Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag gör en artikelserie om filmutbildningar på uppdrag av Voodoofilm. Först ut är DI. Inför intervjun med en lärare och en elev på DI undrar jag om det är något Voodoofilms medlemmar själva vill veta. Och jag vill även gärna höra er uppfattning, föreställningar och kanske fördomar om DI.

Har du en fråga till en lärare eller student?

Har du hört något fruktansvärt om DI?

Har du hört något underbart?

Har du gått där och vill säga något om utbildningen eller om skolan?

Och så vidare...

/Fredrik

Postad

Har träffat folk som är lärare där. Inga nyskapare inom svensk film, snarare tvärt om. Är mera upptagna med sina egna skrivbord. Vad ska städerskan säja. Finns väl undantag, hoppas jag ;)

Avråder att gå DI-utbildning, om man inte vill se sej själv inmurad och styrd i denna betongelefant, som står still. Snurrar kanske ibland runt sin egen axel på Östermalm.

/nils

Postad
Har träffat folk som är lärare där. Inga nyskapare inom svensk film, snarare tvärt om. Är mera upptagna med sina egna skrivbord. Vad ska städerskan säja. Finns väl undantag, hoppas jag ;)

Avråder att gå DI-utbildning, om man inte vill se sej själv inmurad och styrd i denna betongelefant, som står still. Snurrar kanske ibland runt sin egen axel på Östermalm.

/nils

Tack för ditt svar Jernby.

Kan du berätta vad du menar med inmurad och styrd? Hur har du kommit fram till den slutsatsen?

/Fredrik

Postad

Av vad jag sett av deras elevfilmer kan jag säga att det var väldigt få jag orkade med att se hela. Ytliga och menigslösa, pretto på ett dåligt sätt. Har hört ungeför samma saker som jernby. Kan dock inte bekräfta att det stämmer.

Postad

Har personligen samma erfarenheter. Jag vet ingenting om själva skolan som så, och baserar det inte på egen upplevelse. Ration av pengar och antalet bra filmer som spottas ut ur den byggnaden är långt ifrån tillfredsställande. Senaste stjärnskottet var Roy Andersson, och det var ju ett tag sedan nu. Säkert en bra skola i grunden, dock känns det som den fastnat i gamla hjulspår, och hjulen spinner på högvarv men tyvärr kommer de ingen vart. Som sagt, lite väl kritiskt från en som egentligen aldrig satt sin fot i klassrummen.

Postad

Kan du berätta vad du menar med inmurad och styrd? Hur har du kommit fram till den slutsatsen?

Genom att ha träffat personer som jobbar där. Insåg att de simmade i samma syltburk insyltade med alla. Samma burk med lock som bara kan tas av om man spolar kallt vatten på.

Dramaten (Dramatiska teatern) har hela tiden locket avskruvat, högt i tak. Stor skillnad.

Tror DI har bra utbildning kring det tekniska.

Åldern och egotripp på DI-folk får mej att tänka på militärens instruktionsfilmer anno 1959.

Hur lätt som helst, slänga en plastkappa över huvet, slippa atombombens explosion. Ingen ifrågasätter.

/nils

Postad

Haha jernby langar metaforerna!

Hur som helst, om vi ska släppa det svallande snacket och konkretisera så känns det som om DI har stagnerat en del på grund av konservativ personal (?). DI har otroligt god budget och därmed otroligt bra utrustning. Jag har talat med en del kameraoperatörer som älskar DI, men även med en del regissörer som tycker skolan är rätt konservativ. Personligen så tycker jag att dom verkar ha en elit-inställning som inte fungerar för konst. Men som sagt, detta är en outsiders observationer och bör tas med en nypa salt. Jag bör dock tillägga att detta inte är som något testamente från den bittre DI-ansökaren som blev avslagen, jag har inte ens gått ut gymnasiet.

Postad

Japp, snygga metaforer måste jag säga.

Men det måste finnas fler som har antingen mastiga fördomar eller som vill försvara DI mot anklagelserna!

Postad
Haha jernby langar metaforerna!

Hur som helst, om vi ska släppa det svallande snacket och konkretisera så känns det som om DI har stagnerat en del på grund av konservativ personal (?). DI har otroligt god budget och därmed otroligt bra utrustning. Jag har talat med en del kameraoperatörer som älskar DI, men även med en del regissörer som tycker skolan är rätt konservativ. Personligen så tycker jag att dom verkar ha en elit-inställning som inte fungerar för konst. Men som sagt, detta är en outsiders observationer och bör tas med en nypa salt. Jag bör dock tillägga att detta inte är som något testamente från den bittre DI-ansökaren som blev avslagen, jag har inte ens gått ut gymnasiet.

Bra och konkret. Tack!

Postad

Kul att alla som starkt kommenterat DI negativt inte har varit insidan i byggnaden. Jag försvarar inte DI men säger att allting har, som kronan, två sidor. Har gått där på en kurs under 20 veckor och som alla skolor finns det bra och dåliga saker. Sen är ju det väldig olika till hur man upplevde. Jag har klasskamrater som inte tyckte om upplevelsen och sen har jag andra som vill tillbaka. Själv tyckte jag att jag fick ut det väldig mycket. Hade inga som helst anning om film innan kursen. Fick lära mig väldig mycket! tyckte om mest lärarna, ok...inte alla. Vissa var sjukt hjälpsamma och ännu idag hjälper till på olika sätt. De har grymt bra teknikavdelning och det var inga problem med hjälpen därifrån. Måste säga att man blev "lite" bortskämd efter kursens slut. Det är så mycket som erbjuds när man går på skolan att när man kommer ut så känner man sig väldig...ensam. Kanske är det just det. Att skolan är så koncentrerad på sina elever att många känner sig utanför. Att de som väljs är speciela och inte vi. Kan tänka mig att sådan irriterar en. tex kan jag kritisera att de har grym teknik men att under produktioner så hyrs det ut väldig mycket från tex bildmedia. En argument från skolan är att eleverna ska jobba med det senaste tekniken. Håller med! men man borde väl låta dessa "utdaterade" teknik skolan sparar i sina lokaler borde vara tillgängliga till andra utanför skolan. Ville bara dela med mig lite då diskussionen var lite åt ena hållet. En sak som jag ändå funderar ofta är att "många tycker" negativt om DI samtidig som det är lika många som söker ditt varje år. av erfarenhet kan jag säga att dessa "många" är ofta...inte alltid samma "många" som inte kommer in på skolan.

Ursäktar för mitt dåliga grammatik eller stavningar.

PS. Sen måste jag tilläga att...igen; Att allting handlar om hur du själv upplever saker o ting. Gå på skolan om du får chans. lär dig så mycket som du kan bara...teknik...behåll din "talang" som du är så rädd att skolan ska ta ifrån dig. träffa andra duktiga människor. Gå ut, och gör ditt sen. Saker o ting blir hur du gör det till. DS

Postad

Ja, vi alla var ju rätt snabba på att poängtera att ingen av oss gått där. Utan mest hört i andra hand. Jag tror säkert att du fick ut väldigt mycket av att gå en kurs där ifall du inte visst något om film innan. Erik, en av mina filmmentorer som har producerat/regisserat en MASSA film har en del att säga om DI. Han hoppade personligen av och gick sin egen väg för att han inte uppskattade sättet som lärarna undervisade på. Det bestod mycket av "Du ska inte..." och "Du får inte..". Detta var på 70-talet så det kan mycket väl ha ändrats drastiskt.

• 2 veckor senare...
Postad

Jag vet inte, han nämnde inte specifikt vad han menade. Men han tyckte undervisningen bestod mer av regler likt de tio budorden, "DU SKALL ICKE!!!!". Sen om det var tekniskt eller så framgick inte.

• 4 månader senare...
Postad
Ja, vi alla var ju rätt snabba på att poängtera att ingen av oss gått där. Utan mest hört i andra hand. Jag tror säkert att du fick ut väldigt mycket av att gå en kurs där ifall du inte visst något om film innan. Erik, en av mina filmmentorer som har producerat/regisserat en MASSA film har en del att säga om DI. Han hoppade personligen av och gick sin egen väg för att han inte uppskattade sättet som lärarna undervisade på. Det bestod mycket av "Du ska inte..." och "Du får inte..". Detta var på 70-talet så det kan mycket väl ha ändrats drastiskt.

Alltså jag tycker att det är ganska fördömande att basera sina åsikter på en källa som gick utbildningen för 25-30 år sen. Tro mig saker förändras. Finns inte en kotte kvar ifrån skolan efter så lång tid och de har flyttat ett flertal gånger plus att de säkerligen reviderat sina kursplaner en hel del under denna långa period.

Jag studerar sista terminen på di's filmproduktionsprogram.

Postad
Alltså jag tycker att det är ganska fördömande att basera sina åsikter på en källa som gick utbildningen för 25-30 år sen. Tro mig saker förändras. Finns inte en kotte kvar ifrån skolan efter så lång tid och de har flyttat ett flertal gånger plus att de säkerligen reviderat sina kursplaner en hel del under denna långa period.

Jag studerar sista terminen på di's filmproduktionsprogram.

Är det Joel? Det är Liban från Baskursen som undrar. Du minns väl mig?

• 3 veckor senare...
Postad

För att söka in krävs det grundlägande behörighet, gymnasiekompetens.

Men jag har hört om personer som kommit vidare på regilinjen efter att ha hoppat av gymnasiet. Hur ligger det till egentligen?

Postad

Självklart behöver du ha en viss grundläggande behörighet. Men vad jag tror är att det överskuggas av andra område. Om du har flera prisade kortfilmer, synbar talang och flera års erfarenhet av alls sorts branscher så tror jag att i deras ögon är du lika, om inte större, chans att komma in på skolan jämnfört med de som har fullständiga gymnasiebetyg.

• 1 månad senare...
Postad
Har personligen samma erfarenheter. Jag vet ingenting om själva skolan som så, och baserar det inte på egen upplevelse. Ration av pengar och antalet bra filmer som spottas ut ur den byggnaden är långt ifrån tillfredsställande. Senaste stjärnskottet var Roy Andersson, och det var ju ett tag sedan nu. Säkert en bra skola i grunden, dock känns det som den fastnat i gamla hjulspår, och hjulen spinner på högvarv men tyvärr kommer de ingen vart. Som sagt, lite väl kritiskt från en som egentligen aldrig satt sin fot i klassrummen.

Björn Runge har gått där, lite senare än Roy tror jag. Hans erfarenheter verkar bl a vara att sin talang fick han ta hand om på sidan av DI, läser just nu hans bok "Konsekvenser"...

• 1 månad senare...
Postad

Hej!

Mitt första inlägg här och hoppas att jag inte stör

Jag sökte till DI i vår men fick inslag direkt efter nyår :(

Det var märktlig att man får ett svar så fort trots att de skriver själva att man vänter på svaret under februari.

Jag läser spelutveckling på SU så det är inget fel med mina behörighet.

Jag har varit med en Hollywood film "Savior 1997" Denis Quide och Skarsgård (då började drömmen om filmregi)

Jag har gjort flera dekomentärafilmer som jag själv filmat och redigerat åt mindre föreningar.

Jag har gjort 2 filmer på 63min och 123min som var baserade på en teater.

Och har erfarenhet av filming och klippning minst 10 år

Vad var felet ? säkert mitt utländska namn.

Hur som helst, Jag tänkte söka till Filmskola till hösten, hört massa positiva åsikter om den.

MVH

Abbas

Postad
Hej!

Mitt första inlägg här och hoppas att jag inte stör

Jag sökte till DI i vår men fick inslag direkt efter nyår :(

Det var märktlig att man får ett svar så fort trots att de skriver själva att man vänter på svaret under februari.

Jag läser spelutveckling på SU så det är inget fel med mina behörighet.

Jag har varit med en Hollywood film "Savior 1997" Denis Quide och Skarsgård (då började drömmen om filmregi)

Jag har gjort flera dekomentärafilmer som jag själv filmat och redigerat åt mindre föreningar.

Jag har gjort 2 filmer på 63min och 123min som var baserade på en teater.

Och har erfarenhet av filming och klippning minst 10 år

Vad var felet ? säkert mitt utländska namn.

Hur som helst, Jag tänkte söka till Filmskola till hösten, hört massa positiva åsikter om den.

MVH

Abbas

Tror ditt utländska namn snarare var en fördel.

Men du ska ha klart för dig att DI får in väldigt mycket ansökningar och de som kommer in har ofta väldigt mycket och bra erfarenhet. tror du kan hitta ganska många här på forumet som gjort minst lika mycket film och media som dig men ändå inte har en sportslig att komma in på DI.

Eftersom att jag inte sett något du gjort är det svårt att uttala sig om hur vidare du är kompetent eller inte. det man ska ha i åtanke är att detta inte är en dussinskola som bara kollar om man har bra gymnasiebetyg utan utgallringen är extrem. 6 personer vartannat år får går där om jag inte har fel, så de kan ju vara kräsna.

om det är filmhögskolan i GBG du ska söka till istället så lycka till. i mina ögon står den skolan ganska lågt och är en riktigt flummig konstnärsutbildning snarare än en framtidsskola för film och nöje. men lycka till i alla fall!

• 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...