Gå till innehåll

Arv = Ny kamera!


Martin Öberg

Recommended Posts

Hejsan, nu är det så att det kommer bli tider för ett arv snart. Och då ska jag få 200.000 rätt ner i fickan och mer senare förmodligen.

 

Så nu är det en perfekt chans att uppgradera från sin nuvarande PD-150. Jag tänkte satsa runt 100.000 på en videokamera och det finns många i den prisklassen...Men vilken ska man satsa på? Någon som har erfarenheter att dela?

 

Tacksam för svar:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad ska du filma?

Vem ska se filmen?

Hur ska du visa filmen?

 

Sen nar det e avklarat sa, du kanske kan kopa en bra kamera for 80-100k, typ HVX200, men sen behover man lagring o sa for dem, du kan ju kopa RED kameran, men optik, plus lagring gor den dyr. Vill man kora 720p pa den sa kan man ju o da blir ju projekt billigare, etc. Att kopa en dyr HDV-kamera ar ocksa problematiskt med att man da behover en bra dator, men det bor inte vara nagra problem nu med dual/quad cores...

 

Har sett lite filmer med en Canon XLH1, som verkar väldigt lovande. Tror det är en hd-version av xl1an om du har erfarenhet av en sådan. Runt 80 000 med objektiv på scandinavianphoto. Men finns förstås mycket att välja på i den prisklassen.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4281082

Den ar HDV, men man kan fa ut HD genom HD-SDI, men da blir det ju studiofilmande i princip. Ska man kopa det sa ar det for utbytbara optiken, annars blir G1:an bra om man vill ha "Jack Pack" (HD-SDI, time gen) eller A1:an om man inte vill ha HD-SDI...

 

Jag skulle dock ta Sonys EX1 istallet for Canon XL-H1.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snygg logga!

 

Tänkt på RED one något kanske? Fast den är väl lite för dyr kanske :/

 

Sen finns de ju Sonys PMW- EX1 som kör högupplöst HD på minneskort o de verkar ju tillhöra framtiden.

 

Jag är inte expert, rätta mig gärna om jag har fel...

 

ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är bara 16 så jag vet inte så mycket om vilka kameror som finns på marknaden.

 

Jag ska väl antagligen bara visa för polare och lägga ut på nätet, men i framtiden så kommer det att bli värre. Jag ska satsa stort och ja du vet.

 

Äger redan en HV20(hade) och en PD150 plus myggor, bom, manfrotto stativ e.t.c men jag vill ha mera!

 

Men HVX200 är det något eller är det bättre att köpa en XLH1 med tillbehör?

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste fråga... har dina föräldrar verkligen godkänt kameraköp för 100-200k?

För som 16åring har du ingen rätt alls att bestämma över pengarna, så de kan du ju leta efter i 2år om de så önskar :)

 

För detta är ju lite parodi att vilja slösa pengar så, enligt mig, omdömeslöst på en kamera.

 

Och innan någon hinner säga det, nej det är inte "avundsjuka" det är bra omdöme ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, ärligt talat så känns det som lite hybris. Jag vet att det är lockande att slänga bort alla pengar när man får sådan stor klumpsumma i din ålder (eller vafan vet jag, jag har aldrig fått en SÅ stor summa). Okej en kamera kanske inte är att slänga bort pengarna helt och hållet. Men det bästa är nog ifall du kör på din HV20 (en jäkligt bra kamera) + DOF-adapter, slänger lite pengar på prisvärda kurser och använder mycket pengar till sådant som kostar pengar utöver kameran i dina kommande filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni kanske har rätt om att det kanske bara en sak man gör i tonåren, men jag kan ju köpa en kamera för 50.000...Det är ju inte så överdrivet, då har jag ju 100.000 kvar till utbildningar och så (50.000 går till en Mac dator).

 

Vad skulle ni rekomendera i prisklassen 50.000?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni kanske har rätt om att det kanske bara en sak man gör i tonåren, men jag kan ju köpa en kamera för 50.000...Det är ju inte så överdrivet, då har jag ju 100.000 kvar till utbildningar och så (50.000 går till en Mac dator).

 

Vad skulle ni rekomendera i prisklassen 50.000?

För att jag vill ju ha en ny färsk kamera, vill inte vara en dönick och sätta in allt på banken...Kanske dör imorn, vem vet?
Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan också tänkta så här, vilket jag skulle gjort. Du kör på din HV20 tills du verkligen växt ur den, du kan ju köpa till dof adapter om du vill gå åt det hållet osv. Sen säg om två år, när du verkligen har växt ur din kamera och ska göra en seriös film, så köper du kameran då. Dels har dina pengar vuxit lite, 1% på 200kkr = 2000kr, vilket väll är vad man får räkna med i realränta, dvs den penga ökning man får när man dragit bort för inflationen. Men framförallt om två år, kommer du förmodligen få bra mkt mer kamera för 50kkr, än du får idag. Så det är ju dumt att köpa en kamera nu, idag, för att du kommer ha användning av dess storhet först om 2 år, bättre då att köpa den när du behöver den.

Förstår du hur jag tänker? Helt enkelt ett mkt bättre resursutnyttjande, och bra träning i ekonomiskt tänkande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett klassik exempel på hur folk tror att en bra kamera betyder en bra film. Jag har tittat på din websida, sett dina bilder och är väldigt besviken... lär dig åtminstone hur man använder en still bild kamera innan du köper en ny video kamera. Det syns att du kan rätt så lite om komposition. Håller med med resten av folket, satsa pengarna på en bra utbildning det behöver du mer än en ny kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo så kan man ju också se det, om några år så kan man få en mycket bättre kamera för det priset. Och jag vet om det där klassiska exemplet om att en bra kamera betyder en bra film, det är jag helt medveten om. Men det är så att det är trevligare med en bättre bild också. Och jag är fortfarande bara 16 och jag har först nu börjat ta fotografi och film mycket seriösare, förut så var det bara lallfilmer man gjorde. Men nu så har det ändrats, och angående bilderna...Det är ganska svårt att få bra bilder när man inte kan dom olika fototeknikerna.

 

Men som ni säger, ska jag satsa på utbildning istället? Vilka isåfall?

 

Sen också, till PD-150 kameran så finns det ju xlr uttag vilket inte HV20 har...men HV20 har HD upplösning. Det jag vill ha är en kamera med xlr och HD. För att jag äger redan myggor och mickbom som kräver xlr. Finns det inte en PD-150 variant med HD istället?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja vet inte riktigt jag får se, men det skulle vara riktigt roligt med en ny kamera. Men det är väl som ni säger...Spara pengarna till en utbildning är väl bra. Fast jag kommer nog att köpa en kamera med xlr uttag...Inte den dyraste men jag vill inte ha en adapter, verkar bara vara krångligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp en Canon XL2 kanske? Från USA eller begagnat så kan du få den för ca 25-30 000:- ganska bra pris tror jag för en sån kamera. Jag har iofs inte använt den själv så här sitter jag o snackar skit men jag tänker bara så om jag vore du. Den har nämligen xlr utgångar (2) superbt ljud har jag läst ;) och ingen HDV som krånglar i datorn så du måste köpa en ny...

 

jag siktar själv på att spara o köpa en sån så fort jag får lön... :) har ännu inte blitt anställd på jobbet där jag praktiserar (2 mån)

 

ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja vet inte riktigt jag får se, men det skulle vara riktigt roligt med en ny kamera......

 

Kanske inte ska lägga allt för mycket pengar på en kamera då du verkar lite villrådig i det hela. Men jag är inte den som ska ge goda råd. Det finns säkert någon i din närhet som känner dig utan och innan, ta till dig vad dom har att säga.

 

Där med inte sagt att du inte ska gå din egen väg, men är man inte helt säker på vilken väg man ska ta är det bara dumt att spendera så mycket pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

DEt är fortfárande bara pengar. Han kan sälja kameran om inte annat.

 

Har kompisar som köper kläder o annat strunt i tid o otid. Vad spelar det för roll?

 

Det handlar inte om 10.000 - 20.000:- på kläder utan ett arv och Martin är som jag förstår det inte 18 år än.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...