gorse Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 Skulle nått sånt här kunna passera utan alltför mycket kritik om man visar lite snabbt? Det skall föreställa Edvin Sverkesdottir, den första upptäckaren av ingången till jordens inre, i åtvidabergs gruvdrift som aldrig ägt rum. http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/DSC00328-small.jpghttp://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/DSC00329small.jpg http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/DSC00328.JPG http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/DSC00329.JPG 0 Citera
Mr.Man Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 Ser mycket bra ut! en modell antar jag, I vilken skala är den? 0 Citera
gorse Postad 20 april 2007 Författare Postad 20 april 2007 Jag vet inte riktigt. Det är Aifix gamla byggsats jag hade i källaren. Jorden är blöt aska från pannan, som inte hade brunnit ut riktigt ordentligt, så det är mycket skräp i askan. Edit; Jag hittade en bild... http://www.hobbylinc.com/htm/arx/arx3541.htm Jo, föresten, jag har en ide om att placera modellen nära kameran, och sen ha lämplig verklig miljö i bakgrunden och försöka passa in kanten på modellen i nån naturlig gräns. Har jag rikigt tur får jag till och med oskärpa i bakgrunden. Jag skall testa i kväll med en leksakspolisbil (amazon i 1:18) som skall stå på verkliga Bruksgatan. 0 Citera
Team_fagott Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 Riktigt läckert. Snygga bildkopositioner med. Jag skulle dock satsa på att göra skelletet mer gul-brunt. Kanske trassal in något skräp i revbenen. Ev kunde mn förstärka bilden med att ta loss tex en arm och lägga en bit ifrån kroppen. Skelettet ser lite väl välbevarat ut. 0 Citera
Rabies Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 Skallen ser inte så realistisk ut, de e detaljer som skiljer sej från en riktigt skalle. Men det som ser minst realistiskt ut är ställningen som kroppen ligger i med armen upp sådär sen att benen sitter ihop och käken sitter fast på kraniet, den borde ha ramlat av när köttet inte finns där att binda ihop dom längre. Sen kanske det skulle va lite gulbrunare färg på beroende på hur länge det har legat. 0 Citera
Lasse_laser Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 Vid en snabb blick fungerar det definitivt. Men var noga med ljuset på den. Solen verkar skina igenom på vissa ställen (vänstra, revbenen) samt skallen ser en aningens plastig ut på högra bilden. 0 Citera
_nemo_ Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 Den vänstra ser bra ut. Tillräckligt bra om du bara ska visa den snabbt hursomhelst. Men ska du ha det som filmklipp, eller bara lägga in en bild sådär? Håller med om att den ser välbevarad ut, kanske inte är meningen? 0 Citera
Stefan_holst Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 Håller med om den vänstra ser mycket bra ut! 0 Citera
Jawo Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 Vid en snabb titt ser det mycket bra ut, men när man tittar noga ser man (kanske är placebo) att skalan är fel och att solen ser ut att lysa igenom vissa delar. 0 Citera
gorse Postad 20 april 2007 Författare Postad 20 april 2007 Då drar jag slutsatsen att det kan funka. Plasten är inte målad alls utan det är den bara vita modellplasten. Att detaljer felar såg jag själv direkt, men jag tror inte man ser det så lätt. Bilderna är tagna med min mobiltelefon så med lite omsorg kan man nog göra lite bättre. Likaså själva arrangemanget. Nu ligger askan och skelettet på en bakplåt. Helst vill jag inte göra så stor åverkan på modellen, annars kan man ju mosa sönder det mera. När jag tittat på riktiga skelett så har de en luminas som är svår att härma men genomlysning skall det nog inte vara. Får akta mig för motljus tydligen. Det blir nog rörliga bilder om jag får till det, helst blandat med bilder på riktigt skelett. Tyvärr ligger det riktiga skelettet lite illa till så jag kan inte filma det så som jag vill, typ museum, så ett par riktiga närbilder kanske kan lura ögat. 0 Citera
gorse Postad 20 april 2007 Författare Postad 20 april 2007 Det här med modeller skulle kunna användas i större utsträckning. http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/polisbil-small.jpg Denna videosnutt blev inte riktigt som jag tänkt mig, men rätt skapligt ändå. Svart vitt och inte så långt och med lite "gammal film"-filter skulle kunna lura ögat? http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/polisbil.mpg [3 Mb] 0 Citera
Jawo Postad 20 april 2007 Postad 20 april 2007 Det här med modeller skulle kunna användas i större utsträckning. http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/polisbil-small.jpg Denna videosnutt blev inte riktigt som jag tänkt mig, men rätt skapligt ändå. Svart vitt och inte så långt och med lite "gammal film"-filter skulle kunna lura ögat? http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/polisbil.mpg [3 Mb] Jag tror att det som avslöjar det mest är att man från början vet om att det är fejkat. Hade jag inte haft någon aning om det undrar jag om jag hade märkt nåt. Det såg i alla fall väldigt fräckt ut. Polisbilen såg ut som en uppförstorad miniatyr, typ som om du hade uppfinnit en "förstora upp maskin". Antar att du filmar detta med dv kamera, men du skulle ju kunna ta ett kort med en systemkamera och göra kamerarörelsen digitalt. Då skulle du kunna använda en lins som kan visa två olika skärpedjup och på så sätt få både bakgrund och bil i fokus samtidigt. Bilens suddighet var det som avslöjade den mest. 0 Citera
gorse Postad 21 april 2007 Författare Postad 21 april 2007 Bilden i förra inlägget är avsiktligt suddig i förgrunden. Jag hade diskussionerna om skärpedjup och skärpeåkningar i bakhuvudet när jag tog den bilden och såg lite chansen att göra just oskarp bild med semesterkamera. Bilderna är ju bara utanför huset där jag bor. Om det funkar tänkte jag försöka göra en "arkiv-film" från det skarpa stället. Just nu känns det som lite experimenterande vad som är gångbart och inte, särkillt med rätt enkla medel. Mycket ideer jag haft har jag skrotat som dåliga ideer, medan en och annan kanske kan funka. Jag ville gärna ha med en polisbil från 60-talet, men kanske funkar det inte. Jag har en rätt misslyckad bild som blev i motljus, och resten alldeles för mörk. Men å andra sidan ser den mer verklig ut. Kanske skall avsikligt göra "dåliga" tagningar för att öka realismen? Eftersom jag bygger modeller, är jag rätt hemmablind för vad som avslöjar en modell eftersom jag vet vad jag skall titta efter. I filmsekvensen är det distoritionen i glasrutorna som avgjort förstör illusionen. Det syns att glasrutorna är skalenligt för tjocka. Vissa detaljer är inte riktigt skalenliga, men det kan vara svårt att se vid hastig blick (tex ser ju nummerplåten ut att vara av spånskiva). Vad som är svårare att se är att perspektivförskjutningen i rörelse är mycket fel. Kolla gränsen mellan gata och trotoar precis i början. De skall inte röra sig i förhållande till varandra. Men det tror jag inte man kommer tänka på i det färdiga resultatet. Eller så gör man helt enkelt inga kamerarörelser alls. När jag kläckte iden när jag stod i leksaksaffären och tummade på polisbilen, tänkte jag att polisbilen inte skall få så stor uppmärksamhet i klippet utan enbart skymta förbi. Men eftersom polisbilen är "gammal" hoppas jag det skall förstärka illusionen av att moderna svartvita tagningar är gamla arkivbilder. Film är en illusion och min ambition är att man skall bli lurad, men att om man studerar ruta för ruta så kommer man naturligtvis att se att allt är fejk. Vad som är svårt att kontrollera är att vissa bilder blir bra, medan somliga inte alls blir bra. Skelettbilderna först i tråden blev så himla olika fastän de är tagna vid samma tillfälle. http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/DSC00330.JPG 0 Citera
Ivan Postad 21 april 2007 Postad 21 april 2007 Fan ja blev riktigt intresserad av det här med modeller:) själv så har ja ju hållt på med att måla modeller och det skulle vara riktigt kul att testa den här tekniken. Nån som kan förklara lite mer detaljerat hur man gör? 0 Citera
gorse Postad 21 april 2007 Författare Postad 21 april 2007 Först måste man ha en modell som är bra byggd, helst på tävlingsnivå eller ännu hellre tävlingvinnare. Eller så bygger man stora modeller. Ju större ju enklare. Jag köpte min polisbil i leksaksaffären. Med en sprayburk grålackerade jag en spånplatta och lade ut den på ca en meters höjd över gatan. Kanten på spånplattan försökte jag passa in mot trotoarkanten, då skarven med verkligheten blir så osynlig som möjligt. Sen satte jag modellen på spånplattan och försökte passa in modell, kamera och kanten på plattan så det stämmer. För skeletten kommer bakplåtens kant att bilda en uppskottad vall, som naturlig övergång mot bakgrunden. Lite trix som kan funka har jag märkt, är att lägga modellen i skugga och bakgrunden i ljus. Likaså motljus kan försämra upptäckarförmågan hos tittaren. 0 Citera
Rabies Postad 21 april 2007 Postad 21 april 2007 jag tycker polisbilen ser mycket bra ut. man ser att asfalten glider lite om man kollar noga. är det en vanlig panorering du har kört eller är det en åkning? om det är en panorering så kan man ju fixa det med nodpunkts-stativ på kameran. 0 Citera
Fürni Postad 21 april 2007 Postad 21 april 2007 Båda ser riktigt kosher ut tycker jag. :) Vad gäller den andra så tycker jag att det stämmer som Jawo sade - man ser att den är fejkad mest för att man vet att den är fejkad. Hade jag sett det bara som ett ett (i post-production åldrat) klipp mitt i en dokumentär hade jag förmodligen inte reagerat det minsta. 0 Citera
gorse Postad 21 april 2007 Författare Postad 21 april 2007 Rabies, det är så enkelt som det bara kan vara. Jag ställde kameran på samma skiva som bilen. Med handen drog jag kameran på underlaget och siktade på fri hand. Men jag tror inte man kan göra så eftersom man behöver rikta in kameran så kanten passar in. Men flyttar man kameran stämmer ju inte kanten längre. 0 Citera
Rabies Postad 21 april 2007 Postad 21 april 2007 det fina med nodpunktupphängning är att man kan panorera utan att skivan rör sej. de e en gammal teknik som använts sen glasmålningens tid och han skådas i bland annat Picassos äventyr. det borde inte vara så svårt att bygga nån liten annordning för din kamera, de e egentligen bara att skjuta kameran bakåt så att själva rotationspunkten hamnar framför linsen istället för mitt på kameran. http://www.kaidan.com/nodalpoint.html http://www.edb.utexas.edu/teachnet/QTVR/NodalPoint.htm kan nog hjälpa en hel del när man ska jobba med miniatyrbyggen the old school way 0 Citera
Tomtebo Postad 22 april 2007 Postad 22 april 2007 Jag tänkte först, "shit var fan fick du tag på en sådan gamal polisbil" sedan kom jag på, just de ja en modell. De utrycket säger väl en hel del, att det funkar om man inte vet att det rä fejkad och att du inte visar den i bild allt för länge så man kan börja "störa" sig på den eller liknande. Good joob iallafall :) 0 Citera
gorse Postad 22 april 2007 Författare Postad 22 april 2007 Rabies, tack för tipset på länkar. Att jag inte tänkte på det. Det är ju genialiskt som tusan. Jag skall läsa dem lite mer ingående. Tomtebos kommentar värmer. Tack för den med. 0 Citera
gorse Postad 23 april 2007 Författare Postad 23 april 2007 På tal om skelett så hittade jag ett renätet skelett av rådjur i går kväll. Något som förvånade mig var att benen var vita och samtliga delar satt ihop, riktigt hårt. Jag sparkade på skelettet och det enda som hände var att skelettet vände på sig och såg skitdumt ut med den "platta sidan" uppåt. Hela skelettet var hårt som cement och det gick inte lätt att bryta loss några ben, utan hängde ihop hårdare än jag kunde föreställa mig. 0 Citera
Rabies Postad 23 april 2007 Postad 23 april 2007 Men det beror väl på hur länge det har legat och så. Kollar man på gamla skelett som dom har på musem och så så e dom ju oftast gulbruna. Vi hade en riktig döskalle på biologin i skolan och den va klart gulbrun. Vet dock inte hur gammal den va men över 200 år skulle jag gissa på(tror inte nån vill ha sin farfar liggandes och skräpa på nåt gammalt högstadium) Det bästa är ju att du kollar upp skelett från den tiden du vill att det ska ha legat och ser hur dom ser ut. Jag utgår från namnet Edvin Sverkesdottir att det borde röra sej om några hundra i alla fall? Eller är det dagsfärskt? 0 Citera
gorse Postad 23 april 2007 Författare Postad 23 april 2007 Äh, jag hittar på ändå så det behöver inte vara så korrekt. Det lär vara annat i min film som har större felaktigheter. Huvudsaken är att det blir en bra berättelse. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.