FarfarMOV99TD Postad 13 februari 2007 Postad 13 februari 2007 Vad heter dom kamerorna som dom använder till riktiga filmer som I Robot? Vad kostar dom och kan man köpa dom. (Inte för att jag skulle ha råd men jag bara undrar) 0 Citera
Pace Postad 13 februari 2007 Postad 13 februari 2007 Omdöpt från "Riktigt Bra Kamera" och flyttad från Videokameror. I Robot spelades in med 35 millimeters kameror från Arri. Ja, just Arris kameror går att köpa (dock inte Panavisions kameror som är vanligast i USA, eftersom deras affärsmodell är att hyra ut dem). Vad de kostar vet jag inte, men jag chansar på ett par hundra tusen. Oftast hyr man grejer man behöver. 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 14 februari 2007 Författare Postad 14 februari 2007 Omdöpt från "Riktigt Bra Kamera" och flyttad från Videokameror. I Robot spelades in med 35 millimeters kameror från Arri. Ja, just Arris kameror går att köpa (dock inte Panavisions kameror som är vanligast i USA, eftersom deras affärsmodell är att hyra ut dem). Vad de kostar vet jag inte, men jag chansar på ett par hundra tusen. Oftast hyr man grejer man behöver. Ok, tack. Kan man få det och se ut som 35 mm med något program om man har en vanlig DV-kamera? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 14 februari 2007 Postad 14 februari 2007 Ok, tack. Kan man få det och se ut som 35 mm med något program om man har en vanlig DV-kamera? Öhhhh, nej. Om man kunde det, varför skulle någon skulle filma med 35mm film överhuvudtaget då? 0 Citera
Team_fagott Postad 14 februari 2007 Postad 14 februari 2007 35 mm är film (Ungefär som sådan man laddar i en vanlig kamera), filmen skickas sedan till framkallning. En timmes råmaterial kostar många barnbidrag. 16 mm är billigare och väldigt bra (fortfarnde många tusingar för en timme) . Super8 mm är ännu billigare och väldigt kul och bra sätt att lära sig använda film (läs: film som råfilm). En s8 kamera kan du få för några tior-några tusen. En Dv kamera anväder videoband, som lagarar magenstiskt. ett Dv band på en timme kostar en 50 lapp. Äpplen och päron helt enkelt. Finns det något bra sätt att få min balkonglåda att se ut som en tropisk regnskog? 1 Citera
Andreas C Postad 14 februari 2007 Postad 14 februari 2007 En del hollywoodfilmer som exempelvis Sin City, senaste Star Wars, Superman Returns och David Fincher's kommande "Zodiac" filmades med digitala high-definition kameror som exempelvis Sony HDC 950. I mitt tycke blir bildkvaliten lika bra om nästan inte bättre med dagens high-end HD kameror. 0 Citera
andreasw Postad 18 februari 2007 Postad 18 februari 2007 Finns jättemånga guider på hur du får video att se ut som film! Kavlitén kan du inte göra något åt men de finns några enkla små knep för att få din video att se proffsigare ut: * Använd stativ när du filmar * Filma i widescreen. Eventuellt lägg på widescreen i efterhand. * Lägg på färgfilter på videon, varma eller kalla toner. * Stämningmusik. * Var inte rädd för att zooma, titta bara på CSI i dialogerna! * Focus, ställ in focusen på rätt objekt i kameran när du spelar in. Finns en hel del mer små knep, använd fantasin! :) 0 Citera
alpha60 Postad 18 februari 2007 Postad 18 februari 2007 Arri 535 kostade 2 miljoner när den kom. SVT sålde sin begagnad för 600 000kr för ett par år sen. Jag tror inte man kan köpa Arris nya 35-kameror utan de gör som Panavision och leaser dem till uthyrningsföretagen. /Fredrik 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 4 mars 2007 Författare Postad 4 mars 2007 SVT??? Har dom så bra kameror? Ja menar: jämför senate beckfilmen med I robot 0 Citera
alpha60 Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 Det handlar om produktionsdesign. En standard-beck kostar runt 12 mille och I, robot typ 820 miljoner. Enbart ljusbudgeten på I, robot var garanterat mer än vad än hel Beck kostar att göra. /Fredrik 0 Citera
Team_fagott Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 SVT??? Har dom så bra kameror? Ja menar: jämför senate beckfilmen med I robot Beckfilmerna har ingenting med SVT att göra. Det är en samproduktion med b.la tv4 0 Citera
sound_front Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Visst kan man köpa en Arri kamera om man skulle vilja & kunna det? (dom kör inte samma system som panavision) Beck filmerna har som sagt inte så mycket med SVT att göra! speciellt inte hur dom serut! haha. Beck är inspelat på S-16 mm, och att gämföra I-robot & beck? varför? 0 Citera
Knodel Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Dom är riktiga filmkameror, inte digitala såna. Kostar mycket mer. :( Knodel vill köpa en sån dom hade i Forrest Gump! "Momma said they was my magic shoes" 0 Citera
Team_fagott Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Dom är riktiga filmkameror, inte digitala såna. Kostar mycket mer. :( Knodel vill köpa en sån dom hade i Forrest Gump! "Momma said they was my magic shoes" Digitala filmkameror? 0 Citera
sound_front Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Dom är riktiga filmkameror, inte digitala såna. Kostar mycket mer. :( Knodel vill köpa en sån dom hade i Forrest Gump! "Momma said they was my magic shoes" Nu förstår jag inte? antar iallafall att dom använde en panavision... 0 Citera
Bleckert Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Beck är inspelat på S-16 mm Nope! 35mm beck är en samproduktion mellan bla. tv4 och tyska tv och filmbolag. själva kameratekniken i hollywood är inte speciellt avancerad utan det är (som tidigare sagts) produktionsdesignen, postproduktionen och marknadsföringen som kostar mer. men framför allt är det lönerna till stjärnorna som är dyra. en större hollywoodstjärna får oftast 3-a gånger vad en hel svensk film kostar och då kanske de har 2-3 stjärnor. många pengar blir det. 0 Citera
Wallin Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Visst kan man köpa en Arri kamera om man skulle vilja & kunna det? (dom kör inte samma system som panavision) Beck filmerna har som sagt inte så mycket med SVT att göra! speciellt inte hur dom serut! haha. Beck är inspelat på S-16 mm, och att gämföra I-robot & beck? varför? Javisst kan man det, länk till ARRIs prislista: http://www.arri.com/prod/cam/2006_05-15_ARRI_Camera_Price_List.pdf Och så prislistan för den nya trevliga 416: http://www.arri.com/prod/cam/2006_12-Price_List_416_NEU.pdf 0 Citera
sound_front Postad 6 mars 2007 Postad 6 mars 2007 Nope! 35mm beck är en samproduktion mellan bla. tv4 och tyska tv och filmbolag. själva kameratekniken i hollywood är inte speciellt avancerad utan det är (som tidigare sagts) produktionsdesignen, postproduktionen och marknadsföringen som kostar mer. men framför allt är det lönerna till stjärnorna som är dyra. en större hollywoodstjärna får oftast 3-a gånger vad en hel svensk film kostar och då kanske de har 2-3 stjärnor. många pengar blir det. känner inte till tidigare Beck produbtioner? men de senaste filmerna spelades in på S-16mm. Känner c-fotografen som jobbade på dom senaste & då va det inte 35mm inte. "Och så prislistan för den nya trevliga 416:" Ahh, ja, läst en del om 416. Verkar va en välldigt trevlig & (ergonomisk) liten kamera! :) 0 Citera
MrPetter Postad 18 mars 2007 Postad 18 mars 2007 Jag vet att 35mm film är heligt och att det är ondskefullt och tabu att tala om digital video och att det POTENTIELLT skulle kunna bli bättre än film (i en fantastiskt avlägsen framtid - långt, långt bort såklart, hrrm). Men, please don't kill me, är det någon som har koll på Red's nya produktlinje? Haussen är ju ganska spännande. http://www.red.com //Petter 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 18 mars 2007 Postad 18 mars 2007 Red? du menar den där de inte har en fungerande kamera, har aldrig haft det, har ingen modell som fungerar och man kan köpa in sig i kön för att få en kamera när de blir klara för leverans? Ja, den har jag hört talas om. Det ser ju för kul ut med de där "robocop kamerorna" som är designade till tusen... Kan någon förklara varför de lägger ner så mycket tid på att göra kameran snygg när de inte ens har en fungerande kamera än? Visst tror jag att de digitala kommer att klå 35mm tids nog, men jag har aldrig trott på något som man försöker kränga innan man har en färdig produkt och inte ens något datum eller liknande. Det är väl "nästa höst" som gäller antar jag. Som vanligt... 0 Citera
Pace Postad 18 mars 2007 Postad 18 mars 2007 Kameran fungerar väl i allra högsta grad. Det finns några videoklipp på http://red.com/gallery-video.htm. Dock inte max kvalitet. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 prototypen fungerar visst, men när kommer en fungerande model för konsumenterna? Och är Red kameran verkligen någonting nytt, finns det inte nån kamera som redan finns ute och klara av minst lika mycket som reds? Hmm just det finns och heter Genesis... /Jan 0 Citera
louis cyphre Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 Men, du kan väl inte jämföra Panavisions Genesis med Red? Att det kommer en 4Kkamera för konsumenter är väl otroligt nytt? Det är ju det som är grejen liksom... 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 Med taken på hur mycket Red kommer kosta tillsamans med optiken + annat tillbehör så kommer knappast konsumenterna ha råd med den. /Jan 0 Citera
louis cyphre Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 Beror på vilka konsumenter du menar. Menar du konsumenter som tjänar sitt levebröd på att göra film så är det många som kommer att köpa den. Det är inte någon semesterkamera, och har aldrig gjort anspråk på att vara det heller. Det är fortfarande en billig kamera... Genesis är inte det.. På långa vägar. Och hyrs bara ut. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.