som är så diskret och tillbakadragen har en mystiskt förmåga att framkalla en längtan till alla som möter henne. Troligen beror detta på nästan osynliga ojämnheter i hennes ansikte, är hans slutsats. Medan dansen fortsätter möter Mr Grig grevens grymma blick. Mr Grig får en ångestreaktion, ber om ursäkt och sticker i sin röda bil till badorten. Han åker en liten sliten fäja över bulgariska gränsen mitt på natten och fortsätter köra i mot badorten. Innan dagen gryr ser man honom liggande i bilen med ögonen öppna. Han ser trött ut. En åsna och en get närmar sig hans ansikte. Han vaknar trött och chockad och det tar en stund han förstår var han är. Han är framme på bergen framför lilla badorten Balchik. Han känner av doften av torr äng och från appelsinblommor. Upp på himmelen ser han blinkande en kod. Mr. Grig tillbringar en hel vecka hängande på stranden framför Hotell Oazis. Han ser ut inte kunna återhämta sig. På slutet av veckan kommer han i kontakt via e-mail med Galne Gheorghe. Han berättar att Grevinna Estella har fått en konstig stråke och ligger helt förlammad. Läkarna kunde inte hitta något fel i kroppen och skickade henne som ”frisk” hemma. Gheorghe berättar att Greven blev arg på händelsen då han sysslade med med formaliteter att förklara byn som autonomt område. Gheorghe får order att vara grevinnans assistent dag och natt. Han klär av och på henne och håller sällskap. Gheorghe kommet på ett sätt att läsa av hennes ögonblinkningar till meddelanden. Det första han tyder från henne är ”Ta mig härifrån”. Blygsam och rädd visar han lappen till Greven Sfrijeanu. Sfrijeanu sliter lappen i bitar framför Estella:s och Gheorghe:s och och utbrister uttråkad och arg ”Man kan inte få allt i livet”. falanster_synopsis_03.pdf
  11. Hej, Jag sticker in en fråga. Skulle någon kunna rekommendera en handbok om flimproduktion på lagom detaljerad nivå? Något man kan både läsa igenom men också slå upp när man är ute efter att lösa en viss situation eller hitta ett bra tips. Tack! George
  12. Hej, Min fråga beror säkert på att jag inte läst igenom en hel kurs om att skriva manus. Hur som helst, jag såg att diskussionen förekommer och är nyfiken på några synpunkter. Ponera alltså att manusförfattaren har tänkt på ett budskap (i verkligheten en en bunt av sådana). Han förväntar sig att filmen i viss mån kommer att innehålla budskapet. Samtidigt säger teorin om manusskrivande att man skall enbart beskriva det som syns och hörs (jag utrycker det kortfattat). Jag förstår vitsen med detta och tänker inte ifrågasätta det. Min oklarhet kvarstår. Kommer/brukar medlemmar i filmteamet (regisor, fotograf mm) att vara intresserade om hur författaren hade tänkt även i den frågan? Hur brukar detta information överföras? Är det genom teammöten eller annat? Har manusförfattaren intresse att förmedla den eller blir författaren i princip avstängd efter att han har lämnat manuset? Har filmteamet redan allt information när det hade fått manus i hand? Tacksam för en kort beskrivning.
  13. Ja, sjukt bra exempel daac och bra komplettering (om bla dialog) MugshotPaparazzi. Jag tror jag redan får en massa idéer på problemet. Att visa att han känner doften i mörkret kan man lösa med en drömsekvens. En tidigare diskret replik förstärker informationen och förbereder publiken. Musiken skapar extra ledtrådar. Hellre flera diskreta genom att "använda alla sinnen som står till buds" än bara satsa på några få som är för starka. Förhoppningsvis underlättar den blandningen att publiken kopplar ihop det. Det är så jag uppfattar. Tack!
  14. Tack! Imponerande förslag. Du gör det att verka görbart! Du skapar en brygga mellan de två luktscenen mha musik. Själv måste jag fortsätta förfina en metod då i mitt fall/exempel möter jag en extra svårighet: mannen somnar i bilen någonstans på en öde plats. Han vaknar på natten och känner av lukten av apelsinblommor - det är mörkt ute alltså. Lukten är bryggan till kvinnan fast hon själv är inte med hans medvetande. Sittande i sin bil stirrar han dock utmattad från på den ända stjärnan kvar på himmeln mot nattens slut. P.S. Intressant att se om alla dessa placerade ledtrådar upplfyler sina roll men inte sticker ut. Det får inte vara parfymreklam :-)
×
×
  • Create New...