georgep Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Hej, Jag undrar vad andra tycker om att förmedla att en personage känner en viss lukt eller känsel. Det är klart för mig att den typen av information inte kan skapas i film. Men jag är ändå nyfiken om fusk eller omvägar till det. Exempel Jag har skrivit ett litterärt stycke som jag funderar på skriva om till filmmanus. Reglerna för filmmanus är kända. I stycket finns det ett moment då ett par dansar. Mannen känner av lukten av apelsinblomma och även berör hennes arm som känns frisk trots hettan i rummet. Senare, ligger han i ensam någonstans i naturen och även då känner han en lukt av apelsinblommor. Skall man låta bli all den här information när man skriver manus? Ett sätt att lösa detta vore att låta någon berätta, fast den lösningen känns lite tråkigt och konstlad. Jag skulle helst undvika den. Tack för kommentarer för en ganska dum fråga! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daac Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Klart det kan beskrivas, men det kan vara knepigt ibland (och därför älskar vi utmaningen!), så jag hade övervägt att undvika om det inte tillför handlingen något speciellt. I mitt exempel kryddar jag med lite audio; det gäller att använda alla sinnen som står till buds ;-) INT. DANSSTUDIO - DAG Ett par dansar till SENSUELL TANGOMUSIK. De är helt ensamma i den skumt belysna lokalen. Ansiktsuttrycken är strama, men i deras blickar och rörelser finns det åtrå. Av döma av fuktigt åtsittande kläder och svettpärlor i ansiktena har de hållit på ett tag. Mannen spinner kvinnan mot sig i en snabbt omfamnade rörelse. Hon spricker oväntat upp i ett leende som han inte ser. Han sluter ögonen och böjer ner huvudet mot hennes nacke. Näsvingarna vidgas när han tar ett djupt andetag. Mmmmm, det luktar så gott! EXT. APELSINLUND - DAG [DRÖMSEKVENS] Rader av stora, lummiga apelsinträd i full blom. Mörkgröna blad, vita blommor och frukter i orange. Precis intill trädet står mannen och kvinnan omfamnade i exakt samma kläder och position som på dansgolvet i studion. Kvinnans hår fladdrar till av en bris. Utan att öppna ögonen lyfter mannen på huvudet igen. Han öppnar ögonen -- SLUT DRÖMSEKVENS INT. DANSSTUDIO - DAG [TILLBAKA I NUTID] Kvinnan ser på mannen och smeker hans kind. Hon rullar sakta ur sig omfamningen. Hans hand glider över hennes arm. När hon är helt utrullad möts deras blickar igen, perfekt tajmat när tangolåten tar slut. (...) EXT. APELSINLUND - DAG Mannen sitter lutad mot en trädstam, begrundad i tankar. Ett VITT BLAD singlar ner och landar på hans kind. Han tittar upp. APELSINTRÄDET är fullt av vita blommor, orange frukt och gröna blad. Den SENSUELLA TANGOMUSIKEN med sin ryckigt pulserande takt och vemodiga dragspel hörs genom brisen. Mannen drar in ett djup andetag och sluter ögonen. Han ler. (...) (OBS: långdraget exempel.) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
georgep Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Tack! Imponerande förslag. Du gör det att verka görbart! Du skapar en brygga mellan de två luktscenen mha musik. Själv måste jag fortsätta förfina en metod då i mitt fall/exempel möter jag en extra svårighet: mannen somnar i bilen någonstans på en öde plats. Han vaknar på natten och känner av lukten av apelsinblommor - det är mörkt ute alltså. Lukten är bryggan till kvinnan fast hon själv är inte med hans medvetande. Sittande i sin bil stirrar han dock utmattad från på den ända stjärnan kvar på himmeln mot nattens slut. P.S. Intressant att se om alla dessa placerade ledtrådar upplfyler sina roll men inte sticker ut. Det får inte vara parfymreklam :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MugshotPaparazzi Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Sjukt bra exempel av daac. Har egentligen inget att tillföra, förutom att det möjligen går att plantera en LJUDEFFEKT/MELODI i samband med apelsindoften tidigare i filmen, och låta det ljudet återkomma i den här scenen, då kopplar vi som publik eventuellt ihop det. Ex. Han känner doften (cue. audio) Replik: "mm, apelsin" (FFW) senare i filmen, samma audio, en bild på mannen som vidgar näsborrarna/blundar. Kan funka, givetvis med en mer subtil dialog för att presentera ljudet/doften. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
georgep Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Sjukt bra exempel av daac. Har egentligen inget att tillföra, förutom att det möjligen går att plantera en LJUDEFFEKT/MELODI i samband med apelsindoften tidigare i filmen, och låta det ljudet återkomma i den här scenen, då kopplar vi som publik eventuellt ihop det. Ex. Han känner doften (cue. audio) Replik: "mm, apelsin" (FFW) senare i filmen, samma audio, en bild på mannen som vidgar näsborrarna/blundar. Kan funka, givetvis med en mer subtil dialog för att presentera ljudet/doften. Ja, sjukt bra exempel daac och bra komplettering (om bla dialog) MugshotPaparazzi. Jag tror jag redan får en massa idéer på problemet. Att visa att han känner doften i mörkret kan man lösa med en drömsekvens. En tidigare diskret replik förstärker informationen och förbereder publiken. Musiken skapar extra ledtrådar. Hellre flera diskreta genom att "använda alla sinnen som står till buds" än bara satsa på några få som är för starka. Förhoppningsvis underlättar den blandningen att publiken kopplar ihop det. Det är så jag uppfattar. Tack! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.