Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

ja. Just nu är det members by invitation only där man blir rekomenderad av en medlem för att kunna själv bli medlem. Det är inte för att vara märkvärdig, utan för att det skall vara ett forum där kvalitet går före kvantietet, både på inlägg och medlemmar. Att ha jobbat med Mästaren är också en merit som premieras...

Postad

Kul att ni visar intresse. Klubben är fortfarande i ett tidigt utvecklingskede och det kommer att finnas större möjligheter att komma med sen. Jag håller själv fortfarande på att hitta formen för forumet och kommer att skriva ner stadgar. Är det bara jag som jobbat med Mästaren?

Inte just nu, men nästa sommar kanske. Hör av mig:)

Postad

Haha... "the good guys still wear black... in the Ninja Mission!"

Synd att det är så svårt att få tag i hans filmer dock... och vad skådar min vänstra snabel... i biljakten... anamorfiska lensflares??? är det här en widescreenrulle? En viss aning att min dvd var pan-scan hade jag dock sedan förut.

heh... och jag som trodde att matshelge.com var död... under lång tid hände inget på det forumet...

Och hela den här diskussionen känner jag igen sedan tidigare... på många håll i forumet finns det viljor att starta nytt nätverk... "ett nytt SFI"... men som med mycket annat har jag sett väldigt lite resultat. Och när nu den gamle goe MHO ännu en gång dyker upp i sammanhanget känner jag det som att vi behöver ännu en ny Mats Helge... Och till viss del har ju Munthe stort försprång på den fronten. Även om han är lite lättretlig när det gäller kritik mot sina egna alster.

Men vart vill jag komma? jo, bara att detta nätverk ännu bara tydligen finns i drömmarnas rike. Någon måste ta tag i det hela och visa att han/hon kan guida filmskapare till vita duken och distribution. En svensk Roger Corman som kan "... make 100 films and never loose a dime" (löst citerat från hans bok).

För ja... vi är fega... jag är feg... MEN... Visste jag att om jag åker till Trollhättan så kan jag få jobb som reklamfilmare/3rd unit filmare, special effects-skapare, eller bara för bövelen att bli lärling i nått av dessa yrken så skulle jag släppa allt vad utbildning heter här uppe i norrbotten och åka imorgon... om jag visste att jag kunde få 10 000 kr i månaden att leva på så skulle jag bara säga tack och adjö... om jag visste att det fanns en karriär.

Ja, tänk om det vore så... Men som det är nu så är ju inte filmbranschen direkt funtad på det viset... Det är väl lite pga att SFI är Svenska FilmInstitutet och inte Svensk FilmIndustri... och någon annan filmindustri finns inte här i sverige.

Känns inte som att jag är helt nöjd med detta inlägg men jag har svårt att koncentrera mig just nu... Ska se Missing in Action Trilogin för att se om lite hjärndöd action kan skingra de negativa tankarna jag känner...

"if at first you don't succeed, you're obviously not Chuck Norris!"

Och jag tror att Beck skulle sälja skitbra om han fick gå lös på skurkarna med dubbla KSP58'or, och med sin sidekick och nyss utkommna ur Ninja-akademin Gunwald som både kraschar väggar med pumphagel och hackar sönder sina motståndare med shurikens... DEN filmen skulle bli omtalad och sedd av okänd publik;)

Postad
Synd att det är så svårt att få tag i hans filmer dock... och vad skådar min vänstra snabel... i biljakten... anamorfiska lensflares??? är det här en widescreenrulle? En viss aning att min dvd var pan-scan hade jag dock sedan förut.

Jajjamänsan. Ninja Mission är självklart skjuten i 35mm och Cinemascope. Med svensk AGA-optik.

heh... och jag som trodde att matshelge.com var död... under lång tid hände inget på det forumet...

Nej det har stått stilla ett tag. Men det betyder inte att Mats Helge står stilla. Det finns ju ett liv utanför internet också. Även om det kan vara svårt att greppa ibland. :)

Och hela den här diskussionen känner jag igen sedan tidigare... på många håll i forumet finns det viljor att starta nytt nätverk... "ett nytt SFI"... men som med mycket annat har jag sett väldigt lite resultat.

Nja, det är stort och svårt att göra film och få film finansierad. Om man bara sitter och väntar på att andra ska ändra på saker så händer ingenting. :)

Och när nu den gamle goe MHO ännu en gång dyker upp i sammanhanget känner jag det som att vi behöver ännu en ny Mats Helge... Och till viss del har ju Munthe stort försprång på den fronten. Även om han är lite lättretlig när det gäller kritik mot sina egna alster.

Jag är inte det minsta lättretlig. Jag gillar att få konstruktiv kritik och vill hemsk gärna ha feedback - positiv och negativ! Men jag försvarar mig när folk försöjer diskvalificera min rätt att ha åsikter bara för att dom inte gillar mina filmer. Det är en typ av fascism som ligger latent i många människor och den kommer jag alltid att bita tillbaka mot. Jag tänker försvara din rätt att ha egna åsikter till den dag jag dör.

Men vart vill jag komma? jo, bara att detta nätverk ännu bara tydligen finns i drömmarnas rike.

Det finns inte i drömmarnas rike bara för att du inte ser det just nu. :) Den nuvarande regeringen har dragit igång en utredning av kultursektorn som ska redovisas efter sommaren 2008. Den har inte bara dragits igång av sig själv och "out of the blue". Regeringen har för en gångs skull lyssnat på ett antal individer och entreprenörer som anser att det är nästan omöjligt att jobba i sverige under nuvarande former samtidigt som den film som finansieras på statlig väg har dragit ned oss i ett dike som kommer att vara mycket svårt att kravla upp ur utan att ett antal idag starka maktfaktorer försvagas genom nya riktlinjer.

För ja... vi är fega... jag är feg... MEN... Visste jag att om jag åker till Trollhättan så kan jag få jobb som reklamfilmare/3rd unit filmare, special effects-skapare, eller bara för bövelen att bli lärling i nått av dessa yrken så skulle jag släppa allt vad utbildning heter här uppe i norrbotten och åka imorgon...

Åk inte till Triollhättan. Det finns nästan ingen som kan film där. Det är bara TV-filmer och Talking Heads för hela slanten. ;)

Ja, tänk om det vore så... Men som det är nu så är ju inte filmbranschen direkt funtad på det viset... Det är väl lite pga att SFI är Svenska FilmInstitutet och inte Svensk FilmIndustri... och någon annan filmindustri finns inte här i sverige.

Inte just nu, nej. Men det finns enorma potential. Fastklämd under den här stora betongklumpen som SFI och SVT står för (och SF i stor utsträckning) finns gamla och nya krafter som har ett sammantaget globalt nätverk som är oerhört mycket större än de godkända bolagen. En förändring är i längden ofrånkommlig.

Och jag tror att Beck skulle sälja skitbra om han fick gå lös på skurkarna med dubbla KSP58'or, och med sin sidekick och nyss utkommna ur Ninja-akademin Gunwald som både kraschar väggar med pumphagel och hackar sönder sina motståndare med shurikens... DEN filmen skulle bli omtalad och sedd av okänd publik;)

Bara om den är visuellt berättad och har ett kompetent och konsekvent genomfört filmspråk. Vi kan slänga in hur mycket Ninjas och crime lords och Japanska robotar vi vill i våra filmer. Är dom inte berättade på rätt sätt så att dom har potentialen att nå en större publik så är vi rökta.

Postad

Malmsten har rätt på många sätt tycker jag. Munthe är den moderna Mats Helge. Skiter i konventionerna och gör den film han vill, och framförallt film som säljer. Jag kanske inte alltid gillar det, men fan i helvete vad jag stöder det. Om fler gjorde som Munthe (och ja, jag vet att det är fler) så KOMMER Svensk film att förändras till det bättre.

Själv kommer jag ALDRIG våga ta steget, men jag respekterar folk som gör det. Folk som står upp för vad dom tror på, och vågar löpa linan ut. Så där har Munthe för alltid min respekt. Han har den iofs ändå för att han varit inblandad i Walthers. ;)

Men det är ju här som Voodoo kan fylla en riktigt bra funktion. Independent-filmare som HJÄLPER varandra. Finns en hel del människor här som kan sina saker rejält inom respektive gebit, så som Munthe, Max_H, Jernby (skev men ruskigt skön), etc, etc. Sen finns ju som sagt människor som Mats Helge, som verkar ge alla en chans, Johannes Pinter, med flera.

Så jag är optimist, jag tror att det kan bli bättre klimat i Sverige. Och om inte, gör som Munthe, slit och kör ert eget race. Finns garanterat ett gäng här som kommer lyckas (tänker på t ex Sam & Rai, som går hem). Men dela med er av er erfarenhet, nätverk, osv. På så sätt kommer det komma fram fler och fler independent-filmare som lyckas.

Och till Miss Emma. För fan, kom igen. Varför skulle tjejer vara sämre på film?! Det var det dummaste jag hört! (Ok, jag vet att du menar att vi lever i ett patriarkalt samhälle, och att det ÄR svårt). Men fan vill du så kan du, och det finns många som stöder dig och hjälper dig ifall du verkligen vill. Det är jag övertygad om. Så kämpa på tjejen, du har mitt 100%:iga stöd.

Ok, ska sluta mässa nu. Ville bara skriva av mig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...