Gå till innehåll

förslag på titel


Najka

Recommended Posts

Jag har skrivit ett manus nu om tomtar och väsen. Det utspelar sig i nutiden och handlar om tre pojkar som råkar hitta en kista. I denna kistan ligger det en tomte...jag är helt klar med allt, förutom titeln. Jag har svårt för att komma på en titel och skulle behöva hjälp..

 

förslag någon?...

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm nej jag hade tänkt mig något mer seriöst eftersom filmen är seriös. Det jag vill visa med filmen är att allt kan hända vem som helst, när som helst. Titeln behöver inte ha något med tomten å göra

 

tack för svar ändå, keep going!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man skulle nog behöva se filmen för att kunna sätta en titel. En av mina favoritfilmer för ögonblicket och som är svensk, är "En sång för Martin". Filmen handlar om dirigenten Martin som får alzheimer.

 

Så följdfrågan är, vad händer med tomten? Vad är filmens logline? När jag letade efter nått annat på forumet hittade jag några gamla trådar där jag ältar mitt eget avsomnade dagdrömsprojekt om pedofilen som seriemördar småflickor. Jag fick ett förslag till titel som "Mannen med brödrosten". Jag gillade den titeln, utan att egentligen se sambandet med filmen.

 

Så det är frestande att föreslå "Tomten på loftet" om tex upphittaren är lite knäpp. Mer seriöst svar skulle nog vara att bortse från tomten helt och håller och se om loglinen kan ge en ide om titel.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Chest of madness!"

"The cruelty of Tom Bombadil"

"Whenever I sleep"

"Santa of doom"

"The way of life - the evil orphan"

 

:D

 

Yeah, let's keep it up. We're on a roll here...

 

"Boxing the Bogeyman"

"Banemannens svanesång"

"Stir me up!"

"The Greeters"

"På drift i Idre"

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag läst manuset. Ide och komposition tycker jag är bra även om själva manuset suger, men jag föreställer mig att det finns mer i huvudet på författaren än vad som fastnade på pappret, och som kommer fastna i den färdiga filmen. Finns mycket utrymme för bearbetning som skulle kunna göra manuset mer tydligt och slagfärdigt.

 

Om jag fattat storyn rätt handlar det om en kvarntomte som blir levande begravd för 100 år sen av en bondbroder efter en dispyt.

100 år senare kommer gravplatsen i dager och tomten försöker döda upphittarna, men åker själv på pumpen. Eller hur?

 

En sån här berättelse behöver en lockande titel. "Kvarntomtens återkomst" är kanske en billig titel, men jag tror den duger fint.

"Butchers ofullbordade verk" är ett annat förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag läst manuset. Ide och komposition tycker jag är bra även om själva manuset suger, men jag föreställer mig att det finns mer i huvudet på författaren än vad som fastnade på pappret, och som kommer fastna i den färdiga filmen. Finns mycket utrymme för bearbetning som skulle kunna göra manuset mer tydligt och slagfärdigt.

 

Om jag fattat storyn rätt handlar det om en kvarntomte som blir levande begravd för 100 år sen av en bondbroder efter en dispyt.

100 år senare kommer gravplatsen i dager och tomten försöker döda upphittarna, men åker själv på pumpen. Eller hur?

 

En sån här berättelse behöver en lockande titel. "Kvarntomtens återkomst" är kanske en billig titel, men jag tror den duger fint.

"Butchers ofullbordade verk" är ett annat förslag.

 

mm du har rätt i det du säger om manuset. Det är så mycket bra jag har i skallen som inte kommit på papper och anledningen till det är nog att jag inte kan skriva det på ett BRA sätt.

 

Jag gillade din titel: "Buchers ofullbordade verk" och ska nog använda den istället:) OBS: inget t i efternamnet(han är ingen slaktare:))

 

tackar för förslaget!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...