Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När du är med på en inspelningsplats. vad ropar regissören när han vill förmedla att, "nu är det dags, kameran rullar!"

Jag brukar ropa; tystnad, tagning, kör!

Samt att alla är med.

Postad

1. "Klart för tagning?" (Om alla är tysta är det klart för tagning)

2. "Tystnad tagning!"

3. "Kamera!" (Fotografen svarar: "Rullar!" när kameran är igång.)

4. "Ljud!" (Ljud svarar: "Rullar!" när ljudet är igång.)

5. "Klappa!" (Klappan körs.)

6. "Varsågod börja!"

Postad

Regiass: Tystnad för tagning!

Regi: Kamera!

Ljud: Rullar!

C-foto: Scen 1, tredje (tagningen)!

*Fotografen trycker igång kameran*

A-foto: Klapp!

*C-foto klappar och kutar ur bild, välter en lampa på vägen*

Regi: BRYT FÖR FAN!

Jakob Eklund: Helvete!!!

Postad

regi/regiass: Tystnad! Kamera!

(jag trycker på knappen)...

regi/regiass: Rullar vi?

(jag stirrar på displayen... mekaniken i kameran hörs): snart så...

regi/regiass (trummar med fingrarna på manuset): rullar vi än?

(till slut har kameran laddat in bandet igen och den efterlängtade röda pricken syns i rutan): NU rullar vi.

regi/regiass (grymtar): ok, börja!

Finns det något sätt att undvika att kameran laddar ur sig bandet efter en paus på 2 minuter för smink och ljussättning/justering? >_

Postad

Jag: Vänta jag ska bara ställa in...

De andra: Kör vi nån gång eller?

Jag: Är alla med nu då? Kommer ni ihåg vad ni ska göra?

De andra: Näe vänta.

Jag: Nu kör jag.

De andra. Kör du eller?

Jag: Näe vänta. (väntar på rec-symbolen)

Jag: Nu kör jag.... action.

Jag är nog väldigt jobbig att ha som regissör, det har även hänt att jag har instruerat mina skådespelare att "knaka" eller att "bli lägre".

Postad

Det konstiga är att större delen av tiden när allt är uppriggat går alla omkring och försöker se upptagna ut trots att de inte gör någon egentlig nytta.

När de magiska orden "Tystnad för tagning!" sprutar ur regiassens stora gap blir alla på helspänn och tiden verkar gå otroligt fort. Om någon då säger "Vänta, måste fixa det här först" blir alla väldigt irriterade och suckar och har sig, trots att ingreppet tar två sekunder. När de ännu mer magiska orden "Tack, den tar vi!" kommer ur samma gap, återgår allt till det "normala" stadiet som jag vill kalla sengångarstadiet.

Visst, personen kunde ha fixat "det där" lite tidigare men upptäckte det kanske inte förrän i sista sekund. Men ändå, har man väntat en timme på att börja kan man väl vänta två sekunder till?

Har ni andra också märkt av att allting som försenar en tagning när "Tystnad för tagning!" ropats ut blir bemött som något väldigt dåligt? Är det bara jag som måste skriva av mig för att jag inte har några vänner?

Postad

Ofta så rullar man ljudet och säger klapper-board informationen innan man rullar kameran. När den informationen är meddelad så rullar man kameran, klappar och tar bort klapperboarden. Detta görs för att spara film, det enda som behövs vid telecine är nämligen en frame så man kan läsa av informationen och själva "klappet" för att synca ljudet.

Postad

Alldeles riktigt, Joel!

Plåtar man på video spelar det mindre roll, såvida man inte är riktigt snål och inte vill slösa på band :)

Postad
Alldeles riktigt, Joel!

Plåtar man på video spelar det mindre roll, såvida man inte är riktigt snål och inte vill slösa på band :)

Eller tycker att ljudkomponenterna som sitter i en videokamera suger (vilket dom gör) och därför kör med en proffsrecorder för ljud separat.

Postad

Jag ger regi (kamera och spel) och säger sedan "Turn over".

First AD: Quiet on the set please! Sound?

Sound: Rolling.

First AD: Camera?

Operator: Speed.

Clapper Loader/Assistant Camera klappar snabbt (det ska man inte be honom/henne - eventuellt säger Operatorn "Mark it" beroende på situation).

First AD: Action!

Jag (lugnt och tyst): Proceed... (Har jag stulit från Clint Eastwood)

På svenska inspelningar säger jag aldrig "Varsågoda börja". Jag säger bara "Börja". "Varsågoda" låter som gammaldags ihålig artighet som inte betyder någonting.

Postad
Jag ger regi (kamera och spel) och säger sedan "Turn over".

First AD: Quiet on the set please! Sound?

Sound: Rolling.

First AD: Camera?

Operator: Speed.

Clapper Loader/Assistant Camera klappar snabbt (det ska man inte be honom/henne - eventuellt säger Operatorn "Mark it" beroende på situation).

First AD: Action!

Jag (lugnt och tyst): Proceed... (Har jag stulit från Clint Eastwood)

Visst, CL kan klappa när han hör det lilla pipet från kameran, men ibland måste operatören fokusera om så att klappan kommer i fokus, det hinner han ibland inte med direkt och därför är det enklast om operatören ger instruktion när han vill ha klappen. Tycker jag iaf.

Postad
Eller tycker att ljudkomponenterna som sitter i en videokamera suger (vilket dom gör) och därför kör med en proffsrecorder för ljud separat.

och som kameraman vill jag inte behöva sitta och tänka på ljudnivåer heller;) Det sköter ljudansvarige... han sköter sitt jobb jag sköter mitt...

förresten munthe... du var väldans utförlig i din beskrivning... men när läser CL clappan åt ljudet? :p

alltid roligt att besserwissra proffsen:D... förlåt.

Postad
Visst, CL kan klappa när han hör det lilla pipet från kameran, men ibland måste operatören fokusera om så att klappan kommer i fokus, det hinner han ibland inte med direkt och därför är det enklast om operatören ger instruktion när han vill ha klappen. Tycker jag iaf.

Det är få som kan klappa rätt. Vet att Mats Helge planerade en hel DVD i sin planerade DVD-kurs på just det ämnet. I Sverige tar det ofta tid och det ska fokuseras och klappan ska makas in i bild på de mest tidskrävande sätt.

Postad
och som kameraman vill jag inte behöva sitta och tänka på ljudnivåer heller;) Det sköter ljudansvarige... han sköter sitt jobb jag sköter mitt...

förresten munthe... du var väldans utförlig i din beskrivning... men när läser CL clappan åt ljudet? :p

alltid roligt att besserwissra proffsen:D... förlåt.

På forntiden innan modern utrustning uppfanns läste CL klappan åt ljudet precis innan han klappade.

Postad
Regiass: Tystnad för tagning!

Regi: Kamera!

Ljud: Rullar!

C-foto: Scen 1, tredje (tagningen)!

*Fotografen trycker igång kameran*

A-foto: Klapp!

*C-foto klappar och kutar ur bild, välter en lampa på vägen*

Regi: BRYT FÖR FAN!

Jakob Eklund: Helvete!!!

när läser CL clappan åt ljudet? :p

Jag tar och citerar mig själv här :D

Såhär går det alltså till på de inspelningar jag frekventerar. C-fotografen läser vilken scen och tagning det är efter att ljudkillen svarat "Rullar" på regissörens "Kamera!". Jag vet, inte speciellt logiskt att ropa "kamera" när man menar "ljud", men det är väl tradition.

P.S Jag frekventerar inga Munthe-inspelningar, där kan det ju gå till på helt andra sätt

Postad
Det är få som kan klappa rätt. Vet att Mats Helge planerade en hel DVD i sin planerade DVD-kurs på just det ämnet. I Sverige tar det ofta tid och det ska fokuseras och klappan ska makas in i bild på de mest tidskrävande sätt.

Det påminde mig... var inne på den gamle mästarens hemsida... inte uppdaterad sedan 2005... senaste inläggen i forumet inte så nyare än det... Är den helt utdöd kanske? Synd ändå... Hade ju varit kul att kliva in på en intervju och ha examen från matshelge.com på sitt cv ;)

1 HEL DVD? låter kanske mycket... men så ska man ju tänka på att hela uppsättningen ändå är på 480 skivor i dubbeldvd-fordral... så det är ju ändå bara en 1/480-del av hela kursen;)

--

Kan ju förresten nämna att jag varit C-foto/CL själv i en s16-inspelning (patetiskt att försöka skryta om nått sånt, jag vet)... så jo, jag vet ju egentligen när man ska läsa brädan... ville bara dryga mig lite:p. Men CL var ingen riktig roll jag trivdes i, kom hela tiden på mig själv att vara på scenbygget. Men det är väl bara att avancera i graderna lite, antar jag.

Men å andra sidan är ju stum-tagningar inte att förringa heller... Leone o.s.v. klarade ju sig i åratal utan sync-ljud:D...

Nu är jag dock långt ute på sidospåret så jag får väl ta å hålla käften å gå å lägga mig istället...

Postad
)

På svenska inspelningar säger jag aldrig "Varsågoda börja". Jag säger bara "Börja". "Varsågoda" låter som gammaldags ihålig artighet som inte betyder någonting.

Min grabb har fått äran att prya på inspelningen av Arn, de har en dansk regisör. Han säger "väsgo börje" enligt min son. Det där "väsgo" låter ju lite gött i alla fall.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...