Vito Gogola Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 Ja, såsom rubriken lyder; vilka slags filmer gör du? Vad är viktigt i de filmer du gör och vad vill du förmedla med dem? Om du nu ens vill förmedla något, vill säga... Jag själv gör filmer med musik, karaktärer, stämning och foto som en stark punkt. Däremot tycker jag uppriktigt sagt att det är lite väl svagt att bara göra en film som har shysst foto och bra musik. Därför vill jag, som alltid, förmedla något med mina filmer. Budskap är någonting som för mig är väldigt viktigt i en film, eftersom jag inte alls uppskattar att inte få ut det där lilla extra, "the fulfillment", efter en film. Däremot försöker jag inte göra budskapet för tydligt, för då är det nästan bättre utan något budskap. Att få något predikat, 100% klart, vad budskapet är och vad som är rätt och fel, är helt lönlöst. Om jag vill ha det kan jag lika gärna köpa en lagbok. Handlingen är faktiskt inte så viktigt för mig. Visst krävs en bra handling, men den behöver inte vara så invecklad. Oftast är jag nöjd om jag kan sammanfatta min handling i en premiss, alltså en mening. Nåväl, nu babblar jag på här. Vilka filmer gör du? 0 Citera
jmalmsten Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 Jag försöker själv göra filmer som jag själv vill se... Och det så bra som möjligt... vilket kanske förklarar varför min produktionsvolym har varit ganska sviktande på senaste tiden... Jag vet ju själv vad jag vill ha ut av en film vare sig det är en popcornaction-rulle eller filmad Kabuki-teater... och samtidigt känner jag ju vad jag inte vill se... Sedan hur resultatet blir vetetusan... men det känns som att jag kommer närmare och närmare mina visioner nu jämfört med mina första grejer... Vad är viktigt för mig då? tja... ALLT! allt som syns och hörs ska ju godkännas av regissören och då betyder ju det att det som syns och hörs har en mening. Jag älskar känslan när jag kommer ut ur en biograf i en slags rus... en känsla som får mig att tänka på världen omkring mig lite annorlunda just då. En riktigt bra film ger den känslan... en fantastisk film får mig att sitta lamslagen ända tills efter att sluttexten rullat klart och jag måste blinka och ruska huvudet flera gånger innan jag kan resa mig ur stolen. Det är mitt mål... att kunna förmedla den känslan. vare sig den ligger i djup deprission, glädje, adrenalin eller nått annat... Sedan tycker jag ju om att göra filmer som förvirrar och konfunderar också... bara jag ser att publiken reagerar som det är tänkt så är jag nöjd;) 0 Citera
StenR Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 För mig är det audiovisuella berättandet en viktig drivkraft, storyboard och redigering är det som är filmskapande för mig. Handlingen är viktigt för att fånga publikens intresse, utan en engagerande historia så blir liksom hela projektet lite meningslöst, och ibland kan därför mina karaktärer komma lite i bakgrunden på manusstadiet, men det brukar väga jämnare när väl skådespelarna kommer med i bilden ;-) 0 Citera
Octavianus Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 har inte gjort så mkt ennu, i brist på tid (ett tips plugga inte mer än 100%, man får inte tid över för ngt roligt). Men de jag hålt på med på senare tid, har mest varit för att lära mig grejerna, så just nu är det viktiga det tekniska. Men anledningen till det är att när jag väl vill göra ngt speciellt, så vill jag inte vara begränsad i min kunskap utan den enda begränsningen ska vara i min fantasi, den konstnärliga förmågan. Det är väl lite utav en utopi men jag strävar mot det iaf. Sen är det jävligt roligt att sitta och nörda ner sig i teknikprylar och sånt också. Börjar till och med tycka att vieoredigeringen är rolig, som jag inte gjorde förr. 0 Citera
Blue Chip Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 Två typer och två innehåll. Ett rent intressedrivet i ren dogma-anda och ett mer poetiskt till kund. Snart kommer hybriden; intressedriven med poetisk/esoterisk berättarteknik. 0 Citera
Munthe Postad 10 februari 2008 Postad 10 februari 2008 Jag gör underhållningsfilm för den globala marknaden. Och just nu håller jag på att sakta styra över mitt fokus från traditionella distributionsformer till on line-distribution. 0 Citera
Max_H Postad 10 februari 2008 Postad 10 februari 2008 Började med skate/bmx filmer - foto och redigering. Mest för man själv höll på och slog ihjäl sig. Övergick sedan till fotograf för tv-reportage, nyheter och tv-sporten. Jobbade mycket åt Stockholms stad med informationsfilm, främst då som redigerare. Samtidigt började vi (jag och polarna) göra dumma kortfilmer som aldrig blev klara (ungefär som kortfilmen under produktionsdagboken). Nu blir det mest reklam och då mest som tekniker på inspelningsplats och compositor/on-line/slutfinish. Siktar på ännu en korkad kortfilm till sommaren som är helt idiotiskt för avancerad för att vara noll-budget. :) /Max 0 Citera
olson Postad 10 februari 2008 Postad 10 februari 2008 man måste se vad folk vill ha. just nu skrämda nakna fruntimmer springande från älgar. det gäller vara snabb med kameran. när älgen har fått fatt på fruntimmret får jag inte tala om här. välkomna till pingskyrkans missionshus biograf. inträde 170 kronor. OLSON 0 Citera
Christian van Caine Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Vito, inte för att vara sån, men vad du räknade upp där är några av dom rena bread-and-butter-krav som finns för att en film ska funka alls, & säger inget om vad för TYP film du vill göra. Me myself and I: Vad gäller projecten jag hyrs in för sätter jag inte mycket till krav på genre & stil, mest på en hyfsat acceptabel kvalitet & seriositet. Mina egna project är däremot väldigt baserade på sublimitet & surrealism, med förkärlek till skräck & cyberpunk. Jag stryker aldrig publiken medhårs, men vad jag producerar är menat att vara kommersiellt gångbart & riktat till en större grupp människor. Jag gillar inte när publiken alltid får allt i klartext, utan arbetar mer för att folk ska få klura ut många detaljer som inte är absolut viktiga för själva handlingen själva, men strävar efter att hålla det på ett plan så alla ska kunna uppskatta det oavsett vilket & det inte blir elitistiskt, men endå ge djupare handling för den som orkar bry sig. Jag tror benhårt på att skita högaktningslöst i vad publiken säger dom vill & ge dom vad dom inte visste dom alltid velat ha. Sitter nu i förproduktion för ett väldigt dystropiskt & facsistoit science-horrorproject jag ursprungligen startade redan -98, men då som radioteater. 0 Citera
Persson Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Har bara gjort snöskoter/cross/cykel etc. filmer än så länge, men funderar på att försöka mig på nån mer vanlig film här snart. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Humor är en viktigt ingrediens i mina filmer, men jag är väldigt intresserad att testa på det mesta innan jag säger att sån sort film vill jag inte hålla på med. Skräck, romantik, extremsport, drama, sci fi, serie, långfilm, kortfilm, musikvideo, bröllop You name it. Så fort jag ser en film tänker jag hela tiden på hur de har gjort den, ljussättning, skådespel, utsnitt, vinklar, uttryck i ansiktet, sätt att prata etc etc. Jag är skadad, men jag är också väldigt intresserad av att få det perfekt. Man ska alltid ha en anledning till allt som syns, hörs och hur det filmas som, iaf om man är ute efter perfektion :) 0 Citera
WinsaPro Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 I början ville jag göra komedi, skräck, fiske- och jaktfilmer. Men efter ett tag tappade jag intresset för skräck och komedi så nu blir det mest fiske- och jaktfilmer. När jag gör jaktfilmer så blir det oftast att filma på älgjakten. Bland annat eftersom det är vår största jakt i sverige och nästan alla jägare jagar älg, vissa kanske bara en vecka varje år och andra jagar tills jakten är slut. 0 Citera
Anders_H Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Jag gillar att göra konserter av olika slag. Jag är själv musiker därav mitt intresse. Det är även kul att experimentera med olika uttryck (bildmässiga) till befintlig musik. Har även en förkärlek till surrealism och det abstrakta. /Anders 0 Citera
vilcans Postad 14 februari 2008 Postad 14 februari 2008 Jag tycker inte jag har skrivit/regisserat tillräckligt många filmer för att kunna säga vilken typ av film jag gör, men när jag kommer på idéer så är det ofta något drama-aktigt, ofta rätt dialogtungt (något som jag försöker få bort). Det är rätt konstigt, eftersom jag själv främst gillar visuella och fantasifulla filmer. Kanske beror det på att idéer till drama kommer till en så lätt i vardagen. Det beror väl också på att sci fi och liknande ställer högre krav på produktionen. I vilket fall skulle jag gärna röra mig åt det mer fantasifulla hållet. Jag har också (den tydligen väldigt originella) inställningen att jag gärna regisserar manus som andra har skrivit. Jag kan till och med tänka mig att låta någon annan regissera mitt manus. Jag är inte fixerad vid någon auteur-romantik. 0 Citera
Taste FX Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 Jag ser på film som en slags konst, en händelse som inte kan utspela sig i verkligheten. Därför gillar jag att göra filmer med mycket virtuella effekter. Jag gör för det mesta sci-fi och action men också lite motocross-filmer efter som jag kör motocross. Inte för att det INTE kan hända i verkligheten men det är kul! Och att ha roligt är ju huvudsaken med film! 0 Citera
Headman Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 Jag brukar göra porrfilm med grannfrun som är 90 år. Neh.... Men brukar typ göra allt möjligt (förrutom porrfilm med grannfrun som är 90 år). 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 90 är det nya 70! Go for it! 0 Citera
Vito Gogola Postad 22 februari 2008 Författare Postad 22 februari 2008 Vito, inte för att vara sån, men vad du räknade upp där är några av dom rena bread-and-butter-krav som finns för att en film ska funka alls, & säger inget om vad för TYP film du vill göra. Jag kanske helt enkelt vill göra filmer som följer "bread-and-butter"-krav, vad nu det är för något. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.