Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är ljussättningen på Pirelli i Melodifestivalen där hon blir i gråton/svart-vit bara ljussättning eller en bildbehnadlingseffekt?

Flera runt mig påstår att det är en live ljussättning som också publiken ser.

Men jag kan inte fatta hur man kan filtrera bort alla färger så det blir gråton.

Grått ljus är ju också vitt fast något mörkare och vitt ljus reflekterar ju alla kulörer.

Nån som vet?

Postad

Jag har inte sett melodifestivalen, men jag kan i allmänhet konstatera att nej, det finns inget "grått ljus" som gör att man blir svartvit. Det närmaste man kan komma är ett monokromatiskt ljus, t ex en helt "ren" gul färg, som gör att allt går i gula nyanser, vilket kan lura ögat att uppleva det som svartvitt. Jag har faktiskt haft chansen att vistas i ett rum som var monokromatiskt belyst (på en konstutställning i Lund för några år sedan), och där upplevde man faktiskt andra människor som svartvita.

/Jakob

Postad

Jag noterade också att hon såg helt svartvit ut (väldigt effektfullt) i första framträdandet i den svenska festivalen, men vid reprisen när hon vann så var effekten borta. Ljussättning eller mixertrix?

Postad
Jag har inte sett melodifestivalen, men jag kan i allmänhet konstatera att nej, det finns inget "grått ljus" som gör att man blir svartvit. Det närmaste man kan komma är ett monokromatiskt ljus, t ex en helt "ren" gul färg, som gör att allt går i gula nyanser, vilket kan lura ögat att uppleva det som svartvitt. Jag har faktiskt haft chansen att vistas i ett rum som var monokromatiskt belyst (på en konstutställning i Lund för några år sedan), och där upplevde man faktiskt andra människor som svartvita.

/Jakob

du är på rätt spår.

dom har en färg i bakgrunden och en i strålkastaren (låt oss säga blå för enkelhetens skull) och i datorn filtrerar dom så att allt blått blir svartvitt och woalla!

Postad

Det är helt klart ljuset. Såg henne uppträda nu i finalen och då var det blåa lampor bakom henne som lyste blått när hon var svartvit. Och hon var inte riktigt svart vit utan lite gul ljus brun, ungefär som sepia kan man säga.

Postad
... Det närmaste man kan komma är ett monokromatiskt ljus, t ex en helt "ren" gul färg, som gör att allt går i gula nyanser, vilket kan lura ögat att uppleva det som svartvitt...
Annars kan ni passa på att sortera en påse "Alhgrens bilar" efter färger medan ni åker genom tunneln på esingeleden (vad den nu heter?). Jag lovar, det är helt omöjligt.
  • 2 veckor senare...
Postad

Det bör vara en effekt, för alla flaggorna som folk viftade med när kameran åkte förbi var också svartvita, så var det i alla fall i Belgrad, hur de gjorde i Sverige vet jag inte för där var det inga stora flaggor i vägen......

• 3 veckor senare...
Postad

Om ni studerar färgerna på t ex armarna i publiken under första åkningen i introt i låten ser ni inga hudtoner, däremot blåa ballonger. Ljussättning nej, möjligtvis har man ljussatt med lite mer blått/"rent vitt" ljus för att enklare kunna frilägga Lottan som är "gulbrun". Dessutom har man sannolikt valt ett plagg med färger som förenklar det hela också. Skulle det vara problem med ögonfärgen slänger vi in linser för ändamålet! Kolla in klippet och detaljgranska (så gott det nu går på YT);

/Lasse

Postad

Så här går det till:

Hela scenen är ljussatt med blått och blåaktiga nyanser. Grafiken på LED-skärmarna går i blåa färger likaså.

På Charlotte sätter man ett spottat ljus i en betydligt varmare färgton, som dessutom är mycket starkare. Man spadar även av det blåa så att hon inte får blått ljus på sig. Hennes kläder går även de åt det varmare hållet även fast man inte ser det....

Sen så processar man bilden genom att behålla saturationen i det blåa spektrumet, men sänker saturationen i det röda...följden blir att Charlotte som är "röd" blir svartvit, och scenen som är "blå" lämnas i stort oförändrad. Då de sedan går över till färg på Charlotte så gör det det genom att samtidigt skruva upp saturationen på röda spektrumet och gå över på mer neutralt ljus på Charlotte, eftersom hon annars skulle se allt för röd ut.

För live-plubliken så såg nog Pirelli rätt så röd ut då hon gick ned för trappan, men efter introt så blev ljuset bra även för den...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...