Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

...att så fort en film läggs upp på "Kolla min film!" som är filmad med en jävligt bra kamera, blir filmen automatiskt skitbra! Jag kan inte hitta en enda film där det är filmat med en sådan kamera och någon säger att den är dålig. Jag tycker det finns för många lätt-flörtade på voodoofilm.

Shit vad jag kommer få kritik för det här men det är så jag tycker och det står jag för.

Postad

Så fort jag lägger upp film vill jag inget annat än ha så mycket kritik som möjligt för att utvecklas. Den mesta kritik jag får är oftast sådan jag tänkt på själv, men det finns vissa guldkorn till kritik som jag är väldigt nöjd över att folk uppmärksammat :)

Najka, kolla gärna på några av mina filmer och kritisera gärna!

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=17617

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=17303&highlight=kontakten

Postad

håller med om att det finns väldigt många lättflirtade. många hyllar filmer/videos som jag inte ens kan med att kommentera på grund av att de är så J*vla kassa!

däremot håller jag inte med om att filmerna automatiskt blir bra för att det varit en bra kamera. måst säga att det finns tokigt många teknik-kåta kids här som bara vill ha fräcka grejer! du kan ha en hur fet kamara som helst men kan du inte färgkorrigera eller fixa efterarbetet så ser det lika j*vla video ut som på farsans gamla oredigerade vhs-semesterband från 1990!

Postad

Oftast är det ju så att de som har hög ambitionsnivå vad gäller själva filmandet också har hög ambitionsnivå vad gäller utrustningen. De verkar gå hand i hand. Jag är fullt övertygad om att de som verkligen kan göra bra film kan göra bra film med vilken utrustning som helst, men känner man att man är bra på det så kanske man anser att det är värt att satsa på dyrare utrustning. Därför kan många bra filmer vara filmade med lite bättre utrustning.

Det gäller bara att hålla isär kritiken när man kritiserar. Om man tycker att bildkvaliteten är bra som en resultat av att en "bra" kamera används så säger man det, att man tycker att bildkvaliteten är bra. Frågar du mig så känns det knappt som kritik.

Tycker man att ljuset är snyggt så säger man istället det, och det är lite mer riktig kritik tycker jag. Hur man ljussätter har med talang att göra. Tycker man att kameraåkningarna är för skakiga så säger man det, och så vidare. Kritik som fungerar mindre bra är kommentarer som "snygg!". Hur tolkas det? Vad är snyggt? Bildkvaliteten? Ljussättningen? Scenografin? Åkningarna? Skådespelarna? Det krävs ju dock att den som kritiserar vet varför han/hon tycker att filmen är bra eller dålig, alltså krävs det lite kunskap, och så kanske inte är fallet alla gånger. Då får man nöja sig med kommentarer som "vilken jävla bra film!" när det egentligen kanske bara är bildkvaliteten som är bra och man ändå behöver jobba på resten.

Så ser jag det.

Postad

Att göra snygga filmer kräver ju med skills och dom skillsen ser jag inget fel med att kommentera. Det är som att säga att 300 är ful bara för att den inte är bra vilket är lögn. Men många har svårt att skilja på begreppet snygg och bra.

Postad
Oftast är det ju så att de som har hög ambitionsnivå vad gäller själva filmandet också har hög ambitionsnivå vad gäller utrustningen. De verkar gå hand i hand. Jag är fullt övertygad om att de som verkligen kan göra bra film kan göra bra film med vilken utrustning som helst, men känner man att man är bra på det så kanske man anser att det är värt att satsa på dyrare utrustning. Därför kan många bra filmer vara filmade med lite bättre utrustning.

precis vad jag försökte säga!

Postad
...att så fort en film läggs upp på "Kolla min film!" som är filmad med en jävligt bra kamera, blir filmen automatiskt skitbra! Jag kan inte hitta en enda film där det är filmat med en sådan kamera och någon säger att den är dålig. Jag tycker det finns för många lätt-flörtade på voodoofilm.

Shit vad jag kommer få kritik för det här men det är så jag tycker och det står jag för.

Där har du fel. När jag ser en film bedömer jag den från de förutsättningar de är filmade. Jag är ju för sjutton lärarassistent på en mediaavdelning i en gymnasieskola.

Har de bara en kamera, en bra idé men kort om tid och ingen budget så kan det trots allt bli riktigt bra.

Ska man ta det till professinell nivå så hade Terminator nästan ingen budget men blev tokbra. Terminator 3 hade massor med pengar men blev apdålig.

Skyll aldrig på utrustningen om filmen verkligen är dålig. Det går fortfarande att göra film med VHS så länge man gör det bra.

Postad

Vad är det för fel på 300 nu då?;)

Men det är sant som du säger. Bra kamera höjer ju såklart produktionsvärdet men det blir inte nödvändigtvis en bra film för det.

Postad
det är väl stor bonus om det är bra foto så har filmen nåt iallafall. men snygg är aldrig automatiskt = bra, ta 300 som exempel

Det är detta jag menar! Jag snackar inte om idéerna eller manuset. Jag snackar om fotot! Det man ser är fotot. Folk känner igen bildkvalitéen från TV och så blir det automatiskt bra. Så känner jag det ofta.

DDeridex:

Jag har gått tre år på media och under dessa år kändes det hela tiden som att jag visste mer än min rörlig-bild lärare. Det är säkert! Jag vet inte hur många gånger jag lärde honom saker som han aldrig hört talas om. Och han var ändå en erfaren man! Det spelar ingen roll vilken titel man har. Åsikt som åsikt...

Postad

Fast jag tycker "300" är bra just för att den är snygg...får man säga så :)

När jag snackar om "bra" film så väger man ju in alla delarna, snyggt foto, bra ljud, bra manus och regi, scenografi och skådespel etc. Och "bra" för mig är inte bara "bra story".

Postad

Känner igen det, det är därför jag behövs som assistent. Lärarna har så mycket annat att göra att de inte ens hinner lära sig nya saker. Jag tar bort en del av bördan och de uppskattar det väldigt mycket. Skylla på läraren är ett sätt att se på det, jag skulle hellre vilja skylla på kommunen som inte låter lärarna fortbilda sig. Spansklärare etc får göra det utan omsvep.

Postad

Tycker tvärt om att mycket av det snyggaste jag sett är från folk som har ganska muggig (men inte usel) utrustning men lärt sig använda den kreativt med fantasi & leka med dess begränsningar istället för att se sig blinda på dom!

Okey, det är inte alla prylar som faktiskt går att göra nåt med i vilket fall, men vad vore exempelvis Acid & Techno, även till viss del EBM & Industrial, utan de "billiga skit-syntharna" Roland TB-303 eller MC-202? :-)

Postad

Allt är ju viktigt i en film, men sen så är ju folk olika insatt i film. "Vanliga människor" De som ser en film och tycker om underhållningen har kanske inte samma krav som vi "bättre människor" ;) då det gäller ljussättning, manus, vinklar etc etc. DOCK! bör det påpekas att upptäcker "vanliga människor" något dåligt i en film, något oflyt i klippningen, ljud som synkas fel eller något annat som man inte behöver vara insatt i för att märka.. Då har man gjort de stora misstagen. Om någon insatt människa upptäcker ett fel, är det inte lika mycket skam för min del om de flesta inte upptäcker det.

Postad

När man ser på en film måste man lägga sig på rätt nivå. En taskig amatörfilm kan vara apbra även om den innehåller alla missar som finns i boken så länge den har "andan".

Ser jag på en 2 miljardersproduktion blir mina ögon genast mer kräsna för oftast saknas andan och skaparlusten där och då finns det inte samma utrymme för fel. Jag kan tom störa mig på detaljer som att folk har amalgam i munnen på medeltiden. Nåja, det var mitt ex som noterade det första gången i serien Dr Quinn men amalgam fanns inte på 1800-talet heller.

Postad
Ser jag på en 2 miljardersproduktion blir mina ögon genast mer kräsna för oftast saknas andan och skaparlusten där och då finns det inte samma utrymme för fel.

true true, fast undantaget är väl exempelvis Arn i mitt tycke då det är en svensk film med stor budget. Där hade jag fortf. låga förväntningar och jag tycker den blev bra :)

Postad

Många glömmer fortfarande en utav de viktigaste delarna, både i denna diskussionen och i sina filmer på "Kolla min film", bild och ljud ljudbearbetning i efterproduktionen. vet att det är svårt och dyrt med ljud så jag klandrar ingen här för att man inte har trampat och slutmixat filmen men bild och färgkorrigeringen går att göra i de flesta program som nämns i redigeringskretsar. vissa lyckas lägga på filter och fixa till filmernas tillbakablickar eller speciella situationer men aldrig hela filmer. folk litar blint till att det man får ur kameran är perfekt. på en av våra kortfilmer som jag producera satt två killar i 3 veckor och bara bildbearbeta filmen för att få rätt look.

om vi ska ha 300 som ett exempel så är det som att många här skulle nöjt sig med att spela in mot den gröna bakgrunden med en HD-kamera och skitit i bearbetningen med motivationen att de har en så fet kamera.

Postad

Jag själv har inte kommit till ljudbiten ännu, arbetar fortf. mestadels stumfilm med gester och klipper till musik, men vill börja med dialog och ljudsätta rätt framöver. Detta kanske inte blir perfekt på en gång utan man utvecklas ständigt, projekt efter projekt, speciellt hur man lägger upp arbetet på mest effektivaste sätt. Har visserligen utrustning för ljud och ljus men har inte kunskapen eller tiden för att använda det till alla projekt, men det ligger på bordet att komma igång med det och experimentera.

Postad

Man måste också ha i åtanke att det finns en lärande process. När man gör en film så kanske man provar en ny ide. Och i resultatet märker man att ljudet blev kass. Nästa film så lägger man mer energi på ljudet och då ser man nästa grej som inte blir bra, tex färgkorrigering. Skulle man lägga alla de kraven från början på varje produktion så tror jag inte så många skulle orka ge sig in i filmandet. Varje film fyller ju sig funktion.

Jag säger till mina fotografer att "det journalistiska innehållet är alltid överordnat den tekniska kvaliteten".

/KN

Postad

Personligen anser jag att man måste vara perfektionist för att jobba med film, något jag nästan alltid ställer som krav på de som ska vara med i mina projekt. men naturligtvis kan man inte som amatör göra superfilmer med en gång. men som jag sa i mitt senaste inlägg så är ljudet en hård nöt att knäcka. men färgkorren är det inte.

jag tycket att många på denna sidan lägger upp filmer som rosas utan att förtjäna det. skulle vilja likna det med idol audition där massor med folk kommer och tror att de kan bara för att folk berömt dem för att vara snälla snarare än att de är bra. äger inte att alla filmer som läggs upp här är dåliga men det är inte ovanligt.

i största delen av forumet låter det som att alla är proffs med stora planer på hur de ska göra feta filmer. alla ska filma med de fetaste kamerorna och ha de fetaste effekterna. men när allt kommer till kritan i Kolla min film-delen så vart de där superfilmerna mest rolig-film-med-polarna filmer.

Samtidigt så publicerar väll inte de som har lite högre ambitioner med sina filmer här utan satsar på festivaler och distribution.

Postad

Jag anser att om man vill ha film som hobby för att det är så jäkla kul är det inte så överdrivet noga hur resultatet blir. Funkar alla delar till 50% räcker det långt om man bara är en galen entusiast. Å andra sida går Bild upp till 100% och ljud ner till 10% så finns det inget i världen som kan rädda filmen. Samma sak gäller planering, manus, miljöer, skådisar etc.

Nåja, planeringen behöver nog klaffa bättre annars blir det bara frustrerande.

Postad

Det är inte frågan om att "vanliga" människor inte ser att något är fel med delarna i filmen, dom kan bara inte sätta fingret på det om det inte är tillräckligt uppenbart utan gnäller på det dom känner till. För det mesta att filmen suger helt enkelt eller så tyckte dom om den tills dom kommit hem & sen glömt bort den helt.

Dderidex; Jag håller med dig, men vill man visa filmen för någon så räcker det inte långt om man inte anstränger sig.

jag håller absolut med Bleckert om att alldeles för många slänger upp precis vad som helst bara för sakens skull, & det är verkligen inte intressant att glo på.

Slänger man dessutom regelbundet upp en massa dynga men sen lär sig hantera hantverket & verkligen vill visa vad man kan, så kommer ingen längre ens öppna posten den ligger i av ren vana.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...