Jump to content

swip

Members
  • Content Count

    22
  • Joined

Community Reputation

10 Good
  1. Vad är det för information du är ute efter? Osäker på om alla är signade och klara men A-funktioner lär vara typ klart skulle jag gissa. Fredrik Wikström sitter på alla svar =)
  2. Haha! I see what you did there =) Mycket nöje!
  3. Fan va nice! Det är bara att tuta och köra! Ett råd är att vara lite försiktig med nya idéer som inte är applicerbara på det du skriver på just nu. Det är jävligt svårt att skilja på en sjukt bra idé och nyhetens behag Ge det ett par dagar och låt det marinera lite. Då brukar nyhetsvärdet släppa och det blir lättare att avgöra. Om du fortfarande känner likadant om en vecka, så är det bara att sätta sig ner och dra igång omskrivningen. Igen, Lycka till och hojta om du har fler frågor eller funderingar!
  4. My pleasure! Jag är glad att det drog igång lite tankar Gissa hur många gånger jag själv har gjort det misstaget ;) Min metod är i relativt plastisk fortfarande men det jag har märkt är att ju senare i processen jag sätter mig och skriver manus, desto bättre. Dessutom går det jävligt fort att få ihop en första draft om synopsis, sen storylinen sitter som en smäck. Gött! Det finns många bra böcker som fokuserar mer på story som jag skulle rekommendera. Typ Inside story av Dara marks Story av Peter Mckee Och min personliga favorit: The anatomy of story. Ja, att skri
  5. Hej! Oj, den listan kan göra väldigt lång. läs. VÄLDIGT. Du kan börja här: https://www.voodoofilm.org/ordlista/a Hojta till om du har några frågor. Lycka till!
  6. Tja! Kul läsning! Min första och viktigaste fråga är: Vad är din intention? (Vad är det för typ av historia du vill berätta?) I läsningen upplever jag att det finns en ambition att skriva ett längre format än vad orginalidén kanske gav dig rent initialt, och därför har fler plotlinjer tillkommit för att tidsmässigt nå upp till ett långfilmsformat. Är det det som har hänt i din process? Vad är ditt tematiska statement? Jag får en känsla av att det har något med frigörelse att göra. Kan det vara något i stil med "Frihet finns på andra sidan av ens rädslor" typ? OM det är en berättels
  7. Böckerna behandlar berättarteknik på ett djupare plan än en specifik aktstruktur och förklarar vilka element som är nödvändiga för att en berättelse ska vara enhetlig och gripande. Du gör såklart som du vill..
  8. Baserat på samtalet ni har, så skulle jag rekommendera att du läser lite böcker i ämnet. Härma är en bra början. Men om du vill utveckla ditt författande så behöver du skjuta till lite teori för att förstå varför en författare valt berätta vad i vilken ordning och tempo osv. Lite som att lära sig spela ett instrument.. Det går bra att lära sig spela gura på gehör, och man kan säkert skriva en låt eller två efter ett tag. Men för att nå nästa nivå så behöver man ofta lite musikteori. Här har du ett par böcker: The anatomy of story - John Truby Inside story - Dara Marks Just to get
  9. Ingen stress on my account =) Lycka till med allt! Jag finns här när det lättar upp lite och du fått ihop det.
  10. http://www.script-o-rama.com/snazzy/dircut.html https://www.bbc.co.uk/writersroom/scripts https://sfy.ru/ https://www.nyfa.edu/student-resources/10-great-websites-download-movie-scripts/ Boom! Svenska manus är det värre med eftersom producenter ogärna släpper ifrån sig manus..
  11. Har du kikat på Blake Snyders beat sheet?
  12. Då förstår jag tänket. Jag antog att du ville ha feedback från en yrkesverksam dramaturg som arbetar med att feedbacka på finansierade produktioner, och inser nu att du och jag har olika definition på kompetens. Då kan jag inte annat än att önska dig lycka till i jakten på den sortens samarbete, och hoppas att du hittar det du letar efter.
  13. Det låter som en plan! Posta här så feedbackar jag. PS Det kan vara nyttigt att också göra ett beat sheet om du inte redan gjort ett.. DS
×
×
  • Create New...