Jump to content

georgep

Members
  • Content Count

    16
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  • City
    Stockholm

Filmskapande

  • Influences
    L' année dernière à Marienbad
  1. @Smörgåsmannen Wow! Mycket intressanta nyttiga betraktelser, varningar mm, alltså så mycket på bara några rader.
  2. Hej, Jag är nyfiken på andras erfarenheter och "tumregler" om hur lång (t ex i sekunder) en tagning får vara samt ett försök på grov klassificering. Jag förstår att olika längder förekommer, men finns det mera tydliga situationer när man "måste" hålla sig vid en viss längd? Personligen finner jag en utmaning i att ha längre och betydelsefulla tagningar utan att tråka ut. Fast jag har inte filmat, bara förbereder mig :-)
  3. Tack, du har säkert rätt. De måste varit "tramp" och att inte hann justera volymerna mot dialogerna. Själva dialogerna kommer nog från andra mikrofoner så det är osannolikt att omgivande ljud kommer in med så pass hög volym.
  4. Hej, Jag var på en demovisning av en film (ingen amatörfilm, utan en svensk långfilm). De förklarade från början att ljudtagningen inte är färdigt editerat. Detta kunde jag konstatera: När skådespelarna rörde på sig både inom- och utomhus, förutom deras dialoger som (i mina öron) lätt ganska tydligt (dock med lite starka "ph" och andra konsonanter). Bakgrundljud som t ex bestick på tallrik, slagna dörrar etc var dock en nivå över dialogerna. Intressant exempel var personagernas steg när de går ca 10 m bort från kameran. Stegen låter starkare än om man betraktar sina egna steg (dvs på m
  5. Tack, Tolin! Det var kloka synpunkter så man slipper göra samma misstag.
  6. Hej, Som plan B, ifall ljudtagningen inte uppnår förväntat resultat (tekniskt sett), funderar jag på att låta skådespelarna (ett par eller tre amatörer) läsa dialogerna i eftersynk. Det är ganska korta snuttar dialog, kanske 5 minuter totalt. Är det värt att tänka satsa på sådant, dvs kan man uppnå ett acceptabelt resultat så att skådespel och dialog inte är synligt störande? Min fråga vänder sig i första hand till de som har provat. Tack!
  7. Tack för ett mycket värt tips! Angående kameraval har jag en dum fråga. XA-10 låter som ett utmärkt val om man kollar tester och prestanda. Om man vill prova scentagning och montage med 2 kameror, så undrar jag vad du tycker om att använda som andra kamera en sony x100 iii. Det är kanske inte "snygt". x1000 iii är ju en Digitala kompaktkamera. Den kan filma 1920x1080p pixlar / 60 fps. Point and Shoot Camera - Best Digital Compact Camera - RX100M3/B - Sony US Anledningen för min del (och kanske andra skulle tycka likadant) är att jag inte investerar i två videokameror (svårt att mo
  8. Hej, För att "prova hemma" olika idéer för filmning utan att lägga ner för mycket pengar men ändå bibehålla tillräcklig funktion och prestanda har jag tänkt mig specificera och välja några fabrikat. Tanken är inte att skapa en perfekt demo att presentera utåt utan att simulera intressanta angreppssätt var för sig utan att bli alldeles för frustrerad av tekniken. T ex. att GoPro kan anses kul men, i min mening, hopplös pga fisheye bilden den ger. Kommentera gärna. Vad är det som är viktig som prestanda och funktion. Vad är det kan utesluta eller prioritera lägre. T ex 4K eller fps, möj
  9. Hej, Tack för testen av Film City riggen! För en oinsatt som jag, som ändå är intresserad att göra en anskaffningslista, sammafattningsvis, blir riggen godkänd? Viktiga nackdelar och begränsningar? Tack!
  10. Hej, Jag postar en synopsis (2 A4-sidor) skapat efter en novell jag har skrivit. Både jag och några läsare och kritiker var nöjda med novellen. Jag kunde inte släppa idén och för att kunna vara kvar i berättelsen kände jag att försöka skriva ett manus. Jag är medveten att jag inte följer så noggrant formatreglerna. Era synpunkter, speciellt kritiker, eventuella förslag, kan hjälpa mig revidera den och så småningom börja skriva ett manus. För dem som inte orkar läsa separat pdf-dokument lägger jag in texten till synopsis här nedan. Tack på förhand. George ------------------
  11. Hej, Jag sticker in en fråga. Skulle någon kunna rekommendera en handbok om flimproduktion på lagom detaljerad nivå? Något man kan både läsa igenom men också slå upp när man är ute efter att lösa en viss situation eller hitta ett bra tips. Tack! George
  12. Hej, Min fråga beror säkert på att jag inte läst igenom en hel kurs om att skriva manus. Hur som helst, jag såg att diskussionen förekommer och är nyfiken på några synpunkter. Ponera alltså att manusförfattaren har tänkt på ett budskap (i verkligheten en en bunt av sådana). Han förväntar sig att filmen i viss mån kommer att innehålla budskapet. Samtidigt säger teorin om manusskrivande att man skall enbart beskriva det som syns och hörs (jag utrycker det kortfattat). Jag förstår vitsen med detta och tänker inte ifrågasätta det. Min oklarhet kvarstår. Kommer/brukar medlemmar i filmte
  13. Ja, sjukt bra exempel daac och bra komplettering (om bla dialog) MugshotPaparazzi. Jag tror jag redan får en massa idéer på problemet. Att visa att han känner doften i mörkret kan man lösa med en drömsekvens. En tidigare diskret replik förstärker informationen och förbereder publiken. Musiken skapar extra ledtrådar. Hellre flera diskreta genom att "använda alla sinnen som står till buds" än bara satsa på några få som är för starka. Förhoppningsvis underlättar den blandningen att publiken kopplar ihop det. Det är så jag uppfattar. Tack!
  14. Tack! Imponerande förslag. Du gör det att verka görbart! Du skapar en brygga mellan de två luktscenen mha musik. Själv måste jag fortsätta förfina en metod då i mitt fall/exempel möter jag en extra svårighet: mannen somnar i bilen någonstans på en öde plats. Han vaknar på natten och känner av lukten av apelsinblommor - det är mörkt ute alltså. Lukten är bryggan till kvinnan fast hon själv är inte med hans medvetande. Sittande i sin bil stirrar han dock utmattad från på den ända stjärnan kvar på himmeln mot nattens slut. P.S. Intressant att se om alla dessa placerade ledtrådar upplfyler s
×
×
  • Create New...