Gå till innehåll

Jag undrar vad man tjänar som regissör?

Recommended Posts

Gäst bollyn
Postad

Jag undrar vad man tjänar som ressigör? T.e.x vad tjänade ressigören som gorde Harry Potter 5 David Yates? Eller vad tjänade han som var ressigör till Pirates of the Caribbean Gore Verbinski?

Postad
Jag undrar vad man tjänar som ressigör? T.e.x vad tjänade ressigören som gorde Harry Potter 5 David Yates? Eller vad tjänade han som var ressigör till Pirates of the Caribbean Gore Verbinski?

David Yates och Gore Verbinsky tjänar väldigt mycket pengar. Miljontals kronor.

I Sverige tjänar en regissör mycket mindre för filmerna är mindre och billigare, och pengarna kommer från helt andra ställen. Det beror också väldigt mycket på vem man är och vad man gjort innan hur mycket eller hur lite man tjänar.

Gäst bollyn
Postad

Är det någon medlem här på voodoofilm som vet exakt hur många miljoner han tjänade på att göra filmen Harry Potter 5?

Postad
Är det någon medlem här på voodoofilm som vet exakt hur många miljoner han tjänade på att göra filmen Harry Potter 5?

Jag tror man kan kolla sånt om man köper ett medlemskap på imdb pro, men det kostar pengar så frågan är nog hur viktigt det är att veta?

Harry Potter är en riktigt stor film på alla sätt, så jag kan tänka mig att han tjänade väldigt mycket helt enkelt, plus säkert en del av vinsten. Hur mycket det blir är svårt att svara på rakt av.

Varför vill du veta?

Postad

jag kollade på Imdb pro och hittade inget, tyvärr. Bara att bugeten var på 150 miljoner dollars och att fyran drog in närmare 900 miljoner dollar. Men jag tror att regissören i ett sånt projekt tjänar 10-20 miljoner dollar.

Postad
jag kollade på Imdb pro och hittade inget, tyvärr. Bara att bugeten var på 150 miljoner dollars och att fyran drog in närmare 900 miljoner dollar. Men jag tror att regissören i ett sånt projekt tjänar 10-20 miljoner dollar.

Kollade du på regissören? man ska väl kunna se vad han tjänat på olika projekt där, eller har jag helt fel?

Postad

Hallå där. Håll er till ämnet. Nu handlade inte frågan om vad regissören tjänar utan vad ressigören tjänar.

Lite ordning för det ändå vara...

Jag vet bara att ressigören inte tjänar mer än podrucenten. Johnny Pedd tjänar mest av alla.

IMDb Pro listar bara löner om personen med kontor väljer att fylla i lönen själv (och varför skulle man göra det). Eller om det finns som en del av en nyhet.

Postad
Hallå där. Håll er till ämnet. Nu handlade inte frågan om vad regissören tjänar utan vad ressigören tjänar.

Munthe, vem är den här Regis Sören? Tjänar han mycket pengar?? Och vad gör han i en filmproduktion? ;)

Nej, men här inne kan ni se vad en Regissör ska tjäna enligt Teaterförbundet.. Sen om det är så eller inte det är en hellt annan fråga..

Vad de tjänar i USA är väl relativt till storlek på projektet, lika som i Sverige.. Och om de får andelar..

http://www.teaterforbundet.se/Templates/ArticleYrkesAvdelning.aspx?PageID=25d29ba9-5843-4dfb-b386-0f6f4a9941b6

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...