Gå till innehåll

Arv = Ny kamera!


Martin Öberg

Recommended Posts

Kameror sjunker i värde fortare än fort. Inget man som 16åring ska impulsköpa enligt mig.

 

Sen är en adapter inte vidare krånglig. Garanterat lättare än att ställa in via kamerans menyer. Jag hade köpt en adapter och en bra billig kamera som HV20/30. Inte vidare svårt att vrida på lite pottar på adaptern =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså jo jag har ju köpt upp mig till allt jag har under 3 år, myggor, bommar e.t.c. Ljudet blir asbra men som sagt det är bilden, jag vill ha bra ljud och bra bild nu...Och förövrigt så har jag en ny Mac dator med 16gb minne så den klarar nog av att redigera i HD.

 

Tonåringar är dumma, dom köper saker dom vill ha nu...Men sen så vill man ha något annat. Men jag har bestämt mig för att spendera 50.000, och som någon nämde en XM2 är väl inte så dumt eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

En bra fotograf kan få bra bild med nästan vilken kamera som helst...

 

/Jesper

Inte alltid...En bra fotograf kan inte ta en bild med bättre kvalité än en vanlig person med en systemkamera precis;)

 

Ja, men det blir väl så att jag köper en lite billigare kamera...Men den ska vara HD och ha inbyggda xlr uttag. Vilken vet jag inte, men XM2 verkar vara bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte alltid...En bra fotograf kan inte ta en bild med bättre kvalité än en vanlig person med en systemkamera precis;)

 

Ja, men det blir väl så att jag köper en lite billigare kamera...Men den ska vara HD och ha inbyggda xlr uttag. Vilken vet jag inte, men XM2 verkar vara bra.

 

JAg tror att det pld menade är att fotografen bedöms inte utefter vilken kamera han har. Utan hur han använder den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste fråga... har dina föräldrar verkligen godkänt kameraköp för 100-200k?

För som 16åring har du ingen rätt alls att bestämma över pengarna, så de kan du ju leta efter i 2år om de så önskar :)

 

Som 16 åring får du själv bestämma över egendom som du har fått genom en gåva eller testamente på villkor att du ska bestämma över denna egendom. Förmyndaren kan bara i vissa fall omhänderta sådan egendom

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på vad 200k ändå kan finansiera:

 

Typ 4 års (8 terminer) fulla studielån, en resa jorden runt eller möjligheten att jobba heltid med ett projekt 1-2 år utan att oroa sig över hyran. Eller du kanske har helt andra ekonomiska förutsättningar, men för "vanliga människor" innebär ett schysst liv oftast kravet att man har lite stålar. Har man inte det på banken så får man ta ett jobb, studielån eller leva på bidrag liksom. Du är 16 nu, men försök ha lite perspektiv.

 

Även om du brinner för filmskapandet så inser du säkert själv att inget egentligen motiverar ett såpass dyrt köp nu.

 

Men vafan, behöver du inte flippa burgare ett år efter gymnasiet, då spelar det ingen roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sött in högen på fonder lagom till sommaren (då borde börsen vända och fonder behöver du inte förvalta alltför aktivt) När du väl är klar med gymnasiet så kommer förhoppningsvis pengarna växt endel, välplacerat säkert en HEL del! Kanske kan du leva på avkastningen under studierna och sedan när du är redo för riktiga livet (;)) så har du gott om cash till en kamera du idag inte kan föreställa dig!

 

Jag har själv ett arv efter min far. Det enda jag tagit från det är för en Alp resa och för en sgpro (35mm adapter). Nu är jag inne på börsen så endel kommer investeras för att växa så jag kan plugga utan att behöva ta alltför stora lån.

 

Kom ihåg dock att börsen är riskfylld! Men troligtvis sjunker inte värdet på fonder/aktier lika illa som en ny dyr kamera. I alla fall inte i längden.

 

Lycka till och hoppas du gör ett bra val när du fått en sån chans i livet.

 

(Jag säger bara adapter på hv20, det blir vackert, tro mig!)

 

/JK

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan få riktigt mycket kamera för lite pengar om nöjer dig med SD-kvalitet, t ex någon halvprofessionell Sony eller Canon. Eller satsa 20-25k på en Sony A1 eller en bättre begagnad större HDV som den här:

http://www.blocket.se/vi/15217595.htm?ca=11_s&last=1

 

Om du inte satsar 100% på att bli filmfotograf eller hyra ut kameran så skulle jag inte lägga så mycket på en egen kamera. En utbildning som Stockholms Filmskola kostar ju en hel del och låter som en bra investering om du sparar det mesta av pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan jag vart lite nervös där, satt precis och läste igenom denna tråden som i mina ögon kändes smått vansinnig, skönt och se att du tog ditt förnuft till fånga och insåg vikten av en utbildning. Om du i framtiden gå en schysst utbildning så kan du låna kameror och allt annat där. Skippa även planerna på att bränna 50K på en dator, den idén är ju om något ännu galnare eftersom datorkraften i dagens datorer dubblas var artonde månad så 50.000 sek känns ju kanske lite overkill att lägga på nåt som är antikt om 5 år (jamen typ antikt... :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan jag vart lite nervös där, satt precis och läste igenom denna tråden som i mina ögon kändes smått vansinnig, skönt och se att du tog ditt förnuft till fånga och insåg vikten av en utbildning. Om du i framtiden gå en schysst utbildning så kan du låna kameror och allt annat där. Skippa även planerna på att bränna 50K på en dator, den idén är ju om något ännu galnare eftersom datorkraften i dagens datorer dubblas var artonde månad så 50.000 sek känns ju kanske lite overkill att lägga på nåt som är antikt om 5 år (jamen typ antikt... :).

Jo jag har bestämt mig. Jag har ju redan en PD-150, myggor, bommar etc så jag klarar mig. Sparar pengarna till efter gymnasiet och pluggar på en filmskola i Stockholm istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag har bestämt mig. Jag har ju redan en PD-150, myggor, bommar etc så jag klarar mig. Sparar pengarna till efter gymnasiet och pluggar på en filmskola i Stockholm istället.
Bra val! Du får nog mer roligt i längden med en tung utbildning än en tung kamera. ;)
Länk till kommentar
Share on other sites

Ett mycket bra val att välja studier, du kommer att tacka hela forumet som påverkat dig till ditt beslut en vacker dag!

 

Sen kan jag inte hålla med folk som resonerar att man skall vänta för det kommer bättre och snabbare datorer, bättre program, bättre kameror med bättre ljud och bild, för om alla skulle ha samma inställning skulle man aldrig kunna köpa något för det kommer alltid bättre och bättre saker eller så kom det ingenting eftersom dom inte blev av med "skiten" som tillverkas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...