Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Det är inte alltid man får utbildning i något som gilar, jag undrar om de som gillar film, viket typ som helst, hur måste man göra för att göra bra filmar? räcker det med att läsa bocker?

korta film kurser?

Vad tror ni?

Tack

Postad

Det är en grej jag inte riktigt fattar; Utbildning behöver väl för tusan inte betyda 6 terminer i skola, 8-16.30 fem dagar i veckan? Att läsa böcker på fritiden när man själv har tid har i alla tider kallats självstudier, och är enligt min mening utbildning det med. Kanske är sådana studier inte lika målinriktigade, men jag är helt övertygad om det fungerar minst lika bra. Förr kunde man ofta läsa i tidningens familjesidor om nån 40-50-60-årings presentation inför en födelsedag att denne var självlärd i sin profesion. Varför går inte det i dag?

Postad
Det är en grej jag inte riktigt fattar; Utbildning behöver väl för tusan inte betyda 6 terminer i skola, 8-16.30 fem dagar i veckan? Att läsa böcker på fritiden när man själv har tid har i alla tider kallats självstudier, och är enligt min mening utbildning det med. Kanske är sådana studier inte lika målinriktigade, men jag är helt övertygad om det fungerar minst lika bra. Förr kunde man ofta läsa i tidningens familjesidor om nån 40-50-60-årings presentation inför en födelsedag att denne var självlärd i sin profesion. Varför går inte det i dag?

Håller helt med. Jag jobbar som systemutvecklare, och jag har inte pluggat en sekund i skolan. Är helt självlärd, och började knacka ihop mina första program i basic runt 80-81. Därefter har det rullat på, allt för att man har haft ett intresse att bemästra maskinen man haft för tillfället.

Sen tror jag nog att självstudier kan vara minst så målinriktade. Eftersom man då ofta läser böcker i ett ämne man verkligen är intresserad av. Trial and error är ju en annan beprövad teknik som aldrig ska underskattas.

Absolut bästa bok? Commodore 64 Programmers Reference Guide.

Postad

Som film/ekonomistudent måste jag säga att det finns en ganska stor föredel av utbildning. att lyssna på föreläsare, gästföreläsare m.m ger en djupare bild än den man kan läsa i böcker. man kan ställa frågor och diskutera saker och ting på ett sätt som är svårt att klara av hemma i vardagsrummet. dessutom får man mycket värdefulla branchkontakter, en gateway till branchen, och praktiska kunskaper som är väldigt värdefulla. när jag började min utbildning hade jag gjort film förut men hade aldrig sett ett riktigt produktionsdokument och hade inte alls koll på hur hela produktionsprocessen gick till. det finns mycket "stalltipps" och man lär sig sederna i branchen. självklart finns det folk som har lyckats den långa vägen men det beror ofta på tillfälligheter, kontakter och tur. efter som att filmbranchen rör sig mot en proffsigare nivå så krävs det mer kunskaper och högre utbildning på de som ska arbeta. för 50 år sedan behövde du ingen utbildning för att bli snickare, idag behövs gymnasieutbildning och snart säkert högskoleutbildning. samma sak med film. för 20 år sedan hade kanske 1 av 10 gått på någon skola för att lära sig resten var outbildade (i alla fall innom film) medan de flesta idag faktiskt har utbildning.

Postad

Lite funderingar

I dagens samhälle så kan man börja urskilja vissa mönster om hur kulturen utvecklas. Efter Internets genomslag så har vem som hellst kunnat sprida sina egna verk nästan hur enkelt som hellst. Först så har vi musikbranchen, från att ha haft en strikt modell med stora bolag som letar blivande stjärnor och sedan producerar skivor så kan idag nästan vem som hellst producera och distribuera musik. Ska man kunna leva på att göra musik så måste man verkligen sticka ut och vara nyskapande, göra sig en karriär på internet är annorlunda från den traditionella modellen.

Än så länge så kostar det fortfarande ganska så mycket pengar att tillverka film i biokvalitet men utvecklingen går snabbt framåt och snart kanske man skall börja fundera vad som kommer att hända med filmkulturen. Redan idag så kan man sitta i timtal och njuta av kortfilmer utlagda på internet, ibland måste man betala ibland inte. Vi har långfilmsprojekt som startas genom att man börjat på internet, och sedan satt igång. Vi har forum som detta där det finns massvis med information och människor att diskutera med.

Filmskolorna har fortfarande en roll och det är att likrikta artister för att passa in i filmbranchen. Sällan har några som inte lyckas komma in den vägen sedan någon chans och jag tror inte heller det kommer att ändras speciellt fort. Att gå till en filmskola innebär alltså att lära sig att göra film som man alltid har och gjort och sedan lägga sin egen lilla touch på det, utveckla filmen med små steg.

Vad som dock kan hända är att vi får se något av alternativ filmkultur växa fram med internet som redskap, först kanske vi får se dokumentärer så specifika och nyskapande som aldrig förr, vi kommer nog att få se mycket med småstuttar à la avant garde och därefter kommer den stora armén efteråt. När man lär sig saker själv och tillsammans med andra utan att går filmskola så öppnar det för en utveckling i en helt annan riktning och jag tror att det kan bli något väldigt nyskapande och roligt. Självklart så kommer det alltid att finnas undantag men finns det ju alltid.

Postad

Jag skulle tro att man kan lära sig dom flesta, om inte alla kreativa yrken själv. Det kan dock vara lättare att knyta kontakter om man går i skola.

Postad

Jag vet inte vad jag skall tro. I ena ögonblicket är vetskap om hur man tillverkar en berättelse ingenting att ha enligt många. I andra ögonblicket arbetar man hysteriskt för att uppnå filmlook. Jag är förvirrad. Att internet översvämmas med skit som är nära nog helt otittbart gör inte läget bättre. De få pärlor som dyker upp är ju faktiskt tillverkade med vetskap hur man gör film och/eller med resurser men tyvärr försvinner i smörjan.

Allteftersom jag läser om film, destå mer inser jag hur viktigt det är att göra rätt och avvikelser är ett medvetet stilbrott för att förstärka det man vill visa. Att göra allt totalt fel och utan att ens veta om det, och kalla det för en stil är inget annat än både fult och ignorant.

Den enda som jag tycker faktiskt lyckats göra något som jag tycker är nyskapande för film är Lars von Trier. Om det är bra eller inte hör inte hit, men helt klart annolunda och mycket medvetet.

Som avslutning, utbildning är för det mesta bra och man kan skaffa sig utbildning på många olika sätt. Att gå i skola tycker jag är ganska effektivt, men att läsa böcker funkar utmärkt också. Att prova sig fram ger säkert också resultat men jag tycker det är onödigt att prova alla fel som andra redan gjort. När jag skall måla en bräda brukar det blir bra om jag läser brochyren jag fick i färgaffären och göra som de står. Men när man gör film, så verkar det gå bra att ignorera erfarenhet som redan finns. -"Jag struntar i grundfärgen, den målar jag efteråt" och "Det är inga problem att måla när det regnar".

Jag tror att de unga filmare här på forumet som listat ut att faktiskt titta i den litteratur som finns, det är den som är morgondagens filmare. Det har inget med mainstream att göra utan att göra film som går att titta på. På tal om det, nån som gått på konstutställning och tittat på videokonst? Tyckte ni om det?

Postad
"Jag struntar i grundfärgen, den målar jag efteråt"

Haha, den var bra!

Vad gäller resten - bra skrivet. Dumt att uppfinna hjulet hundra gånger. Skola och böcker förhindrar det någorlunda. Men det är också bra att prova sig fram, lära sig filmmediet, experimentera. Många vägar leder till Rom.

En parallell, kanske: Jag snickrar mycket, renoverar och håller på. Och jag lovar - att använda sig av ett flertal bra, genomtänkta specialverktyg, är till väldigt god hjälp för att nå det resultat som liknar det man ursprungligen tänkt sig. Verktyg möjliggör förfining av resultatet, och det är inget som sätter käppar i hjulet för att "få fram ens personliga stil". Tvärtom.

Postad

Jo, jag har renoverat fönster hela helgen. Undrar om jag någonsin kommer bli klar med vårt hus? Att bo granne med en snickare är guld värt. Bara att fråga dumma saker, och låna riktiga verktyg kan förändra ett amatörjobb till riktigt proffsjobb i världsklass.

Och jag måste hålla med om att man måste prova sig fram. Det är ingen tvekan om det. Nått jag tycker verka funka rätt skapligt för mig är att försöka härma nått jag ser och tycker om.

http://www.ida.liu.se/~gse/slask/test3.wmv hamnade slutligen i papperskorgen härmade från most haunted.

Postad

Oh kitt! Man blir aldrig klar med ett hus, visste du inte det? ;) Själv pular jag med bostadsrätten. Spacklar och slipar för tapetsering i köket nu. Jätteskoj...

VAD var det där för klipp?

Postad

Att man aldrig blir klar hade jag länge misstänkt, men att man hela tiden lägger ribban allt högre hade jag aldrig gissat i förväg.

Klippet var från början tänkt till min påhittade dokumenär om ingången till jordens inre, belägen i Åtvidaberg. Det blev inte riktigt så bra jag hade tänkt mig så det hamnade i papperskorgen. Originalet skall vara såhär, dem första sekunden. http://www.livingtv.co.uk/mosthaunted/video.php En parodi som är kanske lite tydligare är

Postad
Jag tror att de unga filmare här på forumet som listat ut att faktiskt titta i den litteratur som finns, det är den som är morgondagens filmare. Det har inget med mainstream att göra utan att göra film som går att titta på. På tal om det, nån som gått på konstutställning och tittat på videokonst? Tyckte ni om det?

Tycker om det här resonomanget. För att utveckla lite grann, när information kan vandra friare så får det en positiv effekt på utvecklingen. Sätt ta sig in i filmbranchen är ju antingen att känna folk, lära känna folk eller att den s.k. "långa vägen". När det blir enklare att filma så blir den långa vägen kortare, det finns mer att välja från. Det blir mer skit, men det mer material av kvalitet också.

Har kollat en på videokonst. Dels en utställning med exprimentfilmer från efterkrigstiden och så var jag på "Pocket Film Festival" i helgen, plus lite små klipp lite här och där. Pocket Film Festivalen var väldigt speciell, det var små filmer som var producerade med en mobiltelefonkamera. Inramningen av arrangemanget var coolt, klippningsworkshop, ljussättning för mobilkamera(!) osv. Visningen jag såg så var det en regissör där och berättade om hur och vad han hade tänkt på när han skapade sin film. Filmerna var för det mesta otroligt bisarra men vissa var helt geniala. Till de bästa jag såg var en mosaik, var man kunde hitta olika flaggor i mönster i det vardagliga livet och den australiensiska självmordsbombaren som attackerar en moské.

Postad

proffs eller amatör tycker jag själv är meningslöst... Battlefield Earth var gjord av proffesionella, Bad Taste gjordes av (den då) amatören Peter Jacksson på helgerna i 4 år...

Det är bara ett par exempel... fler finns i överflöd...

Och böcker för nybörjare finns... i busslastmängder... men ska man ha tag i något ovanför windows-movie-maker-nivå så blir det genast svårare att hitta. En fin bok jag lånade får något år sedan på jämtlands länsbibliotek i östersund (skriver ut det så noga som tips;)) är Cinematography, tror jag den hette. Den var grundlig den. Gick igenom hela filmkameran och det mesta man kan koppla på den och det man kan koppla den på. Visserligen var den skriven för 35mm men det är ingen större svårighet att konvertera dessa kunskaper till video.

Samtidigt så ska man ju tänka på när det redigering/klippning att Spielberg klipper ju fortfarande på en gammal KEM Moviola med funktioner som: spola fram, spola bak, klippa, klistra ihop, och en bildvisare... och han klarar ju sig rätt så bra ändå;)

Och konstfilm kan jag se hur mycket som helst av. Bara det är ordentligt gjort... jag har sett flera guldkorn via mina skördar på internet som jag aldrig skulle hört talas om annars. En sån simpel sak som att animera ett gäng mäniskor som går kan vara fascinerande om det görs på rätt sätt.

Men sedan så ska man ju inse att konstfilm görs för konstens skull, kommersiell film för att någon ska tjäna pengar. För mig är båda lika legitima anledningar och jag räknar endast bara känsloförmedlingen i filmen som kvalitets-märke... vare sig det är en brinnande papperstrana uppspelat baklänges eller senaste Bruckheimer-multimiljonhollywoodprojektet. Lyckas dom få mig att känna som dom vill så är det en bra rulle;). Men förutsättningarna är ju ändå olika.

Och internets del i utvecklingen... ja... det hade nog tagit längre tid innan jag börjat filmat om det inte vore för internet tror jag. Men å andra sidan så kanske jag hade sökt mig till resurscentrum och filmpool istället och fått liknande utbildning där. Kanske.

En sak dock som jag iochmed internet har börjat uppskatta är just kortfilmer... och det är synd och skam att det saknas köpemedium för dessa filmer. För som det är nu så har jag snubblat visserligen över ett par samlingar av gamla (och nya) animerade kortfilmer som är förbannat bra på diverse fildelningsnätverk och jag är kluven. Hade jag sett dessa utan internet? Dom finns ju inte att köpa, de sänds ju inte på teve och de är ju allmänt bortglömda.

Nu blev det spretigt och off topic... men jag anser ju helt och fullt iallafall att det handlar om talang. Inte om proffs... Men är man proffs så har man ju mycket mera möjligheter att utveckla sin talang;)

Postad

öva är rätta grejen.

Sen vad det gäller mig själv så har jag aldirg läst en film kurs eller något inom media. Voodoofilm har ju en mycket bra filmskola här. lärt mig hur mycket som hälls här ifrån. av just voodoofilm och er andra här. När man är amatör kan man härma eller göra om en film som ett proffs har gjort. De lär man sig mycket på. se hur han arbetar och utgå från det.

Postad
Hej

jag undrar om de som gillar film, viket typ som helst, hur måste man göra för att göra bra filmar? räcker det med att läsa bocker?

korta film kurser?

Vad tror ni?

Tack

Du kan läsa böcker och gå på seminarier, men det är inte det som kommer att göra en bra film. Det är det du har i huvudet samt din förmåga att handskas med mediet (säker att du inte vill skriva en bok eller kanske musik?) som gör din film. I grund och botten måste du fråga dig själv varför du vill göra film?

Gör man någonting eget man känner sig tillfreds med är det svårt att misslyckas. Vill man bli nästa Tarantino kan det bli svårt att lyckas.

Postad

Det är jättelätt att misslyckas med nåt eget man är tillfreds med. Jag känner så många frustrerade filmare som gett upp som alla gjorde sin helt egna grej dom var tillfreds med men som inte skapade tillräckligt intresse hos andra.

Tror man att man har förmåga att skapa kontakt med publiken och på något litet sätt kan bevisa det...då är det mindre lätt att misslyckas.

Postad

För det första är film-mediet ett brett ämne och mycket ska klaffa för att få bort amatör-stämpeln. Musik, ljud, ljussättning, en bra historia att förmedla, skådespel, vinklar, kamera hanterande etc etc. Och ingen kan vara perfekt i alla dessa områden så det krävs kontakter/experter inom det enskilda området att få till det.

Men detta innebär ju att man ska noggrant välja ut vilka ens kompisar är om man har noll budget ;) Träffar jag en musiker så ska han vara min kompis, träffar jag en som jobbar med att ljussätta så försöker jag bli hans kompis etc etc ;)

Postad

Jag är en stark anhängare av "one man crew"-filosofin. Det finns många exempel i indievärlden på människor som är multibegåvade och själva kan axla en hel produktion. Robert Rodriguez gjorde det på El Mariachi och även idag skriver han manus, regisserar, producerar, fotograferar, klipper, gör musiken, koordinerar effekter, ljudlägger och mixar han sina egna filmer (trots budgetar på många hundra miljoner). Han är t o m känd för att ofta stå för cateringen på inspelningen eftersom han är en duktig kock.

Medan andra filmare behöver jobba på ett annat sätt. Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra. Om man trivs med ett arbetssätt och resultatet fungerar och hittar publik ska man köra på det.

Att bygga relationer är alltid viktigt. En vinnande personlighet kommer man långt med.

Postad
Jag är en stark anhängare av "one man crew"-filosofin. Det finns många exempel i indievärlden på människor som är multibegåvade och själva kan axla en hel produktion. Robert Rodriguez gjorde det på El Mariachi och även idag skriver han manus, regisserar, producerar, fotograferar, klipper, gör musiken, koordinerar effekter, ljudlägger och mixar han sina egna filmer (trots budgetar på många hundra miljoner). Han är t o m känd för att ofta stå för cateringen på inspelningen eftersom han är en duktig kock.

Medan andra filmare behöver jobba på ett annat sätt. Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra. Om man trivs med ett arbetssätt och resultatet fungerar och hittar publik ska man köra på det.

Att bygga relationer är alltid viktigt. En vinnande personlighet kommer man långt med.

Klarar man av att jobba så utan att gå in i väggen eller bränna ut sig är det ju bara att köra. Men fördelen att ha ett team bakom sig är ju att man avlastas också och kan få flera saker gjorda samtidigt.

Postad

Exakt, krävs ju lite mer av en om man ska axla allt ansvar själv om inte mycket mer tid krävs för ett sånt arbete. Att ha folk bakom sig minimerar tiden brutalt. Men det beror på hur man värderar att jobba såklart. Men man kommer inte undan att man behöver ett antal vid inspelningsplatsen. Skådespelare, några bakom kameran och kanske några slavar som bär all utrustning ;)

Postad
och kanske några slavar som bär all utrustning ;)

Slavarna är viktiga. Allt för lite cred tycker jag går till produktionsassistenterna och praktikanterna på professionella inspelningar som nästan alltid får jobba övertid under hela inspelningar men utan att få ens statistlön.

Postad

Ditt intresse styr hur bra du blir, fixa en kamera eller gå en kurs. Har du inte gjort mer än en film på ett år kanske det är något annat du brinner för?? Enda sättet att göra bra film är att öva, läsa och filma filma filma. Käka film till frukost...

BTW är det hus lr film vi snackar

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...