Gå till innehåll

Oscar - Vann ratt filmer?


High1ander

Recommended Posts

golden compass vann över transformers och pirates 3 för specialeffekter?

 

och fanns det verkligen inga fler animerade filmer att nominera? en surfande pingvinfilm, en råtta på restaurang? Nej, jag har faktiskt inte sett någon av dom... tänkte hyra Råttatojj eller hur man nu stavar det men den var helt uthyrd i fredags... Men jag tvivlar på att den kan vara bättre än förväntningarna för vad jag har sett från den har bara förstärkt min syn på att det är bara samma gammla smörjiga historia... När jag fick höra om den första gången tänkte jag "Kan dom inte komma på nått mer spännande? Kan dom överhuvudtaget komma på något mer generiskt?"... jaja... har inte sett den än som sagt... men förväntningarna är låga...

 

Surf's Up? även där satt jag och funderade... "var det där det bästa dom kunde komma på?" Så även där har jag haft svårt att ens försöka ta till mig ens idén bakom filmen...

 

Och sedan Persepolis? Där var det ju lite intressant ändå... en utländsk film (om man tänker amerikanskt that is) som jag inte kan se slutet komma från milsvida avstånd... den mest intressanta av dom tre som sagt... den enda om ni frågar mig...

 

Art Direction för Sweeney Todd? haha... ja, jag är glad att den fick något pris iallafall... för det är ju en sån grej som lika gärna kunde gått till det förklädda, men ack så vackra, kammarspelet The Curse of the Golden Flower... men den fanns inte ens påtänkt ens där för oscars... (så förvånad jag är:|)

 

Förresten var är Sunshine för bästa... ehhh... inte vet jag... men nått borde den ju kunna nomineras till... bästa bioupplevelsen på hela förra året som ändå hade båda Grindhouserullarna och Transformers...

 

annars... ja annars vet jag inte så mycket om dom andra filmerna... har inte sett No Country for Old Men eller There Will Be Blood...

 

Best Editing för Bourne Ultimatum? hmmm har ju bara sett del ett och två utan att bli nämnvärt överraskad av klippningskvalitén men är verkligen del tre så bra på den punkten, eller var det någon som var skyldig någon en tjänst igen?

 

 

(ojojoj, inlägg nummer 2323... vad ska hända idag då? måste ju hända nått riktigt elakt om jag lyckats få till en dubbel 23a)

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg Råttan igår, och det kanske bara är jag, men jag tyckte den var fantastiskt bra, möjligen den bästa Pixar (inte Disney ;) ) har gjort. Möjligen i konkurrens med Finding Nemo. Otroligt snygg på alla sätt - från animationer till ljussättning och story. Sen kanske den var lite för svår för min 5-åring iofs - men hon gillade den ändå.

 

I övrigt har jag varken sett nån av de andra som nominerats utom Bourne och den var njaa... (fan... dåligt med barnvakter = ingen bio).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Rataouille är bland de bästa filmer jag sett och helt klart det bästa både Pixar och Bred Bird har gjort. Synd att den inte vann mer än Bästa animerade film, även fast jag kan förstå att de andra vann. Men det hade varit kul med fler oscars för en sån underbar film!

Länk till kommentar
Share on other sites

Roger Deakins borde ju rimligen vunnit bästa cinematography med någon av rullarna. Jesse James förslagsvis. Har iofs bara sett trailers på There Will Be Blood än så jag kan ju ha fel, men den verkar ju vara lite mer av klassiskt snitt. Snygg, men inte genialisk. Vilket iofs brukar vara det som vinner av någon anledning.

Som Pan's Labyrinth över Children of Men?!!

Eller ännu värre, Memoirs of a Geisha över jävla the New World?!! Vad är det?

 

Jag säger som Charlton Heston, It's a mad house, a MAAAD HOOUSE!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte galan var rätt schysst och blev glad och överraskad att Marion Coutillard tog hem statyetten för bästa kvinnliga huvudroll! Var inte filmen (La vie en rose) fransk? Hade heller ingen aning om att Viggo Mortensen var nominerad till huvudrolls-Oskar, skulle varit skoj om han vunnit men jag antar (eftersom jag inte sett TWBB än) att Daniel Day-Lewis var en värdig vinnare. Muschen han bär i filmen får mig att tänka på hans förra stora roll, den i Gangs of New York, de två ser väldigt lika ut:).

Transformers och pirates3 såg jag under året men inte Golden compass, däremot har jag läst boken och eftersom jag gillade den var det kul eller i alla fall lovande att filmen verkar vara välgjord och blir prisad för det.

Saknade lite nomineringar för Into the wild, det var den värd.

Snopet för Cate Blanchett som hade två nomineringar men fick vända hem tomhänt. Gillar Tilda Swinton dock!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jg är så fånig att jag, utan att ha sett There Will Be Blood, önskade att den skulle vinna fler tunga priser - bästa film, regi, manus. Detta främst för att unnar Paul T Anderson en riktigt stor framgång i oscarssammanhang. Fånigt va. Jag kände besvikelse.

 

Men alla vinnare var värdiga. Har bara sett små glimtar av Javier Bardem, men det man sett är ju ju stenbra! Day Lewis likaså (gamla meriter intygar det). Rattatouille hade inget större motstånd.

 

Jon Stewart var kul också. "Gaydolf Titler" :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Roger Deakins borde ju rimligen vunnit bästa cinematography med någon av rullarna. Jesse James förslagsvis. Har iofs bara sett trailers på There Will Be Blood än så jag kan ju ha fel, men den verkar ju vara lite mer av klassiskt snitt. Snygg, men inte genialisk. Vilket iofs brukar vara det som vinner av någon anledning.

Som Pan's Labyrinth över Children of Men?!!

Eller ännu värre, Memoirs of a Geisha över jävla the New World?!! Vad är det?

 

Jag säger som Charlton Heston, It's a mad house, a MAAAD HOOUSE!

No Country Cinematography e OK, men Jesse Jackson e verkligen grym och There Will Be Blood e "skickligare" an No Country. Jag var javligt imponerad av hur de lyckades ha sa hog dynamic range i There Will Be Blood, forsta Western dar man kan se detaljer i ansikte och moln/himmel.

 

Jesse James har aven som There Will Be Blood anvant gaaaaammal optik, vilket ser grymt coolt ut :) Viss optik byggdes pa saker fran 1910...

 

Pan's Labyrinth var battre an The New World som bara ar bildonani a la Terrence Mallick.

 

Golden Compas tyckte jag sog, men specialeffekterna var grymma med all 3D tracking, dock var det stallen som jag tyckte det sag daligt ut, vilket aldrig var fallet med Transformers... Men Golden Compas var val den dyraste av dem alla?

Länk till kommentar
Share on other sites

[...]

Golden Compas tyckte jag sog, men specialeffekterna var grymma med all 3D tracking, dock var det stallen som jag tyckte det sag daligt ut, vilket aldrig var fallet med Transformers... Men Golden Compas var val den dyraste av dem alla?

jo, det måhända... men nu var ju inte kategorin "dyraste film" utan "bästa specialeffekter"...

Länk till kommentar
Share on other sites

jo, det måhända... men nu var ju inte kategorin "dyraste film" utan "bästa specialeffekter"...

Nej, men for dyraste brukar de ocksa komma med "bra effekter." Som sagt Transformer ar mer "smakligt gjord" och imponerande for den delen. Men Golden Compass ar typ bara special effekter, sen ar ju Oscarn i den kategorin mer gjord for utveckling/nyskapande och inte vad som kanske ar bast. Det e ju trots allt ett pris som inte maste ges varje ar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Karl Urban Konrad Erik Nisse, hade planerat att kolla på när Per Hallberg fick sin guld-gubbe, men glömde bort tiden & kom inte på det förren efter tolv, & då satt jag fortfarande & jobbade i studion :-(

Jag satt med ett svenskgang i USA o kolla, vi borja asgarva nar hans svenska dialekt brot igenom. Han prata ju perfekt engelska, men att dialekten var kvar trots han jobbat i Hollywood i 20 ar e grymt :)

 

Bourne-filmen fortjana alla sina statyetter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Transformers ja...

Jag gillade filmen starkt, men tyckte att den jävel som tyckte det var en bra idé att försöka spöa rekordet i plottrigast modellerade robot borde få en fet smäll.

Jag brukar kunna stå ut med mycket; jag älskade Silent Hill & hade inga problem med zombierna i I Am Legend...men alla plottrigt modellerade & extremt dåligt ihoplänkade detaljer från topp till tå på robotarna retade både gössel & skit ur mig genom hela filmen.

Tyvärr känns det inte som någon film, e ndel 3D-tecknat undantaget, verkligen imponerat på mig sen Starship Troopers (Arachnoiderna är fantastiska!), & den håller än idag :-)

Inget fel på tekniken, verkar bara vara väldigt få som förstår rörelsemönster & hur massa/vikt påverkar allt.

Sånt är dock den mänskliga hjärnan väldigt väldigt duktig på att tolka.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm... såg just ratatoii (eller hur det nu är meningen att man ska stava det)... Javisst, det är snyggt och über-realistisk modelering och ljussättning på maten... kanske skulle gå så långt som att säga att filmen borde ha haft en nominering på "bästa specialeffekter"...

 

Men allt i övrigt... manus, regi, "skådespel" (karaktärsanimation kanske jag skulle kalla det?), allt var så dötrist förutsägbart och det jag inte förutsåg fick den inte upp ögonbrynen på mig heller... långa partier jag sitter och tänker "get on with it...!" "få det överstökat!" "nämen oj, ännu en onödigt lång sekvens bilder på Remy som jagas eller Linguini som fumlar runt", "försöker du påstå att du inte saw that one coming?", What did you expect???"... Fanns det verkigen inget annat i världen som kunde uppvisa mer uppfinningsrikedom inom animerade långfilms-branchen?... Det är en råtta som vill bli kock, och resten är EXAKT utefter formeln för hollywood-screwball-komedier från 40talet... det blev tjatigt redan då...

 

Usch... jag låter som kritikern i samma film... men det var som med Arthur and the Minimoy's... mycket fart och tjo och tjim, men ingen tanke på att bredda publiken bortom målgruppen... måste nu ge mig på Persepolis för att se om den försökte göra något nytt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hyrde Ratatouille och jag måste hålla med Malmsten. Dock kanske inte liiiiika hård, men nästan, den var mest ett stort "meh".

 

[citat=Danell]Rataouille är bland de bästa filmer jag sett och helt klart det bästa både Pixar och Bred Bird har gjort. Synd att den inte vann mer än Bästa animerade film, även fast jag kan förstå att de andra vann. Men det hade varit kul med fler oscars för en sån underbar film![/citat]Heeeell nooo, Brad Birds bästa film är lätt "Järnjätten", utan tvekan och Pixars bästa är "Hitta Nemo", utan tvekan. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var inte en jättebra gala iår. Underhållsvärdet var ganska lågt (jag fick en känsla av att de inte hade hunnit förbereda något, pågrun av manusstrejken). Sen så gick There Will Be Blood ifrån galan utan de stora priserna (förutom bästa manliga som var så självklar. Personligen tycker jag att "There will..." är den bästa filmen på länge. Paul Thomas Anderson är ett geni, och det är märkligt att han inte ännu har fått någon Oscar. Så jag var besviken efteråt. Hoppas att nästa år blir bättre.

 

Vilket skämt att Golden Compass vann över Transformers...

Länk till kommentar
Share on other sites

Javier Bardem var grym som f*n i No Country For Old Men men jag kan inte undgå att säga att jag ville att Oscars skulle hamna hos Casey Affleck för hans insats i The Assassination Of Jesse James. Bara gjort sånna löjliga prestationer förr och så kommer detta fram. Det visar ju även hur pinsamt mycket bättre han är på sitt yrke, än hans bror.

 

Sen tycker jag även att Roger Deakins, efter 7 nomineringar, förtjänar sin Oscar för bästa foto. Något som han sjävklart borde erhållit för fotot i The Assassination Of Jesse James, som var något av det bästa jag sett på länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Javier Bardem var grym som f*n i No Country For Old Men men jag kan inte undgå att säga att jag ville att Oscars skulle hamna hos Casey Affleck för hans insats i The Assassination Of Jesse James. Bara gjort sånna löjliga prestationer förr och så kommer detta fram. Det visar ju även hur pinsamt mycket bättre han är på sitt yrke, än hans bror.

 

Sen tycker jag även att Roger Deakins, efter 7 nomineringar, förtjänar sin Oscar för bästa foto. Något som han sjävklart borde erhållit för fotot i The Assassination Of Jesse James, som var något av det bästa jag sett på länge.

Om Jesse James skulle fatt cinematography sa skulle det varit Brad Pitts 3e film han e med i som far det priset (samband?) :)

 

Assaissnation ar valdigt fin, och grym i fotot, men det kanns bara som att fotot i There Will Be Blood ar battre for det faktiskt gjorde historien sa mycket battre. Liksom helt enkelt snyggt + ratt for filmen.

 

Deakins kanske "fortjanar" en Oscar men det priset man far da e honorary Oscar. Om han inte haft No Country nominerad sa hade han kanske fatt mer roster och vunnit med Assassination of JJ.

 

Casey var valdigt bra, aven sa gamlingen i Into the Wild (tyvarr lite for kort screen time for att ha en arlig chans).

 

Caseys brorsa ar iaf valdigt bra regissor, Gone Baby Gone borde fatt mer cred.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...