Jump to content

Vad använder ni för att skriva manus?

Ronnie

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Dessutom sitter väl översättaren av Celtix här som moderator har jag för mig ;)

Själv så har jag mest använt Word och en mall jag hittade förut... "!Script.dot" Den blev jag förälskad i speciellt efter sedan jag lärde mig snabbkommandona :D

Celtix kanske jag ska ta och testa igen...

Jag var den som översatte. Men sen dök det upp någon ytterligare när jag skickat in min översättning som hjälpte till. Vet inte vem, och jag vet inte om jag fått credit för mitt jobb. Men jag översatte förra versionen i alla fall.

Celtx har jag inte hört ifrån på ett tag. De har min mail och får väl ta det som deras ansvar att be mig göra mer.

Själv använder jag final draft, mer renodlad manusformatering. Final draft och movie magic är väl de två som används mest av sådana som arbetar med köpt programvara. Jag började med final draft vid version 5 och hoppade över nummer 6 och uppgraderade sen min licens vid nummer 7. Och då för länge sen föll mitt val på final draft helt enkelt på att jag föredrog deras sidlayout med virtuella sidor istället för bara vitt.

/jon

• 3 years later...

Har faktiskt ingen aning vad jag ska prova, men jag börjar med Final Draft och CeltX så får jag se sedan vilket som kommer kvarstå. Gratis är ju som sagt gott, ivartfall när man är en student.

Tack för alla fina länkar ivartfall, och de lite mer seriösa svaren.

• 4 weeks later...

Papper, penna och linjerat skrivblock i A5-format.

Det är för mig det överlägset bästa sättet att skriva mina manus på.

Sen när manusen är klara så renskriver och korrigerar jag allt i Word.

Specialprogram och teknik får inte komma i vägen för kreativiteten.