Gå till innehåll

THE LAST SOLDIER - 2 scener, håll till godo...


Johan_Ask

Recommended Posts

Tja...det var la ok. Dialogen känns mer som två monologer, men det kanske funkar bättre på film än på papper.

 

Kan ana en del balla effekter och tuffa krigsscener, men det hela känns väldigt väldigt kliché. Kan nog bli en riktigt schysst actionrulle, men jag vet inte riktigt om den historieskrivning och kritikerrosning som utlovades håller.

 

Sen är det ju självklart svårt att dömma projektet med bara två halva scener till godo, men det känns inte så banbrytande som du påstod.

 

Det verkar ju vara ett väldigt maffigt och stöddigt manus och jag tvivlar inte på att det kan bli en helt ok rulle, men jag vet inte om den är värd den helgonförklaringen du vräkte ur dig tidigare.

 

Sen en grej som störde mig otroligt mycket. Varför i hela småländska landsbyggdens namn har alla engelska namn om de pratar svenska? Är det tänkt att allt ska översättas till engelska, eller är det bara ett sätt att höja coolhets-faktorn?

 

Men, by all means: lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

jahaja... äntligen fick man läsa. Blev lite störd över replikerna. Beklagar verkligen din förlust" Låter lite stelt. Sen är det ju bara monologer. Det käns som om man kan stänga av bilden under dem och bra lyssna på ljudet. Sen kan det vara värt att nämna att om man vill får fram et budskap så måst man inbilla tittaren att han kommit fram till slutsattsen själv, inte slänga den i ansiktet på honom. Och att den starkaste vinner i krig? Det låter lite naivt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok nu har jag läst din Manus.

 

först och främst är formaten fel, jämför din manus med en professionell så får du se.

 

Andra grejen som jag ville nämna är moralen i dialogen, för mig känns detta väldigt b, man har sett det här många gånger förut, så jag föreslår att du framför dom moraliska tankar på ett annat sätt. Ibland behöver man inte berätta utan visa det istället.

 

lycka till med manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

formatet är inte rätt, dialogen sviker ganska hårt. den ena personen förklarar och bara köttar på utan att den andra personen ens bett om en förklaring, typ ”Jag tror personligen att krig är överskattat. Ta schack tillexempel. Svart pjäs, vit pjäs..." innan "Ta schack..." så hade du kunnat klämma in ett "Vad menar du, jag fattar inte?" eller vad som helst.

 

Det känns mer som att du som författare av manuset vill få ut så mycket så möjligt. Det känns som du vill att alla ska veta vad du tycker, och inte karaktären i storyn. En person hade aldrig suttit och babblat på en massa nonsens liksom, det är inte så realistiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok nu har jag läst din Manus.

 

först och främst är formaten fel, jämför din manus med en professionell så får du se.

 

Andra grejen som jag ville nämna är moralen i dialogen, för mig känns detta väldigt b, man har sett det här många gånger förut, så jag föreslår att du framför dom moraliska tankar på ett annat sätt. Ibland behöver man inte berätta utan visa det istället.

 

lycka till med manuset.

 

Håller med. Att skriva publiken på näsan är aldrig bra. Man blir ointresserad om budskapet med filmen redogörs för i repliker. Som sagt, visa det istället. Visa följden av krig, och låt budskapet lysa igenom mer subtilt.

 

Du har många poetiska argument till varför krig är dumt. Ok, men vem bryr sig? Vi vet redan att krig är dumt. Att berätta det för oss känns helt åt skogen trist. VISA ISTÄLLET!

 

Jag lägger inte upp hela manuset eftersom jag inte vill förstöra era visioner på filmen - tänk som en trailer...

 

Va? Menar du att vi inte kan läsa ett helt manus, och se om det kan funka som en film? Eller vill du inte avslöja handlingen helt enkelt? Ja, då kan du ju glömma att kunna övertyga någon här att manuset är så jäkla bra. Utifrån dessa två scener känns filmen inte nå vidare. Det vore kanske lämpligast att lägga upp allt, utifall det då syns vilket bra manus det egentligen är.

Om detta är en grov representativ bild av vad filmen går ut på, är jag rädd att du måste omvärdera filmens kvalité.

 

Kvalitativ moral gör inte en kvalitativ film.

 

Förlåt att jag skriver vad jag känner. Jag är ingen snäll ja-sägare, utan ärlig. Så om detta utkast hade varit bra och fett intressant - då hade jag skrivit det. Var så säker.

 

Om du (på samma sätt som vissa besvikna deltagare i Idol) säger: "Jag struntar i vad ni säger, jag kommer att lyckas ändå, ni ska få se...", ja då måste jag bara beklaga.

 

Med självförtroende kommer man långt, men med ödmjukhet kommer man längre. Särskilt i det här läget.

 

Förresten, vad betyder "altegoristisk"? Ett fint ord är det verkligen. Du fick med det i manuset också.

 

Parallellen "vi är svarta och vita, liksom schackpjäser" känns jäkligt sökt, inte naturlig alls. Rebeccas replik "Är det eftersom vissa är svarta, och för att vissa är vita? Om det är fallet, är det inte logiskt!" är en enda stor uppläggning för Bruces schackparallell.

 

Rebeccas repliker är överlag väldigt melodramiska. Det låter såpa. Tona ner, tona ner. Låt skådisen få agera, och inte bara prata.

 

Och i schack är det den tålmodige som vinner, inte den otålige. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Först vill jag fråga en sak: Det är amerikanska namn, men svenska vapen and for the record: Asgamla vapen. Liksom... Sverige använder knappt Carl Gustaf längre. Kanske hemvärnet ellr nått, men de soldater du syftar på i första scenne är svenska stormtrupper aka Pansar/skytte. Och de springer runt med AK5or. Skyttesoldater använder inte gevär längre. De har AK5, SAW och AT4or och möjligtvis andra stora kulsprutor.

 

För att fortsätta med det första: Varför springer det runt amerikaner med svenska vapen eller varför springer svenska soldater runt med amerikanska namn? Plus, namnen är väldigt "gaaaaaaaah!!!!!!!!". Jag menar Robin Hero? Och det är "the hero of this movie"? I mean come on! Och Bruce Heart? My man, du måste jobba med namnen.

 

Det är bra att du skriver detaljerat vad för vapen de har, men du måste göra reserach innan du skriver. Jag garanterar daj att Carl Gustaf inte används om 10 år. Och varför skriker Robin Hero: "go, go, go, go, go"? Jag garanterar daj att svenska soldater skriker inga amerikanska uttryck i eld. De skriker inte "Eld", "Die" m.m. så om du ska göra amerikansk film, gör amerikanskt manus. + Man springer aldrig framåt efter att ha kastat en handgranat framåt. Då dör man förstår du. Man tar alltid skydd när en granat är kastad. Instinktivt eller ej.

 

Det heter dessutom inte Militärhalsband utom Dogtagchain aka Dogtag. Som sagt, research.

 

Jag förstår inte början av scen 2. Känner Bruce Rebecca? Det där han säger om fadern känns för snabbt sagt.

 

Det långa Rebecca säger känns så utdraget och så B liksom. Inget vi behöver veta. Visst, Rebecca hatar kriget. Varför? Dog hennes far över det eller vadå? Ta det i små portioner om du måste skriva om det.

 

Det Bruce säger är rätt fel. Starkast vinner inte. Spartanerna tog Perserna, Ryssarna tog Tyskarna i Stalingrad, Fransmännen stod hårt emot england i 100-åriga kriget (vette shi om de vann), det där om vem som avgör makt är rätt dumt. Makt e de som äger mest land, är starkast, är farligast, är smartast. Du mäter makt i olika stilar, men så som du menar kan jag nog säga att ledaren för landet är mäktigast.

 

Rebeccas svar: "Vet inte" känns som en sjuåring skrev det. Herregud, gå inte i den fällan igen.

 

Och det med domedagen känns rent utdött. Men det kan vara för att jag inte läst vad som hänt innan och efter hon sagt det.

 

Lyssna på dessa råden. Men de 3 sakerna du mest ska tänka på är: Reserach, karaktärerna och tänkandet när du skriver.

 

Peace

Länk till kommentar
Share on other sites

Man springer aldrig framåt efter att ha kastat en handgranat framåt. Då dör man förstår du.

 

Hahaha, reagerade också på det.

 

Det skulle bli kul iofs. Kastar granaten framåt och viftar med armen, "GO GO GO; NU SLAKTAR VI DOM"! Sen sprängs de upp när de springer framåt.

 

Tycker du ska till dig av de råd som getts här i tråden. Det är viktig att du inte fnyser åt dom och tror att du vet bäst. För just nu så suger verkligen det du har visat upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hahaha, reagerade också på det.

 

Det skulle bli kul iofs. Kastar granaten framåt och viftar med armen, "GO GO GO; NU SLAKTAR VI DOM"! Sen sprängs de upp när de springer framåt.

 

Tycker du ska till dig av de råd som getts här i tråden. Det är viktig att du inte fnyser åt dom och tror att du vet bäst. För just nu så suger verkligen det du har visat upp.

 

Word.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja...det var la ok. Dialogen känns mer som två monologer, men det kanske funkar bättre på film än på papper.

 

Kan ana en del balla effekter och tuffa krigsscener, men det hela känns väldigt väldigt kliché. Kan nog bli en riktigt schysst actionrulle, men jag vet inte riktigt om den historieskrivning och kritikerrosning som utlovades håller.

 

Sen är det ju självklart svårt att dömma projektet med bara två halva scener till godo, men det känns inte så banbrytande som du påstod.

 

Det verkar ju vara ett väldigt maffigt och stöddigt manus och jag tvivlar inte på att det kan bli en helt ok rulle, men jag vet inte om den är värd den helgonförklaringen du vräkte ur dig tidigare.

 

Sen en grej som störde mig otroligt mycket. Varför i hela småländska landsbyggdens namn har alla engelska namn om de pratar svenska? Är det tänkt att allt ska översättas till engelska, eller är det bara ett sätt att höja coolhets-faktorn?

 

Men, by all means: lycka till!

 

En engelsk film, svenskt manus - allt ska översättas givetvis!

Jag har dessutom ALDRIG sagt att det är manuset som kommer skapa historia, i den bämerkelsen är det ju filmen som skall göra det!

Jag bara längtar tills vi börjar filma och sen ska jag visa världen att krig inte behövs!

// Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

En engelsk film, svenskt manus - allt ska översättas givetvis!

Jag har dessutom ALDRIG sagt att det är manuset som kommer skapa historia, i den bämerkelsen är det ju filmen som skall göra det!

Jag bara längtar tills vi börjar filma och sen ska jag visa världen att krig inte behövs!

// Johan

 

Vad är den absolut viktigast byggstenen i en bra film enligt dig?

Länk till kommentar
Share on other sites

jahaja... äntligen fick man läsa. Blev lite störd över replikerna. Beklagar verkligen din förlust" Låter lite stelt. Sen är det ju bara monologer. Det käns som om man kan stänga av bilden under dem och bra lyssna på ljudet. Sen kan det vara värt att nämna att om man vill får fram et budskap så måst man inbilla tittaren att han kommit fram till slutsattsen själv, inte slänga den i ansiktet på honom. Och att den starkaste vinner i krig? Det låter lite naivt.

 

En engelsk film, svenskt manus - allt ska översättas givetvis!

Jag har dessutom ALDRIG sagt att det är manuset som kommer skapa historia, i den bämerkelsen är det ju filmen som skall göra det!

Jag bara längtar tills vi börjar filma och sen ska jag visa världen att krig inte behövs!

 

Varför är folk så tjurskalliga? När jag skriver ett manus, skriver jag inte ett manus! Jag skriver det som den poet jag är - vackert, stelt och underbart graciöst. Jag har användt alla de rätta proportioner - alltså Courier, 12 punkter.

Jag har ett riktigt manus som jag jämför med - "Fifty first dates" med Adam Sandler & Drew Barrymore... Det finns ju för tusan ingen som helst differens i mitt och det manuset, fan vad folk är envisa... har dem möjligtvis nageltrång eller vadå?

 

"Om man vill få fram ett budskap..." Visserligen, men slänger du budskapet i deras ansikte så FASTNAR det betydligt bättre!

 

Jag är väl medveten om att min dialog är mycket stel, fast detta är mitt sätt att skriva på - originellt! I alla andra filmer har jag skrivit dylika dialoger (eller monologer som ni gärna får kalla dem). Och det har blivit mycket, mycket levande!

I och med att man skriver stelt så har man mer inlevelse! Men men, det är ju jag som är geniet här och ingen annan ^^

 

"Det känns som om man ska stänga av ljudet..." Alltså är det ju en mycket bra sak, tänk att det är en musikvideo som du avskyr men en låt som du älskar. Eller att du kommer hem, är halvtrött, lägger dig på din fina soffa och sätter på teven och min film visas. Man behöver INTE ANSTRÄNGA sig för att FATTA BUDSKAPET/BUDSKAPEN! - Klockrent ju!

 

Sluta klaga, det är inte så jätte roligt... Däremot tycker jag här finns en del mycket kloka människor på Voodoofilm men inte alla, långt ifrån alla. Till mitt försvar om detta nu är så "ofantligt uselt" kan jag ju säga att det är filmen som räknas - den färdiga produkten - inte ett manus!

 

För det första så SKA JAG VISA DET, i nästan vartenda scen! Detta är ett jäkla "Utkast" eftersom ni tjatar så jävla mycket - småbarn!

 

Dem här scenerna är bara en piss i nilen i filmen... men jag tänker fortfarande INTE avslöja någonting av mina innovativa och konstruktiva idéer.

Det är ni inte mogna för!

 

Däremot är jag faktiskt oerhört glad över att få kritik - från alla givetvis! Men jag har mina bra dagar, och mina sämre dagar. Ibland orkar jag med kritik, och ibland inte. Idag känner jag mig oerhört ointresserad av eran kritik, imorgon kanske jag tar den åt mig och sväljer den bättre... men inte just nu!

 

Jo, jag medger att jag skrev fel om schack - den tålmodige vinner. Och ordet "Altegoristisk" betyder att man sätter alla andra runt sin omgivning före sig själv, att man aldrig tänker egoistiskt, och aldrig bryr sig om sig själv mer än sin näste...

 

Det verkar finnas ett par här som "klagar" på hela "shack parallelen". Jag skrev bara, det är så med mig. Börjar jag skriva ett ord kommer allting självmant utan att jag tänker... så om det är lite "banalt" så kan det bero på att det inte ligger så särskilt mycket tankar involverade - det är som att skriva en vacker dikt. För att skriva det bästa verk som någonsin skapats krävs inga tankar bakom, det krävs en tom hjärna som man fyller på med hjälp av de ord som dikten involverar!

Alltså... jag bara skrev och just som jag skrev det tänkte jag att det kan vara snyggt, men tydligen har väl jag också fel ibland? Förlåt mig så mycket... men jag står ändå fast vid mina åsikter och jag tänker hålla mig till samma dialog/er, det kommer bli jätte bra, med rätt skådisar så!

Försök att tro på mig, såsom jag alltid tror på er - för sanna mina ord, jag är verkligen en av de få som är ALTEGORISTISKA!

 

Det står sen 20, och inte scen 2

Dessutom kan jag inte ett piss om vapen, och ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte ett piss heller för den delen, men jag bryr mig om fred, och jag vill HA fred!

Det är därför jag har skrivit in de enda vapnen jag känt till - tills vidare, så korrektur renskriver vi det senare, grabz!

Vad bra att jag fick reda på att det heter Dogtag!

Jo, det där med granaten har jag visst sett användas i andra filmer - tror att dem kör så i We were soldiers.

Man kastar givetvis granaten ett par meter framför sig (20 kanske) sen springer man samtidigt, och är lagom framme efter smällen!

 

Grejen är ju att jag har byggt upp det? Men detta är följande, och FÖRSTÅ nu! Scen1 och scen 20! Inte 1 & 2. Kanske därför det känns B för eder alla, emedan jag inte har lagt in de föregående scenerna?

 

Jag vet ju själv allt det där om Makten och starkast vinner inte... men det vet ju inte alla människor? Och det SKAPAR DEBATT, som jag har lyckats göra med detta "utkast". Det får ju folk att börja tänka och börja fundera! It's all good mate...

 

Ett samtal om Domedagen kan aldrig dö ut så länge Domedagen inte har funnits...

 

Ps. Och namnen är ju medvetet uppbyggda med "glorifierande" namn - eftersom det är häftigt, men även mycket tankeställande, Rebecca heter "Rebecca Rose" och dem har sina glorifierande namn för att "hjältarna" tillsammans delar något vackert - sitt efternamn som i sin tur betyder något vackert som i sin tur SKAPAR något vackert - FRED!

Ds.

// Johan Heart

Länk till kommentar
Share on other sites

Det står sen 20, och inte scen 2 :)

Dessutom kan jag inte ett piss om vapen, och ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte ett piss heller för den delen, men jag bryr mig om fred, och jag vill HA fred!

Det är därför jag har skrivit in de enda vapnen jag känt till - tills vidare, så korrektur renskriver vi det senare, grabz!

Vad bra att jag fick reda på att det heter Dogtag!

Jo, det där med granaten har jag visst sett användas i andra filmer - tror att dem kör så i We were soldiers.

Man kastar givetvis granaten ett par meter framför sig (20 kanske) sen springer man samtidigt, och är lagom framme efter smällen!

 

Grejen är ju att jag har byggt upp det? Men detta är följande, och FÖRSTÅ nu! Scen1 och scen 20! Inte 1 & 2. Kanske därför det känns B för eder alla, emedan jag inte har lagt in de föregående scenerna?

 

Jag vet ju själv allt det där om Makten och starkast vinner inte... men det vet ju inte alla människor? Och det SKAPAR DEBATT, som jag har lyckats göra med detta "utkast". Det får ju folk att börja tänka och börja fundera! It's all good mate...

 

Ett samtal om Domedagen kan aldrig dö ut så länge Domedagen inte har funnits...

// Johan Heart

 

Ps. Och namnen är ju medvetet uppbyggda med "glorifierande" namn - eftersom det är häftigt, men även mycket tankeställande, Rebecca heter "Rebecca Rose" och dem har sina glorifierande namn för att "hjältarna" tillsammans delar något vackert - sitt efternamn som i sin tur betyder något vackert som i sin tur SKAPAR något vackert - FRED!

Ds.

 

Ja manuset har skapat debatt, men inte om krig.

Länk till kommentar
Share on other sites

alla manusförfattare är till för att utvecklas. Från en tioåring till en 100 åring. Man lär saj att inte ha stela kommentarer och i slutändan har man utvecklats till en blockbuster-skrivare.

 

Ta vara på tipsen. Speciellt det jag skrev till daj. Då utvecklas du.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snacka med _nemo_ han känner två killar som kanske skulle vara som gjorda för att producera det här.

 

Menar du oss eller??

 

Johan. Jag tycker att ditt manus har potential, verkligen bra skrivet. Men om du gav det till mig så skulle jag revolutionera världen. Kanske även universum. Du må vara ett geni, men ingen kan mäta sig med mig. Kanske ett samarbete?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag kan inte säga annat att än att ta åt dig tipsen. Jag tror att anledningen till vi reagerar så starkt på det du skriver är att vi alla trott att vi är levande genier i något stadie av vårt filmskapande, men sen slår de tillbaks på en och ju högre upp man klättar desto längre faller man. Dock har nog de flesta av oss denna fas vid 12-års ålder, men vi utvecklas ju olika. Det är så man lär sig i livet, man sträcker sig efter ett mål, sträcker sig och faller, hela tiden. Efter ett tag lär man sig att bli ödmjuk för att inte tappa ansiktet igen. Men du har klättrat väldigt högt, och jag fruktar att du kommer bryta nacken när du faller. Försök att vara lite ödmjuk så att du inte tappar all trovärdighet i andras ögon, det är väl allt jag kan säga.

 

För övrigt så tycker jag manuset (novellen) var ganska fint. Men tänk lite på det jag sa... En publik gillar inte att att få budskap smetade i ansiktet. Tänk själv när dina föräldrar säger till dig vad du ska göra/inte göra. Du gör oftast precis trävt om, eller hur? Om de istället låter dig prova på det du inte ska göra och du själv märker att det är fel, så har du lärt dig och du kan stålt spatsera omkring med inbillningen att du lärde dig själv. Det är samma sak innom film, tänk på det. Du kommer inte kunna tvinga någon att se din film, tycker de inte om de första 10 minutararna går de där ifrån.

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du oss eller??

 

Johan. Jag tycker att ditt manus har potential, verkligen bra skrivet. Men om du gav det till mig så skulle jag revolutionera världen. Kanske även universum. Du må vara ett geni, men ingen kan mäta sig med mig. Kanske ett samarbete?

 

Hahaha. Tecken på att de börjar gå för långt. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...