dreeze Posted September 27, 2006 Share Posted September 27, 2006 Provat Final Draft, Movie Magic och Celtx. Ingen större funktionell skillnad mellan dem tycker jag. Började skriva stöd för manusskrivning till vim, men jag fick inte nog mycket kontroll där. Nu är jag sugen på att försöka göra samma sak till Emacs. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted September 29, 2006 Share Posted September 29, 2006 Kör med Celtx - Gratis är bäst :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinExtor Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Gå in på Google och sök på Celtx. Den är gratis och finns på Svenska. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leranimatör Posted October 10, 2006 Share Posted October 10, 2006 Jag kör med word och mallen från bbc! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerowyn Posted October 12, 2006 Share Posted October 12, 2006 Har hittat ett väldigt bra manus program som heter Celtx. Är gratis och finns på svenska. http://www.celtx.com/ Gå in och kolla! MvH Gerowyn 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Dessutom sitter väl översättaren av Celtix här som moderator har jag för mig ;) Själv så har jag mest använt Word och en mall jag hittade förut... "!Script.dot" Den blev jag förälskad i speciellt efter sedan jag lärde mig snabbkommandona :D Celtix kanske jag ska ta och testa igen... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 Fredrik Lindqvists formatmall för Word är helt ok: http://www.adastramedia.se/index_formatmall.htm 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outerspacer Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Jag också med Celtx och det är riktigt bra tycker jag! Hittade det faktiskt här på forumet av nån som höll på att översätta det till Svenska. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheBrotherOfLight Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Jag använder Scriptmaker och Fantasi. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Jag var den som översatte. Men sen dök det upp någon ytterligare när jag skickat in min översättning som hjälpte till. Vet inte vem, och jag vet inte om jag fått credit för mitt jobb. Men jag översatte förra versionen i alla fall. Celtx har jag inte hört ifrån på ett tag. De har min mail och får väl ta det som deras ansvar att be mig göra mer. Själv använder jag final draft, mer renodlad manusformatering. Final draft och movie magic är väl de två som används mest av sådana som arbetar med köpt programvara. Jag började med final draft vid version 5 och hoppade över nummer 6 och uppgraderade sen min licens vid nummer 7. Och då för länge sen föll mitt val på final draft helt enkelt på att jag föredrog deras sidlayout med virtuella sidor istället för bara vitt. /jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LudvigHolmkvist Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Det finns ett manusprogram som heter celtx..fungerar förvånandsvärt bra :D testa 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvilElvis Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 Jag rekommenderar ett bra program som heter Celtx... Eller så läser man tråden innan man svarar, och ser att Celtx redan är nämnt minst 10ggr. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artcode Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 Har faktiskt ingen aning vad jag ska prova, men jag börjar med Final Draft och CeltX så får jag se sedan vilket som kommer kvarstå. Gratis är ju som sagt gott, ivartfall när man är en student. Tack för alla fina länkar ivartfall, och de lite mer seriösa svaren. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hanssonnr1 Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Papper, penna och linjerat skrivblock i A5-format. Det är för mig det överlägset bästa sättet att skriva mina manus på. Sen när manusen är klara så renskriver och korrigerar jag allt i Word. Specialprogram och teknik får inte komma i vägen för kreativiteten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts