Gå till innehåll

Tips på kritiska dokumentärer om media, samhället, storföretag, konspirationer etc

Recommended Posts

Postad

Jag är just nu vansinnigt intresserad av konspiratoriska och kritiska dokumentärfilmer. Därför behöver jag hjälp att stilla min hunger!

Jag har tidigare sett bland annat The Corporation, Michaels Moores filmer och två indierullar som kallas Zeitgeist och Orwell rolls in his grave.

Ge mig mer tips!

Postad

Såg häromveckan Dark Side of the Moon och Alternative 3 på Youtube... visserligen är de mockumentärer men de var fan så intressanta;)

En dockumentär jag skulle vilja tipsa om minns jag tyvärr inte namnet på... Men det var nått i stil med The Global Warming Myth och där gick man igenom alla "bevis" och "argument" som skulle tyda på att människan är orsaken till den globala uppvärmningen... Och man kom fram till att Koldioxid hade ungefär NOLL med det hela att göra och var bara en teori som en tokig svensk (!) lade fram under 60talet iochmed den stora skräcken inför den "globala istiden" som alla forskare varnade för då. Och att detta togs in hos aktivister som sedan fick in det i politiken och att nu är vi så indoktrinerade att detta är sant att när större delen av forskareliten försöker emotsäga detta så blir dom i princip "kättare"...

Den dokumentären är dock den enda i sitt slag som jag sett så jag kan ju inte riktigt säga så mycket om sanningsenligheten men det är ju helt klart hög produktionsstandard och det liksom luktade BBC eller Discovery över den... så den känns ju lååååångt mer trovärdig än filmer som Loose Change som mest känns som en arg tonnåring som babblar in i headseten han vanligtvis använder till Ventrilo...

Men det kan ju lika gärna vara ett april-skämt som de två första jag nämnde i inlägget;)

Postad

jo Konspiration 58 har man ju hört talas om... också i sin förkortning KSP58 som av en ren händelse är förkortningen för standardkulsprutan kulspruta 58 i svenska försvaret;)

Och när vi ändå är inne så mycket på just mockumentärer så kan jag ju nämna en mindre känd svensk sådan som jag fick se i lumpen. Förebudet hette den och var riktigt minnesvärd...:p

Postad
Har ni aldrig hört talas om palme-mordet?

Palme? Var har jag hört det namnet innan?! ;) Nä, men det var väl Kjelle som gjorde en film om mordet?

Tack för tipsen, Konspiration 58 låter ju bara för bra.

(Jo, jag vet att den inte är sann.)

Postad

Om du vill ha konspirationer kan du ju förresten alltid söka på ord som:

Nazi UFO's: Hur nazisterna är de äkta skaparna av de flygande tefaten...

HAARP: Ett internationellt projekt för att styra vädret...

Nikola Tesla: Gubben i sig är ingen konspiration men slå en kik på alla konspirationsteorier runt honom... Tomas Beardens sanningar är mina favoriter;)... Har för mig att även Philadelphia-experimentet var en avart från den killen...

De tre ämnena är inte filmer i sig... men de är vanliga och väldigt eccentriska områden som det görs dokumentärfilm om i paranoida kretsar.

Postad

Jag tror jag tipsade om ett entimmesprogram på youtube som handlade om att 11te september inte var ett verk av terrorister utan av amerikanska försvaret. Det kan också varit ett tips från vodooforumet. Jag kommer inte ihåg. Men det blev ju lite debatt om saken i forumet. Nån mer än jag som kommer ihåg, kanske lite bättre?

Annars är ju betaltevekanalernas teveutbud inte så dåligt. Det är nån skitdokumentär mest varje kväll, typ om nått spöke. En kväll körde de en om Bigfoot i Bluff Creek. Den var grym.

Postad
Jag tror jag tipsade om ett entimmesprogram på youtube som handlade om att 11te september inte var ett verk av terrorister utan av amerikanska försvaret. Det kan också varit ett tips från vodooforumet. Jag kommer inte ihåg. Men det blev ju lite debatt om saken i forumet. Nån mer än jag som kommer ihåg, kanske lite bättre?

Den här tråden?

Postad

nemo, du är otrolig. Huvut på spiken. Det är den jag har i åtanke.

Litteratur är lite lättare. Faktiskt får jag i bland känslan att folk glömt att det finns böcker. Förr, innan internet fanns hängde jag mycket på biblioteken och läste många konstiga böcker. Däniken är galen och kul. Min svärfar har varit på nasca-slätten.

Det svåra med blblioteken är att böckerna sällan är sorterade i "konspirationsteorier" utan man får leta på diverse hyllor. Kan man bibliotekssorteringen (typ HCe, HCeb osv) så är det mycket lättare. Nu har man böckerna på data, men en gång kunde jag kortlådesystemet.

En av de mest fantastiska storslagna galenskaper jag läst är en finska som talar svenska, som är bosatt i norge som påstår vi kommer från stjärnorna. Annars är väl Flight 54, Rockwell och UFO en bra start även om det mesta är lite till åren nu. Jag är svag för konspirationsberättelser och om man orkar kan man med fördel läsa nån kul bok som analyserar konspirationsterorier och kvasireligioner. Det finns rätt gott om gemensamma nämnare och gör de flesta galenskaper till just galenskaper. Men underhållande är det.

Jag tror det är lättare om man ringar in nått ämne som man finner intressant, tex palmemordet, googlar lite, hittar lite litteratur och sen är det nästan kört att hitta några vettiga data. Allt kommer bort i konspirationer och intriger. Nästan värre än invandrardebatten. Så fort nån öppnar munnen kommer mest skräp.

Postad

Ah... Gorse... då måste jag ju fråga... Har du läst "Forntidens Teknik" eller "Teknik i forntiden" (har lite svårt med titeln eftersom jag har förlagt boken själv just nu...) av Henry Kellson?

Rena rama Däniken där om det intresserar... mycket udda spekulationer om allt mellan Pyramidens omöjliga tidslinje till Helikoptrar och raketer i Hesekielskrifterna via episka stora krig med lasrar och kärnvapen från luftskepp i indien... när jag får tag i pengar ska jag fan filmatisera åbäket också.;)

Postad

Det låter bekant. Är det den boken som beskriver alkaliska batterier funna i egyptens pyramider? Det tror jag hör till allmänbildningen att ha läst om man är intresserad av konspirationer.

Hesekiel första versen i första kaplitlet är attans bra grej. Varsegoda att slå upp i vilken bibel som helst. En höjdare var när jag gav mig in i diskussioner med min frus släktingar (de är katoliker i mexico) och jag började dilla om just Hesekiel. De slog upp och som tur var är katolikernas bibel exakt densamma som den svenska (i princip i alla fall) och de blev lite tagna och tyckte att jag nog var alierad med jävulen i alla fall. hehe. Synd bara att Däniken är bevisad ljugmakare.

Postad
Det låter bekant. Är det den boken som beskriver alkaliska batterier funna i egyptens pyramider? Det tror jag hör till allmänbildningen att ha läst om man är intresserad av konspirationer.

Jupp men det kändes som sagt inte tillräckligt unikt för boken eftersom både däniken och då och då i Illustrerad Vetenskap så dyker dessa batterier upp i olika sammanhang.

Största skillnaden mellan Kjellson och Däniken jag kan komma på är väl att enligt Däniken är det utomjordingar som på rena rama 2001-vis kommit med jämna mellanrum och tagit kontroll över jordfolket. Kjellson väljer istället att måla upp flera svunna högt teknologiskt stående kulturer som med jämna mellanrum dött ut, men alltjämt så är dom jordiska och inte från andra planeter i samma grad som Däniken. Våran nuvarande tekniskt blomstrande civilisation är enligt den bara den senaste i raden och kan mycket väl dö ut till medeltidsteknologi igen så som alla våra Postapokalyptiska filmer beskriver...

Hesekiel första versen i första kaplitlet är attans bra grej. Varsegoda att slå upp i vilken bibel som helst. En höjdare var när jag gav mig in i diskussioner med min frus släktingar (de är katoliker i mexico) och jag började dilla om just Hesekiel. De slog upp och som tur var är katolikernas bibel exakt densamma som den svenska (i princip i alla fall) och de blev lite tagna och tyckte att jag nog var alierad med jävulen i alla fall. hehe. Synd bara att Däniken är bevisad ljugmakare.

haha... jo jag tog just Hesekiel ur minnet för att det var första riktigt knepiga och tvetydiga saken jag hörde om i bibeln. Det var i Kjellsons bok jag för första gången verkligen kunde läsa det på tryckt text så jag kunde ta reda på vilken del av bibeln som var så profetiskt lagd. (jag är ingen större bibelkännare och bibeln är en väldans lång bok som jag länge tänkt sätta mig ner och läsa bara för att bocka av alla de saker jag undrat om den boken.)

Men det mest spännande var just att den var svensk och inte lika omsusad som Däniken... Plus att den ändå, första gången jag såg den, stod den under P (Teknik, industri och kommunikationer) i biblioteket och därmed stod bland "sanna" böcker;)... dock verkar dom ha reviderat sanningenligheten eftersom jag förra året kunde köpa av dom boken för 25 kr... Men nu står den här bland Willhelm Agrell's "Svenska Förintelsevapen" och Scientific Americans "Psychobiology" och Carl Herman Tillhagens "Folklig Spådomskonst".

Nu ska jag sätta mig ner och se de sista 2 delarna av säsong 4 av Arkiv X... Så från oss alla till er alla:

THE TRUTH IS OUT THERE! :birp

Postad

Det är nog så jag minns det med. Nu kommer jag ihåg. Det finns ju svensk anknytning, jag kom inte ihåg att det är en svensk som skrivit. Hursomhelst är det många år sen jag läste denna typ av böcker. I så fall finns det spännande utvikningar om Moses åskledare när han klev upp på berget, en spännande beskrivning av en åsk-påk (gevär?) och diverse andra kuliga och osannolika uppfinningar.

Postad
... en spännande beskrivning av en åsk-påk (gevär?) och diverse andra kuliga och osannolika uppfinningar.

Nu måste jag skynda mig för att hinna före Nemo...

THIS IS MY BOOMSTICK!!!!

Postad

Något för en aktiv woodofilmare att rota i : Det avgick en ubåt från hamn i norra Tyskland strax före Hitlers s.k. självmord. Enligt svaga uppgifter skulle det vara höga nazister med familjer och barn. Vart gick den ubåten? Vilka var ombord?

/nils

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...